Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea
Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.
Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.
Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.
Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?
Kommentit (1010)
Hesalaiset on niin "olevinaan" !
Jos on kielipäätä niin samalla vaivalla muuttaa jo ulkomaillekin.
Itse muutin Lapista Hyvinkäälle ja olen viihtynyt. Käyn Helsingissä töissä 3-4 päivänä viikossa. Hyvinkäällä asuminen on paljon halvempaa kuin Helsingissä, palvelut ovat kattavat ja ruuhkia vähemmän. Juna Helsinkiin menee 2 kertaa tunnissa. Suosittelen.
Nyt on loistava hetki muuttaa.
Vuokra-asuntoja on älyttömästi. Jos olet ainoa näytöllä, voit yrittää tinkiä hinnasta.
Veljentyttö laittoi halutaan vuokrata ilmoituksen ja sai yli 80 viestiä.
Hommaa asumisoikeusnumero. Joissain asuminen on vielä inhimillisen hintaista.
Vuokra-asunnossa, ehdota 6 kk määräaikaista, moni epätoivoissaan suostuu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tosi paljon alueesta, ihan kunnan sisälläkin. Jokaisessa kunnassa on kivoja ja vähemmän kivoja alueita, jopa katuja. Hinnat ovat kalliita kaikkialla, jossei sitten onnistu saamaan kunnan asuntoa.
Kehyskunnat ovat harkitsemisen arvoinen juttu, erityisesti Sipoo ja Tuusula (jos on auto käytössä sekä raha riittää). Ovat hyvin maaseutumaisia paikkoja, joissa on suuri määrä kantiksia sekä hyvät palvelut lapsiperheille (ts. verorahoja kerätään kivasti, heijastuu muuhunkin).
Itse olen tilanteessa, jossa kaipaan kovasti maaseudulle, mutta lasten koulujen ym. takia muutto ei tule kysymykseenkään. Kunhan nuo lentävät pesästä, sitten lähden.
Ympäristokunnista voi olla lyhyt matka käydä naapurikunnassa työssä.Ihan jokainen ympäristökunta ei kuulu hsl-alueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin Lapista Hyvinkäälle ja olen viihtynyt. Käyn Helsingissä töissä 3-4 päivänä viikossa. Hyvinkäällä asuminen on paljon halvempaa kuin Helsingissä, palvelut ovat kattavat ja ruuhkia vähemmän. Juna Helsinkiin menee 2 kertaa tunnissa. Suosittelen.
Paljonko sulla on matkaa asemalle ja teetkö etätöitä 1-2pv? Hyvinkäältä kulkeminen on kalliimpaa kuin HSL:ään kuuluvista kunnista
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkäät Helsingin sosiaalisia ongelmia niin todennäköisesti löydät niitä noista "rauhallisista" kehyskunnista. Olen asunut Keravalla ja Järvenpäässä ja nyt läntisessä kantakaupungissa. Voin kertoa että Helsingin hinnat eivät ole korkeampia vain siksi että täällä ollaan lähempänä keskustaa.
Miten sosiaaliset ongelmat näkyi kehyskunnissa asumisessa?
Olen asunut Espoossa ja tykännyt. Iso kaupunki, pikkukaupunkien pikkusieluisuus ja kyräily puuttuu.
Alue keskitasoa, ei luksus eikä slummi. Hyvät palvelut ja sujuva julkinen liikenne. Voi tutustua ihmisiin, jos haluaa, mutta ei ole velvollisuus. Joitakin naapureita tunnen.
Aluksi kaikki voi tuntua suurelta, mutta siihen tottuu.
No ei tääl mielellään asu.Hektisyys,melu,hajut.24/7joku melu kantautuu korviin.Katsoo saa itsensä,iltasin öisin oo tarkka mis liikkuu Kallista.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on poikkeuksellinen paikka siinä mielessä, että Helsinki on aina erilainen riippuen missä päin sitten satut asumaan. Itse en käy koskaan Itä-Helsingissä ja en siksi myöskään törmää siellä oleviin ongelmiin.
Myöskään ihmisiä ei voi lokeroida samalla tavalla kuin muualla. Helsingissä on valtavasti muualta muuttaneita ihmisiä ja kun alueet ovat erilaisia, ei tyypillistä helsinkiläistä ole olemassa.
Olen elämäni (44v) asunut ympäri ämpäri pitkin Helsinkiä ja todellakin täytyy olla kanssasi samaa mieltä, että Helsinki on AIVAN erilainen riippuen missä ja miten asuu. Länsi-Pakilan omakotitalo aluueella on tyystin erilaista mitä on Kontulan ostarin nurkilla kerrostaloissa.
Itse pidän siitä, että on niin erilaisia asuinalueita, ihmisiä ja ylipäätään erilaisuus on rikkaus. Jokaiselle on jotain ja jokaiselle on se oma paikkansa.
AP:
Kannattaa pyrkiä parempiin kaupunginosiin, esim 001xx-alueet, Lauttasaari, Munkkiniemenranta, Töölönranta jne. PK-seudulla aivan jäätävä ero asumismukavuudessa ja ympäristössä riippuen asutko jossain huonommassa lähiössä Vantaalla (Hakunila, Hiekkaharju, Tikkurila, Myyrmanni, Martsari tms) vai merenrantakaupunginosissa Helsingissä.
Kannattaa käydä tutustumassa vaikka etukäteen itse niin huomaa eron; Ilmapiirikissäkin valtavat erot ihan yleisesti noiden ääripäiden välillä.
