Toksisin työpaikka, jossa olet työkennellyt
Omalla kohdallani on kyseessä eräs Savolainen ravintolaketju, jossa koin itselleni hyvin epämieluisaa lähentelyä sekä muutoinkin kyseisessä lafkassa oli/on kuulemma nykyäänkin ollut hyvin narsistinen työilmapiiri.
Sijaitsee Mikkelissä tämä firma ja on ihan Suomalaisten pitämä.
Kommentit (1553)
Sellainen firma kuin Ve., jota ei kyllä enää olekaan. Vaikeavammaisille tarjosi asumispalveluita ja vähän muutakin, kuten kuntoutusta.
Työssä kiire koko ajan. Jos aamussa on 3 hoitotyössä ja autettavia sillä hetkellä talossa 15, niin puolet asukkaista on kahden autettavia. Miten ne saat kaikki autettua ylös sängystä klo 7-9 välillä, kun käsipareja tekemässä vain kolme. Ei se ihan riitä, että nosturilla pyörätuoliin nostetaan. Pitää vaihtaa vaipat, tarvittaessa pestäkin, auttaa pukeutumisessa, hampaiden pesussa jne. Se on asiakasryhmä, jolla on avannetta ja katetria ja peg-letkuruokintaa. Jokainen ymmärtää, ettei ketään saa sängyssä makuuttaa enää klo 10.30, mutta jos ei ehdi niin mitäpä teet. Pitää antaa aamupalat, syöttääkin osalle, antaa lääkkeet jne.
Hienosti esitteissä luvattiin kaikenlaista, joka ei toteudu, kun ei ehdi. Pissapyykkiä kuskaat pesuun, välillä juokset kuivausrumpuun laittamaan. Viriketuokiot on pakotettu liian tiukkaan ohjelmaan. Joka aamupäivä pari suihkutusta vähintään, osa pesulavetilla kahden auttamana. Jopa tunti menee yhden asukkaan suihkutuksessa kaikkine riisumisine, rasvauksine ja pukemisineen. Lounasruoka painaa päälle. Asukkaat on tyytymättömiä, jos ei ehdi virikkeenä kuin jonkin 15 min. pallopelin vetää tai lukea sanomalehteä ääneen. Kun ei ehdi. Kova paine ehtiä viedä asukkaita ulos vuoron vaihteessa, kun joku firmassa mennyt sopimuksissa lupaamaan ulkoilua.
Omaisille pitää sanoa sitä sun tätä. Missään nimessä ei saa sanoa kiire syyksi yhtään mihinkään. Jos on porukkaa sairaana ja hyvä jos jotain keikkalaisia saatu ja siksi jää lauantaina sauna lämmittämättä eikä asukkaat pääse saunaan, ei saa omaisille sanoa oikeaa syytä. Olen itse ollut vieressä, kun on valehdeltu omaiselle, että asukkaat ei halunneet saunaan. Kysyikö heiltä kukaan. Eihän silloin ollut tarpeeksi hoitajia paikalla, että se saunotus olisi voitu toteuttaa.
Ja omaiset myös haukkui turhasta, välillä täysin syyttä. Äidin lakanoita ei ole vaihdettu kahteen viikkoon, huudettiin minullekin. Mutta kun minä itse vaihdoin lakanat eilen. Ei uskota, huudetaan vaan ja tiedetään paremmin, minkä väriset lakanat on minäkin päivänä ollut ja mikä tahra niissä on ollut. Yllätys, yllätys: kaikki tahrat ei lähde edes pesussa, jos raahaatte 50 vuotta vanhoja lakanoita tänne.
