Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea

Vierailija
06.02.2023 |

Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.

Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.

Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.

Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?

Kommentit (1010)

Vierailija
641/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei sulla ei ole PAKKO ,niin älä edes ajatele Helsingin seudulle muuttamista.

Pahin mahdollinen paikka Suomessa.

Ahdistut kahdessa viikossa.

Vierailija
642/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chinaski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin Vantaalle alle puoli vuotta sitten mun miesystävän perässä. Tämän ajan sisällä mun miehen kaveri puukotettiin Myyrmäessä ja mieheni kimppuun käytiin Helsingin päärautatieasemalla. Yllätettiin ja löytiin pullolla päähän! Näissä yhteinen tekijä on se, että tuntematon henkilö yllättää takaa päin. Tapahtumat tapahtuivat eri aikoina. Molemmat uhrit puhuu puhelimessa eivätkä ole olleet kontaktissa tämän tekijän kanssa. Minua alkoi ahdistaa tämä turvattomuus täälä. Lapsille tämä ei ole turvallinen kasvuympäristö.

Olen asunut 10 eri paikkakunnassa ja voin suositella Tamperetta. Vaikka pk- sedulla saisit hyvin töitä, pitää muistaa, että täälä on asiat paljon myös kalliinpaa. Toki Itäkeskuksessa on etniksiä kauppoja, joissa saa ruokaa edullisesti.

Pk- seudulla kannattaa välttää radanvarsi alueissa asumista ja Myyrmäessä ja Itä- Helsingissä varmaa löytyy halpoja asuntoja, mutta siihen on syynsä.

Rikollisuus on kasvanut ja raaistunut. Ei ole mitenkään turvallista liikkua illalla yksin. Ei oikein missään pääkaupunkiseudulla. Tällä hallituskaudella kun sisäministeri ohisalo yritti ottaa poliisilta 70 miljoonaa pois määrärahoja ja elokapinalliset saivat viikkotolkulla mellakoida keskellä helsinkiä poliitikon sanoessa tämä on ilmaisuvapautta tms. niin esim-. nuorisorikollisuus, ryöstöt ovat kaksinkertaistuneet. 

Mutta ilmastonmuutos ja muut uskontomuodot ovat tärkeintä...

Höpsistä. Kun muutin Helsinkiin 40 vuotta sitten, oli paljon levottomampaa, väkivaltaisempaa ja rikollisempaa. Rautatieasemalla velloi 20 000 kännistä nuorta joka viikonloppu, turpiin tuli nakkikioskilla ja asenteet olivat suvaitsemattomat. Nykyään on varsin rauhallista.

Pääkaupunkiseudulla voit joutua ryöstetytksi jopa kotona. Vain muutto pois auttaa. Monet ovat joutuneet muuttamaan pois.  Kuten tässä esimerkissä:

Parikymppinen espoolaismies ryöstettiin omassa kodissaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bb84b381-0ede-464e-afe8-a81e10e2911c

Älä nyt viitsi! Meille murtauduttiin Ristiinassa, kun oltiin töissä ja vietiin kaikki mikä irti lähti. Sielläkin on oma jengi, joka rötösteli tavaraa myyntiin, jotain pillerikauppaa kai sama porukka myös harrasteli. Eniten otti päähän se, että ikkunakin oli pitänyt rikkoa, kun ei vissiin sorkkarauta tehonnut. Me oltiin käytännössä ikkuna pahvilla peitettynä viikkotolkulla. Kyllähän siinä tuli mieleen, mitä jos sama jengi tulee uusintakierrokselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei sulla ei ole PAKKO ,niin älä edes ajatele Helsingin seudulle muuttamista.

Terveisin työtön trolli Keravalta.

Vierailija
644/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut täällä 80-luvun alusta lähtien enkä voisi kuvitella enää asuvani missään muualla. Vain Helsinki on Helsinki. Ainoa mahdollinen paikka elää Suomessa.

Älä tyydy Nurmijärveen tai Tuusulaan tai Espoon perseeseen. Rohkeasti ydinkeskustaan vaan.

Vierailija
645/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokraat kämpän edulliselta alueelta niin varaudu siihen, että suomea et kuule oikeastaan missään. 

