Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea

Vierailija
06.02.2023 |

Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.

Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.

Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.

Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?

Kommentit (1010)

Vierailija
141/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä paljon törttöileviä. Suomenkielellä ei saa välttämättä palvelua (taxit, ravintolat, kahvilat..). Lyhyet matkat kestää. Kallista. Etäisyydet pitkiä. Paljon muualta tänne muuttaneita.

Tässä muutamia

Vierailija
142/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulle tule jäämään palkasta paljoakaan käteen, asumiseen menee vähintään puolet palkasta.

Vantaalla tosiaan tietyissä paikoissa voit asua vähän halvemmalla, mutta siinä tulee sitten mukana muita ongelmia...

Mitä ongelmia?

Ongelmia joita muualla kuin pääkaupunkiseudulla asuvat väittävät siellä olevan, vaikka moni on tuskin edes koskaan Helsingissä käynyt. 

Oletko itse käynyt "muualla kuin pääkaupunkiseudulla"? Aikamoista vastakkainasettelua sanoa, että moni pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuva ei ole ikinä käynyt Helsingissä. Suorastaan naurettavan typerä väite. Menepä vaikka Kaaren Prismaan niin huomaat, mitä ongelmia tässä tarkoitetaan.

t. "Muualla" asuva

Olen eri. En ole koskaan käynyt Kaaren Prismassa. Ei kiinnosta. Kuulun niihin, jotka on muuttaneet Helsingistä pois paremman elinympäristön perässä. Käyn Helsingissä vain joskus työasioissa ja sitten autoilen takaisin kehyskuntaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin Lapista Hyvinkäälle ja olen viihtynyt. Käyn Helsingissä töissä 3-4 päivänä viikossa. Hyvinkäällä asuminen on paljon halvempaa kuin Helsingissä, palvelut ovat kattavat ja ruuhkia vähemmän. Juna Helsinkiin menee 2 kertaa tunnissa. Suosittelen.

Paljonko sulla on matkaa asemalle ja teetkö etätöitä 1-2pv? Hyvinkäältä kulkeminen on kalliimpaa kuin HSL:ään kuuluvista kunnista

Mitä sillä on väliä, että on kalliimpaa kulkea? Työmatkat voi vähentää verotuksessa ja vähennykset voi ottaa huomioon jo etukäteen veroprosentissa. Mutta jos asut kalliissa vuokra kämpässä, niin sen vuokran joutuu maksamaan palkasta eikä siihen saa vähennyksiä eikä alennuksia veroprosenttiin. 

Verotuksessa on omavastuu 750e.

Vierailija
144/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulle tule jäämään palkasta paljoakaan käteen, asumiseen menee vähintään puolet palkasta.

Vantaalla tosiaan tietyissä paikoissa voit asua vähän halvemmalla, mutta siinä tulee sitten mukana muita ongelmia...

Mitä ongelmia?

Ongelmia joita muualla kuin pääkaupunkiseudulla asuvat väittävät siellä olevan, vaikka moni on tuskin edes koskaan Helsingissä käynyt. 

Oletko itse käynyt "muualla kuin pääkaupunkiseudulla"? Aikamoista vastakkainasettelua sanoa, että moni pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuva ei ole ikinä käynyt Helsingissä. Suorastaan naurettavan typerä väite. Menepä vaikka Kaaren Prismaan niin huomaat, mitä ongelmia tässä tarkoitetaan.

t. "Muualla" asuva

Käyn keskimäärin kaksi kertaa viikossa Kaaren Prismassa enkä ymmärrä mitä ongemia "muualla asuva" tässä tarkoittaa. Aina on parkkipaikka löytynyt, valikoima on suuri ja hinnat on "yhtä halpoja kuin halvin".

Järjestyshäiriöihin en ole omien käyntien aikana törmännyt. 

Vierailija
145/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päkä kirjoitti:

Hesalaiset on niin "olevinaan" !

No höpöhöpö

Vierailija
146/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päkä kirjoitti:

Hesalaiset on niin "olevinaan" !

Niin, junantuomst hesalaiset ovatkin. Stadilaiset ovat erikseen.

Vierailija
147/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap tuli mieleeni, että muutat ehkä yksinäsi? Silloin suosittelen kyllä sitä, että muutat pk-seudulle hyvien yhteyksien päähän Helsingin keskustasta (Roihuvuori, Herttoniemi esim. alueita, jotka eivät ole kalliimmasta päästä, mutta eivät mitään ghettojakaan) tai sitten Konala, Lassila, Haaga seutuja, jotta sinun on helppo sitten käydä vapaa-aikana viihteellä yms. 

Vierailija
148/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllästytti Helsingissä asuessa kaikki juopot ja sekakäyttäjät. Julkisissa he yrittivät aina tulla juttelemaan minulle, siististi pukeutuvalle ja töissä käyvälle nuorelle naiselle. Sitten kun en lämmennyt näiden ventovieraiden ihmisten puheille, niin alkoi se öykkäröinti. Totesin, että minun on löydettävä jokin sopiva välimuoto etten vaikuta töykeältä, mutta ettei nämä henkilöt lyöttäytyisi liian tuttavallisiksi. Tietyllä tapaa erittäin surullisia tapauksia, mutta myös arvaamattomia ja sitä kautta pelottavia. Nykyään asun maalla, yksityisautoilen, saan olla rauhassa eikä minun tarvitse enää pelätä, että suututan jonkun juopon. Helsinkiin en muuta enää ikinä, vaikka se on synnyinkaupunkini.

Voi sentään, kanssakäymisessä mainitsemiesi, siunatussa tilassa olevien ihmisten kanssa ns. tavallisilta ihmisiltä edellytetään hieman tavallista enemmän joustoa, suvaitsevaisuutta, siis sitä kykyä kohdata toiseutta jokapäiväisessä elämässä. Eivät ne vaihtoehtoisten elämäntapojen harjoittajat ole mitenkään huonompia kuin me ns. tavalliset ihmisetkään. Toivottavsti ymmärrät hävetä joustamattomuuttasi. 

Vierailija
149/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on hyvää se, että asiat sujuu. Sillä tarkoitan kauppoja ja muiuta, joita on aivan joka lähtöön. Ei tarvitse tilailla ja odotella, vaan senkun käyt ostamassa.

Kerrostaloasuminen on sitten oma juttunsa. Kannatta olla oma pesukone, koska yhteispyykkisysteemissä menee hermot varausvuorojen kanssa. Vuokrat on sen verran törkeitä, että se alkaa nyppiä. Hyvää on kuitenkin se, että lähiöissä on kaupat ja muut yleiset palvelut yleensä kävelymatkan säteellä. Kävelymatkan säteellä tarkoitan tässä arkisujuvaa alle 5 minuuttia suuntansa. Fillaria en viitsisi hommata, koska se ei kauan käytössä viihdy ennen kuin vaihtaa omistajaa itsestään, mutta tämä varmaan vaihtelee asuinpaikan mukaan. Rauhattomina tunnetuissa lähiöissä vuokrat on halvempia, mutta samalla hinnalla sitten sattuu ja tapahtuu.

Itsellä oli auto käytössä. Noin 20km työmatkaan meni lähes tunti yhteen suuntaan joka päivä. Julkisilla pääsi aika hyvin myös, jos halusi olla säästeliäämpi. 

Muutin kuitenkin pois, eikä varsinaisesti ole ikävä takasin. Suurin syy oli koirat, joita pääkaupunkiseudulla vihataan ilmeisesti jo ihan omistautumistasolla. Täällä "muualla" koirat on hyväksytympiä, koska ihmisillä ei ole koiranpaskapaniikkia.

Vierailija
150/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan kuin muualla, mutta täällä ei ole naapurin Martta kyyläämässä mitä teet ja juoruamassa siitä Pirrelle ja Pentille kun silmä välttää.

Voi voi, olen asunut Helsingissä ja Vantaalla (omistusasunnoissa) useammissa taloyhtiöissä 20 vuoden ajan ja joka yhtiössä on toiminut tällainen kyyläävä "Martta" tai jopa marttakerho. Aivan sama juttu kuin pienessä pohjalaiskaupungissa aikoinaan.

