Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Citymarketit käyttivät vuokratyövoimaa lakonmurtajina

Vierailija
09.02.2023 |

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä syyllä voi olla pois jos ei kuulu pamiin? Itse olen yksityisellä firmalla töissä ja menin kauppaan ihan normaalisti tekemään työni, lakkovahdit raivosivat.

En minä voi työnantajalle vain ilmoittaa että en mene töihin, tai varmaan voin mutta olisin varmaan entinen työntekijä jos olisin luvatta pois.

Ota nyt tanan urpo selvää edes perusasioista. Lakko koskee koko työmaata, eikä ole missään määrin riippuvainen siitä, kuulutko liittoon vai et. Eihän työnantajallasi voi olla edes mitään tietoa siitä, kuulutko sinä liittoon vai et. Liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus on yksityisasia, eikä kuulu työantajalle mitenkään.

Tsiisos, mistä teikäläisiä oikein sikiää!

Yhdet lakkoilijat saavat lakkoavustusta, mutta toiset eivät. Reilu kerho.

Niin että haluaisit rusinat pullasta, eli itse et olisi valmis tekemään mitään paremman palkan puolesta, mutta se parempi palkka kyllä kelpaa?  Liity liittoon niin saat sinäkin lakkoavustusta.

Vierailija
62/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä syyllä voi olla pois jos ei kuulu pamiin? Itse olen yksityisellä firmalla töissä ja menin kauppaan ihan normaalisti tekemään työni, lakkovahdit raivosivat.

En minä voi työnantajalle vain ilmoittaa että en mene töihin, tai varmaan voin mutta olisin varmaan entinen työntekijä jos olisin luvatta pois.

News flash, lakossa on työpaikka, ei liitto. Lakkoon osallistuminen ei ole irtisanomisperuste edes liittoon kuulumattomalle työntekijälle. Kyllä sä ihan perinteinen rikkuri olet.

Entisenä vuokratyöntekijänä sanon, että ei ole irtisanomisperuste, mutta työnantajat tekevät kyllä helposti sen, ettei vuoroja tarjota, jos työntekijä ei toimi heidän halujen mukaan.

Tämähän se onkin meille kaikille se hyvä syy luopua omista oikeuksista työnantajan hyväksi. Inhimillistä, mutta kokonaisuutena aika kestämätöntä. Mitäpä luulet, jos kaikki osallistuisivat lakkoon, voisiko työnantaja osoittaa mieltään olemalla tarjoamatta työtunteja lakkoon osallistuneille?

Mitä sinä minulle alat vaahtoamaan? Kerroin sinulle perustelun siihen minkä takia etenkin vuokratyössä lakosta kieltäytyminen voi olla vaikeaa. Vuokratyössä nollasopparilla kun ei tarvitse antaa edes potkuja. Lopettaa vaan vuorojen annon niin siinä on työntekijä ihmeissään yhtäkkiä. Ja vaikka asia ei sinänsä tähän kuulukaan niin ihan itsekin olen lakkoon vuokratyöntekijänä osallistunut, mutta minun talous ei olisikaan kaatunut, vaikka vuoroja ei olisi tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cittareissa elintarvikepuolella kauppias eli yrittäjä niin ymmärrän että auki ovat.

No ei kyllä pysty kauppias yksin pitämään kauppaa auki, eli riukkurityövoimalla mennään. Sehän kyllä miljonääri kauppiailta taittuu.

Vierailija
64/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan potkut, jos en mene töihin. Mulla ei ole varaa siihen. Tosi ikävä tilanne. Haluaisin jäädä pois, jotta voisin auttaa lakkoilevia. No onneksi on vain 5 tunnin vuoro.

Vierailija
65/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin toimi Prisma jutun mukaan.

Vierailija
66/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo vähän kyseenalaista. Kävin itsekin tänään Cittarissa jonka kaiken järjen mukaan olisi kuulunut olla kiinni mutta näytti pyörivän lähes normaalisti jollain vuokratyövoimalla. En ostanut kuin yhden pikkuostoksen ja sekin vähän nolotti kyllä. Maksetaankohan noille lakonmurtajille kovaakin tuntiliksaa? Se lähinnä tuli mieleen..

Vuokratyöntekijät saa TES in mukaisen palkan mutta yrittäjä maksaa heistä satoja euroja/h/hlö vuokratyöfirmalle. Kalliita työntekijöitä.

Vai että satoja euroja per tunti :D Kyllä, vuokrafirma ottaa välistä tietenkin palkkion, mutta käyttöyrityksen ei ei tarvitse maksaa saikkuja eikä lomia ja työntekijän voi potkaista ulos milloin vaan. (ei tarjoa vuoroja)

Vierailija
67/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte hitsi ajoissa rummuttaneet nämä lakkopäivät. Oltais voitu laittaa kalenteri kiinni niiltä päiviltä ja auttaa sillä tavalla. Nyt on otettu vuoroja, kun niitä on ollut tarjolla, eikä niitä voi perua. Uus lakko ensi viikolle, niin en varmasti ota vuoroja!

Vierailija
68/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit liittyä ammattiliittoon ja lakata loisimasta.

Pamin jäsenmaksut ovat pienipalkkaiselle liian kovat.

Vierailija
69/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan potkut, jos en mene töihin. Mulla ei ole varaa siihen. Tosi ikävä tilanne. Haluaisin jäädä pois, jotta voisin auttaa lakkoilevia. No onneksi on vain 5 tunnin vuoro.

Et satavarmasti saa, koska lakon takia ei potkuja voi antaa. Ethän sinä mitään lakkoilevia auta vaan itseäsi hyvä ihminen! Sinun palkkasi vuoksi he siellä nyt lakkoilevat.

Vierailija
70/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

News flash, lakossa on työpaikka, ei liitto. Lakkoon osallistuminen ei ole irtisanomisperuste edes liittoon kuulumattomalle työntekijälle. Kyllä sä ihan perinteinen rikkuri olet.

Entisenä vuokratyöntekijänä sanon, että ei ole irtisanomisperuste, mutta työnantajat tekevät kyllä helposti sen, ettei vuoroja tarjota, jos työntekijä ei toimi heidän halujen mukaan.

Tämähän se onkin meille kaikille se hyvä syy luopua omista oikeuksista työnantajan hyväksi. Inhimillistä, mutta kokonaisuutena aika kestämätöntä. Mitäpä luulet, jos kaikki osallistuisivat lakkoon, voisiko työnantaja osoittaa mieltään olemalla tarjoamatta työtunteja lakkoon osallistuneille?

Mitä sinä minulle alat vaahtoamaan? Kerroin sinulle perustelun siihen minkä takia etenkin vuokratyössä lakosta kieltäytyminen voi olla vaikeaa. Vuokratyössä nollasopparilla kun ei tarvitse antaa edes potkuja. Lopettaa vaan vuorojen annon niin siinä on työntekijä ihmeissään yhtäkkiä. Ja vaikka asia ei sinänsä tähän kuulukaan niin ihan itsekin olen lakkoon vuokratyöntekijänä osallistunut, mutta minun talous ei olisikaan kaatunut, vaikka vuoroja ei olisi tullut.

Vuokratyö on niin epäeettistä, että sen käyttö pitäisi lailla kieltää. Eikös nollasopimukset pitänyt kieltää jo yli 10 vuotta sitten? Surullista, jos näin ei koskaan tehtykään. Mutta se ei nyt toki kuulu tähän keskusteluun eikä se ole vuokratyöntekijän vika.

Olisin voinut olla käyttämättä yksikön toista persoonaa, kun yleisesti puhuin, mutta fakta kyllä on, että jos yhtenä rintamana lakkoiltaisiin ja duunarit tukisivat lakkoja (esim. pysymällä pois vähintään lakon alaisista kaupoista, mieluummin kaikista), työnantajan valta olisi heikompi. Nyt, kun välitetään omasta perseestä eikä olla solidaarisia, työntekijöiden valta heikkenee koko ajan.

Vierailija
71/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä ihmeestä tulee tuo kuvitelma, että kun yhdet ihmiset päättävät järjestää lakon, niin joillakin ihan toisilla ihmisillä olisi yhtään minkäänlainen velvollisuus osallistua siihen tai tukea sitä jollakin tavalla? Ei teilläkään ole velvollisuutta tukea minun pyrkimyksiäni, olivat ne sitten kuinka oikeutettuja tahansa.

Vierailija
72/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään lakonmurtajia ole. Saa töissä käydä, jos on vaan työhaluja ja työnteolla ansaittu raha kiinnostaa. Ainoastaan pamilaiset ovat itse keskuudessaan sopineet, etteivät mene töihin. Tänään olin kaveria auttelemassa cittarissa, lihaa pakattiin kylmään ja kalaa myyntiin ja hedelmiä sekä vihanneksia esille. Pamilaisia oli ovella. Kauppias vei niille pullaa ja kahvia.

Vierailija
73/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako liittoon kuulumaton vuokratyöntekijä lakkoavustusta, vai osallistuuko lakkoon omalla kustannuksellaan? Miksi heiltä edellytetään moista?

Miksi liitto maksaisi heille yhtään mitään? Pohjimmiltaanhan liitto toimii jäsenten rahoilla (jäsenmaksuilla) ja sillä, miten niiden sijoittamisesta saadaan tuottoa.

Ja sillä lakolla ajetaan myös liittoon kuulumattomien asioita, siksi. Mitä vähemmän on rikkureita, sitä tehokkaampi lakko on.

Voiko vuokratyöntekijä liittyä liittoon?

Vierailija
74/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi sellaista se on.

Niin hoitajienkin lakot murrettiin pakkolailla uhkailemalla.

Vierailija
75/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää kertomassa mielipiteenne kyseisistä lakonmurtajista ja antamassa tähtiä firmoille

Luuletko, että kaupat maksavat ne korotukset? Hinnat ovat nousseet kymmeniä prosentteja viimeisen vuoden aikana ja palkankorotukset lisätään taas hintoihin. Mistä luulet meille muille tulevan sen kaiken lisärahan, jota ruuan hintaan taas laitetaan maksettavaksi? Koronan takia oli ravintolat kiinni ja työpaikkoja menetettiin. Sen jälkeen hintojen nousu sulki ravintoloita ja nyt hinnat nousevat taas. Monella tässä on työpaikka kyseessä. 

Ainakin Kesko on tehnyt viime vuodet ihan huipputulosta ja myös monet K-ryhmän kauppiaat tienaavat melkoisia summia.

Itseasiassa k-kauppojen tulokset ovat laskeneet, koska sähkön hinta jne. Monet kauppiaat ovat vaikeuksissa. Jotkut tienaavat, kyllä, mutta monet eivät.

Vierailija
76/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt tanan urpo selvää edes perusasioista. Lakko koskee koko työmaata, eikä ole missään määrin riippuvainen siitä, kuulutko liittoon vai et. Eihän työnantajallasi voi olla edes mitään tietoa siitä, kuulutko sinä liittoon vai et. Liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus on yksityisasia, eikä kuulu työantajalle mitenkään.

Tsiisos, mistä teikäläisiä oikein sikiää!

Yhdet lakkoilijat saavat lakkoavustusta, mutta toiset eivät. Reilu kerho.

Onko myös epäreilua, että työttömyyskassamaksuja maksanut saa työttömyyden tullessa ansiopäivärahaa, kun toinen työtön pärjäilee kelan peruspäivärahalla?

Vierailija
77/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo vähän kyseenalaista. Kävin itsekin tänään Cittarissa jonka kaiken järjen mukaan olisi kuulunut olla kiinni mutta näytti pyörivän lähes normaalisti jollain vuokratyövoimalla. En ostanut kuin yhden pikkuostoksen ja sekin vähän nolotti kyllä. Maksetaankohan noille lakonmurtajille kovaakin tuntiliksaa? Se lähinnä tuli mieleen..

Minimiä maksettiin.

Vierailija
78/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyö on niin epäeettistä, että sen käyttö pitäisi lailla kieltää. Eikös nollasopimukset pitänyt kieltää jo yli 10 vuotta sitten? Surullista, jos näin ei koskaan tehtykään. Mutta se ei nyt toki kuulu tähän keskusteluun eikä se ole vuokratyöntekijän vika.

Olisin voinut olla käyttämättä yksikön toista persoonaa, kun yleisesti puhuin, mutta fakta kyllä on, että jos yhtenä rintamana lakkoiltaisiin ja duunarit tukisivat lakkoja (esim. pysymällä pois vähintään lakon alaisista kaupoista, mieluummin kaikista), työnantajan valta olisi heikompi. Nyt, kun välitetään omasta perseestä eikä olla solidaarisia, työntekijöiden valta heikkenee koko ajan.

Tervetuloa nykyaikaan. Monet haluavat elää vapaampaa (työ)elämää, valiten itse sopivat vuorot ja tehden vähän vaihtelevia töitä. Ilman sitoumuksia.

Vierailija
79/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyöntekijät saa TES in mukaisen palkan mutta yrittäjä maksaa heistä satoja euroja/h/hlö vuokratyöfirmalle. Kalliita työntekijöitä.

Vai että satoja euroja per tunti :D Kyllä, vuokrafirma ottaa välistä tietenkin palkkion, mutta käyttöyrityksen ei ei tarvitse maksaa saikkuja eikä lomia ja työntekijän voi potkaista ulos milloin vaan. (ei tarjoa vuoroja)

Lomakorvaukset maksetaan palkan yhteydessä. Myös saikut pyörii normaalisti, mikäli kyseessä on jotain muuta kuin yksi työvuoro silloin tällöin kun sattuu huvittamaan. Nollatuntilaisten lisäksi vuokrafirmojen kirjoilla on lukuisia määräaikaisia muutaman kuukauden työsopimuksia tai jopa vuosia jatkuvia toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia, näillä yleensä pyörii jopa kesälomat siinä missä vakituisellakin työntekijällä.

Vierailija
80/126 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako liittoon kuulumaton vuokratyöntekijä lakkoavustusta, vai osallistuuko lakkoon omalla kustannuksellaan? Miksi heiltä edellytetään moista?

Miksi liitto maksaisi heille yhtään mitään? Pohjimmiltaanhan liitto toimii jäsenten rahoilla (jäsenmaksuilla) ja sillä, miten niiden sijoittamisesta saadaan tuottoa.

Ja sillä lakolla ajetaan myös liittoon kuulumattomien asioita, siksi. Mitä vähemmän on rikkureita, sitä tehokkaampi lakko on.

Voiko vuokratyöntekijä liittyä liittoon?

Tottakai voi, miksi ei voisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi