Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua vaihtaa juridista sukupuoltani, vaan ikäni!

Vierailija
05.02.2023 |

Uusi sukupuolenvaihtamislaki syrjii henkilöitä, jotka haluavat vaihtaa juridisen ikänsä. Jos passiin saa vaihdettua miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi, miksi henkilötunnuksen syntymäaikaa ei voi muuttaa? Mikä tekee sukupuolesta ilmoitusluontoisen asian, mutta iästä ei?

Olen aina tuntenut olevani ns. "vanha sielu"; nuoresta asti huokunut kypsyys, viisaus ja henkisyys. Monet ovat kuvailleet minua kypsäksi ihmiseksi jo teini-ikäisenä. Teininä olin kiinnostunut vanhoista kaseteista, 70-luvun muodista ja henkisistä asioista. En ollut lainkaan kiinnostunut meikeistä, pojista tai "nykyajasta".

Olen aina ollut ikätovereitani henkisesti vanhempi ja viihtynyt huomattavasti vanhempien ihmisten seurassa. Arvostan yksinkertaisia asioita ja osaan asettua monien asemaan samalla tavalla, kuten ne vanhemmat ihmiset, jotka tunnen.

Noin 20-vuotiaana tunsin olevani 30-vuotias tai jopa vanhempi, ja elin monesta näkökulmasta kolmikymppisen elämää, sillä menin naimisiin, sain esikoiseni ja ostimme miehen kanssa omakotitalon. Mieheni on 20 vuotta minua vanhempi.

Nyt olen 26-vuotias ja tunnen olevani samalla aaltopituudella minun mummini kanssa, haikailemme molemmat nuoruuttamme, mutta ero on se, että minä olen 25-vuotias, ja mummini 83-vuotias. Haikailen teini-ikää, kun sai olla huoleton, villi ja vapaa, ei ollut velvollisuuksia.

Tunnen vakaasti olevani eläkeikäinen, vaikka fyysinen kunto onkin huippu. Biologinen fyysisyys ei täsmää henkisen ikäni kanssa samalla tavalla, kun biologisesti mies ei välttämättä täsmää biologisen naisen ominaisuuksien kanssa yhteen (kohtu, kuukautiset tai muut ominaisuudet.).

Haaveilen siitä, kun pääsen eläkkeelle ja voin elää mukavaa elämää vailla huolen häivää. Tiedostan eläkkeen olevan pieni, mutta voisin elää sen kanssa.

Eläkkeen kaipuuseen auttaa vapaaehtoistyö yksinäisten vanhuksien kanssa ja tunnen olevani heidän kanssa "yhtä". En kaipaa lainkaan ikäisteni seuraa.

Toivottavasti joku jaksoi lukea tämän tiivistetyn tarinan elämästäni. Voitaisiinko seuraavaksi edistää "ikäideologiaa", jotta henkilöpapereihin saisi iän muutettua.

Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oon aina kokenut itseni tummaihoiseksi vaikka fyysisiltä ominaisuuksiltani oon valkoihoinen, kulttuuri, tanssi, musiikki ym eivät sovi valkoihoiselle vaan koen ihonvärini tummaksi. Miksen saisi vaihtaa ihonväriänä, etnisyyttäni siksi mikä koen olevani?

Vierailija
22/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värkätäänkö porukalla kansalaisaloite?

Läpihän sen pitäisi mennä että heilahtaa, samoilla perusteilla kuin translaki.

Olemme syrjitty vähemmistö, ikämme kanssa kipuilevat. Biologinen ikämme, joka ei vastaa sisäistä kokemustamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän vaihtaminen lienee seuraava askel. Ei se kuulosta yhtään sen hullummalta kuin sukupuolenkaan vaihtaminen. Etnisyyden vaihtamisen pitäisi onnistua myös. Biologisella todellisuudella ei ole enää merkitystä.

Vierailija
24/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iän vaihtaminen lienee seuraava askel. Ei se kuulosta yhtään sen hullummalta kuin sukupuolenkaan vaihtaminen. Etnisyyden vaihtamisen pitäisi onnistua myös. Biologisella todellisuudella ei ole enää merkitystä.