Vierailija
151/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon tatilainen! kirjoitti:

Muista: Stadilainen on Helsingissä syntynyt. Hesalainen muualta muuttanut.

Olen syntynyt Hkissä. Ikinä en oo sana stadilainen käyttänyt. Tuntuu teennäiseltä suuhun.

Vierailija
152/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mille alalle olet tulossa. Osalla on työsuhdeasuntoja esim isommista hoitoalan paikaoista. Vantaalla kivoja paikkoja on esim Kartanokoski ja läntinen Vantaa.  Jos työpaikka sijaitsee Vantaalla, voit muttaa myös esim Järvenpäähän tms. jos kaipaat pikkukaupunki- fiilistä. 

Vierailija
153/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi, että oman alansa työpaikkoja on eniten Vantaalla niin kannattaa muuttaa asumaan Vantaalle. Jos työpaikka siis esimerkiksi Aviapoliksen tai Tikkurilan tuntumassa, missä on isoja työpaikkakeskittymiä, niin esimerkiksi voi muuttaa Kivistön tai Tikkurilan alueelle tai siitä pohjoiseen, Hiekkaharjuun, Korsoon tai Järvenpäähän. Niistä on lyhyt matka ja hyvät junayhteydet. (Helsinkiin tai Keravalle ei kannata muuttaa.) Jos on auto, niin Nurmijärvi/Klaukkala on myös hyvä. 

Älä anna noitten hämätä, jotka jaksaa hokea että hyvät yhteydet Helsingin keskustaan. Joka paikasta pk-seudulla on hyvät yhteydet Helsingin keskustaan, vähän liiankin hyvät, niin että muualle ei sitten pääsekään ja joka paikkaan joutuu kulkemaan Helsingin keskustan kautta, mutta jos ei ollut tulossa Helsinkiin bailaamaan, vaan Vantaalle töihin, niin ei siellä Helsingin keskustassa välttämättä usein halua edes käydä. 

Vierailija
154/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ongelmia?

Älä viitsi. 40v. asuin Hesassa, viimeksi vuosaaressa. Ongelmat lisääntyneet koko ajan lisää, puhuu Taponen mitä tahansa. Viisi vuotta sitten muutin pois, ei enää ikinä takaisin. Korkeintaan lastenlasten kanssa päiväseltään lintsille.

Vierailija
155/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Keravalle. Pieni kaupunki mutta hyvät kulkuyhteydet Helsinkiin. En itse asu Keravalla vaan Vantaalla Keravan lähellä, mutta käyn aika usein Keravalla.

Vierailija
156/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.

Provinssikaupungit :D No, hyvä että viihdyt siellä tsadissa "värikkään" porukan keskellä. Itse en muuttaisi pk-seudulle mistään hinnasta. 

On muuten jännä, miten te, jotka ette täällä asu, tiedätte kaiken meitä niin paljon paremmin vaikkapa tuosta "värikkyydestä".

Sen melkein aina huomaa näissä keskusteluissa, että suurimpia asiantuntijoita on henkilöt, jotka eivät tiedä keskustelun asiasta juuri mitään. Ainakaan heillä ei ole asiasta mitään omakohtaista kokemusta. Parhaita ehkä ovat muualla asuvat, jotka tietävät millaista on asua pk-seudulla, vaikka eivät ole päivääkään täällä asuneet.

Itse liikun jatkuvasti ympäri pk-seutua mitä erilaisimpiin aikoihin. Koskaan ei ole pelottanut, toisin kuin esimerkiksi marjametsässä/iltalenkillä mökillä ollessa. Siellä on lähistöllä varmasti petoeläimiä, jotka ovat (häiriintyneenä) ihmisille vaarallisia. Kerran olen ihmisen kanssa joutunut ilta-aikaan tappeluun, sekin tapahtui pienellä maaseutukaupungin keskusaukiolla, kun entinen luokkalainen sai jostain syyn käydä kimppuun. Kyseessä oli täysin sekaisin jo lapsena ollut ihminen.

Vierailija
157/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kokemus kirjoitti:

Helsingissä on hyvää se, että asiat sujuu. Sillä tarkoitan kauppoja ja muiuta, joita on aivan joka lähtöön. Ei tarvitse tilailla ja odotella, vaan senkun käyt ostamassa.

