Lapsen asunnon maksattaminen vuokralaisella? Mitä mieltä olette tästä ilmiöstä, onko järkevää vai ei?
Kun lapsi syntyy, niin vanhemmat ostavat sijoitusasunnon vuokrattavaksi. Näin he maksattavat asunnon vuokralaisella hiljalleen vuosien mittaan ja kerryttävät remonttirahat.
Kun lapsi sitten aikuistuu ja muuttaa omilleen, vuokralainen potkaistaan pihalle ja remontin teettämisen jälkeen lapsi muuttaa siistiin asuntoon.
Onko järkeä?
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet päättänyt missä lapsen pitää asua aikuistuessaan?!
Asuntoja voi kuule Suomessa myös vapaasti myydä.
Jolloin tilanne on eri kuin ap:n kirjoituksessa.
Ihan tuuripeliä kannattaako asuntosijoitus vai ei. Lisäksi lapsi ei välttämättä jää sinne kotiseuduilleen asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuuripeliä kannattaako asuntosijoitus vai ei. Lisäksi lapsi ei välttämättä jää sinne kotiseuduilleen asumaan.
Jos se asunto on vaikkapa Helsingistä, niin kannattaahan se. Lapsi voi halutessaan myydä sen aikuistuttuaan, jos ei ole tarvetta.
Jos lapsi ei satu kiinnostumaan asunnosta, sen voi myydä ja n. 70% voitosta tulee puhtaana tilille. :D Ei paha.
Me kylläkin jätettiin asunto vuokralle, koska se on aikamoinen rahantekokone.
Minä asun vuokralla. Ei ole rahaa käydä parturissa, hiukset leikkaan itse ja laitan nutturalle, letille tai ponnarille.
En käy kahviloissa enkä baarissa.
Korkeat vuokrat vievät yrittäjiltä asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei satu kiinnostumaan asunnosta, sen voi myydä ja n. 70% voitosta tulee puhtaana tilille. :D Ei paha.
Me kylläkin jätettiin asunto vuokralle, koska se on aikamoinen rahantekokone.
Irtisanomissuojaa heikennetään ja ansiosidonnaista leikattiin. Ei kukaan uskalla ottaa isoa asuntovelkaa enää.
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Ton takia kokoomuslaisilla ei ole kerrostaloissa sijoitusasuntoja. Nyt kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset eikä ihmiset pysty maksamaan yhtiölainojaan ja vastikkeitaan, ne kaatuu muiden osakkaiden maksettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Ton takia kokoomuslaisilla ei ole kerrostaloissa sijoitusasuntoja. Nyt kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset eikä ihmiset pysty maksamaan yhtiölainojaan ja vastikkeitaan, ne kaatuu muiden osakkaiden maksettaviksi.
Mieti uutta kerrostaloa, missä puolet asunnon hinnasta yhtiölainaa.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Ihan viisasta tehdä noin.
On ihan hullua maksaa itse oma asunto, kun sen voi maksattaa vuokralaisellakin. :)
Me ostimme lapselle uudehkon asunnon taloudeltaan hyväkuntoisesta taloyhtiöstä. Osake on velaton. Fiksuhan osaa tietysti katsoa nämä asiat ennen ostopäätöstä.
Lapsi on nyt 4 v ja maksatamme hänelle tulevan asunnon ja sen remontoinnin mieleiseksi vuokralaisella.
Tuohan on vain yksi monista tavoista säästää.
Viera kirjoitti:
Viera koitti:
Olet päättänyt missä lapsen pitää asua aikuistuessaan?!
Asuntoja voi Suomessa myös vapaasti myydä.
Suomessa on runsaasti vapaita asuntoja.
Viera kirjoitti:
Minä asun vuokralla. Ei ole rahaa käydä parturissa, hiukset leikkaan itse ja laitan nutturalle, letille tai ponnarille.
En käy kahviloissa enkä baarissa.
Korkeat vuokrat vievät yrittäjiltä asiakkaat.
Vain työllistämistöitä voi yleensä saada.Esim. kirjojen hyllyttämistä kirjastossa kolauksista ja päälle lisäksi 9: - kulukorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittamisen tuotto on tällä hetkellä 1-3%, voi laskea siitä, onko se mahdollista. Ja tuskin tuosta tuotto nousee, kun huomioi uusvuoratuotannon ja nykyisen ja yhä enemmän on vapaita asuntoja tyhjillään, kun vuokralaisten markkinat.
Näissä tuottolaskelmissa pitää aina huomioida se, että asuntosijoittamisen kohdalla se sijoitettava raha tulee vuokralaiselta, vaikkapa 1 000 eur/kk. Toki voit saada jostain rahalle parempaa tuottoa, mutta se tonni tulee silloin omasta pussistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittamisen tuotto on tällä hetkellä 1-3%, voi laskea siitä, onko se mahdollista. Ja tuskin tuosta tuotto nousee, kun huomioi uusvuoratuotannon ja nykyisen ja yhä enemmän on vapaita asuntoja tyhjillään, kun vuokralaisten markkinat.
Näissä tuottolaskelmissa pitää aina huomioida se, että asuntosijoittamisen kohdalla se sijoitettava raha tulee vuokralaiselta, vaikkapa 1 000 eur/kk. Toki voit saada jostain rahalle parempaa tuottoa, mutta se tonni tulee silloin omasta pussistasi.
Näinpä. Itse ostin sijoitusasunnon kokonaan lainalla (oma kiinteistö lisävakuutena mahdollisti tämän ainakin silloin). Vuoden päästä tilanne on se, että vuokralaiset ovat maksaneet lainan lyhennykset, korot sekä vastikkeet, ja mulla on velaton asunto. Pääomaveroa olen vuosien mittaan maksanut noin kymppitonnin, asunnon markkina-arvo tällä hetkellä 90 000 eur.
Eli käytännössä kysyt kannattaako hankkia sijoitusasunto.
En tiedä, riippuu vähän. Mulla oli kaksi yksiötä Uudellamaalla jotka oli vuokralla, mutta möin pois. En ajatellut hankkia uusia.
Viera kirjoitti:
Tottakai on järkeä, jos tuollaiseen on varaa! Jos katsoo, nyt aikuistuvia nuoria, jotka ovat syntyneet joskus 20 vuotta sitten, niin on ollut erittäin hyvä valinta.
Täten saadaan oman onnen seppä.
Tottakai on järkeä, jos tuollaiseen on varaan! Jos katsoo, nyt aikuistuvia nuoria, jotka ovat syntyneet joskus 20 vuotta sitten, niin on ollut erittäin hyvä valinta.