Näin yli 10 vuotta työttömänä tukien varassa olleena Ihmettelen; Miten ihmeessä työssäkäyvillä on aikaa töiden ja työmatkojen lisäksi hoitaa kaikki asiat ja harrastaa?
Tänäänkin olen vienyt auton öljyn -ja polttoainesuodattimen vaihtoon, ja siinähän piti odotella lähes tunti.
Lisäksi olen ostanut synttärilahjan kaverin lapselle, ja sen jälkeen kävin kuntosalilla.
Nyt pitäisi ehtiä imuroida auto ja siivota asuntoa.
Äsken tiskasin...Uutta ruokaakin pitäisi kokata jossakin vaiheessa...Ehkä hieman pelata illalla.
Miten työssäkäyvillä riittää aika kaikkeen, kun työt vievät 8h joka arkipäivä ja työmatkat vielä päälle 20min-2h??
Kommentit (90)
Teen vajaata työpäivää niin ehdin elää muutakin elämää. En ikinä enää aio myydä 40 tuntia + työmatkat/viikko ajastani työlle. Ei pää kestä eikä ole elämisen arvoista elämää se.
Minullakin loppuu taas työt ja on aikaa tehdä käsitöitä, keitellä kahvia ja katsoa telkkaria ja nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Teen vajaata työpäivää niin ehdin elää muutakin elämää. En ikinä enää aio myydä 40 tuntia + työmatkat/viikko ajastani työlle. Ei pää kestä eikä ole elämisen arvoista elämää se.
Totta tuokin, mutta varmasti sinullakin olisi joku summa, jolla voisitkin tehdä 40 tuntia viikossa. Jos nyt olettaa, että tekee 5-6h päivässä töitä. Silti pitää aikatauluttaa joka päivä sen työn mukaan ja se sitoo henkisesti myös, vaikka päivä onkin lyhyempi. Palkka olisi vaikka 2500€.
Sitten jos saisikin työn, jossa on 5000€ palkka ja 8h töitä päivässä. Tulisi vähän pidemmät päivät, mutta jäisi paljon enemmän säästöön ja noilla säästöillä voisi elää vaikka pidemmän pätkän kokonaan ilman töitä jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole koskaan käynyt töissä?
Olen mä joskus reilu 10v sit ollu hetken aikaa parissa paikassa...Työhistoriaa ehkä hieman vajaa vuosi.
Ikää 35ap
No et ole oppinut tehokkuuteen ja organisointiin. Minusta vaikutat hieman huonolta työttömältä. Miksi tuhlaat aikasi epäolennaisuuksiin?
Juuri tästä syystä et työnhakijana valitettavasti ole a1-luokkaa. Et ole tottunut priorisoimaan asioita ja tekemään vain tarpeeksi hyvin. Se aika, jonka kulutat näihin askareisiin on eläkeläisen tai kotirouvan päiväohjelmasta. Mitä teet, jos tulee jotain odottamatonta? Vastaus: auton imuroinnin voi jättää, salireissun myös, lahja ostetaan sitten maanantaina (tai on ostettu) jollakin tauolla.
Huonosti on aikaa muulle kuin työlle ja arjen suorittamiselle.
Olisin pois palkkatyöstä jos olisi taloudellisesti mahdollista ILMAN yhteiskunnan tukia, kuten työttömyysrahoja, asumistukea, toimeentulotukea mitä niitä nyt onkaan. Koska ei ole sellaista varallisuutta olemassa niin vaihtoehtona on käydä työssä. Minulle vaihtoehto ei ole jäädä kotiin kaivamaan napaa yhteiskunnan elätiksi. Kyse on arvoista. Joku sen elämisen maksaisi joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin, mutta varmasti sinullakin olisi joku summa, jolla voisitkin tehdä 40 tuntia viikossa. Jos nyt olettaa, että tekee 5-6h päivässä töitä. Silti pitää aikatauluttaa joka päivä sen työn mukaan ja se sitoo henkisesti myös, vaikka päivä onkin lyhyempi. Palkka olisi vaikka 2500€.
Sitten jos saisikin työn, jossa on 5000€ palkka ja 8h töitä päivässä. Tulisi vähän pidemmät päivät, mutta jäisi paljon enemmän säästöön ja noilla säästöillä voisi elää vaikka pidemmän pätkän kokonaan ilman töitä jossain vaiheessa.
Miksei pää muka kestä? Mitä tapahtuu? Voihan se työaika olla pitkä, mutta ei siitä henki mene.
Siinähän voittaa jo paljon aikaa keskivertotyöttömään verrattuna, että nousee ajoissa ja elää normivuorokausirytmiä eikä nuku iltapäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei pää muka kestä? Mitä tapahtuu? Voihan se työaika olla pitkä, mutta ei siitä henki mene.
Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja luonteen piirteitä. Se, ettei ymmärrä toisen ongelmia, on hyvin tavallista. Jollain voi olla kuormittava työ henkisesti, paljon vastuita, omaan luonteeseen verrattuna liikaa sosiaalisuutta, liikaa keskeytyksiä, kiirettä, työkuormaa jne jne. Henkilö saattaa olla niin uupunut työpäivän jälkeen, ettei jaksa tehdä enää muuta kuin maata sohvalla loppuillan.
Ei ehkä henki mene, mutta elämästä tulee merkityksetöntä raatamista.
Vierailija kirjoitti:
8h työpäiväkulttuuri perustuu nimenomaan siihen, että pariskunnasta toinen (vaimo) on kotona hoitamassa kotiasiat tai heillä on palvelusväkeä apuna. Suomessakin oli vielä muutama kymmenen vuosi sitten piikoja ja renkejä. Nykyisin, kun molemmat pariskunnan osapuolista käyvät töissä ja lapsiakin on, niin ei ehditäkään.
Tämä! Eipä ihme, että niin monet uupuvat nykyään kun molemmat vanhemmat käy töissä.
Takaisin tällainen systeemi. Verorahojen tarkastelu; mihin kaikkeen sitä menee.
Välillä tulee mieleen onko syytä käydä töissä. Ap pitkäaikaistyöttömänä omistaa auton ja käy kuntosalilla. Itse käyn töissä, mutta ei minulla ole jaksamista kuntosalille. Rahaakaan ei hirveästi ole luksukseen, joten saako tuosta työstä mitään?! Voisiko elämä olla helpompaakin? Yhteiskunta sen sallisi ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän voittaa jo paljon aikaa keskivertotyöttömään verrattuna, että nousee ajoissa ja elää normivuorokausirytmiä eikä nuku iltapäivään.
Missä 60-luvulla elät? Miten niin voittaa aikaa, jos nukkuu saman verran vuorokaudessa? On sitten valveilla eri aikaan kuin klo 6 heräävä 60-lukulainen.
Ei ehdi. Tai siis se ehtiminen on aina jostain muusta pois. Jos haluaa nähdä kavereita, hoitaa kodin ja lapset, antaa lapsille mahdollisuuden harrastaa myös jne niin sitten on luovuttava sellaisesta joutilaasta ajasta.
Jos taas on jouten, niin jokin muu osa-alue jää hoitamatta. Työssäkäyvät ihmiset ihan aikatauluttaa sitä joutenoloa. Ei toki kaikki, mutta ne kenellä on paljon hoidettavia asioita.
Polttoainesuodattimet,öljynsuodattimet,,🤔öljynsuodatin vaihdetaan öljynvaihdon yhteydessä ,polttoainesuodatin muun suuremman huollon yhteydessä ainakin minun autossani.
Itse olen kanssa lapsettomana ihmetellyt kuinka joku jaksaa vielä lapset hoitaa siihen päälle.
Mun työpäivä on kaksiosainen. Aamulla varhain muutama tunti ja illalla toinen puolikas. Päivällä on 5-7 tuntia omaa aikaa ja illalla ennen nukkumaanmenoa nelisen tuntia. Kyllä siinä ehtii vaikka mitä.
muuta ole ap kuin säälittävä trolli
HO HO HO HO
Vierailija kirjoitti:
Minullakin loppuu taas työt ja on aikaa tehdä käsitöitä, keitellä kahvia ja katsoa telkkaria ja nukkua.
aattelit sit jatkaa sitä konkursseilla onanointia siäl soffan nurkassa ejakuloiden ;DDDDDDDDDDDD
Aikaa olisi, jos kalenterin mukaan sitä ottaisi, vaan ei ole jaksua!
En harrasta itse mitään kodin ulkopuolista, kun en kerta kaikkiaan jaksa. Ennemmin otan päikkärit, kun on hetki aikaa.
Meillä on robotti-imuri joka imuroi pari kertaa viikossa. Vessat ja keittiö pidetään päivittäin siistinä. Niihin menee vartti, kun ei koskaan päästä huonoon kuntoon. Monet jutut ehtii hoitaa työmatkalla tai lounastauolla toimistolla ollessaan. Esim. lapsen kaverin lahjan voi pikaisesti hakea samalla, kun tulee töistä. Auton voi viedä huoltoon etäpäivänä ja tehdä odotellessa töitä kahvilassa tai ravintolassa. Hammaslääkärit ja muut hoitaa saldovapailla.
Olen saman ikäinen kuin sinä ja teen asiantuntijatyötä hybridinä(etänä ja halutessani toimistolla).
Hän varmaan tekee graduaan junassa. Ihan kätevä tapa saada siihen aikaa. Voi olla jopa helpompaa noin kuin että asuisi lähellä ja yrittäisi kotona varata siihen aikaa.