Käytin ehkäisypillereitä 35 vuotta ja kun lopetin ne nyt oli ihan mieletön muutos
Aloitin cerazetten 15-vuotiaana kun aloin seurustella. Siitä lähtien syönyt niitä, nyt olen 50v. Toki tauot kun lapset syntyivät, mutta muuten käytössä. Ei ole koskaan ollut seksihaluja, miesten huomio ei voinut vähempää kiinnostaa (olen aina ollut ns. kaunis nainen).
Kesän alussa jätin nuo pillerit pois, ja voi jestas mikä muutos. Ensinnäkin onnistuin laihduttamaan, toiseksi seksihalut ilmaantuivat, kolmanneksi tunsin itseni naiseksi!
Nyt on sellainen olo, että olenko pilannut elämästäni noiden hormonien vuoksi 35 vuotta???
Kommentit (141)
Ihan huuhaata, mielikuvitusta. E-pillereissä on niin pieni määrä hormonia, että se ei mitenkään voi koko kehoa ja mieltä pistää sekaisin. Laitat nyt e-pillereiden piikkiin asioita, jotka ovat ihan omista toimistasi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytit 35 vuotta?
Kuulemma moni mies ei halua käyttää kondomia. Jos ei halua lapsia niin mitä muutakaan voi tehdä. Itse vaatisin kondomia jos kiinnostaisi seurustella miehen kanssa.
Mikset ota miestä, joka ei laukea ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan huuhaata, mielikuvitusta. E-pillereissä on niin pieni määrä hormonia, että se ei mitenkään voi koko kehoa ja mieltä pistää sekaisin. Laitat nyt e-pillereiden piikkiin asioita, jotka ovat ihan omista toimistasi kiinni.
Ihan turha luulotautisen alapeukuttaa siellä. Asiantuntijat tietää nämä asiat.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/3ea9266e-8e86-41df-84f5-60465…
Väisälän mukaan väärinkäsitys on se, että ehkäisyhormoneista tulee kehoon hirvittävät määrät hormoneja.
Yhdistelmäehkäisypillerit ovat nykyään niin matalahormonisia, että veren hormonitasot eivät ole sen korkeammat kuin normaali kuukautiskierrossakaan.
Väisälä huomauttaa, että kuukautisten tuleminen on itse asiassa luonnotonta.
Naisen lisääntymiselimistö on luotu sitä varten, että oltaisiin raskaana ja imetettäisiin. Elämme vaihdevuosiin asti ikään kuin epäluonnollista elämää.
Ehkäisypillereiden sijaan iso muutos keholle on vasta raskaus, Väisälä huomauttaa.
Vasta raskauden aikana nainen on hormonipommi. Silloin hormonitasot voivat nousta satakertaisiksi. Nainen on rakennettu kestämään isoja hormonivaihteluita.
Minä onneksi älysin jättää pillerit jo alle kolmekymppisenä. Äitini sai kaksi vakavaa veritulppaa alle 50-vuotiaana ja tässä yhteydessä todettiin, että hänelle hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Minua ei sen kummemmin tutkittu, mutta äidin lääkäri kyllä teki selväksi, että näillä spekseillä ei suosittele hormoneja myöskään minulle. Niinpä jätin ne pois ja elämäni muuttui totaalisesti. Ihan kuin värit olisivat palanneet elämään. Nyt alan olla jo siinä iässä, että hormonikorvaushoito voisi olla ajankohtaista, mutta sekin epäilyttää. Koska toistaiseksi pärjään ilmankin, niin aion sinnitellä niin kauan kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen ei tosiaan tajua, että hormonaalinen ehkäisy sekoittaa pään, mielialan, tunteet, kropan, ihan kaiken. Moni valitsee ihan väärän miehenkin, ja sitten jos/kun lopettaa pillerit, oma mies alkaakin tuntua ällöttävältä ja ärsyttävältä.