Moni tekee niin, että ostaa hyvästä kaupunginosasti kodin ja sitten rantamökki vaikka Päijänteeltä tai Saimaalta jossa saa lapsille autenttisen luontokokemuksen ja mukava viettää kesä siellä.
Mutta ehdottomasti oikea ratkaisu muuttaa PK-seudulle, täällä se "elämä" työpaikkoineen ja palveluineen on ja kaupungistumisen kehitys vaan vahvistuu jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Viihdyn espoossa. Kaksion vuokra on 638e.
vapailta markkinoilta kaksioiden vuokrat on 850e ylöspäin..Jollakin harkinnanvaraisilla säätiöillä ja kaupungilla on halvempia kämppiä( jäätävät jonot ja sossukeissit etusijalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.
Provinssikaupungit :D No, hyvä että viihdyt siellä tsadissa "värikkään" porukan keskellä. Itse en muuttaisi pk-seudulle mistään hinnasta.
On muuten jännä, miten te, jotka ette täällä asu, tiedätte kaiken meitä niin paljon paremmin vaikkapa tuosta "värikkyydestä".
No, olen asunut Vantaalla, nykyisin paennut kehyskuntaan, mutta käyn riittävän usein vaikka Hakunilassa tai Vuosaaressa tietääkseni, millainen väestörakenne siellä on. Vaikuttaa mm. työllisyyteen, palveluihin, turvallisuuteen ja muuhun yleiseen viihtyvyyteen.
Henkilökohtaisesti suosittelen katsomaan asuntoja KehäIII:n ulkopuolelta Uudeltamaalta. HIntataso vähän halvempi, vähemmän porukkaa ja silti pääsee hyvin töihin vaikka ydinkeskustaan.
Vittumainen paikka nykyjään. Nuorena oli kiva. Voi olla että johtui siitä että elämä oli huoletonta hauskapitoa ja asui vanhempien luona. Nyt yksiasuessa vittumaista kun rahat ei riitä oikein mihinkään. Vuokra taivaissa. Syntyperäisenä stadilaisena ärsyttää kun ei saa kaupungin 500 euron vuokrakämppää, mutta kyllä tänne tulleet muualta saa samantien ja joutuu maksaa pienestä liksasta korkeita vuokria. Kuten Kauko Röyhkä sanoi Paska Kaupunki(vaikka taisikin puhua Oulusta)
Vantaalla paljon mukavia, rauhallisia ja melko edullisia omakotitaloalueita mutta jos on/tulee lapsia, niitä ei voi noilla alueilla kouluihin laittaa, muistuttavat vankiloita, joista valmistuu pikkurikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tosi paljon alueesta, ihan kunnan sisälläkin. Jokaisessa kunnassa on kivoja ja vähemmän kivoja alueita, jopa katuja. Hinnat ovat kalliita kaikkialla, jossei sitten onnistu saamaan kunnan asuntoa.
Kehyskunnat ovat harkitsemisen arvoinen juttu, erityisesti Sipoo ja Tuusula (jos on auto käytössä sekä raha riittää). Ovat hyvin maaseutumaisia paikkoja, joissa on suuri määrä kantiksia sekä hyvät palvelut lapsiperheille (ts. verorahoja kerätään kivasti, heijastuu muuhunkin).
Itse olen tilanteessa, jossa kaipaan kovasti maaseudulle, mutta lasten koulujen ym. takia muutto ei tule kysymykseenkään. Kunhan nuo lentävät pesästä, sitten lähden.
Ei kannata odotella turhan kauan. Kehyskunnissa on hirveä rakennuskiima koko ajan päällä ja ne ihanat maalaismaisemat ja -idyllit alkaa jo nyt olla menneiden talvien lumia. SIpoo ja Tuusula ei ole maalaisseutua, koska ne kuuluvat HSL:n alueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin työpaikkahakemuksia pk-seudulle. Saa nähdä tärppääkö.
Oikeastaan ei ollut muitakaan vaihtoehtoja tuli ensviikon työvuorot ja taas vain 20 tuntia töitä.
Alan olla jo aika kyllästynyt näihin nollatuntisoppareihin ja vuokratyöfirmoihin.
Olisi ihanaa jos saisi vakituisen työpaikan tai edes määräaikaisen 40h viikko.
Olen käynyt pk-seudulla elämäni aikana ehkä neljä kertaa, ihan kiva vaihtaa maisemaa välillä.
Kiitos kaikille vastauksista!
Ap
Ei Stadissakaan noin vaan saa vakituista täysipäiväistä duunia, joka ei olisi vuokrafirmahommaa. Oletko varma, että saisit paremman työn Helsingistä? Kilpailu on kovaa ja niistä vuokrafirmanollatuntisopimuksistakin kilpailee myös runsas joukko ulko maa lais taustaista halpatyövoimaa. Riittäisikö palkkasi pk-seudun korkeampaan vuokratasoon? Parempiakin töitä toki löytyy kuin wolttikuskin työ, mutta saisitko juuri sinä sellaisen työpaikan?
Pk-seudulla asuminen on juuri sellaista kuin mihin on varaa.
Jos kyseessä on sellainen koulutus- ja osaamistausta jolla tehdään vuokraduunia nollatuntisopimusella niin pk-seudulla ei tällä palkkatasolla voi puhua enää edes "elämisestä" muuten kuin lääketieteellisessä merkityksesså