"Töölössä on rakenteilla 52 neliön kaksioita, joiden makuuhuoneissa on ulkoikkunan tilalla rappukäytävään avautuva lasitiiliseinä"
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009333242.html
Epäkäytännölliset pohjaratkaisut saavat satikutia tutkijalta. Hankalasti käytettävät asuntopohjat pännivät osaa uuden asunnon ostajista.
Kommentit (472)
Joo voitaisko tää rakennustouhu vihdoin laittaa aisoihin!
Nyt rakennetaan kaupungin jokainen tyhjä luontopläntti täyteen rakennuksia, jotka ovat ulkoa rumia, epäloogisia sisältä, ja täynnä erilaisia vikoja. Hommat tehdään liian nopeasti ja hutiloiden, ja jo muutaman kymmenen vuoden kuluttua ollaan viimeistään purkamassa koko hökötystä.
Kestävyyttä ja kauneutta tilalle!
Jos rakennuttajilta kysyy, niin "tuollaisia ihmiset haluaa".
No helvetti, jos ei ole tarjolla muita kuin näitä suunnittelun kukkasia.
Tuollainen lasitiiliseinä on aika ahdistava. En pystyisi nukkumaan öitäni hyvin kun miettisin, mikä hullu tulisi sieltä kirveen kanssa riehumaan. ":D"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta voidaan rakentaa ihan mitä vaan. Kyllä mä osaan valita muutanko vai en. Omassa kunnassani on vielä vuosien jälkeen kerrostaloasuntoja, uusia paritaloja, omakotitaloja tyhjillään. En ihmettele. Kuvien perusteella en minäkään muuttaisi.
Mitenhän makkarin lasiseinän äänieristys toimii ja kuka estää keskellä yötä olla sohisematta taskulampulla rappukäytävästä lasiseinää kohti? Hups, häiritsinkö??Mielestäni on aika järjetöntä ja jopa vastuutonta rakennella asuntoja, joita kukaan ei halua. Ketä hyödyttää tuhlata resursseja taloihin, joissa kukaan ei halua asua?
No tämä. Ja sitten on niitä, jotka kyllä ostavat näitä uusia pohjahirvityksiä, mutta yrittävät etsiä itselleen vähiten huonon. Jossa siedettäviä vikoja. Näin syystä tai toisesta.
Suurin osa näistä kammotuksista menee jollekin sijoittajalle, jota ei kiinnosta asumismukavuus, kun vuokralainen siellä asuu. Ja sijainnin takia joku sitten vuokraa sen ajatellen, että kyllä tuo nyt väliaikaisesti menettelee.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaisin asunto-osakkeen, se olisi 1950-1960 rakennettu. Niissä on vielä järkevät pohjaratkaisut ja kunnollisen kokoiset huoneet.
Pohjaratkaisut varmaan ovatkin hyvät mutta oon asunut - 50 ja - 60- luvun kerrostaloasunnoissa ja molemmissa on ollut aivan umpisurkea äänieristys. En kertakaikkiaan pysty enää asumaan sellaisten pahviseinien keskellä. Kuuluu kun naapuri laittaa lautasen tiskipöydälle. Pahinta on kun wc-äänet kuuluu yhtä kovaa kuin samassa asunnossa asuisi. Hyvä äänieristys ja hyvä pohjaratkaisu on varmaan ihan utopiaa...
Itse olen yöpynyt ulkomailla useampaankin otteeseen hotellissa, missä kylpyhuone/vessa on erotettu muusta huoneesta lasilla. Ei millään huurrelasilla vaan ihan tavallisella hyvin läpynäkyvällä ikkunalasilla. Jossain vaiheessa se oli trendikästä, itse en pidä. Hotellien sivuilla ratkaisua kuvataan yleensä "romanttiseksi", mutta mielestäni siinä ei ole mitään romanttista, että huoneessa oleva kumppani tai muu perhe joutuu katselemaan kun yksi vääntää torttua posliinilla (ja päinvastoin), Töölössä asuin jonkin aikaa vuokra-asunnossa, missä oli vastaava ratkaisu huurrelasilla. Kyllä siitäkin näkyi turhan paljon läpi mitä vessassa/suihkussa tapahtui ja pahinta oli se, että kylppäri/vessa sijaitsi suoraan vastapäätä asunnon ovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä foorumilla ei ole yhtään käyttäjää jolla olisi edes varaa asua töölössä, joten turha valitus seis.
Tiedän yhden toimeentulotukiasiakkaan, joka asuu Töölössä.
