Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea
Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.
Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.
Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.
Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?
Kommentit (1010)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin Lapista Hyvinkäälle ja olen viihtynyt. Käyn Helsingissä töissä 3-4 päivänä viikossa. Hyvinkäällä asuminen on paljon halvempaa kuin Helsingissä, palvelut ovat kattavat ja ruuhkia vähemmän. Juna Helsinkiin menee 2 kertaa tunnissa. Suosittelen.
Paljonko sulla on matkaa asemalle ja teetkö etätöitä 1-2pv? Hyvinkäältä kulkeminen on kalliimpaa kuin HSL:ään kuuluvista kunnista
Mitä sillä on väliä, että on kalliimpaa kulkea? Työmatkat voi vähentää verotuksessa ja vähennykset voi ottaa huomioon jo etukäteen veroprosentissa. Mutta jos asut kalliissa vuokra kämpässä, niin sen vuokran joutuu maksamaan palkasta eikä siihen saa vähennyksiä eikä alennuksia veroprosenttiin.
Hesalainen 62 kirjoitti:
Mie oon tatilainen! kirjoitti:
Muista: Stadilainen on Helsingissä syntynyt. Hesalainen muualta muuttanut.
Stadi on ydin keskusta ja Hesa on kaupunkiei oo vaikeeta ymm
Otetaanpa taas kerran uusiksi.
- Stadi on Helsingin kantakaupunki.
Kantakaupungin rajat ovat tarkasti määritellyt, ja löytyvät wikistä.
Tule tänne. Töitä löytyy. Hae asunto mieluimmin läheltä työpaikkaa, niin et tarvitse autoa. Minä olen tullut. Se on ollut elämäni paras valinta.
Vierailija kirjoitti:
Moni käy pk-seudulla töissä Uudenmaan pikkupaikkakunnilta: Vihti, Kirkkonummi, Lohja, Nurmijärvi, Tuusula, Porvoo, Hyvinkää, Kerava, Järvenpää jne. Riippuu vähän missä päin pk-seutua työpaikka on, jos on ns. länsi-puolella (Helsingin länsiosat, Espoon länsipuoli), niin moni asuu esim. Kirkkonummella (johon kuuluu myös Veikkola), Vihdissä (johon kuuluu Nummela), Lohjalla jne. Sitten taas jos työpaikka on Vantaalla tai ns. Pohjois-Helsingissä, niin parhaimmat liikenneyhteydet sinne on Tuusulasta, Nurmijärveltä jne. Ja Itä-Helsinki ja osa Vantaasta on lähimpänä esim. Sipoota, Porvoota, Järvenpäätä ja Keravaa.
Nämä pk-seudun ympärillä olevat paikkakunnat ovat itsenäisiä kaupunkeja/kuntia, joissa on kaikki palvelut, asumistaso halvempaa kuin pk-seudulla. Itse asun läntisellä Uudellamaalla ja työpaikkani on Espoossa. Omalla autolla työmatkani kestää 30 min. Moni pk-seudulla asuva kuluttaa tuon ajan helposti työmatkoihin, toki se etuna heillä usein, että pääsevät julkisilla helpommin ja paremmin kulkemaan.
Pohjois-Suomessakin on pitkiä työmatkoja ja lisäksi on huonot julkiset yhteydet. Uudellamaalla on kuitenkin Suomen mittakaavassa varmaan parhaiten toimiva joukkoliikenne. Tuo 30 min. ei ole paha, tunti alkaa olla kipurajoilla.
Liikaa ihmisiä. Muuten viihdyn.
Vierailija kirjoitti:
Tule tänne. Töitä löytyy. Hae asunto mieluimmin läheltä työpaikkaa, niin et tarvitse autoa. Minä olen tullut. Se on ollut elämäni paras valinta.
Minäkin olen Pohjoisesta muuttanut, ensin yksiöön Helsinkiin ja myöhemmin kun löytyi puoliso, rakennettiin talo kehyskuntaan. Oli hyvä päätös lähteä, kyllä tämä elämä on täällä paljon parempaa kuin niillä, jotka jäivät sinne kotiseudulle. Minulla oli auto jo tullessa, on aina ollut. Pohjoisessa kaikilla työssä käyvillä pitää olla auto, koska muuten ei pääse töihin. On tietysti hyvä, jos töihin pääsee myös ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen muuttamaan jonnekin Mäntsälään tai Sammattiin. Ei ole paljon ihmisiä, ihan maaseutua. Vihdissä ja Nurmijärvelläkin on böndeä.
