En halua vaihtaa juridista sukupuoltani, vaan ikäni!
Uusi sukupuolenvaihtamislaki syrjii henkilöitä, jotka haluavat vaihtaa juridisen ikänsä. Jos passiin saa vaihdettua miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi, miksi henkilötunnuksen syntymäaikaa ei voi muuttaa? Mikä tekee sukupuolesta ilmoitusluontoisen asian, mutta iästä ei?
Olen aina tuntenut olevani ns. "vanha sielu"; nuoresta asti huokunut kypsyys, viisaus ja henkisyys. Monet ovat kuvailleet minua kypsäksi ihmiseksi jo teini-ikäisenä. Teininä olin kiinnostunut vanhoista kaseteista, 70-luvun muodista ja henkisistä asioista. En ollut lainkaan kiinnostunut meikeistä, pojista tai "nykyajasta".
Olen aina ollut ikätovereitani henkisesti vanhempi ja viihtynyt huomattavasti vanhempien ihmisten seurassa. Arvostan yksinkertaisia asioita ja osaan asettua monien asemaan samalla tavalla, kuten ne vanhemmat ihmiset, jotka tunnen.
Noin 20-vuotiaana tunsin olevani 30-vuotias tai jopa vanhempi, ja elin monesta näkökulmasta kolmikymppisen elämää, sillä menin naimisiin, sain esikoiseni ja ostimme miehen kanssa omakotitalon. Mieheni on 20 vuotta minua vanhempi.
Nyt olen 26-vuotias ja tunnen olevani samalla aaltopituudella minun mummini kanssa, haikailemme molemmat nuoruuttamme, mutta ero on se, että minä olen 25-vuotias, ja mummini 83-vuotias. Haikailen teini-ikää, kun sai olla huoleton, villi ja vapaa, ei ollut velvollisuuksia.
Tunnen vakaasti olevani eläkeikäinen, vaikka fyysinen kunto onkin huippu. Biologinen fyysisyys ei täsmää henkisen ikäni kanssa samalla tavalla, kun biologisesti mies ei välttämättä täsmää biologisen naisen ominaisuuksien kanssa yhteen (kohtu, kuukautiset tai muut ominaisuudet.).
Haaveilen siitä, kun pääsen eläkkeelle ja voin elää mukavaa elämää vailla huolen häivää. Tiedostan eläkkeen olevan pieni, mutta voisin elää sen kanssa.
Eläkkeen kaipuuseen auttaa vapaaehtoistyö yksinäisten vanhuksien kanssa ja tunnen olevani heidän kanssa "yhtä". En kaipaa lainkaan ikäisteni seuraa.
Toivottavasti joku jaksoi lukea tämän tiivistetyn tarinan elämästäni. Voitaisiinko seuraavaksi edistää "ikäideologiaa", jotta henkilöpapereihin saisi iän muutettua.
Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan vaihtaa ihonvärini, mihin voin ilmoittaa asiasta?
Ei vaihtaa vaan korjata, oletan? Ehkä kannattaa vain aloittaa jo prosessi ominpäin. Yhteiskunta on tässä vielä takapajuinen, mutta sunkin aika tulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä, miten tässäkin ketjussa huomaa genderistien kyvyttömyyden perustella mielipiteitään. Jankataan vaan, että "kansalaisaloitetta pystyyn", kun ei pystytä vastaamaan, millä perusteella kyseessä on eri asia.
Varmaan ainakin sillä perusteella, että asian ympärillä ei ole järjestöjä ja vaikuttamistoimintaa, pitkäjänteistä tutkimusta ilmiöstä tai kansalaisaloitetta. Mutta epäilemättä te nyt sellaiset saatte kasaan 🙂. Tsemit!
No ei trans- ja muunsukupuolisuushömpänkään ympärillä ole ollut järjestöjä ja vaikuttamistoimintaa kovin pitkään. Ja mitä tutkimukseen tulee, niin se tapaa olla genderistipiireillä aika valikoivaa ja relativistista "tutkimusta".
Olisiko sitten kuitenkin enemmän kuin ikäidentiteetin ympärillä? Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, kun asia on tärkeä 🙂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä, miten tässäkin ketjussa huomaa genderistien kyvyttömyyden perustella mielipiteitään. Jankataan vaan, että "kansalaisaloitetta pystyyn", kun ei pystytä vastaamaan, millä perusteella kyseessä on eri asia.