No näissä voi asua just joko upporikkaat tai rutiköyhät. Tavikset, eli tyyliin sairaanhoitajat ym "joutuu" muualle. Ylipäänsä Helsingissä kannattaa asua vain rikkaana tai tulottomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uudiskohteille tyypillisessä kaksiossa makuuhuoneeseen mahtuu pelkkä sänky, jonka eri puolille kuljetaan omista oviaukoista" :D :D :D
Poikani vuokrakaksiossa on tuollainen, asunto on valmistunut 2007. Aivan älyvapaa ratkaisu.
Mä en edes sanoisi tuota huoneeksi, vaan sermillä erotetuksi makuutilaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yöpynyt ulkomailla useampaankin otteeseen hotellissa, missä kylpyhuone/vessa on erotettu muusta huoneesta lasilla. Ei millään huurrelasilla vaan ihan tavallisella hyvin läpynäkyvällä ikkunalasilla. Jossain vaiheessa se oli trendikästä, itse en pidä. Hotellien sivuilla ratkaisua kuvataan yleensä "romanttiseksi", mutta mielestäni siinä ei ole mitään romanttista, että huoneessa oleva kumppani tai muu perhe joutuu katselemaan kun yksi vääntää torttua posliinilla (ja päinvastoin), Töölössä asuin jonkin aikaa vuokra-asunnossa, missä oli vastaava ratkaisu huurrelasilla. Kyllä siitäkin näkyi turhan paljon läpi mitä vessassa/suihkussa tapahtui ja pahinta oli se, että kylppäri/vessa sijaitsi suoraan vastapäätä asunnon ovea.
Serkullani myös lasitiilillä erotettu kylppäri eteisestä. Oli todella inhottavaa olla juuri silloiin suihkussa kun serkulleni tuli kavereita (miehiä) kylään ja oikein kauan tuntuivat kopistelevan kenkiään siinä eteisessä. LAsitiili oli sellaista kyllä aaltoilevaa, mutta todellakin siitä näki läpi ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helkkari, mikä ajatus.
Onni on asua 50-luvun oikeasti tilavan pohjaratkaisun asunnossa.Jep, hyi helkkari.
Itsellä on onni asua 50-luvun hyvänkuntoisessa rintamamiestalossa 1900 neliön tontilla. Ei ole musta asumaan kerrostaloon. Olen kyllä sellaisessa asunut ja halusin sieltä pois. Rivitalo vähän pienempi paha, mutta kyllä omakotitalo on mun onni.
Hyi helkkari. Joku 50-luvun homemörskä hevonperseessä.
Opettele lukemaan. Hyväkuntoinen talo. Ei todellakaan ole homeessa. Vanha rakennus ei tarkoita sitä, että olisi homeessa ja huonokuntoinen. Taloa pitää huoltaa.
Onko kyse tästä talosta? Ainakin tuon yhden makuuhuoneen lasitiiliseinäö näyttää sen verran läpinäkyvältä, että rappukäytävästä todellakin näkee sisään - juuri sen verran, että pystyy hahmottamaan, mitä huoneessa on ja mitä siellä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Hotellien lasiseinäisistä kylppäreistä vielä astetta pahempi versio on kylppäri ilman mitään ovea. 🤯 Olen nähnyt kuvissa.
Voihan joku kattoa vaikka siitä televiisiosta. Kaikkia systeemejö on
Mä sanon vaan että so what. Mitään ei ole tapahtunut Ei yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Joku toinen omasta mirlestään nähnyt jotsin. En mä vaan, nähnyt enkä kuullut, enkä huomannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku toinen omasta mirlestään nähnyt jotsin. En mä vaan, nähnyt enkä kuullut, enkä huomannut
Joku voi väittää jotain. So what. En huomannut, en tiedä. Ei vaikutusta
Sieltä rappukäytävästäkö naapurit sitten killittelevät sinne makkariin. No sehän olikin hyvä idea!
Muka ei ole kustannustehokasta rakentaa parempia asuntoja. Paskanmarjat. Miten köyhinä aikoinakin, esim 1900-luvun alussa, osattiin suunnitella ja rakentaa kunnollista ja nyt ei muka onnistu? Kaikissa naapurimaistakin onnistuu. Vain Suomessa tehdään tällaista kuraa. Ahneutta!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Töölön asunnossa ei paljon päivänvaloa näe kun ainoa ikkuna pitkän putkiasunnon toisessa päässä
Ellei siellä makuuhuoneen lasiseinän takana olevan rappukäytävän toisella puolella ole suurta ikkunaa, niin mistä sitä luonnonvaloa tosiaan sinne makuuhuoneeseen olevinaan saadaan?
Tuossa Töölön asunnossa ei paljon päivänvaloa näe kun ainoa ikkuna pitkän putkiasunnon toisessa päässä