Entäs jos tämä kaikki on tapahtunut ilman pillereitäkin? 🙄
Eikö missään vaiheessa tullut mieleen, ettei terveen ihmisen ole terveellistä syödä 35 vuoden ajan kemiallisia hormoneita? Välillä pakko ihmetellä tätä sinisilmäisyyttä varsinkin e-pillereiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä miesnäkökulmaa...
Allekirjoitan täysin sen, että ehkäisypillerit eivät näytä sopivan juuri kenellekään. Ne vievät naiselta halut, kuivattavat limakalvot ja vievät helposti hiivatulehduskierteeseen. Hieman karrikoiden tuntuu siltä, että niiden ehkäisyteho perustuu pitkälti siihen, että seksi loppuu kokonaan. En suosittele ilman suurta varovaisuutta.
Kondomit: Uskokaa pois, naiset, ne vievät aivan oikeasti kosketusherkkyyttä mieheltä. Joskus niitä tietenkin on pakko käyttää, esimerkiksi tuntemattoman kumppanin kanssa tautiriskin minimoimiseksi, mutta eivät ne mukavia ole. Toinen perustavaa laatua oleva ongelma on että kondomi kaavamaistaa yhdynnän eikä sovellu rauhalliseen ja pitkään rakasteluun. Sellaiseen, jossa yhdyntä voidaan kaikessa rauhassa välillä pysäyttää, vaikka välillä vain halia edelleenkin sisäkkäin ollen ja pehmentyen, ja sitten jatkaa. Mielestäni kondomi tiettyyn suorituskeskeisyyteen.
Kierukka: Toimiva, eikä tunnu vievän naisiltakaan haluja. Mutta pitää varoa, ettei miehenä tökkäise epähuomiossa kohdunkaulaan ja osu kierukan osiin, koska varomaton survaisu voi sattua miestä niin paljon, ettei ihan heti uskokaan että niin paljon voi sattua. Eli vaatii tiettyä varovaisuutta, mutta on kyllä yleisesti ottaen oikein hyvä molempien osapuolten kannalta.
Keskeytetty yhdyntä: Ihan toimiva, jos miehellä ei tapahdu (usein) vahinkoja ja jos ei haittaa, vaikka lapsi sitten epähuomiossa tulisikin. Ei luonnollisestikaan sovi ollenkaan, jos lapsen tuleminen on katastrofi. Miehenä tietenkin on vähän tylsää, kun ei saa laueta sisälle paitsi ehkä nk. varmoina päivinä, mutta silti ihan toimiva vaihtoehto. Molemmat rakkaat lapseni ovat tämän menetelmän mieluisia sivutuotteita pitkäaikaisessa suhteessa.
Anaali: Niistä, joita asia ei kiinnosta, tämä voi tuntua uskomattomalta, mutta jotkut aivat oikeasti käyttävät anaaliyhdyntää ehkäisykeinona. Olen ollut kauan aikaa sitten naisen kanssa, joka pystyi saamaan anaaliyhdynnässä orgasmin ilman lisäapuja, ja nykyinen vaimonikin käytti edellisessä elämässään tätä ensisijaisena ehkäisykeinonaan. Ei tietenkään sovi ollenkaan, ellei ajatus tunnu naiselta hyväksyttävältä tai jopa suorastaan kiihottavalta.
Ei pidä unohtaa myöskään sitä, että yhdyntä ei ole ainoa tapa harrastaa seksiä tai rakastella. Mutta tämä riippuu kovasti pariskunnasta. Jotkut aiemmista tuntemistani naisista eivät välttämättä saaneet mitään kiksejä yhdynnästä. Sen sijaan vaimoni vannoo yhdynnän nimeen, vaikka paljoa muutakin teemme. Vaikka hän ei tietenkään pidä pelkästä jynkytyksestä, sanoo hän tuntevansa itsensä kunnolla naiseksi, kun oikein himoitsen häntä ja annan palaa.