Kerrostaloasuminen on sitten oma juttunsa. Kannatta olla oma pesukone, koska yhteispyykkisysteemissä menee hermot varausvuorojen kanssa. Vuokrat on sen verran törkeitä, että se alkaa nyppiä. Hyvää on kuitenkin se, että lähiöissä on kaupat ja muut yleiset palvelut yleensä kävelymatkan säteellä. Kävelymatkan säteellä tarkoitan tässä arkisujuvaa alle 5 minuuttia suuntansa. Fillaria en viitsisi hommata, koska se ei kauan käytössä viihdy ennen kuin vaihtaa omistajaa itsestään, mutta tämä varmaan vaihtelee asuinpaikan mukaan. Rauhattomina tunnetuissa lähiöissä vuokrat on halvempia, mutta samalla hinnalla sitten sattuu ja tapahtuu.

Itsellä oli auto käytössä. Noin 20km työmatkaan meni lähes tunti yhteen suuntaan joka päivä. Julkisilla pääsi aika hyvin myös, jos halusi olla säästeliäämpi. 

Muutin kuitenkin pois, eikä varsinaisesti ole ikävä takasin. Suurin syy oli koirat, joita pääkaupunkiseudulla vihataan ilmeisesti jo ihan omistautumistasolla. Täällä "muualla" koirat on hyväksytympiä, koska ihmisillä ei ole koiranpaskapaniikkia.

Just. Eli jos on pienipalkkainen, Helsingin keskustassa tai kalliissa lähiöissä ei ole varaa asua. Helsingin halvoissa lähiöissä on levotonta ja polkupyörät varastetaan ja kerrostaloissa pyykkitupavuorot tökkii. Jos on lisäksi Vantaalla töissä, niin ei todellakaan kannata muuttaa asumaan Helsinkiin. 

Pohjoisen tyypeillä on aina auto muutenkin, joten on varaa valita kivoja alueita Vantaalta ja kehyskunnista. Työmatkakulut voi vähentää verotuksessa.

Vierailija
158/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ongelmia?

t. "Muualla" asuva

Käyn keskimäärin kaksi kertaa viikossa Kaaren Prismassa enkä ymmärrä mitä ongemia "muualla asuva" tässä tarkoittaa. Aina on parkkipaikka löytynyt, valikoima on suuri ja hinnat on "yhtä halpoja kuin halvin".

Järjestyshäiriöihin en ole omien käyntien aikana törmännyt. 

Minä myös käyn kahdesti viikossa siellä. Ikinä ei ole ollut ongelmia. 

Vierailija
159/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta afrikkaa siellä on kuitenkin ihmis arvot jopa hetero valkoista arvostetaan.

Vierailija
160/1010 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin Lapista Hyvinkäälle ja olen viihtynyt. Käyn Helsingissä töissä 3-4 päivänä viikossa. Hyvinkäällä asuminen on paljon halvempaa kuin Helsingissä, palvelut ovat kattavat ja ruuhkia vähemmän. Juna Helsinkiin menee 2 kertaa tunnissa. Suosittelen.

Paljonko sulla on matkaa asemalle ja teetkö etätöitä 1-2pv? Hyvinkäältä kulkeminen on kalliimpaa kuin HSL:ään kuuluvista kunnista

Mitä sillä on väliä, että on kalliimpaa kulkea? Työmatkat voi vähentää verotuksessa ja vähennykset voi ottaa huomioon jo etukäteen veroprosentissa. Mutta jos asut kalliissa vuokra kämpässä, niin sen vuokran joutuu maksamaan palkasta eikä siihen saa vähennyksiä eikä alennuksia veroprosenttiin. 

Verotuksessa on omavastuu 750e.

Niinhän se on. Jos asuu HSL-alueella, AB-vuosilippu menee omavastuuseen eikä tule vähennyksiä. ABC-kortista saa noin 250 euroa vähennystä. Ei työmatkat ilmaisia ole HSL-alueellakaan. Minulla kehyskuntalaisella oli viime vuonna 5000 euroa työmatkavähennys.