Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua vaihtaa juridista sukupuoltani, vaan ikäni!

Vierailija
05.02.2023 |

Uusi sukupuolenvaihtamislaki syrjii henkilöitä, jotka haluavat vaihtaa juridisen ikänsä. Jos passiin saa vaihdettua miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi, miksi henkilötunnuksen syntymäaikaa ei voi muuttaa? Mikä tekee sukupuolesta ilmoitusluontoisen asian, mutta iästä ei?

Olen aina tuntenut olevani ns. "vanha sielu"; nuoresta asti huokunut kypsyys, viisaus ja henkisyys. Monet ovat kuvailleet minua kypsäksi ihmiseksi jo teini-ikäisenä. Teininä olin kiinnostunut vanhoista kaseteista, 70-luvun muodista ja henkisistä asioista. En ollut lainkaan kiinnostunut meikeistä, pojista tai "nykyajasta".

Olen aina ollut ikätovereitani henkisesti vanhempi ja viihtynyt huomattavasti vanhempien ihmisten seurassa. Arvostan yksinkertaisia asioita ja osaan asettua monien asemaan samalla tavalla, kuten ne vanhemmat ihmiset, jotka tunnen.

Noin 20-vuotiaana tunsin olevani 30-vuotias tai jopa vanhempi, ja elin monesta näkökulmasta kolmikymppisen elämää, sillä menin naimisiin, sain esikoiseni ja ostimme miehen kanssa omakotitalon. Mieheni on 20 vuotta minua vanhempi.

Nyt olen 26-vuotias ja tunnen olevani samalla aaltopituudella minun mummini kanssa, haikailemme molemmat nuoruuttamme, mutta ero on se, että minä olen 25-vuotias, ja mummini 83-vuotias. Haikailen teini-ikää, kun sai olla huoleton, villi ja vapaa, ei ollut velvollisuuksia.

Tunnen vakaasti olevani eläkeikäinen, vaikka fyysinen kunto onkin huippu. Biologinen fyysisyys ei täsmää henkisen ikäni kanssa samalla tavalla, kun biologisesti mies ei välttämättä täsmää biologisen naisen ominaisuuksien kanssa yhteen (kohtu, kuukautiset tai muut ominaisuudet.).

Haaveilen siitä, kun pääsen eläkkeelle ja voin elää mukavaa elämää vailla huolen häivää. Tiedostan eläkkeen olevan pieni, mutta voisin elää sen kanssa.

Eläkkeen kaipuuseen auttaa vapaaehtoistyö yksinäisten vanhuksien kanssa ja tunnen olevani heidän kanssa "yhtä". En kaipaa lainkaan ikäisteni seuraa.

Toivottavasti joku jaksoi lukea tämän tiivistetyn tarinan elämästäni. Voitaisiinko seuraavaksi edistää "ikäideologiaa", jotta henkilöpapereihin saisi iän muutettua.

Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Translaki sai alkunsa kansalaisaloitteesta, joka sai nopeasti 50 000 kannatusääntä. Nyt vain alatte omilla nimillänne ja kasvoillanne tekemään ja lobbaamaan itse haluamaanne kansalaisaloitetta ja lakimuutosta. Toivotan onnea matkaan!

Vierailija
42/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa, ja sitä paitsi ikähän on selkeästi sosiaalinen konstruktio. Nyt laskemme ikää sen mukaan, kauanko maa kiertää auringon ympäri, mut yhtä hyvin voisimme sopia, että ikä lasketaan vaikka kuukauden tai vuodenajan mukaan. Tai sit voidaan vaan hyväksyä, että kyllä ihminen itse tietää, mikä numero kuvaa hänen ikäänsä parhaiten. Jos ikää nyt edes tarvitsee kuvata numeroilla.

Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa ei varmastikaan lasketa ikää samoin kuin meillä länsimaissa. Varsinkin trooppisilla alueilla on ollut varsin vaikeaa edes tietää, minä vuonna henkilö on syntynyt. Aikaakin on mitattu ihan eri tavoin kuin meillä nyt.

Ja siis kasvikunnassahan on monia lajeja, joissa yksilö voi olla samaan aikaan yhdeltä osin vastasyntynyt ja toiselta osin vanhus, vaikka joku haapa. Kai tämä nyt käy perustelusta yhtä hyvin kuin vuokkokalojen vaihtuvat sukupuolet perustelee sukupuolen suhteellisuutta?

No tämä. Me, jotka emme perusta ikäämme gregoriaaniseen kalenteriin, olemme todellista sorrettua vähemmistöä.

Puhumattakaan aikavyöhykkeistä ja aamu- ja iltaihmisten eroavaisuuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Translaki sai alkunsa kansalaisaloitteesta, joka sai nopeasti 50 000 kannatusääntä. Nyt vain alatte omilla nimillänne ja kasvoillanne tekemään ja lobbaamaan itse haluamaanne kansalaisaloitetta ja lakimuutosta. Toivotan onnea matkaan!

