Citymarketit käyttivät vuokratyövoimaa lakonmurtajina
ja ainoastaan 1 citymarket suljettiin.
www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009382644.html?utm_medium=promobox&utm_…
Kommentit (126)
Voissaakuti. Mulla sauna täynnä WC paperia ja komero eri hilloja, säilykkeitä, papuja, vitamiineja, aspiriinia ... Ja nytkö ei sitten olla kiinni.
Syön kyllä nyt kaikki komerosta vedän lääkkeet ja laksatiivit perään ja paskon kaikki paperit pönttöön.
Jumankauta
Vierailija kirjoitti:
Suomen ay-liitot elävät edelleen 70-luvun työelämässä, jossa on vastakkain pahat vuorineuvokset ja työntekijät. Koittakaa tulla tälle vuosituhannelle ja miettiä, että töitä ei ole, ellei ole työnantajia. Meistä kaikista kun ei ole yrittäjiksi. Kaikki lisäkustannukset, joita nyt saadaan aikaan, on meidän kaikkien muroihin ku semista.
Eli kiltisti pitäisi mielestäsi tyytyä siihen lämpimään käteen, jota Citymarketin miljonäärikauppias tarjoaa tilanteessa, jossa hinnat ovat nousseet jopa kymmeniä prosentteja?
Kai sinulla osamääriä sentään sen verran löytyy jotta ymmärtäisit niin yksinkertaisen asian, että jos duunareilta viedään ostovoima, niin sen jälkeen ei ole enää asiakkaita, eikä sen jälkeen enää niitä kauppaitakaan.
Varsinkin myyjän työ on sellainen, jota kukaan ei todellakaan harrastuksena tee, vaan kyllä siitä on palkkaa saatava sen verran, että sillä tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ay-liitot elävät edelleen 70-luvun työelämässä, jossa on vastakkain pahat vuorineuvokset ja työntekijät. Koittakaa tulla tälle vuosituhannelle ja miettiä, että töitä ei ole, ellei ole työnantajia. Meistä kaikista kun ei ole yrittäjiksi. Kaikki lisäkustannukset, joita nyt saadaan aikaan, on meidän kaikkien muroihin ku semista.
EK ja työnantajaliiton elävät edelleen menneisyydessä, jossa köyhä on vähän tyhmä ja sitä kuuluukin riistää, koska on rikas ja siksi siis parempi ihminen ja älykäs.
Mä ymmärrän kyllä, että ilman työnantajia ei ole työpaikkoja, mutta eipä ole työnantajayrityksiäkään ilman työntekijöitä. Omistajien täytyy saada tuloja, jotta he pitävät rahansa yrityksissä, ja ison vastuun kantajilla pitää olla kunnon palkka. Ihan liian usein kuulee kuitenkin, että työntekijöille ei ole varaa maksaa esim. bonuksia ollenkaan ja pahimmassa tapauksessa heitä irtisanotaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä, mutta osakkeenomistajat saavat kunnon osingot. Tai että rivityöntekijälle ei tipu bonusta, kun tulos ei ole tarpeeksi ylijäämäinen, mutta isot pomot kyllä saavat omansa.
Työnantaja voi hyödyntää sitä etuaan, että työvoimareservin tarjonta on maailmanlaajuista ja ehtymätöntä.
Sen lisäksi, että paniikki parin päivän lakosta näyttäisi median perusteella olevan aivan järjetön ja naurettava, niin pidän kyllä todella törkeänä, että kukaan lakon alaiseen kauppaan menee. Siis asiakkaaksi. Jos on nyt just torstaina tai perjantaina pako päästä kauppaan, niin Suomi on täynnä lakkoon kuulumattomia myymälöitä. Totta kai työntekijöitä, jotka ajavat asiaansa, puolustetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä syyllä voi olla pois jos ei kuulu pamiin? Itse olen yksityisellä firmalla töissä ja menin kauppaan ihan normaalisti tekemään työni, lakkovahdit raivosivat.
En minä voi työnantajalle vain ilmoittaa että en mene töihin, tai varmaan voin mutta olisin varmaan entinen työntekijä jos olisin luvatta pois.News flash, lakossa on työpaikka, ei liitto. Lakkoon osallistuminen ei ole irtisanomisperuste edes liittoon kuulumattomalle työntekijälle. Kyllä sä ihan perinteinen rikkuri olet.
No nythän sä valehtelet. Liittoon kuulumaton tekee työt, kuten normaalistikin ja siitä maksetaan palkka toisin kuin teille lakossa olijoille. Luuletko, että jokaisen pätkätöitä tekevän opiskelijan kannattaa maksaa järjetöntä liiton jäsenmaksua, jolla ei saa edes samoja etuja kuin pelkällä työttömyyskassalla. Sitä paitsi palkka jää tosiaan saamatta, jos on lakossa.
Lakko-oikeus koskee jokaista, oli liitossa tai ei. Ihan noin huomiona, että ne työehtosopimukset, palkat, lisät, lomat jne. koskevat myös vuokratyövoimaa. Omalla alalla lakkouhka tulossa, ja todellakin olen vuokratyöläisenä lakossa mikäli lakko tulee.
Lakkokorvausta ei toki saa, ellei ole liiton jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä syyllä voi olla pois jos ei kuulu pamiin? Itse olen yksityisellä firmalla töissä ja menin kauppaan ihan normaalisti tekemään työni, lakkovahdit raivosivat.
En minä voi työnantajalle vain ilmoittaa että en mene töihin, tai varmaan voin mutta olisin varmaan entinen työntekijä jos olisin luvatta pois.News flash, lakossa on työpaikka, ei liitto. Lakkoon osallistuminen ei ole irtisanomisperuste edes liittoon kuulumattomalle työntekijälle. Kyllä sä ihan perinteinen rikkuri olet.
No nythän sä valehtelet. Liittoon kuulumaton tekee työt, kuten normaalistikin ja siitä maksetaan palkka toisin kuin teille lakossa olijoille. Luuletko, että jokaisen pätkätöitä tekevän opiskelijan kannattaa maksaa järjetöntä liiton jäsenmaksua, jolla ei saa edes samoja etuja kuin pelkällä työttömyyskassalla. Sitä paitsi palkka jää tosiaan saamatta, jos on lakossa.
Sinähän se täällä shaibaa höliset. Suomessa lakko-oikeus on myös liittoon kuulumattomilla, eli jos työmaa menee lakkoon, niin jokainen kyseisen työpaikan työntekijä on oikeutettu liittymään lakkoon, kuului liittoon tai ei. Eihän työantaja edes tiedä, ketkä kuuluvat liittoon ja ketkä ei. Läheskään kaikki eivät pidätytä jäsenmaksuaan työantajallaan, joten heillä ei ole tietoa kuin niistä, jotka on diilin työantajan kanssa tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo vähän kyseenalaista. Kävin itsekin tänään Cittarissa jonka kaiken järjen mukaan olisi kuulunut olla kiinni mutta näytti pyörivän lähes normaalisti jollain vuokratyövoimalla. En ostanut kuin yhden pikkuostoksen ja sekin vähän nolotti kyllä. Maksetaankohan noille lakonmurtajille kovaakin tuntiliksaa? Se lähinnä tuli mieleen..
Vuokratyöntekijät saa TES in mukaisen palkan mutta yrittäjä maksaa heistä satoja euroja/h/hlö vuokratyöfirmalle. Kalliita työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
En minä voi työnantajalle vain ilmoittaa että en mene töihin, tai varmaan voin mutta olisin varmaan entinen työntekijä jos olisin luvatta pois.
Lakon alaisena jokaisella on lupa olla pois, se on ihan sun oikeus. Työnantajalle ei sinänsä edes tarvitsisi ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi, että paniikki parin päivän lakosta näyttäisi median perusteella olevan aivan järjetön ja naurettava, niin pidän kyllä todella törkeänä, että kukaan lakon alaiseen kauppaan menee. Siis asiakkaaksi. Jos on nyt just torstaina tai perjantaina pako päästä kauppaan, niin Suomi on täynnä lakkoon kuulumattomia myymälöitä. Totta kai työntekijöitä, jotka ajavat asiaansa, puolustetaan.
En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka ei voi edes paria päivää olla käymättä kaupassa. Nyt olisi äärimmäisen tärkeää kaikilta duunareilta löytyä sen verran solidaarisuutta, että ymmärtäisivät pysyä pois ihan kaikista kaupoista tämän pari päivää.
Saako liittoon kuulumaton vuokratyöntekijä lakkoavustusta, vai osallistuuko lakkoon omalla kustannuksellaan? Miksi heiltä edellytetään moista?
Ainakin prisman vakinaisia työntekijöitä jotka ovat rikkureita. Hävetti niin paljon etteivät kehdanneet käyttää edes niitä typeriä nimilappuja rinnuksissa.
Vierailija kirjoitti:
En minä voi työnantajalle vain ilmoittaa että en mene töihin, tai varmaan voin mutta olisin varmaan entinen työntekijä jos olisin luvatta pois.
Ota nyt tanan urpo selvää edes perusasioista. Lakko koskee koko työmaata, eikä ole missään määrin riippuvainen siitä, kuulutko liittoon vai et. Eihän työnantajallasi voi olla edes mitään tietoa siitä, kuulutko sinä liittoon vai et. Liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus on yksityisasia, eikä kuulu työantajalle mitenkään.
Tsiisos, mistä teikäläisiä oikein sikiää!
Vierailija kirjoitti:
Saako liittoon kuulumaton vuokratyöntekijä lakkoavustusta, vai osallistuuko lakkoon omalla kustannuksellaan? Miksi heiltä edellytetään moista?
Ei saa kukaan liittoon kuulumaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo vähän kyseenalaista. Kävin itsekin tänään Cittarissa jonka kaiken järjen mukaan olisi kuulunut olla kiinni mutta näytti pyörivän lähes normaalisti jollain vuokratyövoimalla. En ostanut kuin yhden pikkuostoksen ja sekin vähän nolotti kyllä. Maksetaankohan noille lakonmurtajille kovaakin tuntiliksaa? Se lähinnä tuli mieleen..
Vuokratyöntekijät saa TES in mukaisen palkan mutta yrittäjä maksaa heistä satoja euroja/h/hlö vuokratyöfirmalle. Kalliita työntekijöitä.
Ja silti moni työnantaja palkkaa mieluummin vuokria vuosikaudet kuin ottaa suoraan firman kirjoille töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä voi työnantajalle vain ilmoittaa että en mene töihin, tai varmaan voin mutta olisin varmaan entinen työntekijä jos olisin luvatta pois.Ota nyt tanan urpo selvää edes perusasioista. Lakko koskee koko työmaata, eikä ole missään määrin riippuvainen siitä, kuulutko liittoon vai et. Eihän työnantajallasi voi olla edes mitään tietoa siitä, kuulutko sinä liittoon vai et. Liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus on yksityisasia, eikä kuulu työantajalle mitenkään.
Yhdet lakkoilijat saavat lakkoavustusta, mutta toiset eivät. Reilu kerho.
Vierailija kirjoitti:
Miksi liitto maksaisi heille yhtään mitään? Pohjimmiltaanhan liitto toimii jäsenten rahoilla (jäsenmaksuilla) ja sillä, miten niiden sijoittamisesta saadaan tuottoa.
Ja sillä lakolla ajetaan myös liittoon kuulumattomien asioita, siksi. Mitä vähemmän on rikkureita, sitä tehokkaampi lakko on.
Vierailija kirjoitti:
Niin että ihan vaan toisten työtaistelun siivellä ja vielä sitä työtaistelua rikkurina sabotoiden nauttisit sitten rinta rottingilla näiden lakkolaisten taistelemasta lisäpalkasta?
Siellä taistellaan ihan jokaisen työntekijän palkoista, myös niiden liittoon kuulumattomien vuokratyöntekijöiden palkoista. Jos sinä vielä lakkoavustustakin haluat, niin tietenkin liityt silloin liittoon.
Uskomatonta tämä nykyinen pullamössö-hetikaikkimullenyt-sukupolvi, jolle kaikki pitäisi tulla valmiina pöytään, laittamatta itse tikkuakaan ristiin.
Cittareissa elintarvikepuolella kauppias eli yrittäjä niin ymmärrän että auki ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä voi työnantajalle vain ilmoittaa että en mene töihin, tai varmaan voin mutta olisin varmaan entinen työntekijä jos olisin luvatta pois.Ota nyt tanan urpo selvää edes perusasioista. Lakko koskee koko työmaata, eikä ole missään määrin riippuvainen siitä, kuulutko liittoon vai et. Eihän työnantajallasi voi olla edes mitään tietoa siitä, kuulutko sinä liittoon vai et. Liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus on yksityisasia, eikä kuulu työantajalle mitenkään.
Yhdet lakkoilijat saavat lakkoavustusta, mutta toiset eivät. Reilu kerho.
Yhden järjestön jäsenet saavat jäsenetuja, järjestöön kuulumattomat eivät. Ihan reilua.
Kävin ihan normaalisti tänään viikko ostoksilla cittarissa. Hyvä kun oli auki!