Nimenomaan tämä. Kun lähdettiin tälle linjalle, että oma sisäinen kokemus ajaa biologisen todellisuuden ohi, niin nyt on sitten johdonmukaista vetää kaikilta osin sama mahdollisuus lailliseksi. Muutenhan se on suoranaista syrjintää.

Olen monelta kysynyt, joka puoltaa translakia mutta tyrmää iän muuttamisen, että millä peeusteella ei ikää voisi muuttaa, mutta kukaan ei osaa perustella. Hoetaan että on typerä ja mahdoton idea, muttei osata perustella millään sellaisella argumentilla, mikä kestäisi vertailun verraten perusteluilla sukupuolenvaihdoksessa.

"ei ikää voi vaihtaa, se on biologinen tosiasia joka syntymässä saatu" (ai, ja miksei sama päde sukupuoleen?)

"ei kukaan ole niin hullu että haluaisi vaihtaa ikänsä" (ai ei vai :D aika moni alaikäinen haluaa olla täysikäinen ja oikeasti "kokee" olevansa kypsempi kuin muut... Joo, luultavasti ei ole, mutta se oma sisäinen kokemushan on sukupuolessakin se mikä nykyään merkitsee, ja ulkopuolisten on se hyväksyttävä. Taina onkin Tapio, vaikka kuinka näyttää ulkopuolisten silmiin Tainalta. Puhumattakaan vanhemmista ihmisistä, jotka eivät todellakaan tunne itseään niin vanhoiksi kuin ovat.)

"Mitä se ikä kenenkään elämää haittaa" (voi kuinka moni oikeasti kärsii kun ikä ei täsmää koetun iän kanssa. Iän vuoksi myös ihan oikeasti syrjitään ihmisiä, työnhaussa, harrastusryhmissä, sisäänpääsyissä, ikärajoissa, joita on myös "liian vanhoille" ihmisille, ei pelkästään liian nuorille.

Ja puhutaanhan myös suoranaisesta ikärasismista!)

Biologiaa voi muuttaa oman sisäisen kokemuksen perusteella jo sukupuolen vuoksi, miksei siis muidenkin ominaisuuksien perusteella.

Vierailija
25/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun tämä saadaan läpi, niin alkakaamme ajaa asiaa että saat vaihtaa lajisi. Itse en koe olevani täysin ihminen, haluan että minut merkataan valkohäntäpeuraksi.

Vierailija
26/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpas nokkela. Ihan itsekö keksit tuon vai löysit netistä? Oletko ylpeä tuotoksestasi? Tuntuiko hyvältä vähän päästellä ulos höyryjä?

Kyllä Ap on oikealla asialla, pitää saada tehdä niin kuin ihmisen sisällä tuntuu.

Vierailija
27/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koen olevani 32, ja se ikä on myös passiin saatava.

N42

Vierailija
28/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tätä alkaa jo nähdä. Muun muassa Skotlannissa pohtivat mitä tekisivät vangin kanssa, joka sanoo tuntevansa itsensä vauvaksi ja haluaa itseään kohdeltavan siten. Joku nalle tai nukke hänelle on jo ainakin toimitettu, mutta vaippojen ja muiden kanssa miettivät vielä. Kyseessä on jo sukupuolensa miehestä naiseksi vaihtanut, joka sanoo kokevansa nyt siis myös ikänsä vääräksi.

Vierailija
29/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpas nokkela. Ihan itsekö keksit tuon vai löysit netistä? Oletko ylpeä tuotoksestasi? Tuntuiko hyvältä vähän päästellä ulos höyryjä?

Kyllä Ap on oikealla asialla, pitää saada tehdä niin kuin ihmisen sisällä tuntuu.

Mäkin olen samaa mieltä, että kyseessä on ihan vastaava asia, ja oikeasti, miksei tätä asiaa voisi miettiä. Uskallan jopa sanoa, että iän "vääräksi" kokeminen on paljon yleisempää kuin sukupuolensa vääräksi kokeminen. 

