Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea

Vierailija
06.02.2023 |

Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.

Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.

Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.

Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?

Kommentit (1010)

Vierailija
661/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on rajattomat harrastus-, kulttuuri- ja urheilumahdollisuudet. Voit asua kaupungin sykkeessä tai luonnon helmassa, josta

Tämähän oli hienoa tietää. Minä niin tykkään syöksylaskusta, maastoratsastuksesta, kivääriammunnasta, motocrossista, eräretkeilystä, moottorikelkkailusta, kiihdytysajoista, rallisprintistä, lumilautailusta ja perhokalastuksesta.

Osaatko sanoa mikä raitiovaunu pitää ottaa kun katsoin kämpää etu-töölöstä?

Onko nelonen paras?

Vierailija
662/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirankoppiasuminen Helsingissä on ihan ok, jos ulko-ovelta pääsee sinne missä tykkää viettää aikaa. Oli se sitten merenranta tai terassit ja kuppilat tai rock-konsertit. Jos on kotihiiri ja tykkää laittaa kotia, niin varmasti syrjäisemmällä sijainnilla löytyy parempi koti.

Mä vietän loppujen lopuksi aika vähän aikaa kotona sisällä. Käyn arkipäivät töissä ja arvostan sitä, ettei työmatkaan kulu kuin 15 min. Käyn iltaisin salilla kolmesti viikossa. Kesällä sitten taas ulkoilen. Terassilla tulee istuttua aika usein töiden jälkeen kesällä, joskus kahvikupin äärellä, joskus tuopillisella.

Minulla on oikeastaan kahdenlaisia viikonloppuja. Joko käyn tapahtumissa, esim. olen ahkera käymään messuilla: matkamessut, kirjamessut, I love me-messut, kevätmessut jne.. Retkeilen hyvällä säällä myös paljon. Esim. Nuuksiossa, Haltialassa, Sipoonkorvessa. Otan repun selkään ja ystävän tai miesystävän mukaan ja sitten mennään. Kesällä Suomenlinna ja lähisaaret myös retkikohteina. Käyn myös usein viikonloppuisin leffassa.

Noi on niitä aktiiviviikonloppuja. Sitten on niitä, jolloin lähden junalla lapsuudenkotiin kyläilemään. Kerran kuussa, joskus useammin. Siellä leivon, pesen lakanapyykit, siivoan. Vanhemmat ovat jo ikääntyneitä, äiti sydänvaivojen kanssa sinnittelee 76-vuotias, ja isällä pahat nivelrikot kaikissa nivelissä ja liikkuu rollalla. Asuvat kaupungin keskustassa hissillisessä kerrostalossa.

Pieni asunto on minulle ihan hyvä ratkaisu. Ei tule kerättyä tavaraa liikaa ja viikkosiivous kestää tunnin. Julkinen liikenne toimii ja on halpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttanut pääkaupunkiseudulle muualta ja mun on vaikea kuvitella, että enää muuttaisin pois. Olen asunut Suomessa pääkaupunkiseudun lisäksi viidellä eri paikkakunnalla, joten olen nähnyt monia asuinalueita.

Pääkaupunkiseudulla asuminen on kalliimpaa, mutta sitä kompensoi hyvät työmahdollisuudet. Todennäköisesti myös oman omistusasunnon arvo säilyy, toisin kuin monilla kuihtuvilla paikkakunnilla.

Pääkaupunkiseudulla on rajattomat harrastus-, kulttuuri- ja urheilumahdollisuudet. Voit asua kaupungin sykkeessä tai luonnon helmassa, josta kuitenkin pääset noin puolessa tunnissa Helsingin keskustaan. Pienillä paikkakunnilla ihmetyttää aina se, kun kaupat ja ravintolat menee kiinni klo 17 aikaan, mutta pääkaupunkiseudulla ei tällaista ongelmaa ole.

Tämä

Vierailija
664/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne rakennetaan aivan helvetisti, pääasiassa pieniä koirankoppeja ilman autopaikkoja. Samanaikaisesti julkisesta liikenteestä karsitaan kaikki paitsi ruuhkavuorot, ja ne ovatkin tupaten täynnä.

"If you build it, THEY will come"

- Amerikkalainen sananlasku.

Kun kokonaiset uudet kaupunginosat sullotaan täyteen autottomia elementtilaatikoita jotka ovat täynnä pikkuruisia vuokrakoppeja, lyödään samalla lukkoon vähintään 50 vuodeksi alueen demografia ja arvostus.

Rakenna näitä lähiöitä ympäri kaupungin laitoja ja hupsista, koko kaupungin asukasrakenne vaihtuu vuosikymmenessä toiseksi.

Jep.

Ja ne julkiset.

Ne kulkee sieltä kaupungin laidalta tasan yhteen paikkaan eli Treen ydinkeskustaan. Muualle pääsy on kiven takana.

