Vuokralaisella vuokranmaksu myöhässä
Vuokralaisella on nyt 5 päivää vuokra myöhässä, ollut noi puoli vuotta vuokralla. Minulla ei nyt ole varaa maksaa vastkkeita ja lyhennyksiä, kun puskuri meni ylimääräisiin vastikkeisiin.
Vuokralainen on työssäkäyvä, nuori nainen, kaupassa töissä.
Kehtaanko jo kysyä, miksi maksua ei ole tullut vai odotttelenko vielä?
Tämä on ainut sijoitusasuntoni ja ole tavallinen työssäkäydä nainen, eikä minulla ole isoja puskureita sillä nyt on tullut niin paljon ylimääräisia maksuja niin menee hetki, että saan taas puskurin kasaan palkkatyöstäni.
Kommentit (132)
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Asuntosijoittajalla ei saa olla noin pienestä kiinni oma talous. Häneltähän voi rikkoutua jääkaappi tms. jotka sinun kustannettava. Oma vuokralaisemme sai usein lykkäystä ja lopulta oli kuukausia maksamatta. Muutti asunnosta lopulta takaisin kotiin ja maksoi kaikki vuokrat mitä rästissä.
Ei pitäisi hankkia sijoitusasuntoa, jos oma talous on noin tiukalla. Jos vuokralainen alkaa hankalaksi, menee kuukausia, ennen kuin saat hänet käräjäoikeuden päätöksellä häädettyä.
Mahdollisesti joudut sen jälkeen hävittämään tavarat, siivoamaan, remontoimaan ja vaihtamaan lukon. On mahdollista, että hän on menettänyt luottotietonsa, etkä saa ikinä rahojasi takaisin. Parin kuukauden vuokratakuu ei siis riitä mihinkään.
Jos asuntosijoittaminen olisi riskitöntä, sitä harrastaisivat kaikki.
Ei kannata ottaa pysyvää vuokralaista vaan vuokrata asuntoa kalustettuna määräajaksi kerrallaan. Esim. Hotels.comin kautta onnistuu.
Ei pysyviä vuokrasopimuksia koska tällaisesta vuokralaisesta voi olla tosi vaikea päästä eroon.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että todennäköisyys saada vuokrarahat on hiukan parempi jos esität vaateesi vuokralaiselle etkä vauvapalstalle.
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajalla ei saa olla noin pienestä kiinni oma talous. Häneltähän voi rikkoutua jääkaappi tms. jotka sinun kustannettava. Oma vuokralaisemme sai usein lykkäystä ja lopulta oli kuukausia maksamatta. Muutti asunnosta lopulta takaisin kotiin ja maksoi kaikki vuokrat mitä rästissä.
Jääkaapin saa 50 eurolla, vuokra voi olla 750 e. Pieni ero summissa. Missään ei nimittäin ole kirjattuna, että vuokra-asuntoon pitää hankkia rikkkoutuneen tilalle uusi laite, toimiva ja vastaavantasoinen (-kokoinen) riittää.
Tietysti, heti karhuttava saatavaansa.
Niistä pitkäaikaisista vuokralaisista pääsee sillä tavalla eroon, että sanoo tekevänsä keittiöremontin, lattianhiontaa ja ties mitä ja laittaa sen jälkeen asunnon myyntiin. Antaa vuokralaiselle vuokrasopimuksella sovitun ajan aikaa etsiä uusi asunto.
Tekstiviesti: Hei, huomasin, että et ole vielä maksanut vuokraa. Maksathan sen mahdollisimman pian! Ole yhteydessä, jos on jotain epäselvää. Yt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä pointti oli nyt se, kehtaako tässä vaiheessa jo kysyä asian perään. Eräpäivä oli 2. päivä ja nyt siis jo 7. päivä. On aikaisemminkin maksanut muutamia päiviä myöhässä, mutta juuri nyt kun minulla tuli itsellä näitä yllätysmenoja, niin vuokra myöhässä.. Ja tosiaan, kuten kerroin, oma puskuri meni nyt muualle, harvinainen tilanne tämä. Ja luottotiedollinen työssäkäyvä vuokralainen.
AP
No jos on ennenkin maksanut vähän myöhässä, kannattaako kysyä sopiiko sille eräpäivä vai muutetaanko se vaikka viikolla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapin saa 50 eurolla, vuokra voi olla 750 e. Pieni ero summissa. Missään ei nimittäin ole kirjattuna, että vuokra-asuntoon pitää hankkia rikkkoutuneen tilalle uusi laite, toimiva ja vastaavantasoinen (-kokoinen) riittää.
No kannattaakin santsata 50e jääkaappiin. Saattaa kärähtää koko kämppä. Hah.
Miks persaukisena on yritettävä leikkiä sijoittajaa. Entäs jos tulee vaikka ylimääräinen yhtiövastike maksuun?
Oma vuokralaiseni on ilmoittanut kyllä jos useamman päivän myöhastyy ja viime aikoina kysellyt milloin nostan vuokraa kun vuokraan sisältyy vesi, sähkö+autopaikka. Olen kyllä rauhoitellut että en ainakaan puoleen vuoteen ole nostamassa kun kustannusten nousu on todennäköisesti väliaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukas voi myös itse ostaa uuden jääkaapin. Siitä sovitaan kirjallisena, maksaako vuokranantaja sen asukkaalle, tai sitten asukas voi ottaa maksamansa jääkaapin mukaansa muuttaessaan.