Höpö höpö.

mitenkäs olikaan S2-kieliset kouluissa?

Vierailija
646/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut täällä 80-luvun alusta lähtien enkä voisi kuvitella enää asuvani missään muualla. Vain Helsinki on Helsinki. Ainoa mahdollinen paikka elää Suomessa.

Älä tyydy Nurmijärveen tai Tuusulaan tai Espoon perseeseen. Rohkeasti ydinkeskustaan vaan.

Helsinki on Helsinki kunhan vältät itäisiä ja pohjoisia kaupunginosia.

Stadi ihan parasta, älä kuuntele junantuomia

Vierailija
647/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HULLUA PUHETTA .

Kukaan täysjärkinen EI todellakaan muuta Helsinkiin. Eikä edes Uudellemaalle.

Joskus oli pakko , työn perässä.

Nykyään töitä on yllin kyllin muualla Suomessa.

Helsingistä pois muutto vilkastuu vuosi vuodelta.

Pakkoko on tosiaan tunkea mihinkään suurempaan nk.kasvukeskukseen?! Hetken voi tehdä laskelmia, että mitä tavan työstä jää käteen, vaikka palkka olisikin isompi. Sen kuitenkin kuittaa jo asuntojen hintataso. Ja kyllähän niillä asunnoilla(kin) rahastetaan niin kauan kuin porukkaa soppaa sinne keskuksiin, niin miksi sitä en tiedä ... Kyllä itsekin tuli aikoinaan kehä3:n sisällä paljon liikuttua, ja se riitti. En asunut siellä koskaan, eikä siihen ole kiinnostustakaan. Mieluummin "väljemmillä vesillä", koska mitään itselle tarpeellista ei pienemmässäkään ruutukaavassa löydy. Mutta tehköön kukin omat ratkaisunsa; siis massojen kyydissä taikka ilman, ihan sama ...

Vierailija
648/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksi miksi joku, jolla on varaa asua Helsingin keskustassa haluaisi asua jossain muualla Suomessa. 

Tämä jatkuva itsetunnon pönkittämisen tarve erottaa pikku junttilasta isompaan junttilaan muuttaneen syntyperäisestä stadilaisesta samalla hetkellä kun se avaa suunsa.

Just tuota sieltä aina ensimmäiseksi tulee.

Tuttavapiiriin kuuluu pari syntyperäistä jotka asuvat nyt samassa vanhemmiltaan perityssä isossa asunnossa Krunikassa ja Etu-Töölössä johon syntyivät

Kun nämä käyvät kesällä meillä Espoossa grillailemassa omakotitalon terassilla ja lapset pääsevät trampalle pomppimaan ja pelaamaan pihalla sulkapalloa kumpikin perhe on edelleen vakaasti sitä mieltä että tämä ei ole heitä varten.

Tarkemmin sanottuna siksi että näillä on erittäin realistinen käsitys omista kyvyistään hoitaa alkeellisintakaan remonttia tai pihatyötä kun eivät ole eläissään pitäneet kädessään ruuvimeisseliä tai lapiota.

Yhdenkään oikean kaupunkilaisen mieleen ei juolahtaisi kuvitella että monikaan suomalainen edes suostuisi muuttamaan Helsingin keskustaan vaikka perisivät sieltä kämpän. Näillä ei ole pakottavaa tarvetta uskotella itselleen etteivät monet asiat ole keskustassa paljon huonommin kuin muualla.

Vierailija
649/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta. 

650/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pidän Helsingin keskustasta, mutta siellä ei tarvitse asua. Halutessani olen kotiovelta Stockan ovella 25 minuutissa. Asut varmaan vuokralla? Omistusasunnossa on se hyvä puoli, että kun kämppä on maksettu, ei tarvitse maksaa kuin vastike. Esimerkiksi eläkkeellä tämä on iso helpotus. Tietysti jos on oikein paljon rahaa tai voi periä, omistaminen myös keskustasta on mahdollista.

Minulla menisi Helsingin keskustaan omalla autolla alle 20 minuuttia illalla jos Kampin parkkihalli lasketaan päätepisteeksi.