Toinen omainen huusi naama kirkkaanpunaisena, kun en tullut heti ulko-ovea avaamaan illalla klo 20. Me teemme silloin hattu hiessä töitä. Pestään, puetaan yöpukua, siirretään asukkaita sänkyyn, vaihdetaan vaippaa , annetaan inhaloitavaa lääkettä. Ja mitä teki johto: pahoitteli tälle omaiselle, että hän joutui odottamaan 10 minuuttia ulkona iltatoimien aikaan. Pahoitteli sitä, että me oltiin kiireisiä. Se ei ole työntekijöiden vika eikä sitä pidä pahoitella. Kyllä ne asukkaatkin joutuu odottamaan sen 10 minuuttia jopa vessaan pääsyä, jos ei ehditä. Ei pidä pahoitella, jos turhasta joku alkaa huutaa.
Lukion jälkeen olin puoli vuotta Tampereella kirjastossa kaupungin työkokeilussa. Pomo vittuili jatkuvasti kuinka olen hiljaisempi työntekijä. Haastattelun jälkeen julisti kovaan ääneen kun olin lähdössä että ei me ainakaan tota oteta. Seuraavana päivänä kuitenkin soittivat ja ottivat. Pari työntekijää oli tosi mukavia, muut kohtelivat kuin ilmaa. Pomo se oli niistä karsein, tiuski asiakkaille mitä siinä seisot ja lainaatko jotain vai mitä tänne tulit. Silloin oli itsetunto nollissa ja elämänsuunta hukassa ja otti itseensä kaikki ilkeilyt. Nykyään ymmärtää että tuollaisilla ihmisillä on omia ongelmia/vikaa päässä eikä tuollainen kohtelu ole normaalia. Ja osaa puolustaa itseään paremmin
Asiantuntijatyö, joss esihenkilö piilokettuili kokoajan ja valitti kaikesta, vaikka työpäiväni olivat aina ylipitkiä. Virheitä jos onnistui tekemään, niistä hän piti pitkiä palopuheita. Ylipäätään mikromanageerasi kokoajan samalla valittaen, että hänen pitää huolehtia kaikesta. Onneksi tajusin lähteä tuosta paikasta.
Dictamen Helsinki. Hakee jatkuvasti tekstinkäsittelijä-orjia. Saat paukuttaa sielusi kyllyydestä, mikään ei riitä. Porukat vaihtuu jatkuvasti. En kerro enempää tunnistamisen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Suuri ja palkittu IT-firma. Periaatteessa ei-toksista, mutta syvimmiltään toksinen paikka täynnä toksisen ajattelun ukkoja, jotka eivät näe maailmassa mitään muuta kuin itsensä ja teknologian.
Ketä hei kiinnostaa jotkut vähemmistöt, naiset tai muut sellaiset.
Isossa IT-firmassa minäkin. Täällä kiinnostaa naiset ja vähemmistöt. Ainakin ne, jotka ovat riittävän hyvän näköisiä ja suostuvaisia suvaitsevaisuushenkisiin kuviin someen. Sitten taas työhyvinvointi on asia, josta ei edes puhuta.
Eräs S-marketti Helsingissä.
Tästä on aikaa yli 10 vuotta reilusti..
Siellä oli huono työilmapiiri, sellainen kyttäysmeininki, kassavastaavat olivat sellaisia tyypillisiä pikkupomoja. Edes vessassa ei saanut käydä ilman että soitti kassavastaavalle.
Ennen sitä olin eräässä toisessa kaupassa töissä, ja siellä oli paljon parempi ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Monissa isoissa IT-alan firmoissa joka vuosi vähintään yhdet yt:t. Pomojen p nuolentaa ja muutenkin häiriintynyttä menoa. Vaihdoin aikanaan keskikokoiseen yritykseen, jossa on suht täysipäistä menoa.
Todellakin tämä.
Mitä isompi on talo, sitä järkyttävämmin väkeä kohdellaan. Ei ne enää ole ihmisiä vaan numeroita ja summia excelissä ja jokainen rivi on liikaa paitsi ne parhaat golf kaverit.
Ne jää. Ja yksi tällänen firma mukamas yritti nostaa naisten osuutta firmassa ja laittoi tavoitteeksi saavuttaa tietyn prosentin väestä naisina. Se koskikin vain uusia palkkauksia (eli niitä opiskelijoita joita haalitaan halvalla sisään) ja samalla yt:ssä heitettiin kaikki kokeneet ja vanhat pois, ne vähät naisetkin.
Söikö vähän uskottavuutta koko firmaan. Ihan naurettavaa menoa tuo kaveripelleily, kun johtajat vaihtuu niin vaihtuu kaikki heidän alaisetkin ja kummasti ne on kaikki niitä golf kavereita.
Oksettavaa.
Ydinvoimalat ja kemiantehtaat on varmaan todella toksisia työpaikkoja, varsinkin jos jotain menee pahasti pieleen...
Vierailija kirjoitti:
Jorvi, perseenreikä joka päihittää jopa TYKS:n. Varsinaiset kusipääkollegojen kokoontumisajot.
Nauran ääneen täällä🤣 Tuolla paikalla on totta vie maine. En olekaan hakeutunut sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Turun Punaisen Ristin Kontti.
Sinne tuli joku Stockan entinen työntekijä myymäläpäälliköksi. Lateli mm. tällaisia lauseita: "Hyvin te kyllä vahditte siellä toisianne", ja "Ette te voisi oikeassakaan työpaikassa edes pyytää tällaisia asioita".
Me ei hänelle oltu siis "oikeassa työpaikassa" koska oltiin ilmaista työkkärin tukemaa työvoimaa.
Joka aamuksi hän laittoi nimenhuudon kuin oltaisiin päiväkodissa. Siitäkin huolimatta että meillä oli sähköinen sisäänkirjautuminen. Eräs arvokas vanharouva totesi että on hieman nöyryyttävää olla joka aamu vahdittavana kuin pikkulapsi, kun on ikänsä työt hoitanut kunnialla.
Tämä myymäläpäällikkö myös laittoi "nimettömän" äänestyksen siitä kuka on positiivisin työntekijä, mikä rikkoi meidän työntekijöiden keskeistä tasa-arvontunnetta. Moni kieltäytyi äänestämästä (ei mitenkään suurieleisesti).
Hän myös järjesti tiimipalavereita joissa haukkui kaikkien työtapoja, ja järjesti kisan siitä kenen tiimi voisi seuraavaksi ylittää myyntiluvut edelliseltä kaudelta.
Me oltiin siis edelleen heille ilmaista työvoimaa, osa 9e/päivä orjapalkalla.
Haaaa, sama! Mulle se henkilöstöpäällikkö (eri ku toi myymäläpäällikkö) vastas sähköpostiin työsopparin uusimisesta todella ilkeämieliseen sävyyn, ja tyyliin haukkui mut vaikka tiedustelin vain työpaikan jatkoa. Sinänsä yllätti koska hän oli ollut tosi mukava muuten. :/ Jäin miettimään ensin että ansaitsinko sen, mutta sitten muistin että työpaikalla minä olen asiallinen ja odotan sitä myös esihenkilöiltä. Tuli vaan niin puskista se.
Vierailija kirjoitti:
Eräs pankki, eteläisessä Suomessa. Pankki, joka näyttäytyy houkuttelevana työpaikkana ulospäin mutta silkkoa on sisältä. Kun pankeissa elettiin 90-luvulla pankkikriisin aikakausi, sen jälkeen meni pitkään ettei alalle juuri rekrytoitu. Kun sitten alettiin rekrytoimaan, niin uuden työntekijän "sisäänottoa" ei osattu hoitaa edes alkeellisesti. Perehdytyksestä ei ollut tietoakaan, johtajilla oli suuret vaatimukset ja odotukset, ja olit sitten myöskin kollegoiden silmätikku. Monet kollegat olivat olleet koko ikänsä siellä samassa työssä, kymmeniä vuosia ja kokivat kaikki uudet tulokkaat todellakin uhkiksi. Ja kohtelu oli sen mukaista. Oli kuppikuntia ja supinakerhoja, väliportaiden pomoilla omat suosikit joilla omia oikeuksia. Huh huh mikä paikka. Ei ikinä enää. Onneksi pääsin sieltä muihin töihin ja tästä on aikaakin jo yli kuusi vuotta, niin onpahan nyt vain yksi kokemus muiden joukossa. Silloisista kollegoista ne pahimmat ilkimykset taitavat olla jo eläkkeellä mutta sama meno jatkuu aina vaan. Itselläni on kuitenkin hyvä koulutus ja olen aina oppinut asiat työssä kuin työssä, mutta tämä työpaikka oli kyllä sellainen että en voi suositella. Pankkityö ei ole niin hohdokasta kuin moni luulee.
Minä nimesin jo 90-luvulla pankit paholaisen temppeleiksi. Eikä ole vieläkään mitään näyttöä että ne muuta olisivat.
Kaikkein hulluin paikka kiusaamisen näkökulmasta on ollut ministeriö. Vanhoja, itseensä tympääntyneitä naisia, jotka ovat erittäin epäasiallisia nuorempia kohtaan. Hirveää näppäilemistä koko työ.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilut työttömänä. Jännä kyllä se vaikuttaa kohteluun, kun olet ilmaistyöläisenä (viestinnän ala). Pistetään samoihin hommiin kuin palkkaa saavat, ilman ohjausta ja vakityöläisten kohdellessa kuin ilmaa (eivät tervehdi, istuvat & lounastavat keskenään). Nakitetaan kaikenlaista ja oletetaan - vaikka olet tutustumassa alaan! - että osaat tai opettelet hetkessä. Minkäänlaista oikeaa ohjausta, perehdytystä toimeen jne. on turha odottaa. Mitään ei jää käteen, paitsi 6 kk pompottelu & toisten hanttihommien tekeminen - valtion piikkiin. Samassa paikassa oli tuolloin koko ajan 3-5 työkokeilijaa/-harjoittelijaa pyörityksessä.
Tästä sitten takaisin työttömäksi entistä lannistuneempana ja työkkäri tivaamassa, mites se työllistyminen (ketään ei tuolla paikassa palkattu, vaan uudet ilmaisorjat tilalle). Mitään vastuuta ei tokikaan firmoille, jotka häikäilemättömästi opiskelijoita/työttömiä hyödyntävät.
Niin.
Niin se on. (Tiedätkö, hei ihminen..)
.. MITÄ tämä meininki ON? (suomessa 2000-luku, ja 2023..) - SE ON.. NYKY-AJAN ORJUUTTA !!_(FAKTA)_" ilmaista työvoimaa, osa 9e/päivä orjapalkalla. "_(FAKTA)_!! SE ON = NYKY-AJAN ORJUUTTA !!
Yksi oululainen siivousfirma. Olin migreenissä ja käynyt lääkärissä koska en päässyt sängystä ylös järkyttävän kovan päänsäryn vuoksi. Esimies huusi minulle puhelimessa, että en voi olla saikulla, kuka ne työt sitten tekee. Lisäksi yhdessä asiakaskohteessa minulle vittuiltiin sukupuoleni vuoksi ja kyykytettiin (pyydettiin siivoamaan samaa kohtaa lattiasta uudelleen ja uudelleen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilut työttömänä. Jännä kyllä se vaikuttaa kohteluun, kun olet ilmaistyöläisenä (viestinnän ala). Pistetään samoihin hommiin kuin palkkaa saavat, ilman ohjausta ja vakityöläisten kohdellessa kuin ilmaa (eivät tervehdi, istuvat & lounastavat keskenään). Nakitetaan kaikenlaista ja oletetaan - vaikka olet tutustumassa alaan! - että osaat tai opettelet hetkessä. Minkäänlaista oikeaa ohjausta, perehdytystä toimeen jne. on turha odottaa. Mitään ei jää käteen, paitsi 6 kk pompottelu & toisten hanttihommien tekeminen - valtion piikkiin. Samassa paikassa oli tuolloin koko ajan 3-5 työkokeilijaa/-harjoittelijaa pyörityksessä.
Tästä sitten takaisin työttömäksi entistä lannistuneempana ja työkkäri tivaamassa, mites se työllistyminen (ketään ei tuolla paikassa palkattu, vaan uudet ilmaisorjat tilalle). Mitään vastuuta ei tokikaan firmoille, jotka häikäilemättömästi opiskelijoita/työttömiä hyödyntävät.
Tämä myös itsellä! Sitten lisänä se että joulun aikaan (oltuani kohta melkein sen 6 kuukautta työkokeilussa samaisessa paikassa) niin kaikki työntekijät (myös koulun kautta harjoittelussa olevat) saivat joulukorit ja vielä joulupaketit ja kortit, mutta työkokeilussa oleva ei. En saanut edes osallistua jouluruokailuun joka tuolla järjestettiin. Kaikki muut paitsi minä saivat myös henkilökunta-alennusta. Ja minä tein siis paljon töitä, olin myös usein viikonloppuina vuoroissa ja olin joustava työvuorojeni suhteen, olemalla joskus myös pidempiä päiviä. Tämä Pirkanmaalla, K-Supermarketissa.
Niin totta.
.. MITÄ tämä meininki ON? (suomessa 2000-luku, ja 2023..) - SE ON.. NYKY-AJAN ORJUUTTA !!_(FAKTA)_" ilmaista työvoimaa, osa 9e/päivä orjapalkalla. "_(FAKTA)_!! SE ON = NYKY-AJAN ORJUUTTA !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä myös itsellä! Sitten lisänä se että joulun aikaan (oltuani kohta melkein sen 6 kuukautta työkokeilussa samaisessa paikassa) niin kaikki työntekijät (myös koulun kautta harjoittelussa olevat) saivat joulukorit ja vielä joulupaketit ja kortit, mutta työkokeilussa oleva ei. En saanut edes osallistua jouluruokailuun joka tuolla järjestettiin. Kaikki muut paitsi minä saivat myös henkilökunta-alennusta. Ja minä tein siis paljon töitä, olin myös usein viikonloppuina vuoroissa ja olin joustava työvuorojeni suhteen, olemalla joskus myös pidempiä päiviä. Tämä Pirkanmaalla, K-Supermarketissa.
Tästä tulee mieleen se jonka olen jo joskus aiemminkin kirjoittanut, eli kun olin kuntouttavassa työtoiminnassa (vaikka silloin sillä oli eri nimi) ysärillä sairaalassa täyspäiväisenä huoltomiehenä.
Tein täyttä päivää ja samaa hommaa kuin muut, mutta minulle ei myönnetty oikeutta syödä sairaalan lounasruokalassa. En saanut lounaslippua. Järsin sitten omia reissumiehiä yksinään lounastauloilla työtiloissa. Oli sekin. Tein 40h viikossa ilman bussilippuetua tai 2000-luvulla tullutta yhdeksän euron korvausta, niin ei voitu lounaslippua antaa.
Ihmetyttää, että vielä tänäkin päivänä kuulee samanlaisesta touhusta. Työnantaja jakaa kaikille karkit, mutta ei yhdelle. Niin suomalaista. Hierarkia, ah, hierarkia ennen kaikkea! Ei pyritä ottamaan kaikkia porukkaan, vaan yksi, kaksi jätetään aina ulkopuolelle.
Niin totta on.
Vierailija kirjoitti:
Koko työkokeilujärjestelmä pitäisi lopettaa. Tarkoituksena on ottaa työkokeilija lyhyeksi aikaa, ja jos hommat sujuu niin palkataan työntekijäksi. Käytännössä firmat ja yhdistykset ottavat maksimiajaksi 6 kk ja sen jälkeen taas uudet kokeilijat. Näin yhteiskunnan rahoilla tuetaan persaukisia yrittäjiä ja kaiken maailman humppakerhoja.
Totta.
Totta! Työntekijöiden markkinat, mikä unelma, voisi nostaa kytkintä koeaikana, jos ei viihdy. Uutisoitiin muuten, että yli 55 vee ovat tänä päivänä kovaa valuuttaa työmarkkinoilla :)