Juuri tämä.
Ja sitten naureskellen (ja suorastaan kaksinaismoralistisesti) yrittävät lohduttautua sillä, että me iästämme kärsivät olemme niin pieni vähemmistö, ettemme saa muutosta ja lakialoitetta aikaan.
Kysyn vaan, miksi nämä ihmiset eivät tue meitä? Kuten tukivat transihmisiä? Mikseivät puolusta kovaan ääneen meidän tavoitettamme, niinkuin puolustivat transihmisten tavoitetta?
Noi aerf:it (age-exclusionary radical feminist) on niin foobisia. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Translaki sai alkunsa kansalaisaloitteesta, joka sai nopeasti 50 000 kannatusääntä. Nyt vain alatte omilla nimillänne ja kasvoillanne tekemään ja lobbaamaan itse haluamaanne kansalaisaloitetta ja lakimuutosta. Toivotan onnea matkaan!
Kiitos! Meksikossahan vastaava aloite on ilmeisesti edennyt: https://www.aceprensa.com/english/mexico-a-court-ruling-in-favor-of-age…;
Et sitten ilmeisesti lukenut tai ymmärtänyt tuota linkkaamaasi juttua?
Minkä osan kanssa sulla oli ongelma? Kirjoittaja oli toki sitä mieltä, että oikeuden linjaus on huono, mutta ei hänkään esittänyt yhtään perustetta sen puolesta, että se olisi jotenkin eri asia kuin sukupuolen self-id.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ainakin sillä perusteella, että asian ympärillä ei ole järjestöjä ja vaikuttamistoimintaa, pitkäjänteistä tutkimusta ilmiöstä tai kansalaisaloitetta. Mutta epäilemättä te nyt sellaiset saatte kasaan 🙂. Tsemit!
No ei trans- ja muunsukupuolisuushömpänkään ympärillä ole ollut järjestöjä ja vaikuttamistoimintaa kovin pitkään. Ja mitä tutkimukseen tulee, niin se tapaa olla genderistipiireillä aika valikoivaa ja relativistista "tutkimusta".
Olisiko sitten kuitenkin enemmän kuin ikäidentiteetin ympärillä? Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, kun asia on tärkeä 🙂.
No tällä hetkellä varmasti on, mutta maailma muuttuu ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Translaki sai alkunsa kansalaisaloitteesta, joka sai nopeasti 50 000 kannatusääntä. Nyt vain alatte omilla nimillänne ja kasvoillanne tekemään ja lobbaamaan itse haluamaanne kansalaisaloitetta ja lakimuutosta. Toivotan onnea matkaan!
Kiitos! Meksikossahan vastaava aloite on ilmeisesti edennyt: https://www.aceprensa.com/english/mexico-a-court-ruling-in-favor-of-age…;
Minkä osan kanssa sulla oli ongelma? Kirjoittaja oli toki sitä mieltä, että oikeuden linjaus on huono, mutta ei hänkään esittänyt yhtään perustetta sen puolesta, että se olisi jotenkin eri asia kuin sukupuolen self-id.
Ja mitä sinun ymmärryksesi mukaan päätös koski? Millaisia tapauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa, ja sitä paitsi ikähän on selkeästi sosiaalinen konstruktio. Nyt laskemme ikää sen mukaan, kauanko maa kiertää auringon ympäri, mut yhtä hyvin voisimme sopia, että ikä lasketaan vaikka kuukauden tai vuodenajan mukaan. Tai sit voidaan vaan hyväksyä, että kyllä ihminen itse tietää, mikä numero kuvaa hänen ikäänsä parhaiten. Jos ikää nyt edes tarvitsee kuvata numeroilla.
Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa ei varmastikaan lasketa ikää samoin kuin meillä länsimaissa. Varsinkin trooppisilla alueilla on ollut varsin vaikeaa edes tietää, minä vuonna henkilö on syntynyt. Aikaakin on mitattu ihan eri tavoin kuin meillä nyt.