Ongelma on enemmänkin siinä miksi maailmassa menisin vapaaehtoisesti Helsingin keskustaan? Ei siellä ole enää mitään mitä perheellinen työssäkäyvä ihminen kaipaa.

2000-luvulla olen käynyt keskustassa pari kertaa vuodessa teatterissa ja tuplasti tuon määrän tavastialla ja kultsalla.

Ihan samat reissut olisin tehnyt vaikka olisin asunut Tampereella tai Kuopiossa.

Tuo Stocca oli varmaan joku sisäpiirin vitsi. Minä en enää edes tunne ketään joka muistaisi koska on viimeksi käynyt Stoccalla vaikka sellainen löytyy 10 min ajomatkan päästä Tapiolasta. Luulisin. Ainakin siellä on ollut sellainen.

Suomen paras ruokakauppa, siis keskustan tavaratalossa. Lisäksi keskustasta löytyy hallit, tori, kala- ja lihakauppoja. Lähikauppaani on ehkä parisataa metriä ja sen on auki 24/7. En kyllä keksi miksi joku, jolla on varaa asua Helsingin keskustassa haluaisi asua jossain muualla Suomessa. 

"En kyllä keksi miksi joku, jolla on varaa asua Helsingin keskustassa haluaisi asua jossain muualla Suomessa."

No vaikka sellainen josta on mukava nähdä puita ikkunasta ja kävellä iltalenkki luonnon helmassa. Ja asua silti vartin päässä keskustasta, paljon halvemmalla.

Vierailija
651/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli nuorena ja lapsettomana kiva paikka. Viihdyin 16 vuotta, kunnes lapset kasvoivat kouluikään, muutettiin yli 400km päähän.

Vierailija
652/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chinaski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on kallista. Kivoilla alueille todella kallista.

Vantaa on pk-seudulla halvimmasta päästä, tosin siellä on sitten paljon ankeaa lähiötä. Ja naapurustossa väkeä jota et toivoisi naapureiksesi.

Jos ap ei halua asua slummissa/masentavassa lähiössä, asuntojen hinnat suurinpiirtein:

Yksiö 200 000 tai enemmän

Kaksio 300 000 tai enemmän

Katsoin juuri hintoja, ja tämä pätee.

Alle näiden hintojen saa asunnon "mainettaan paremmalta" (=huonolta) alueelta, tai masentavasta lähiöstä jossa on rivi harmaita kerrostaloja ja sijainti 5 metriä vilkkaasti liikennöidystä tiestä vaikka ei olla lähelläkään Hkin keskustaa.

Arvoalueilla, jotka ovat ainoita alueita joilla on oikeasti rauhallista (eikä ole kaikilla niilläkään), hinta on selkeästi yli noiden rajojen. Sama pätee viihtyisiin alueisiin joilla on rauhallista eikä näkymä ikkunasta ala v*tuttamaan saman tien.

Niinhän se menee, jos on kermaperse, kenties veronmaksajien rajoilla vuosia kantakaupungissa asunut. Itse ostin n. 150 000:lla mukavan, rauhallisen kaksion luonnonläheiseltä alueelta vartin päästä keskustasta. Jos ei ole itsetunto-ongelmia eikä tarvetta ostaa viiteryhmän arvostusta, se onnistuu mainiosti.

Köyhien mielestä se on "kermaperseilyä" jos haluaa asua alueella jolla on rauhallista, turvallista ja siistiä. Sekin on kermaperseilyä jos talot eivät ole ankeaa ja heikkolaatuista 70-luvun tuotantoa, tai jos asukkailla on varaa pitää ne kunnossa ja teettää perusparannuksia. Siitä puhumattakaan jos haluaa että näkymä ikkunasta olisi sellainen jota katselee mielellään.

Kermaperseet ne eivät siedä jos naapurissa mölötetään kovaäänisesti tai kuunnellaan jotain junttihumppaa kolmelta yöllä kun on palattu paikallispubista Repen ja Peran kanssa. Sitä pitäisi vain hyväksyä että no sellaista se on kaupungissa. Ne graffitit, kaljatölkit ja tupakantumpitkin vähän niin kuin kuuluvat siihen lähiöön.