Ihmiset on kivempia Helsingissä kuin muualla. Muualla on sellainen epäluuloinen suhtautuminen tuntemattomiin ihmisiin. Paitsi tietenkin muissa isohkoissa kaupungeissa. En itse viihdy maaseudulla muuten kuin mökkeillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen muuttamaan jonnekin Mäntsälään tai Sammattiin. Ei ole paljon ihmisiä, ihan maaseutua. Vihdissä ja Nurmijärvelläkin on böndeä.
Miksi muuttaisin jollekin pienelle paikkakunnalle, kun olen kotoisin Helsingistä ja viihdyn täällä.
Kyllä silti niitä työpaikoja on tällä pääkaupunkiseudulla paljon enemmän tarjolla. Vaikka hakemuksia tulee paljon, myös paikkoja on paljon ja osa jää jopa täyttämättä kun ei löydetä sopivaa.
Se ei paljon lämmitä että työpaikoja on 10x enemmän kun hakijoita on 1000x enemmän.
Jos ap:lla olisi sellainen koulutus/osaaminen josta pk-seudulla on juuri nyt sellainen pula että työllistyminen on varmaa jatkossakin niin kyllä se olisi haettu pohjoisessakin töihin vaikka kotisohvalta eikä se joutuisi tekemään nollatuntisopimuksia vuokrafirmaan.
Tuolta pohjalta voisin miettiä muutttoa työn perässä johonkin vähän isompaan kapunkiin mutta pk-seutu on viimeinen paikka tässä maassa johon kannattaa muuttaa ellei ole varma siitä että pääsee vakiduuniin merkittävästi keskipalkkaa kovemmalla liksalla.
Uudellamaalla on kuitenkin Suomen mittakaavassa varmaan parhaiten toimiva joukkoliikenne. Tuo 30 min. ei ole paha, tunti alkaa olla kipurajoilla.
Koko pk-seudun julkinen liikenne on kuohittu palvelemaan yhtä polittista tarkoitusperää: ylläpitämään Helsingin keskustan statusta.
Ainoa paikka johon pääset järjellisessä ajassa julkisella liikenteellä mistä tahansa pk-seudulla on Helsingin keskusta josta oli työpaikkoja viimeksi 1900-luvun puolella.
Helsingin sisälläkään et pääse missään julkisilla alle tunnissa sellaista poikittaista matkaa jonka omalla autolla ajaa 10 minuutissa ja fillarillakin 25 minuuttiin.
Julkisen liikenteen varassa elävät ovat juuri näitä ketjuun runoilevia sammakoita paistinpannussa joilla koko "elämä" on surkastunut muutaman kaupunginosan säteelle kotiovesta. "Täällä on niin hyvä olla kun voitiin luopua autosakin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuttaisin jollekin pienelle paikkakunnalle, kun olen kotoisin Helsingistä ja viihdyn täällä.
No et miksikään, eikä se sinulle ollutkaan. Tuo oli vastaus sille, joka kirjoitti että on liikaa ihmisiä.
Ei tää häävi paikka oo asustella.
Kanariansaarilla saa kahvilasta tilattua kahvin suomeksi. Helsingissä ei.
Minua kyllästytti Helsingissä asuessa kaikki juopot ja sekakäyttäjät. Julkisissa he yrittivät aina tulla juttelemaan minulle, siististi pukeutuvalle ja töissä käyvälle nuorelle naiselle. Sitten kun en lämmennyt näiden ventovieraiden ihmisten puheille, niin alkoi se öykkäröinti. Totesin, että minun on löydettävä jokin sopiva välimuoto etten vaikuta töykeältä, mutta ettei nämä henkilöt lyöttäytyisi liian tuttavallisiksi. Tietyllä tapaa erittäin surullisia tapauksia, mutta myös arvaamattomia ja sitä kautta pelottavia. Nykyään asun maalla, yksityisautoilen, saan olla rauhassa eikä minun tarvitse enää pelätä, että suututan jonkun juopon. Helsinkiin en muuta enää ikinä, vaikka se on synnyinkaupunkini.
Vierailija kirjoitti:
Uudellamaalla on kuitenkin Suomen mittakaavassa varmaan parhaiten toimiva joukkoliikenne. Tuo 30 min. ei ole paha, tunti alkaa olla kipurajoilla.
Koko pk-seudun julkinen liikenne on kuohittu palvelemaan yhtä polittista tarkoitusperää: ylläpitämään Helsingin keskustan statusta.
Ainoa paikka johon pääset järjellisessä ajassa julkisella liikenteellä mistä tahansa pk-seudulla on Helsingin keskusta josta oli työpaikkoja viimeksi 1900-luvun puolella.
Helsingin sisälläkään et pääse missään julkisilla alle tunnissa sellaista poikittaista matkaa jonka omalla autolla ajaa 10 minuutissa ja fillarillakin 25 minuuttiin.
Julkisen liikenteen varassa elävät ovat juuri näitä ketjuun runoilevia sammakoita paistinpannussa joilla koko "elämä" on surkastunut muutaman kaupunginosan säteelle kotiovesta. "Täällä on niin hyvä olla kun voitiin luopua autosakin"
Hyvin sanottu.
Poikittaisliikennettä pitäisi saada paljon sujuvammaksi. On ikävää joutua kulkemaan melkein joka paikkaan Helsingin keskustan kautta, koska se on liikenteellisesti sumppu ja hidastaa matkustamista aivan tolkuttomasti. En ole ennen ajatellut, mistä se johtuu, mutta voi olla että suorien yhteyksien keskustan ohi saatetaan tosiaan joissakin piireissä pelätä kiihdyttävän Helsingin keskustan näivettymistä. Sitähän on tapahtunut joka tapauksessa. Ei sekään tietenkään hyvä asia ole, mutta kun monet työpaikat nyt joka tapauksessa ovat jo muuttanet pois keskustasta, niin kyllä liikenne pitäisi mennä sinne, missä on työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulle tule jäämään palkasta paljoakaan käteen, asumiseen menee vähintään puolet palkasta.
Vantaalla tosiaan tietyissä paikoissa voit asua vähän halvemmalla, mutta siinä tulee sitten mukana muita ongelmia...Mitä ongelmia?
Ongelmia joita muualla kuin pääkaupunkiseudulla asuvat väittävät siellä olevan, vaikka moni on tuskin edes koskaan Helsingissä käynyt.
Oletko itse käynyt "muualla kuin pääkaupunkiseudulla"? Aikamoista vastakkainasettelua sanoa, että moni pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuva ei ole ikinä käynyt Helsingissä. Suorastaan naurettavan typerä väite. Menepä vaikka Kaaren Prismaan niin huomaat, mitä ongelmia tässä tarkoitetaan.
t. "Muualla" asuva
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silti niitä työpaikoja on tällä pääkaupunkiseudulla paljon enemmän tarjolla. Vaikka hakemuksia tulee paljon, myös paikkoja on paljon ja osa jää jopa täyttämättä kun ei löydetä sopivaa.
Se ei paljon lämmitä että työpaikoja on 10x enemmän kun hakijoita on 1000x enemmän.
Jos ap:lla olisi sellainen koulutus/osaaminen josta pk-seudulla on juuri nyt sellainen pula että työllistyminen on varmaa jatkossakin niin kyllä se olisi haettu pohjoisessakin töihin vaikka kotisohvalta eikä se joutuisi tekemään nollatuntisopimuksia vuokrafirmaan.
Tuolta pohjalta voisin miettiä muutttoa työn perässä johonkin vähän isompaan kapunkiin mutta pk-seutu on viimeinen paikka tässä maassa johon kannattaa muuttaa ellei ole varma siitä että pääsee vakiduuniin merkittävästi keskipalkkaa kovemmalla liksalla.
Jos on esimerkiksi kokki, lähihoitaja tai sairaanhoitaja, niin kyllä pk-seudulla on töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä. Ihan heti alkuun ei välttämättä saa vakituista sopimusta, mutta siitä ei kannata olla liian huolissaan. koska töitä kuitenkin on enemmän noissa ammateissa enemmän kuin tekijöitä. Pankit antaa noissa ammateissa oleville asuntolainaa ilman vakkarisopimustakin, koska ei ole pelkoa etteikö pystyisi maksamaan lainaa töitten loppumisen vuoksi. Työssäkäyvälle, joka ei saa asumistukea, oma asunto tulee yleensä aina halvemmaksi kuin vuokralla asuminen, kannattaa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Muuta Tampereelle. Suomen paras kaupunki, tutkitusti.
Tampere ei kyllä kiinnosta pätkääkään, ja se manselaisten itsekehu on kuvottavaa!
Jep. Pk-seudun kunnissa (Helsinki, Espoo, Vantaa) on surkeat terveyspalvelut. Joka ikisessä kehyskunnassa on paremmat terveyspalvelut kuin pk-seudun kunnissa, ja muuallakin on käytössä sähköisiä sovelluksia, joilla saa yhteyden.