Ja siis kasvikunnassahan on monia lajeja, joissa yksilö voi olla samaan aikaan yhdeltä osin vastasyntynyt ja toiselta osin vanhus, vaikka joku haapa. Kai tämä nyt käy perustelusta yhtä hyvin kuin vuokkokalojen vaihtuvat sukupuolet perustelee sukupuolen suhteellisuutta?
No tämä. Me, jotka emme perusta ikäämme gregoriaaniseen kalenteriin, olemme todellista sorrettua vähemmistöä.
Puhumattakaan aikavyöhykkeistä ja aamu- ja iltaihmisten eroavaisuuksista.
Mun oma kokemukseni on, että juliaaninen kalenteri määrittää ikäni paremmin kuin gregoriaaninen kalenteri. Saanko muuttaa ikäni omalla ilmoituksella n. kerran vuodessa? Silloin ikä täsmäisi mun koettuun ikään... 🤩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tällä hetkellä varmasti on, mutta maailma muuttuu ;)
Niinpä. Ja onneksi te tulette epäilemättä muuttamaan sen tässä asiassa väsymättömällä vaikuttamistyöllä. Hyvä te! Kandee alkaa hommiin jo nyt.
On sinänsä ihan ymmärrettävää, että ihmisillä herää tällaisia mietteitä. Jotkut ovat jopa sinänsä ihan yhtä loogisia kuin nämä sukupuolikysymyksetkin. Kyllä kaikki pohdinta pitää olla aivan yhtä lailla sallittua. Ja kannatan itse seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien turvaamista, mutta en pidä pelkkää ilmoitusasiaa hyvänä. Samoin olen sitä mieltä, ettei virallisia määritelmiä voi tai tarvitse olla kymmenittäin, vaan joku yleisempi riittää (esim. juuri mies, nainen ja muu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa, ja sitä paitsi ikähän on selkeästi sosiaalinen konstruktio. Nyt laskemme ikää sen mukaan, kauanko maa kiertää auringon ympäri, mut yhtä hyvin voisimme sopia, että ikä lasketaan vaikka kuukauden tai vuodenajan mukaan. Tai sit voidaan vaan hyväksyä, että kyllä ihminen itse tietää, mikä numero kuvaa hänen ikäänsä parhaiten. Jos ikää nyt edes tarvitsee kuvata numeroilla.
Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa ei varmastikaan lasketa ikää samoin kuin meillä länsimaissa. Varsinkin trooppisilla alueilla on ollut varsin vaikeaa edes tietää, minä vuonna henkilö on syntynyt. Aikaakin on mitattu ihan eri tavoin kuin meillä nyt.
Ja siis kasvikunnassahan on monia lajeja, joissa yksilö voi olla samaan aikaan yhdeltä osin vastasyntynyt ja toiselta osin vanhus, vaikka joku haapa. Kai tämä nyt käy perustelusta yhtä hyvin kuin vuokkokalojen vaihtuvat sukupuolet perustelee sukupuolen suhteellisuutta?
Juuri näin! Siksipä nämä mahanmutajatkin ovat järjestään korkeintaan 17-vuotiaita ja pääsevät täällä täydelle ylläpidolle!
Muissa kulttuureissa transage on niin paljon pidemmällä kuin takapajuisessa Suomessa!
Hyvä kysymys.
Miksi ei myöskään saa vaihtaa etnisyyttään ja ihonväriään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis toistaiseksi niitä, joilla on kaksi erillaista dokkaria syntymäajastaan, mutta perustelujen perusteella tästä on hyvä lähteä laajentamaan. Perusteluissa ihan selvästi sanotaan, että iän tulee perustua henkilökohtaiseen totuuteen, ja samaa argumenttia on käytetty transasiassa.
Kyllähän transasiassakin aluksi puhuttiin vain ihmisistä, jotka kaipaavat korjaushoitoja, ja nyt kuka vaan voi olla trans, vaikka ei koskaan haluaisi mitään korjauksia. Pienin askelin eteenpäin kohti uutta, uljaampaa maailmaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla agefluid. Toisaalta koen itseni raihnaiseksi ja muistisairaaksi ja ansaitsisin eläkkeen, mutta toisaalta koen etten ole elänyt samoja ikävaiheita kuin muut, joten olen 18-v.
Mitä ikävaiheita ja mikä on eri lailla tai jäänyt uupumaan?
Minulta puuttuu 10-20 vuotta opiskelua, seurustelua, seksiä, lapsensaamista ja työkokemusta.
Mutta eiväthän nuo kaikki ole ikäsidonnaisia asioita eikä missään ole määritelty kuinka elämän kuuluisi mennä. Jokainen voi aidosti elää juuri kuten itse haluaa eikä se tarkoita kaikille samoja asioita tai juuri tuollaista suoritusputkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Me, jotka emme perusta ikäämme gregoriaaniseen kalenteriin, olemme todellista sorrettua vähemmistöä.
Mun oma kokemukseni on, että juliaaninen kalenteri määrittää ikäni paremmin kuin gregoriaaninen kalenteri. Saanko muuttaa ikäni omalla ilmoituksella n. kerran vuodessa? Silloin ikä täsmäisi mun koettuun ikään... 🤩
Tyytyisitkö sitten ilmoittamaan nykyisen yhteiskunnan ajanlaskun mukaisen vuoden välein?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys.
Miksi ei myöskään saa vaihtaa etnisyyttään ja ihonväriään?
Olen itsemääritellyn iän kannalla, ja lisäksi saamelaisfluid. Ollaan vielä teitäkin pienempi vähemmistö, mutta josko pääsisimme lopulta istumaan saamelaiskäräjille. Se olisi tasa-arvoteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis toistaiseksi niitä, joilla on kaksi erillaista dokkaria syntymäajastaan, mutta perustelujen perusteella tästä on hyvä lähteä laajentamaan. Perusteluissa ihan selvästi sanotaan, että iän tulee perustua henkilökohtaiseen totuuteen, ja samaa argumenttia on käytetty transasiassa.
Kyllähän transasiassakin aluksi puhuttiin vain ihmisistä, jotka kaipaavat korjaushoitoja, ja nyt kuka vaan voi olla trans, vaikka ei koskaan haluaisi mitään korjauksia. Pienin askelin eteenpäin kohti uutta, uljaampaa maailmaa!
Niin, iän tulee noissa tapauksissa perustua siihen dokumenttiin, jonka mukaan yksiö on elämäänsä siihen asti elänyt. Aika eri juttu kuin se, että ikä sinänsä perustuisi henkilökohtaiseen haluun tai totuuteen. Mutta tehän luette näitä aina ihan kuten haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Kansalaisaloitteissa on nyt kyllä se idea, että jotain
(esim. etua,vapautusta tai korvausta,helpotusta jostain maksuista yms.)
sen takana oleva joukko tai ryhmä voi vaatia sille omalle ryhmäLLEEN ja kansalaisaloitteen allekirjoittajajoukoLLEEN,, mutta ....
...mitään sillä EI kylläkään( edellä mainitun KALTAISTEN vaatimusten sijaan) voiDA vaatia muilta KANSALAISRYHMILTÄ JA NIIDEN joukoilta TAI sitä edustavilta yksilöilta pois.
Eli siis omalle ryhmälleen ja itselleen (sen osana ) voi siis vaatia, pyytää, anoa, tms. tai sen puolesta vedota, MUTTA :ei sen sijaan vaatia mitään keneltäkään muulta pois,eikä vedota sen puolesta että saataisiin vähennettyä tai rajoittaa jollekin muulle ryhmälle (heidän kansalaisaloitteistaan) omalle ryhmälleen saamia oikeuksia.
Kansalaisaloitetta EI siis hyväksytä, jos sen tarkoitus on rajoittaa muiden oikeuksia
Ilman minkäänlaista tunnistautumista ,eli aivan anonyymina taas ei voida vaatia yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyytyisitkö sitten ilmoittamaan nykyisen yhteiskunnan ajanlaskun mukaisen vuoden välein?
Ikäfobiaa, taantumuksellista! Älä tule mun turvavuosisadalle!
Samat ajatukset täällä, olen saman ikäinen ap kun sä eli 26. Jotenkin sitä oli nuorena paljon energisempi ja iloisempi. Kaipaan myös sitä freshiä ja komeaa ulkonäköä mikä mulla vielä parikymppisenä oli. Kunpa vaan voisi palata aikakoneella takaisin.