Kiitos! Meksikossahan vastaava aloite on ilmeisesti edennyt: https://www.aceprensa.com/english/mexico-a-court-ruling-in-favor-of-age…;

Vierailija
44/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tästä jo omalla nimelläni somekanavissani puhunutkin (terkkuja vaan kaikille tutuille!) ja pieni ketunhäntä kainalossa, mutta silti kuitenkin ihan vakavissani harkitsen kansalaisaloitteen laatimista.

Vierailija
45/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söpöä, miten tässäkin ketjussa huomaa genderistien kyvyttömyyden perustella mielipiteitään. Jankataan vaan, että "kansalaisaloitetta pystyyn", kun ei pystytä vastaamaan, millä perusteella kyseessä on eri asia.

Vierailija
46/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras aloitus pitkään aikaan!

On oikeus olla sen ikäinen kuin haluaa! Itsekään en ole koskaan tuntenut olevani oikeassa iässä. Tunnen olevani henkisesti noin kymmenen vuotta vanhempi, kuin mitä henkkarissa lukee.

Elämä oli yhtä h*lvettiä kouluaikoina. Koulutoverit oli niin lapsellisia. Minua sanottiin myös pikkuvanhaksi, mikä jätti syvän haavan, joka ei parane.

Nyt haluan vaihtaa virallisesti ikäni.

Tästä pitää tehdä kansalaisaloite.

Vierailija
47/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Meksikossahan vastaava aloite on ilmeisesti edennyt: https://www.aceprensa.com/english/mexico-a-court-ruling-in-favor-of-age…;

Et sitten ilmeisesti lukenut tai ymmärtänyt tuota linkkaamaasi juttua?

Vierailija
48/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras aloitus pitkään aikaan!

On oikeus olla sen ikäinen kuin haluaa! Itsekään en ole koskaan tuntenut olevani oikeassa iässä. Tunnen olevani henkisesti noin kymmenen vuotta vanhempi, kuin mitä henkkarissa lukee.

Elämä oli yhtä h*lvettiä kouluaikoina. Koulutoverit oli niin lapsellisia. Minua sanottiin myös pikkuvanhaksi, mikä jätti syvän haavan, joka ei parane.

Nyt haluan vaihtaa virallisesti ikäni.

Tästä pitää tehdä kansalaisaloite.

Luotan että teet sen.

Vierailija
49/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla agefluid. Toisaalta koen itseni raihnaiseksi ja muistisairaaksi ja ansaitsisin eläkkeen, mutta toisaalta koen etten ole elänyt samoja ikävaiheita kuin muut, joten olen 18-v.

Mitä ikävaiheita ja mikä on eri lailla tai jäänyt uupumaan? 

Vierailija
50/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän vaihtamiselle on fysiologinen perusta ja näyttöä myös historiasta. On täysin mahdollista, että ikäidentiteetti on erilainen kuin juridinen ikä tai kromosomien telomeereista mitattava ikä. 

Historiassa ikää ei mitattu ollenkaan! Nykyinen malli on ahdas kalenteristereotypia. 

Jokaisen oma käsitys iästä on tarkin. 

Vierailija
51/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa, ja sitä paitsi ikähän on selkeästi sosiaalinen konstruktio. Nyt laskemme ikää sen mukaan, kauanko maa kiertää auringon ympäri, mut yhtä hyvin voisimme sopia, että ikä lasketaan vaikka kuukauden tai vuodenajan mukaan. Tai sit voidaan vaan hyväksyä, että kyllä ihminen itse tietää, mikä numero kuvaa hänen ikäänsä parhaiten. Jos ikää nyt edes tarvitsee kuvata numeroilla.

Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa ei varmastikaan lasketa ikää samoin kuin meillä länsimaissa. Varsinkin trooppisilla alueilla on ollut varsin vaikeaa edes tietää, minä vuonna henkilö on syntynyt. Aikaakin on mitattu ihan eri tavoin kuin meillä nyt.

Ja siis kasvikunnassahan on monia lajeja, joissa yksilö voi olla samaan aikaan yhdeltä osin vastasyntynyt ja toiselta osin vanhus, vaikka joku haapa. Kai tämä nyt käy perustelusta yhtä hyvin kuin vuokkokalojen vaihtuvat sukupuolet perustelee sukupuolen suhteellisuutta?

Tää on hei hyvä pointti. Millä oikeudella me käytetään vaan tätä meidän kolonialistista ja sortavaa ajanlaskutapaa? Kyllä tiede voi perustua kokemuksellisuuteenkin, etenkin just jonkun muun kuin länsimaisen heteromiehen kokemukseen.

Vierailija
52/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! 

Vierailija
53/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söpöä, miten tässäkin ketjussa huomaa genderistien kyvyttömyyden perustella mielipiteitään. Jankataan vaan, että "kansalaisaloitetta pystyyn", kun ei pystytä vastaamaan, millä perusteella kyseessä on eri asia.

Varmaan ainakin sillä perusteella, että asian ympärillä ei ole järjestöjä ja vaikuttamistoimintaa, pitkäjänteistä tutkimusta ilmiöstä tai kansalaisaloitetta. Mutta epäilemättä te nyt sellaiset saatte kasaan 🙂. Tsemit!

Vierailija
54/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä haluaisin olla virallisesti nuorempi kuin olen.

Olen 6-kymppinen, mutta tunnen itseni huomattavasti nuoremmaksi, näytän myös nuoremmalta. Minua syrjitään mm. työnhaussa ja tiettyihin harrastuksiin ja koulutuksiin en enää pääse, kun ikärajat ovat vastassa.

Biologinen ikäni pitäisi muuttaa vastamaan kokemaani sisäistä ikää.

Odotan, että iän muuttaminen tulee mahdolliseksi, nyt kun sukupuolenkin saa vaihtaa oman sisäisen kokemuksen perusteella.

Mitähän jos siihen vaaditaan lääkärin tutkimus. Onko nivelet, iho ym. kuin nuoremmalla?

Vierailija
55/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla agefluid. Toisaalta koen itseni raihnaiseksi ja muistisairaaksi ja ansaitsisin eläkkeen, mutta toisaalta koen etten ole elänyt samoja ikävaiheita kuin muut, joten olen 18-v.

Mitä ikävaiheita ja mikä on eri lailla tai jäänyt uupumaan? 

Minulta puuttuu 10-20 vuotta opiskelua, seurustelua, seksiä, lapsensaamista ja työkokemusta.

Vierailija
56/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 6-kymppinen, mutta tunnen itseni huomattavasti nuoremmaksi, näytän myös nuoremmalta. Minua syrjitään mm. työnhaussa ja tiettyihin harrastuksiin ja koulutuksiin en enää pääse, kun ikärajat ovat vastassa.

Odotan, että iän muuttaminen tulee mahdolliseksi, nyt kun sukupuolenkin saa vaihtaa oman sisäisen kokemuksen perusteella.

Mitähän jos siihen vaaditaan lääkärin tutkimus. Onko nivelet, iho ym. kuin nuoremmalla?

Psykiatrinen tutkimus pitäisi riittää ja sitten saa lähetteen nuorennuskorjauksiin.

Vierailija
57/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä.

Ja sitten naureskellen (ja suorastaan kaksinaismoralistisesti) yrittävät lohduttautua sillä, että me iästämme kärsivät olemme niin pieni vähemmistö, ettemme saa muutosta ja lakialoitetta aikaan.

Kysyn vaan, miksi nämä ihmiset eivät tue meitä? Kuten tukivat transihmisiä? Mikseivät puolusta kovaan ääneen meidän tavoitettamme, niinkuin puolustivat transihmisten tavoitetta?

Vierailija
58/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan vaihtaa ihonvärini, mihin voin ilmoittaa asiasta?

Älä nyt hulluja puhu, kyllähän kaikki muut näkee heti sun oikeen ihonvärin,! Ei siin oo mitään järkee muuttaa, sitä vaan sun tuntees mukaan... Ei ku hetkinen.. Toihan vois men läpi!! Ku yks toinenkin meni!

Vierailija
59/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä.

Ja sitten naureskellen (ja suorastaan kaksinaismoralistisesti) yrittävät lohduttautua sillä, että me iästämme kärsivät olemme niin pieni vähemmistö, ettemme saa muutosta ja lakialoitetta aikaan.

Kysyn vaan, miksi nämä ihmiset eivät tue meitä? Kuten tukivat transihmisiä? Mikseivät puolusta kovaan ääneen meidän tavoitettamme, niinkuin puolustivat transihmisten tavoitetta?

Juurihan olemme teitä kannustaneet vaikuttamistoimintaan. Jos tulette minulta nimmaria pyytämään kansalaisaloitteeseen, niin toki annan sen, jos aloite on fiksusti laadittu. Teidän ikänne kaivelee minun napaani tasan yhtä vähän kuin teidän sukupuolenne. Jos ikätodistus nuoruudesta tekee teidät onnelliseksi niin siitä vaan. Totuus näkyy pärstästä kuitenkin.

Vierailija
60/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta me voidaan perustaa järjestö, jolta saa sitten apua noihin lääkärintutkimuksiin. Että miten voi uskottavasti perustella olevansa 18v, vaikka on jo 64. Miten vastata kysymyksiin oikein, niin että lääkärikin vakuuttuu siitä, että se tunne on tarpeeksi vahva. Järjestöhän voisi myös kevyesti painostaa lääkäreitä, niin että ne osaa tehdä oikeita päätöksiä. Ja eihän mieskään näytä naiselta, vaikka haluaakin pukeutua naisten alusvaatteisiin. Se on se sisäinen tunne, joka ratkaisee ja sitä ei saa kukaan kyseenalaistaa!

-eri