Vaimoltani poistettiin taannoin kohtu kasvainten takia. Nykyään seksi on helppoa ja vapaata, eikä tarvitse varoa mitään. Itse suosin perinteistä, mutta hän välillä myös taakse. Mikäs siinä. On aivan mahtavaa rakastella yhdessä - välillä tulisesti ja välillä hitaasti, molemmat huomioon ottaen - ja jos satun tulemaan, jäädä laukeamisen jälkeen sisäkkäin makaamaan ja vaikka nukahtaa siihen. Aamulla lakanat menevät vaihtoon, mutta se ei haittaa mitään. Vaimo myös aidosti pitää edellisen illan tekemisistä valumista riettaana, joten miehenä olen nykyään paremmassa paikassa kuin koskaan elämäni aikana. Yritän tässä sanoa, että seksi voi olla muutakin kuin vain kikkelin työntämistä tussuun; se on parhaimmillaan palava sielu mukana tehtävää kokonaisvartalopuuhaa. Ja kun on himokas vaimo, olen tilanteessa, jossa saan seksiä juuri niin paljon kuin ikinä haluan.
Rakastelu voi olla aika paljon enemmän kuin sitä nuorena ajattelee, ja ehkäisy voi monella eri tavalla rajoittaa seksuaalisuuden ilmentymistä - tai olla rajoittamatta. Teknisistä apuvälineistä olisin pitkäaikaisessa parisuhteessa aika vahvasti kierukan kannalla.
Hassun jeesuskompleksinen valistamistyyli sulla, seassa vähän yliavautumista omasta seksielämästä. "Yritän tässä sanoa, että seksi voi olla muutakin kuin vain kikkelin työntämistä tussuun; se on parhaimmillaan palava sielu mukana tehtävää kokonaisvartalopuuhaa." Oh really, en tiennytkään
Pillereistä muuten taas ei ole tullut hiivatulehduskierteitä eikä muitakaan ongelmia, päinvastoin. Kierukka aiheutti massiivisen tulehduksen ja jo sitä aiemmin pahoja sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Itse olen syönyt noin seitsemän vuotta ns. neljännen polven e-pillereitä, eikä mitään haittavaikutuksia ole ilmennyt. Ei vaikutusta seksihaluihin tai painoon. Seksihalut olleet aina tasaisen voimakkaat ja aina olen joutunut katsomaan mitä suuhuni laitan, tai lihon, söin e-pillereitä tai en.
Ihon kunto parani itsestään pahimman teini-iän jälkeen, eikä pillerit ole vaikuttaneet sen suhteen suuntaan tai toiseen.
Ainoa on, että PMS -oireet eivät ole edes vaimenneet, vaikka ymmärtääkseni ehkäisypillereillä hoidetaan vaikeita PMS-oireita. Mulla ne puskevat läpi pillereistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Itse olet nolla ja e-pilleridemonisoija öyhöttäjätrolli. Rupea väittelemään gynekologien, ym. asiantuntijoiden kanssa. Saadaan nauraa.
A.Manninen on varsinainen sovinisti öyhöttäjä
Terveydenhuollossa ramppaa valtavasti naisia joiden e-pillereiden aiheuttamia oireita ei tunnisteta mikä on ihan käsittämätöntä. Ja jos gynetkin vähättelevät sivuvaikutuksia ja pillerit on aloitettu nuorena ei nainen itsekään hoksaa että esim. rytmihäiriöt, unettomuus, mielialaoireilu, vatsavaivat ym. epämääräiset oireet voisi johtua pillereistä. "Älä lue niistä sivuvaikutuksista, ne on ihan liioittelua." Veritulppariski on ainoa mikä tiedostetaan ja otetaan todesta. Pahimmillaan laitetaan lähetettä psykiatrialle psyyk. oireiden takia ja aloitetaan mielialalääkitys.