Vuokra-asunnossa edellinen asukas oli omilla rahoillaan ostanut tiskikoneen, me uudet asukkaat ostimme sen häneltä ja vuokranantajalle ilmoitimme, että tiskikone lähtee muuttaessa mukaamme. Ei tullut sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Miks persaukisena on yritettävä leikkiä sijoittajaa. Entäs jos tulee vaikka ylimääräinen yhtiövastike maksuun?
Oma vuokralaiseni on ilmoittanut kyllä jos useamman päivän myöhastyy ja viime aikoina kysellyt milloin nostan vuokraa kun vuokraan sisältyy vesi, sähkö+autopaikka. Olen kyllä rauhoitellut että en ainakaan puoleen vuoteen ole nostamassa kun kustannusten nousu on todennäköisesti väliaikaista.
Kuten kirjoitin, nyt tuli sellaisia maksuja, jota veivät puskurini lähes nolliin. Tämä on ensimmäinen kuukausi, että näin käyn. Kovin isoa puskuria en ole muutoinkaan pitänyt, vaan laittanut ylimääräiset oman asunnon lainan maksuun. Ja jos jotain yllättävää nyt tulee, niin ostan vaikka sitten luotolla sen jääkaapin hajonneen tilalle., mikäli sellainen tilanne eteen tulisi.
Itse asiassa ajattelinkin, että nyt on kun on puskurit nollissa, niin varmasti jotain ylimääräisiä kuluja tulee, niinhän se aina menee..
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No jos on ennenkin maksanut vähän myöhässä, kannattaako kysyä sopiiko sille eräpäivä vai muutetaanko se vaikka viikolla eteenpäin.
Tämä. Kuka on määritellyt eräpäivän?
Minun vuokralaisellani se on 15. päivä eli hänen tilipäivänsä. Hän itse halusi näin eikä vuokranmaksu ole vuosien varrella kertaakaan ollut päivääkään myöhässä. Hän jopa maksaa sen pikasiirtona vaikka ei tarvitsisi. Siitä palkkiona en ole korottanut vuokraa kertaakaan vaikka yv on noussut.
Tottakai kannattaa soittaa ja kysyä, onko vaikeuksia vai onko unohtunut? Sitten sovitte asian (koska voi maksaa ja onko syytä vaihtaa eräpäivää) ja sanot, että toivot, että jatkossa hän ilmoittaa kun tulee vaikeuksia maksaa kun sinullakin on maksuja niin osaat ennakoida paremmin.
Vastaus aapeen kysymykseen. Ei ole mitään syytä, miksi et kehtaisi kysyä viikon myöhässä olevan vuokran perään. Esim sähköyhtiöthän ja vakuutusyhtiöt laittavat 7 päivää eräpäivästä jo karhukirjeen. Sama sinulla on - ja oikeastaan muistutuksen laittaminen ei ole oikeutesi, vaan VELVOLLISUUTESI. Itse odottelen yleensä 2 viikkoa, mutta tosiasia on, että jos vuokra on myöhässä, se on yleensä ihan vain unohtunut (esim toistuvaksi syötetyn maksun viimeinen toisto meni, eikä muista uusia) ja muistutus korjaa asian ennen kuin isompaa räst ehtii tulla. On vuokralaisen etu, että muistutat heti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vuokralaiseni on ilmoittanut kyllä jos useamman päivän myöhastyy ja viime aikoina kysellyt milloin nostan vuokraa kun vuokraan sisältyy vesi, sähkö+autopaikka. Olen kyllä rauhoitellut että en ainakaan puoleen vuoteen ole nostamassa kun kustannusten nousu on todennäköisesti väliaikaista.Kuten kirjoitin, nyt tuli sellaisia maksuja, jota veivät puskurini lähes nolliin. Tämä on ensimmäinen kuukausi, että näin käyn. Kovin isoa puskuria en ole muutoinkaan pitänyt, vaan laittanut ylimääräiset oman asunnon lainan maksuun. Ja jos jotain yllättävää nyt tulee, niin ostan vaikka sitten luotolla sen jääkaapin hajonneen tilalle., mikäli sellainen tilanne eteen tulisi.
Itse asiassa ajattelinkin, että nyt on kun on puskurit nollissa, niin varmasti jotain ylimääräisiä kuluja tulee, niinhän se aina menee..
AP
Pidähän puskuria jatkossa. Kiva se ostaa vuokralaiselle sitä ja tätä tarpeen vaatiessa(koska se on vastuusi) vetää ne luotolle ja maksaa korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Sitä varten se eräpäivä on, että silloin maksetaan. Tosin sen voi maksaa 14 päivää myöhässä ilman ylimääräisiä perintäkuluja.
Kyllä sinä kehtaat kysyä ja jos jatkuvasti maksaa myöhässä, onko siihen joku erityinen syy?
Kehtaat tietenkin kysyä.