Ostarilla sitä on mukavaa tehdä ostoksia kun vierasketjun edustajat mölöttävät kovaäänisesti ja heikkolahjaisten perheiden teinit huutelevat vartijoille.

No kyllä minä ainakin haluan jatkossakin asua täällä kermaperseiden alueella. Mieluummin asuisin jossain periferiassa kuin muualla pk-seudulla.

Vierailija
653/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko on tosiaan tunkea mihinkään suurempaan nk.kasvukeskukseen?! Hetken voi tehdä laskelmia, että mitä tavan työstä jää käteen, vaikka palkka olisikin isompi. Sen kuitenkin kuittaa jo asuntojen hintataso. Ja kyllähän niillä asunnoilla(kin) rahastetaan niin kauan kuin porukkaa soppaa sinne keskuksiin, niin miksi sitä en tiedä

Minä kyllä ymmärrän halun ja tarpeen muuttaa ihan pikku paikkakunnalta johonkin isompaan kasvukeskukseen jos on edes jotain koulutusta ja haluaa oman alan työtä jota kotinurkilta ei löydy.

Se mitä minä en tässäkään ketjussa tajua on tätä pöndeltä hanttihommiin muuttavan porukan täydellistä putkiaivoisuutta.

Eihän tämäkään ap. edes miettinyt hetkeäkään kaikkia niitä kymmeniä vaihtoehtoja joita Suomestakin olisi löytynyt ja arvioinut missä niistä saisi käteen jäävällä palkalla parhaan elämänlaadun.

Helsinki on tasan se surkein paikka kärvistellä pienipalkkaisessa hommassa. Jos sattuu käymään oikein heikko tuuri niin palkka on juuri yli sen rajan jolla tippuu ulos asuntotuesta ja muista tulonsiirroista. Silloin täysipäiväisessä työssäkin elämä on pelkkää hengissä sinnittelyä ja leipäjono tulee tutuksi.

Kaikki nämä tunkevat aina itä-tsadiin tai johonkin Vantaan slummeihin ja lisäävät sitä mukavaa työntöä joka saa vielä pk-seudulla asuvat hyvätuloiset äänestämään jaloillaan.

Vierailija
654/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli nuorena ja lapsettomana kiva paikka. Viihdyin 16 vuotta, kunnes lapset kasvoivat kouluikään, muutettiin yli 400km päähän.

On tämä ihan kiva paikka perheellisenäkin. Kesällä ollaan kyllä maalla järven rannalla viikonloput ja kesälomalla vähintään 2 viikkoa putkeen. Tykkään olla maalla kesällä, koska olen itse pienestä kylästä syntyisin. Olen ulkona aamusta iltaan, jos sää sallii. Uidaan päivittäin, saunakin lämpiää usein, suppaillaan ja pelataan sulkapalloa, pyöräillään maaseudulla, hoidetaan vähän kasvimaatakin ja tehdään itse polttopuut ja pienet remontit. Nautin kesäisestä luonnosta. Äitini tulee välillä mukaan viikonlopuksi ja muitakin sukulaisvieraita käy silloin tällöin.

Talvella taas viihdyn paremmin pääkaupunkiseudulla. Käyn tanssimassa, museoissa, teatterissa, tapaan ystäviä joskus lasillisella. Joskus käyn perheemme teinien kanssa syömässä tai shoppailemassa. Jos tulee tylsää, ollaan pyörähdetty viikonloppulomalla Tukholmassa. Tai vietetään päivä Flamingossa kylpylässä. Tai käydään katsomassa lätkää, mieheni on Hifk-fani.

Meillä on jo isot lapset ja olen miettinyt, miten pitkään he lähtevät maalle. Esikoinen täyttää 16 v. Heillä on omat kaverit ja harrastukset. Ehkä esikoisella käy tuuri ja pääsee kesätöihin. Hänellä on kallis maku konserttien suhteen, maailmantähtiä lähinnä kiinnostaa mennä katsomaan ja mitä isompi konsertti, sen parempi. Kesätöistä saisi vähän rahaa omien menojensa kustannuksiin.

Vierailija
655/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

121212 kirjoitti:

Chinaski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on kallista. Kivoilla alueille todella kallista.

Vantaa on pk-seudulla halvimmasta päästä, tosin siellä on sitten paljon ankeaa lähiötä. Ja naapurustossa väkeä jota et toivoisi naapureiksesi.

Jos ap ei halua asua slummissa/masentavassa lähiössä, asuntojen hinnat suurinpiirtein:

Yksiö 200 000 tai enemmän

Kaksio 300 000 tai enemmän

Katsoin juuri hintoja, ja tämä pätee.

Alle näiden hintojen saa asunnon "mainettaan paremmalta" (=huonolta) alueelta, tai masentavasta lähiöstä jossa on rivi harmaita kerrostaloja ja sijainti 5 metriä vilkkaasti liikennöidystä tiestä vaikka ei olla lähelläkään Hkin keskustaa.

Arvoalueilla, jotka ovat ainoita alueita joilla on oikeasti rauhallista (eikä ole kaikilla niilläkään), hinta on selkeästi yli noiden rajojen. Sama pätee viihtyisiin alueisiin joilla on rauhallista eikä näkymä ikkunasta ala v*tuttamaan saman tien.

Niinhän se menee, jos on kermaperse, kenties veronmaksajien rajoilla vuosia kantakaupungissa asunut. Itse ostin n. 150 000:lla mukavan, rauhallisen kaksion luonnonläheiseltä alueelta vartin päästä keskustasta. Jos ei ole itsetunto-ongelmia eikä tarvetta ostaa viiteryhmän arvostusta, se onnistuu mainiosti.

Köyhien mielestä se on "kermaperseilyä" jos haluaa asua alueella jolla on rauhallista, turvallista ja siistiä. Sekin on kermaperseilyä jos talot eivät ole ankeaa ja heikkolaatuista 70-luvun tuotantoa, tai jos asukkailla on varaa pitää ne kunnossa ja teettää perusparannuksia. Siitä puhumattakaan jos haluaa että näkymä ikkunasta olisi sellainen jota katselee mielellään.

Kermaperseet ne eivät siedä jos naapurissa mölötetään kovaäänisesti tai kuunnellaan jotain junttihumppaa kolmelta yöllä kun on palattu paikallispubista Repen ja Peran kanssa. Sitä pitäisi vain hyväksyä että no sellaista se on kaupungissa. Ne graffitit, kaljatölkit ja tupakantumpitkin vähän niin kuin kuuluvat siihen lähiöön.

Ostarilla sitä on mukavaa tehdä ostoksia kun vierasketjun edustajat mölöttävät kovaäänisesti ja heikkolahjaisten perheiden teinit huutelevat vartijoille.

No kyllä minä ainakin haluan jatkossakin asua täällä kermaperseiden alueella. Mieluummin asuisin jossain periferiassa kuin muualla pk-seudulla.

Tämä!

Minä asun periferiassa. Asunto maksoi 85 000 eur. Rivitalokaksio omalla rannalla. Rauhallinen alue, alle 30 min isoon kaupunkiin joka ei kylläkään ole tsadi.

Pk-seudulla pitäisi tuplata tuo jotta saisi yksiön surkealta alueelta, ja keskustaan olisi 20-30min.

Alle 250 000 euron asuntobudjetilla en pk-seudulle muuttaisi.

Vierailija
656/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

en suosittele muuttoa pääkaupunkiseudulle ja tämän sanoo nyt ihminen, joka on syntyjään paljasjalkainen "stadilainen" ja aina rakastanut Helsinkiä kunnes ei enää rakastanutkaan.

Tänä päivänä asuminen on erittäin kallista (ellet suosi kommuunissa asumisen muotoa), joukkoliikenne kallistunut, kiire, häly, kaupungilta jatkuvasti huonoja päätöksiä (metsät revitään, kalliot räjäytetään milloin minkäkin turhan rakennushankkeen alta), julkinen terveydenhuolto uponnut laiva.

Olen itse kiinnostunut muuttamaan Tampereelle (missä toistaiseksi inhimillisempää) tai Jyväskylään. Töitä riittää kyllä muissakin paikoissa ja kaikki tulee olemaan iisimpää, kun kaupungit kompaktimman kokoisia eikä ole samanlaista hösää.

Vierailija
657/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin neilikka kirjoitti:

Hei,

en suosittele muuttoa pääkaupunkiseudulle ja tämän sanoo nyt ihminen, joka on syntyjään paljasjalkainen "stadilainen" ja aina rakastanut Helsinkiä kunnes ei enää rakastanutkaan.

Tänä päivänä asuminen on erittäin kallista (ellet suosi kommuunissa asumisen muotoa), joukkoliikenne kallistunut, kiire, häly, kaupungilta jatkuvasti huonoja päätöksiä (metsät revitään, kalliot räjäytetään milloin minkäkin turhan rakennushankkeen alta), julkinen terveydenhuolto uponnut laiva.

Olen itse kiinnostunut muuttamaan Tampereelle (missä toistaiseksi inhimillisempää) tai Jyväskylään. Töitä riittää kyllä muissakin paikoissa ja kaikki tulee olemaan iisimpää, kun kaupungit kompaktimman kokoisia eikä ole samanlaista hösää.

Tampereella alkaa olemaan samat ongelmat.

Tänne rakennetaan aivan helvetisti, pääasiassa pieniä koirankoppeja ilman autopaikkoja. Samanaikaisesti julkisesta liikenteestä karsitaan kaikki paitsi ruuhkavuorot, ja ne ovatkin tupaten täynnä. Puistot ovat minimaalisia, metsät hakataan. Keskusta on non stop kuin pommin jäljiltä koska se pitää myllätä joka vuosi uusiksi.

Okei kyllä tämä tsadin voittaa, mutta eri asia kuinka kauan.

Vierailija
658/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.

Provinssikaupungit :D No, hyvä että viihdyt siellä tsadissa "värikkään" porukan keskellä. Itse en muuttaisi pk-seudulle mistään hinnasta. 

On muuten jännä, miten te, jotka ette täällä asu, tiedätte kaiken meitä niin paljon paremmin vaikkapa tuosta "värikkyydestä".

EI tarvitse kun pitää silmät ja korvat auki ja olla kiinnostunut koko maan asioista,niin johan lävähtää näkymä verkkokalvolle "värikkyydestä".Että silleen,ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
659/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut pääkaupunkiseudulle muualta ja mun on vaikea kuvitella, että enää muuttaisin pois. Olen asunut Suomessa pääkaupunkiseudun lisäksi viidellä eri paikkakunnalla, joten olen nähnyt monia asuinalueita.

Pääkaupunkiseudulla asuminen on kalliimpaa, mutta sitä kompensoi hyvät työmahdollisuudet. Todennäköisesti myös oman omistusasunnon arvo säilyy, toisin kuin monilla kuihtuvilla paikkakunnilla.

Pääkaupunkiseudulla on rajattomat harrastus-, kulttuuri- ja urheilumahdollisuudet. Voit asua kaupungin sykkeessä tai luonnon helmassa, josta kuitenkin pääset noin puolessa tunnissa Helsingin keskustaan. Pienillä paikkakunnilla ihmetyttää aina se, kun kaupat ja ravintolat menee kiinni klo 17 aikaan, mutta pääkaupunkiseudulla ei tällaista ongelmaa ole.

Vierailija
660/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne rakennetaan aivan helvetisti, pääasiassa pieniä koirankoppeja ilman autopaikkoja. Samanaikaisesti julkisesta liikenteestä karsitaan kaikki paitsi ruuhkavuorot, ja ne ovatkin tupaten täynnä.

"If you build it, THEY will come"

- Amerikkalainen sananlasku.

Kun kokonaiset uudet kaupunginosat sullotaan täyteen autottomia elementtilaatikoita jotka ovat täynnä pikkuruisia vuokrakoppeja, lyödään samalla lukkoon vähintään 50 vuodeksi alueen demografia ja arvostus.

Rakenna näitä lähiöitä ympäri kaupungin laitoja ja hupsista, koko kaupungin asukasrakenne vaihtuu vuosikymmenessä toiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi