Mitä sinä muistat omasta penkkaripäivästäsi?
Muistan sen helpotuksen tunteen, kun lukuloma oli alkamassa ja kirjoitusten jälkeen ei tarvitsisi nähdä enää tuttuja lukiolaisia. Olin yksinäinen pikkukaupungissa ja kaipasin todella paljon pois.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan monet opettajista tehtyjen laulujen nasevat sanat vieläkin. Olin pukeutunut Fakta homman Pirreksi. Ajelulla oli puuduttavan kylmä ja puuduttavan tylsää, mietin että koska tämä loppuu.
Osa opettajista tehdyistä lauluista oli kyllä sanoituksiltaan sellaisia, ettei enää voisi. Ei millään.
Muistan myös et edellisenä iltana oli potkukonva. Vedettiin keskiolutta paikallisessa ennen ja jälkeen sen.
Mut ennen potkukonvan alkamista haettiin käytävältä sellainen iso muovinen roskisrynnyri. Se täyteen lunta ja lumeen laitettiin kaljapulloja. Se tynnyri vietiin koulun johinkin varastokomeroon.
Kun aamulla tultiin penkkareihin, niin siltä lumisohjoveden seasta nosteltiin kylmiä kaljoja, pahimpaan kankkuseen ja uuteen nousuun. Siinä varastossa vieraili aika moni abi!
Jyväskylän seutu? Se kellarikerroksen varasto, jossa oli kaikkea sälää, kuten lavasteita, suksia, pulkkia, mailoja ja jota silloin 90-luvulla ei edes pidetty lukossa. Siellä oli abien salainen viinakätkö meidänkin penkkaripäivänä.
Muistan, että oli kylmä ja odotin kovasti illalla alkavaa abiristeilyä. Oli jännittynyt olo.
Menin kotiin kun muut meni hölmöilemään
Näin ensi kertaa naisen tissit, muut kuin oman äidin. Kun mentiin porukalla sit illaksi ryyppäämään maamiesseuran talolle Mimmi luokaltani veti sellaiset kännit ja pyöri umpihumalassa lattialla niin että paita nousi kaulaan. Kauniita oli nuoren naisen tissit
Ihan kivaa oli joskin tuntui kyllä että oli pienten piirien juhlat. Pukeuduin SS-upseeriksi vaikka ihonvärini ei ihan täsmääkään arjalaista kiiltokuvamiestä :D palautetta tuli vähän kaikilta mutta hyvässä hengessä. Hommasin 10 kiloa karkkia ja illalla syömään. Jäi kuitenkin ontto olo sillä lukiossa oli ollut tosi myrskyisää enkä saanut korjattua välejä kaikkiin vaikka vilpittömästi sitä halusin ja kovasti yritin
Voi apua. Penkkaripäivästäni on jo 15 vuotta. Tunnen itseni niin vanhaksi!
Vuokra-auton varaaminen jäi liian myöhäiseksi ja lopulta saimme kuorma-autoksi jonkun 50-luvun kuorma-auton, joka oli vähän pienempi kuin muilla. Päästiinköhän me sitten yksi kierros sillä ympäri ja sitten se hajosi Kaivopuiston rannassa. Liftasimme rinnakkaisluokkien kuorma-autoihin ja onneksi mahduimme niihin kyytiin.
Esplanadilla huusimme kuorma-auton lavalta: "Suomen paras koulu!" ja "6L, 6L, 6L!"
Ja kyllä, kirjoitin 6L niin kuin Sykissä oli tapana.
Hauskat bileet Levillä lapinpuku päällä ja se ihana ihastus myös paikalla ja hyvät ystävät. Lukiosta jäi mahtavat muistot. Terveisiä vaan Kittilään :)
Olin aivan unohtanut, että abipäivänähän käytiin laulamassa opettajille! Aina alemmilla luokilla sitä penkkaripäivänä toivoi, että osuisi omalle tunnille tällainen laulukeikka, koska se tiesi aina hyvää karkkisadetta.
Harmittaa, kun en muista enää moniakaan laulujen sanoja, mutta kyllä niistä välittyi kiintymys ja arvostus niitä hienoja opettajia kohtaan, mitä meillä oli. Ainoastaan poikien liikunnanopettajalla oli kovempi kohtalo, hänen heitettiin uima-altaaseen, mistä hän oli hyvin käärmeissään.
Meille osui aivan älytön pakkaspäivä, vaikka kuinka pukeutui, paleli silti.