Mutta niin, jostain kumman syystä nämä ihmisoikeusasiat kulminoituvat nykypäivänä vain seksuaalisuuteen, sukupuoliin jne. Vastakkainasettelua ja ihmisoikeuksien palauttamista vaaditaan lähinnä SEKSUAALISUUTENSA TAI SUKUPUOLENSA kautta väärin ymmärrettyjen kohdalla. Miksi näin? En tiedä, onko tämä yhteiskunta edelleen ihan sekaisin seksistä, vaikka seksuaalisuus "vapautettiin" 60-luvulla. Miksei puhuta yksinäisistä tai vanhuksista samalla volyymilla? Tai miksei haeta ihmisoikeuksia kiusatuille, yh-perheiden lapsille, köyhille, hyväksikäytetyille, mt-ongelmaisten lapsille tai mille tahansa sorretulle osapuolelle.. 

Miksi tämä sukupuoliasia tai sukupuolielimet ja seksi on se yhdistävä tekijä näissä tämän ajan ilmiöissä? 

En osaa sanoa.

Mutta ihan yhtälailla se ikä on vaihdettava ominaisuus, sehän se vasta syrjintää ja väärinkohtelua aiheuttaa, jos kokemus on eri kuin todellinen ikä. Meidän koko yhteiskuntajärjestys ja lait perustuu ikäkohtaiseen jaotteluun (koulu, eläke, armeija, oikeustoimikelpoisuus, päätäntävalta, oikeus ostaa tiettyjä asioita, ajaa autoa, oikeus mennä naimisiin, oikeus päättää asioistaan perheessä ja tulla kuulluksi..) 

Vierailija
30/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan nostaa ikäni ilmoituksella eläke ikään.

Vierailija
31/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuuuulinaa perkele.

Turpaaaaa kiii!

No minä olen ainakin punavihreä.

Vierailija
32/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin vaihtaa ikääni. Vaihtaisin suoraan eläkeikäiseksi, ettei enää ikinä tarvitsisi mennä töihin. Ja saisin ehkä eläkettäkin joskus

Vierailija
33/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla agefluid. Toisaalta koen itseni raihnaiseksi ja muistisairaaksi ja ansaitsisin eläkkeen, mutta toisaalta koen etten ole elänyt samoja ikävaiheita kuin muut, joten olen 18-v.

Vierailija
35/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tämä. Kun lähdettiin tälle linjalle, että oma sisäinen kokemus ajaa biologisen todellisuuden ohi, niin nyt on sitten johdonmukaista vetää kaikilta osin sama mahdollisuus lailliseksi. Muutenhan se on suoranaista syrjintää.

Olen monelta kysynyt, joka puoltaa translakia mutta tyrmää iän muuttamisen, että millä peeusteella ei ikää voisi muuttaa, mutta kukaan ei osaa perustella. Hoetaan että on typerä ja mahdoton idea, muttei osata perustella millään sellaisella argumentilla, mikä kestäisi vertailun verraten perusteluilla sukupuolenvaihdoksessa.

"ei ikää voi vaihtaa, se on biologinen tosiasia joka syntymässä saatu" (ai, ja miksei sama päde sukupuoleen?)

"ei kukaan ole niin hullu että haluaisi vaihtaa ikänsä" (ai ei vai :D aika moni alaikäinen haluaa olla täysikäinen ja oikeasti "kokee" olevansa kypsempi kuin muut... Joo, luultavasti ei ole, mutta se oma sisäinen kokemushan on sukupuolessakin se mikä nykyään merkitsee, ja ulkopuolisten on se hyväksyttävä. Taina onkin Tapio, vaikka kuinka näyttää ulkopuolisten silmiin Tainalta. Puhumattakaan vanhemmista ihmisistä, jotka eivät todellakaan tunne itseään niin vanhoiksi kuin ovat.)

"Mitä se ikä kenenkään elämää haittaa" (voi kuinka moni oikeasti kärsii kun ikä ei täsmää koetun iän kanssa. Iän vuoksi myös ihan oikeasti syrjitään ihmisiä, työnhaussa, harrastusryhmissä, sisäänpääsyissä, ikärajoissa, joita on myös "liian vanhoille" ihmisille, ei pelkästään liian nuorille.

Ja puhutaanhan myös suoranaisesta ikärasismista!)