Ja halpojahan ne eivät ole. Kato ei ole väliä mitä maksat kun korot on alhaalla ja arvo nousee aina. Eiku.

Vierailija
665/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

121212 kirjoitti:

Chinaski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on kallista. Kivoilla alueille todella kallista.

Vantaa on pk-seudulla halvimmasta päästä, tosin siellä on sitten paljon ankeaa lähiötä. Ja naapurustossa väkeä jota et toivoisi naapureiksesi.

Jos ap ei halua asua slummissa/masentavassa lähiössä, asuntojen hinnat suurinpiirtein:

Yksiö 200 000 tai enemmän

Kaksio 300 000 tai enemmän

Katsoin juuri hintoja, ja tämä pätee.

Alle näiden hintojen saa asunnon "mainettaan paremmalta" (=huonolta) alueelta, tai masentavasta lähiöstä jossa on rivi harmaita kerrostaloja ja sijainti 5 metriä vilkkaasti liikennöidystä tiestä vaikka ei olla lähelläkään Hkin keskustaa.

Arvoalueilla, jotka ovat ainoita alueita joilla on oikeasti rauhallista (eikä ole kaikilla niilläkään), hinta on selkeästi yli noiden rajojen. Sama pätee viihtyisiin alueisiin joilla on rauhallista eikä näkymä ikkunasta ala v*tuttamaan saman tien.

Niinhän se menee, jos on kermaperse, kenties veronmaksajien rajoilla vuosia kantakaupungissa asunut. Itse ostin n. 150 000:lla mukavan, rauhallisen kaksion luonnonläheiseltä alueelta vartin päästä keskustasta. Jos ei ole itsetunto-ongelmia eikä tarvetta ostaa viiteryhmän arvostusta, se onnistuu mainiosti.

Köyhien mielestä se on "kermaperseilyä" jos haluaa asua alueella jolla on rauhallista, turvallista ja siistiä. Sekin on kermaperseilyä jos talot eivät ole ankeaa ja heikkolaatuista 70-luvun tuotantoa, tai jos asukkailla on varaa pitää ne kunnossa ja teettää perusparannuksia. Siitä puhumattakaan jos haluaa että näkymä ikkunasta olisi sellainen jota katselee mielellään.

Kermaperseet ne eivät siedä jos naapurissa mölötetään kovaäänisesti tai kuunnellaan jotain junttihumppaa kolmelta yöllä kun on palattu paikallispubista Repen ja Peran kanssa. Sitä pitäisi vain hyväksyä että no sellaista se on kaupungissa. Ne graffitit, kaljatölkit ja tupakantumpitkin vähän niin kuin kuuluvat siihen lähiöön.

Ostarilla sitä on mukavaa tehdä ostoksia kun vierasketjun edustajat mölöttävät kovaäänisesti ja heikkolahjaisten perheiden teinit huutelevat vartijoille.

No kyllä minä ainakin haluan jatkossakin asua täällä kermaperseiden alueella. Mieluummin asuisin jossain periferiassa kuin muualla pk-seudulla.

Onneksi Helsingissä on paljon hyviä paikkoja, joissa hintataso on paljon halvempi kuin kalleimmilla alueilla ja ne eivät kermape*seille kelpaa. Yhdistyy rauha, viihtyvyys ja julkinen liikenne keskustaan tarvittaessa.

Vierailija
666/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva täällä on asua ja tekemistä löytyy. Muutettiin tänne kun kummallakaan ei koskaan ollut oikein intoa jäädä pienelle paikkakunnalle asumaan. Ei myöskään haaveiltu omakotitalosta, joten löydettiin aika nopeasti asunto hyvältä paikalta. Päiväkoti ja koulut vieressä, yhteisöllinen taloyhtiö. Asutaan 4 henkilöä isohkossa kolmiossa ja kun lapset kasvaa niin muutetaan jossain vaiheessa ruokailuhuone yhdeksi ylimääräiseksi huoneeksi. Ollaan tykästytty tähän paikkaan niin ei haluta täältä enää muuttaa. Ihmiset on mukavia ja kehitellään kaikkea mukavaa yhdessä. Meidät löytää täältä varmaan vielä eläkeikäisinäkin, nautitaan kun on hyvät kulkuyhteydet ja päästään kotiovelta helposti minne vaan. Auto vielä omistetaan, mutta siitä ollaan ajateltu luopua kun ei tule enää oikein käytettyä. Talossa missä asutaan on paljon lapsiperheitä, mutta myös vanhuksia ja nuoria pareja. Tähän on helppo jäädä sittenkin kun lapset lentää pesästä. On paljon tekemistä aikuiselle pariskunnallekin, hyviä ravintoloita ja nopea yhteys keskustaan. Saatu paljon uusia ystäviä täältä opiskelujen ja töiden kautta joita treffataan säännöllisesti. Tehtiin tähän kunnon remontti niin saatiin mieleinen ja pienemmät neliöt ei juurikaan haittaa. 

Vierailija
667/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä keksi miksi joku, jolla on varaa asua Helsingin keskustassa haluaisi asua jossain muualla Suomessa. 

Hassu yhteensattuma mutta ne suomalaiset joilla tosiaan olisi varaa asua Helsingin keskustassa säälittävän pikku kopin sijaan kunnon penthousessa ovat niitä jotka eivät joudu astumaan jalallaankaan koko Suomeen kuin pari kertaa vuodessa ja silloinkin vieraillaan yleensä lapin kelohonkapalatsissa.

Joka kerta kun Helsingin keskustan >5M€ luxuskämpät vaihtavat muutaman vuoden välein omistajaa monimiljonääriltä tai kypäräurheilijalta toiselle, selviää että niissä on yövytty koko aikana pari kertaa koska omistaja asuu jossain ihmisten ilmoilla ja piti kämppää Helsingissä vain nostalgiasyistä.

Se on totta, että monet varakkaista asuvat muualla, kuin Suomessa. Suurin osa näistä ei ole urheilijoita, vaan omaisuutensa ihan muuten hankkineita 

Vierailija
668/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on rajattomat harrastus-, kulttuuri- ja urheilumahdollisuudet. Voit asua kaupungin sykkeessä tai luonnon helmassa, josta

Tämähän oli hienoa tietää. Minä niin tykkään syöksylaskusta, maastoratsastuksesta, kivääriammunnasta, motocrossista, eräretkeilystä, moottorikelkkailusta, kiihdytysajoista, rallisprintistä, lumilautailusta ja perhokalastuksesta.

Osaatko sanoa mikä raitiovaunu pitää ottaa kun katsoin kämpää etu-töölöstä?

Onko nelonen paras?

Pääkaupunkiseutu on aika paljon muutakin kuin etu-Töölö! Itse asun Pohjois-Espoossa lähellä Nuuksiota, joten nuo mainitsemasi harrastukset tai ainakin suurinosa niistä on mahdollisia lähistöllä.

Vierailija
669/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on liikaa ns. ylemmän tason miehiä joten naistenisku on naisten lukumäärästä huolimatta vaikeinta stadissa jos olet ihan perusjantteri. Pienemmissä kaupungeissa kuten Oulussa, Jyväskylässä ja Tampereella naiset ovat paljon helposti lähestyttävempiä vaukkei ole kultahampaita, uutta Jaguaria ja Guccin vaatteita päällä.

Vierailija
670/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on liikaa ns. ylemmän tason miehiä joten naistenisku on naisten lukumäärästä huolimatta vaikeinta stadissa jos olet ihan perusjantteri. Pienemmissä kaupungeissa kuten Oulussa, Jyväskylässä ja Tampereella naiset ovat paljon helposti lähestyttävempiä vaukkei ole kultahampaita, uutta Jaguaria ja Guccin vaatteita päällä.

Pahimmat gold diggerit tulevat nimenomaan stadiin sieltä Oulusta ja Tampereelta niitä rahamiehiä hakemaan. Kokemusta on.

Vierailija
671/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku olla noin sinisilmäinen  ??

Vierailija
672/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva täällä on asua ja tekemistä löytyy. Muutettiin tänne kun kummallakaan ei koskaan ollut oikein intoa jäädä pienelle paikkakunnalle asumaan. Ei myöskään haaveiltu omakotitalosta, joten löydettiin aika nopeasti asunto hyvältä paikalta. Päiväkoti ja koulut vieressä, yhteisöllinen taloyhtiö. Asutaan 4 henkilöä isohkossa kolmiossa ja kun lapset kasvaa niin muutetaan jossain vaiheessa ruokailuhuone yhdeksi ylimääräiseksi huoneeksi. Ollaan tykästytty tähän paikkaan niin ei haluta täältä enää muuttaa. Ihmiset on mukavia ja kehitellään kaikkea mukavaa yhdessä. Meidät löytää täältä varmaan vielä eläkeikäisinäkin, nautitaan kun on hyvät kulkuyhteydet ja päästään kotiovelta helposti minne vaan. Auto vielä omistetaan, mutta siitä ollaan ajateltu luopua kun ei tule enää oikein käytettyä. Talossa missä asutaan on paljon lapsiperheitä, mutta myös vanhuksia ja nuoria pareja. Tähän on helppo jäädä sittenkin kun lapset lentää pesästä. On paljon tekemistä aikuiselle pariskunnallekin, hyviä ravintoloita ja nopea yhteys keskustaan. Saatu paljon uusia ystäviä täältä opiskelujen ja töiden kautta joita treffataan säännöllisesti. Tehtiin tähän kunnon remontti niin saatiin mieleinen ja pienemmät neliöt ei juurikaan haittaa. 

Hyvä pointti, moni ei ajattele, että mitäs sitten kun ne lapset lentää pesästä. Eipä sitä silloin ole kovin hääviä jäädä jonnekin lapsiperhealueelle pöpelikköön asumaan.

Vierailija
673/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku olla noin sinisilmäinen  ??

Anteeksi mitä?

Vierailija
674/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae mieluummin Jyväskylään, Kuopioon tai Joensuuhun. Enemmän tilaa ja rauhaa ja halvempaa.

Vierailija
675/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae mieluummin Jyväskylään, Kuopioon tai Joensuuhun. Enemmän tilaa ja rauhaa ja halvempaa.

Halvempaa kyllä, mutta ei rauhallisempaa. Hirveetä menoa keskustassa noissa joka ikisessä. Matkustan työn vuoksi ja olen yöpynyt näissä viikonloppuja. On muuten tullut koti-ikävä Helsinkiin aika äkkiä.

Vierailija
676/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kaikkea. On kaupunkia taloja ja liikennettä ja kulttuuria ja palveluja ja ihmisiä ja autoja.

Täällä on aika kiireistä?

Voisin olla kauempana. Tämä tuntuu vaan täyttyvän ja täyttyvän.

Jotkut tykkää. Itse jonkin verrannkadun,,etten lähtenyt muualle töihin aikoinani tai että palasin opinnoista tänne.

Täällä Aa olla anonyymi. Täällä on vaisu tehänasioura ja vapaus olla. Ehkä enemmän vapautta kuin pienemmissä?

Hsl -kortti kannattaa hankkia.

Helposti täällä kulkee- ja helposti täällä kuluttaa matkoihin aika.

Toisaaalta tykkään ja toisaalta en. Tähän rytmiin kai tottuu.

Vierailija
677/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.

Veikkan ettet ole muualla asunutkaan. Suomessa on monta hienoa paikkaa asua.

Itse asuin 25v Helsingissä, 10v Lontoossa ja 10v New Yorkissa. 

Nyt Tampereella ja on muuten mahtava kaupunki järvineen! Juuri sopivan kokoinen paikka.

En varmasti muuta pääkaupunkiseudulle enää. Helsingin talvet on syvältä.

Vierailija
678/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ihmiset ottavat suuria riskejä muuttaa pk-seudulle sumppuun, ison väkimäärän kanssa, kerrostaloihin. Miksi ei vaikka sitten jokin muu vaihtoehto, paikkoja löytyy. Pakkohan Suomessa on olla jotain vaihoehtoja tai keksiä. Eivät kaikki voi Uudellemaalle muuttaa ja jäädä. No on sitten myös ulkomaat.

Mitä ihmeen riskejä? Luhanskiin tai Mogadishuun muuttaminen on riski, mutta että pääkaupunkiseudulle??

Mielestäni suurin riski ihmiselle on, että asuu yhdessä paikassa koko elämänsä.

Maapallo on iso ja hauan nähdä mahdollisimman paljon, joten vaihdan maata muutaman vuoden välein.

Vierailija
679/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kaikkea. On kaupunkia taloja ja liikennettä ja kulttuuria ja palveluja ja ihmisiä ja autoja.

Täällä on aika kiireistä?

Voisin olla kauempana. Tämä tuntuu vaan täyttyvän ja täyttyvän.

Jotkut tykkää. Itse jonkin verrannkadun,,etten lähtenyt muualle töihin aikoinani tai että palasin opinnoista tänne.

Täällä Aa olla anonyymi. Täällä on vaisu tehänasioura ja vapaus olla. Ehkä enemmän vapautta kuin pienemmissä?

Hsl -kortti kannattaa hankkia.

Helposti täällä kulkee- ja helposti täällä kuluttaa matkoihin aika.

Toisaaalta tykkään ja toisaalta en. Tähän rytmiin kai tottuu.

Täältä aina kaivataan landelle kesäisin, kyllä sitä muuallakin on ja itseasiassa parempaa tarjolla.

Vierailija
680/1010 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.

Veikkan ettet ole muualla asunutkaan. Suomessa on monta hienoa paikkaa asua.

Itse asuin 25v Helsingissä, 10v Lontoossa ja 10v New Yorkissa. 

Nyt Tampereella ja on muuten mahtava kaupunki järvineen! Juuri sopivan kokoinen paikka.

En varmasti muuta pääkaupunkiseudulle enää. Helsingin talvet on syvältä.

En ole tuo jolle vastasit, mutta olen nähnyt maailmaa sinua huomattavasti enemmän ja voin kertoa etten lähtisi Helsingistä Tampereelle. Ei ole Tampere mikään kovin ihmeellinen paikka ja aika ankea myös talvisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi