Olen herännyt aamuviideltä pohtimaan raha-asioita. Laskupino pysyy mutta tulot vähenee. Ahdistaa. Muilla samoja ongelmia?
Niin. Omaa töppäilyä aikaisemmin vaikeassa elämäntilanteessa.
Nyt maksan sitten möykky kurkussa pois seuraavat 10 vuotta. Ei ole ulosotossa enkä sitä haluakaan.
Huoh. Yksin asun. Ehkä tämä tästä. Toivotaan, että paremmat päivät tulisi.
Onko muilla velkaa, jota joudutte lyhentämään järkyttävällä korolla?
Kommentit (28)
Mikä on järkyttävä korko? Meillä on 2 lainaa, toinen 4,4% ja toinen 6,8%, kumpikaan ei järkytä. Isompiakin korkoja on tullut makseltua ysärillä.
Pikavippejäkö olet ottanut? No niistä selviät kyllä ajan kanssa. Pääasia ettei ole ulosostossa. Tsemppiä paljon!
Vierailija wrote:
Mikä on järkyttävä korko? Meillä on 2 lainaa, toinen 4,4% ja toinen 6,8%, kumpikaan ei järkytä. Isompiakin korkoja on tullut makseltua ysärillä.
16 000€ korko 17%.
Esim. On muitakin lainoja.
Hienoa, että olette olleet fiksumpia.
Ap
Vierailija wrote:
Pikavippejäkö olet ottanut? No niistä selviät kyllä ajan kanssa. Pääasia ettei ole ulosostossa. Tsemppiä paljon!
Niin. Kiitos.
En enää koskaan ota tällaista vankilaa itselleni kun tästä selviän. Nyt kyllä tekee pahaa.
Ap
Vierailija wrote:
Ei ole. Ei ole tullut tuollaisia tyhmyyksiä tehtyä.
Ihmiset varmaan mielellään kertovat sinulle elämästään ja sinulla onkin paljon ystäviä.
Eli joskus oli mukavaa. Vähä vippiä ja reissuun.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihmiset varmaan mielellään kertovat sinulle elämästään ja sinulla onkin paljon ystäviä.
Eli olisi pitänyt myötätunnosta valehdella?
Vierailija wrote:
Eli joskus oli mukavaa. Vähä vippiä ja reissuun.
Ei ollut mukavaa enkä edes reissannut.
Aika pahasti syvempiä ongelmia tuon rahan takana.
Pääasia kuitenkin että henkisesti menee paremmin joka tapauksessa.
Ap
Onhan toi 17% paljon. Saisitko otettua halvemman lainan pankista millä maksaa pois tämä kallis laina. Tai jos on useita lainoja olen kuullut neuvottavan lumipalloefektistä, missä lainoja maksetaan pois pienimmästä suurempaan. Tsemppiä!
Joidenkin väitteiden mukaan yli 70% suomalaisista ovat eläneet yli varojensa jo vuosia ja nyt ne korttitalot ovat sortumassa. Sitä niittää mitä kylvää.
Jos sulla on koti, vakuutukset, puhelin ja pankkitunnukset anna mennä ulosottoon.
Jos lainat kilpailutettu ja kaikki voitava tehty niin en käyttäisi aikaa murehtimiseen vaan hyväksyisin sen, että nämä nyt vaan maksetaan ja sillä sipuli. Kun maksuaika on noinkin pitkä niin sitä koko aikaa elämästä ei kannata käyttää murehtimiseen.
Jos ei ole varaa maksaa nykyisiä eriä niin yritä sopia velkojien kanssa hitaampaa maksuaikataulu. Ei ole heidänkään etu, että menet ulosottoon. Ja uutta lainaa et ota (paitsi jos kilpailutat ja maksat vanhan sillä pois).
Minulla on myös velkaa. Vakuudeton laina pankista 15% korolla 10 000€. Opintolaina 30 000. Luottokorttivelkaa 5000€. Lisäksi asuntolaina ja autolaina. Makselen hiljalleen pois. Vakuudettoman lainan ja luottokorttivelat ensin.
Et ole ainoa, täällä on vaan taas kruununkiillotuskisat käynnissä.
Mulla uusi mielialalääke laukaisi manian, ja törsäilin surutta + otin vipinkin (kuka lainaa tulottomalle 2k??).
En pystynyt maksamaan takaisin, ja vaikka tein maksusuunnitelmia, osa tahoista vaati niin isoja maksueriä, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin päästää kaikki ulosottoon.
Hain apua milloin mistäkin neuvonnasta ym. aktiivisesti, mutta hyvin pian huomasin, että kaikki sanoivat samaa: niin kauan kun olen työtön (mt-ongelmien takia varmaan aina), ulosotto on paras idea. Päästin siis jatkossa laskut suoraan sinne, myös sellaiset jotka olisin ehkä saanut maksettua.
Samaa suosittelen muillekin: jos ulosottoon on jo mennyt jotain, mitä et saa maksetuksi, senkun vaan kaikki muukin paitsi pakolliset (tyyliin vuokra, sähkö, vesi) sinne jononjatkoksi. En ole maksanut esim. terveydenhuollon laskuja vuosiin, mutta hoitoa on pakko saada lainkin mukaan aina tarvittaessa, joten käteen jää se 40€ enemmän senkin osalta.
Onko sulla jotaon sellaista taitoa, mitä voisit myydä? Esim. osaatko soittaa jotain soitinta hyvin-> alkeistunteja lapsille. Osaatko tehdä jotain käsitöitä hyvin? -> myy käsitöitäsi, tuotteista se ensin eli mieti kohderyhmä, tuotteen ominaisuudet ja tee tuotteestasi merkki (hyvä esimerkki nämä pipojen valmistajat) . Voisitko myydä esim kotisiivouksia? Nehän ottaa nykyisin 50€/h.
Mulla on Kela Gold ja kaikki ulosotossa. Eipä ole elämässä huolia ja murheita, mulla menee hyvin...
Ap. Olisiko sinulla mahdollisuutta saada tuota 16000 euroa alemmalla korolla. 17 prosenttia on liikaa.
Etkö voi maksaa tuon lainan jollain matalampikorkoisella lainalla pois?
Vierailija wrote:
Jos lainat kilpailutettu ja kaikki voitava tehty niin en käyttäisi aikaa murehtimiseen vaan hyväksyisin sen, että nämä nyt vaan maksetaan ja sillä sipuli. Kun maksuaika on noinkin pitkä niin sitä koko aikaa elämästä ei kannata käyttää murehtimiseen.
Jos ei ole varaa maksaa nykyisiä eriä niin yritä sopia velkojien kanssa hitaampaa maksuaikataulu. Ei ole heidänkään etu, että menet ulosottoon. Ja uutta lainaa et ota (paitsi jos kilpailutat ja maksat vanhan sillä pois).
Minulla on myös velkaa. Vakuudeton laina pankista 15% korolla 10 000€. Opintolaina 30 000. Luottokorttivelkaa 5000€. Lisäksi asuntolaina ja autolaina. Makselen hiljalleen pois. Vakuudettoman lainan ja luottokorttivelat ensin.
Tsemppiä sinullekin ja muille!
Saanko kysyä paljonko sinulla menee lyhennyksiin kuukaudessa?
Yritän olla stressaamatta. Eikä tilanne nyt niin paha kuitenkaan ole kun on töitä ja teen lisätöitä aina kun tarjotaan mutta jaksamisen rajoissa, etten uuvu.
Minulla on velkaa yhteensä noin 32 000€. Niiden kuukausierät ovat yhteensä noin 650€. Eli ei mahdoton kuitenkaan.
Tarkoituksena olisi kuitenkin, että ensi vuoden puolella kun/jos saan vakituisen paikan, niin menen takuusäätiöön ja yritän siellä saada heidät takaamaan velan ja maksan nopeutetulla aikataululla mahdollisesti ja korot pienenee huomattavasti.
Ap
Saisitko mitenkään maksettua kuussa enemmän jos oikein pihistelisit? Tuo 16000 euroa 17 prosentin korolla on aika kauhea, lyhennyksestä on varmaan tosi iso osa korkoa ja parikin sataa enemmän kuussa siihen itse velkasummaan kohdistettuna (jos lainaehdot sallii) voisi lyhentää maksuaikaa ja pienentää kokonaissummaa melko paljon. Tietysti jos ei pysty, niin ei pysty.
Tsemppiä tilanteen hoitamiseen.