Biologiaa voi muuttaa oman sisäisen kokemuksen perusteella jo sukupuolen vuoksi, miksei siis muidenkin ominaisuuksien perusteella.

Ja mikäli identiteeliltä transikäinen haluaa transitoitua omaan kokemusikäänsä, tulee tälle henkilölle kustantaa julkisista varoista vaaditut lääketieteelliset operaatiot, kuten kasvojen/rintojen/vatsan alueen kohotus.

Vierailija
36/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin jonkun lehtijutun kolmen lapsen isästä, joka päätti ettei olekaan mies vaan pieni 8-vuotias tyttö.

Vierailija
37/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen mies, mutta minulla ei ole koskaan ollut tyttökaveria. Haluaisin vaihtaa syntymävuodekseni 2010, ja mennä takaisin kouluun.

Tämä. Mieti millaista olisi elää teini-ikä uudelleen nykyisillä aivoillaan varustettuna! ...toisaalta, en haluaisi elää teini-ikääni digi- ja somemaailmassa. Voidaanko vaihtaa vuosilukua? Voisin palata jonnekin n. vuoteen 1988 tai niille main.

Me, jotka koemme kuuluvamme johonkin toiseen aikaan, tarvitsemme turvallisia tiloja, jotka on meitä varten muutettu vastaamaan itselle tuttua ja ominaista aikaa. Sinä esim. tarvitset identeteetillesi 80-luvun loppupuolen aikaparkin, ja sinulla on oikeus vaatia sitä.

Vierailija
38/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa, ja sitä paitsi ikähän on selkeästi sosiaalinen konstruktio. Nyt laskemme ikää sen mukaan, kauanko maa kiertää auringon ympäri, mut yhtä hyvin voisimme sopia, että ikä lasketaan vaikka kuukauden tai vuodenajan mukaan. Tai sit voidaan vaan hyväksyä, että kyllä ihminen itse tietää, mikä numero kuvaa hänen ikäänsä parhaiten. Jos ikää nyt edes tarvitsee kuvata numeroilla.

Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa ei varmastikaan lasketa ikää samoin kuin meillä länsimaissa. Varsinkin trooppisilla alueilla on ollut varsin vaikeaa edes tietää, minä vuonna henkilö on syntynyt. Aikaakin on mitattu ihan eri tavoin kuin meillä nyt.

Ja siis kasvikunnassahan on monia lajeja, joissa yksilö voi olla samaan aikaan yhdeltä osin vastasyntynyt ja toiselta osin vanhus, vaikka joku haapa. Kai tämä nyt käy perustelusta yhtä hyvin kuin vuokkokalojen vaihtuvat sukupuolet perustelee sukupuolen suhteellisuutta?

Vierailija
39/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen mies, mutta minulla ei ole koskaan ollut tyttökaveria. Haluaisin vaihtaa syntymävuodekseni 2010, ja mennä takaisin kouluun.

Tämä. Mieti millaista olisi elää teini-ikä uudelleen nykyisillä aivoillaan varustettuna! ...toisaalta, en haluaisi elää teini-ikääni digi- ja somemaailmassa. Voidaanko vaihtaa vuosilukua? Voisin palata jonnekin n. vuoteen 1988 tai niille main.

Me, jotka koemme kuuluvamme johonkin toiseen aikaan, tarvitsemme turvallisia tiloja, jotka on meitä varten muutettu vastaamaan itselle tuttua ja ominaista aikaa. Sinä esim. tarvitset identeteetillesi 80-luvun loppupuolen aikaparkin, ja sinulla on oikeus vaatia sitä.

Aivan. Koen olevani 1900-luvun alkupuolelta, joten minun pitäisi saada ilmainen asunto Helsingin kantakaupungin kivitalosta.

Vierailija
40/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis todellakin, ja jos sitten näin kokeva ihminen menee vaikka töihin tai opiskelemaan, niin kyllä sinne pitää myös varata hänelle sopiva tila ja muiden pitää huomaavaisesti piilottaa älypuhelimet ja muut mahdollisesti triggeröivät värkit sekä muistaa, mitä sanoja ei vielä 80-luvulla tunnettu. Ei ole paljon vaadittu, ihan peruskohteliaisuutta!