En tiedä kuka meillä valitsi autot, mutta kahdesta autosta toisessa oli aivan liian korkeat laidat. Lakanoita ei saatu kunnolla siihen kiinnitettyä ja osa irtosikin matkan aikana. Lyhimmät oppilaat eivät nähneet laidan yli ollenkaan ja meistä muistakin erottui vain pää. Karkin heittäminen oli siis hieman hankalaa eivätkä kadulla katsojat todellakaan nähneet meidän puvuista vilaustakaan.
Serkku oli tuonut Venäjältä muutama vuosi takaperin jotain hirveitä karkkeja. Säästin ne ja heittelin niitä rekan lavalta.
Oli todella kylmä päivä, palelin varmaan viikon sen ajelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi oli 1983. Olin pukeutunut intiaaniksi. Kun kerroin tästä omalle abipojalleni, hän oli aivan järkytyksissään, millaista kulttuurista omimista olinkaan harrastanut.
Oikeastiko joku kokee tuon kulttuurisena omimisena?
En ole enää sama ihminen tunnetasolla, että muistaminen on vähän suhteellista mitä katsoo siihen kuuluvan, koska silloiseen omaan kokemukseen eläytyminen uudestaan on mahdotonta.
Esitin pummia. Huonot vaatteet ja kouluun tullessa poikkesin huoltsikalta vielä sinolia, jota pirskottelin - kaadoin päälleni. Olin ilmeisen vakuuttava hajultani. Muutenhan en alkoholia käyttänyt lainkaan.
Kylmä oli silloinkin, mutta oli paksu villapaita, pomppa ja likainen pipo päässä eli pärjäsin sen puolesta hyvin.
Muistaahan siitä itse päivästäkin paljon, mutta eniten muistoja on abiristeilystä. Yökerhossa tanssittiin ja ihastuttiin yhden pojan kanssa mutta ei se mihinkään johtanut, seuraavan kerran kuulin tuosta pojasta muutamaa vuotta myöhemmin kun mun äiti kertoi että paikallislehdessä oli kuolinilmoitus. Vieläkin kun kuulen sen yhden kasarimegaballadin niin muistan hänet.
Mä kävin iltalukion, koska menin töihin jo 16-vuotiaana. Siinä työn ohessa opiskelin, 17v aloitin ja 19v sit kirjoitukset. Meillä oli tosi kivat penkkarit. Sää oli kylmä tietty, mutta mä olin pukeutunut pullukaksi "Fatimaksi". Itse siis olin hoikka, mutta paljon lämmintä piti pukea itämaisen asun alle.
Aamu me abit aloitettiin seitinohuella lipittelyllä, mutta niin ettei sitä koululla huomannut kukaan. Kierrettiin luokissa laulamassa ja esittämässä meidän mielestä hauskoja runoja, missä vähän irvailtiin opeille, mutta hyvän maun rajoissa, ettei kukaan niistä suutu. Käytävillä huudeltiin nuoremmille oppilaille tyyliin "abit lähtee, pennut jää, mahtaa teillä olla ikävää", jne. Musaa soitettiin keskusradiosta, meidän abien valitsemaa tietty.
Sit penkkariajelu alta pois, vaatteiden vaihto ja ei kun bailaamaan! Hyvät muistot jäi tosta päivästä.
Sit penkkariajelu
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin iltalukion, koska menin töihin jo 16-vuotiaana. Siinä työn ohessa opiskelin, 17v aloitin ja 19v sit kirjoitukset. Meillä oli tosi kivat penkkarit. Sää oli kylmä tietty, mutta mä olin pukeutunut pullukaksi "Fatimaksi". Itse siis olin hoikka, mutta paljon lämmintä piti pukea itämaisen asun alle.
Aamu me abit aloitettiin seitinohuella lipittelyllä, mutta niin ettei sitä koululla huomannut kukaan. Kierrettiin luokissa laulamassa ja esittämässä meidän mielestä hauskoja runoja, missä vähän irvailtiin opeille, mutta hyvän maun rajoissa, ettei kukaan niistä suutu. Käytävillä huudeltiin nuoremmille oppilaille tyyliin "abit lähtee, pennut jää, mahtaa teillä olla ikävää", jne. Musaa soitettiin keskusradiosta, meidän abien valitsemaa tietty.
Sit penkkariajelu alta pois, vaatteiden vaihto ja ei kun bailaamaan! Hyvät muistot jäi tosta päivästä.
Sit penkkariajelu
Hups, toi vimppa "sit penkkariajelu" jäi tohon vahingossa! -sama-
Hehehe. Just.
Pakkasessa, tärisevällä autonlavalla. Kaikki uskoo.