Vähintä mitä lääkäreiden pitäisi tehdä on se että määräisivät heti paikallisestrogeenivalmisteen e-pillerin oheen, näin vältyttäisiin edes tulehduskierteiltä! En tajua miten tää asia voi edelleen olla niin huonosti hoidettu.
T. Omankin pillerirumban kokenut sh
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa ramppaa valtavasti naisia joiden e-pillereiden aiheuttamia oireita ei tunnisteta mikä on ihan käsittämätöntä. Ja jos gynetkin vähättelevät sivuvaikutuksia ja pillerit on aloitettu nuorena ei nainen itsekään hoksaa että esim. rytmihäiriöt, unettomuus, mielialaoireilu, vatsavaivat ym. epämääräiset oireet voisi johtua pillereistä. "Älä lue niistä sivuvaikutuksista, ne on ihan liioittelua." Veritulppariski on ainoa mikä tiedostetaan ja otetaan todesta. Pahimmillaan laitetaan lähetettä psykiatrialle psyyk. oireiden takia ja aloitetaan mielialalääkitys.
Vähintä mitä lääkäreiden pitäisi tehdä on se että määräisivät heti paikallisestrogeenivalmisteen e-pillerin oheen, näin vältyttäisiin edes tulehduskierteiltä! En tajua miten tää asia voi edelleen olla niin huonosti hoidettu.
T. Omankin pillerirumban kokenut sh
Kylläpä huomaa, että sh:n koulutus ja osaaminen ei ole lääkäreiden tasoa. Väittämäsi haittavaikutukset ei saa tukea tutkimusnäytöstä.
Mulla käytössä Slindat, mutta harkitsen lopettavani. En vain jaksa enää syödä pillereitä, koska jollain tasolla nämäkin vaikuttavat vaikkei varsinaisesti hormonia sisällä. Lisäksi on todettu että minun on vaikea tulla raskaaksi, joten voisin vain riskillä mennä. En halua miestäni pakottaa vasektomiaan.
Aiemmin oli kuparikierukka, mutta sekään ei oikein sopinut. Vannemmaista kipuilua, joka jäi heti kun kierukka poistettiin. Koin sen kuitenkin hyväksi, mutta huolettaa kipu. Se vei seksihaluja.
N29
Vierailija kirjoitti:
Kuparikierukka ei sotke omaa kehoa. Suosittelen..
Höpö höpö.
____
KUPARIKIERUKAN HAITAT
Kuparikierukan tavallisin sivuvaikutus on kuukautisvuodon määrän ja keston sekä kuukautiskipujen lisääntyminen.
Kierukan aiheuttamia runsaita vuotoja ja kipuja voidaan hyvin hoitaa esimerkiksi tulehduskipulääkkeillä, mutta usein tässä tilanteessa suositaan vaihtamista hormonikierukkaan. Hormonikierukka sen sijaan vähentää kuukautiskipua ja niukentaa vuotoa. Hormonikierukka on myös ehkäisyteholtaan kuparikierukkaa varmempi.
https://www.aava.fi/palvelut/naistentaudit/ehkaisy/kuparikierukka/
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi aloittaa nuo pillerit runsaiden vuotojen takia mutta epäilyttää. Kaikkea muuta on jo kokeiltu. N47
Aloittaa 47-vuotiaana?! Minkä puoskarin vastaanotolla olet oikein käynyt? Huomattava veritulppariski.
Jos miehille kehitetään pilleri, on itsestään selvää, että miehet lopettavat käytön alkuunsa sivuvaikutusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksette vaadi kumia mihiltänne?
Koska suurin osa naisista on tyhmiä lampaita. Otetaan itse valtavia riskejä terveyden suhteen, jottei miehen tarvitse kärsiä pientä epämukavuutta. Uskotaan lääkäreitä kuin jumalaa, eikä mietitä yhtään omaa elämänlaatua.
Minulla erektio palasi monen vuoden jälkeen...