Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytin ehkäisypillereitä 35 vuotta ja kun lopetin ne nyt oli ihan mieletön muutos

Vierailija
05.02.2023 |

Aloitin cerazetten 15-vuotiaana kun aloin seurustella. Siitä lähtien syönyt niitä, nyt olen 50v. Toki tauot kun lapset syntyivät, mutta muuten käytössä. Ei ole koskaan ollut seksihaluja, miesten huomio ei voinut vähempää kiinnostaa (olen aina ollut ns. kaunis nainen).
Kesän alussa jätin nuo pillerit pois, ja voi jestas mikä muutos. Ensinnäkin onnistuin laihduttamaan, toiseksi seksihalut ilmaantuivat, kolmanneksi tunsin itseni naiseksi!
Nyt on sellainen olo, että olenko pilannut elämästäni noiden hormonien vuoksi 35 vuotta???

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin hormonikierukan niin karvat oheni jaloista. Aiheutti minulle liikakarvoitusta. Luki Mirenan haittavaikutuksissa.

Vierailija
42/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin pillereitä 16-24-vuotiaana, ja en todellakaan tajunnut, että jokapäiväinen itkeminen ja raivoaminen johtui niistä saatanan myrkkynapeista. Onneksi mulle vinkkasi yksi keski-ikäinen pariskunta, että kannattaa jättää pillerit pois, että ne on ihan myrkkyä omalle hormonitoiminnalle. Mä muutuin takas omaksi itsekseni joka lapsena olin saman tien kun jätin pillerit pois.

Nyt yli nelikymppisenä mulla todettiin endometrioosi, ja lääkäri suostutteli kokeilemaan hormonikierukkaa, että sillä vois vuodot loppua kokonaan, ehkäisyyn ei tarvinnut kun mies on käynyt vasektomiassa jo toista kymmentä vuotta sitten. Puoli vuotta kärvistelin sen kierukan kanssa, ja se oli järkytys tosiaankin, että seksihalut katosi täysin, alapää oli kuin tunnoton, ja olin kuin pms oireissa aina. Ja vuoto paheni. Kierukka otettiin pois, se oli valunut liian alas, jolla selitettiin lisääntynyt vuoto, mutta en todellakaan ottanut enää uudestaan sitä kun halusin pitää haluni niin että saan nautintoni silloin harvoin kun mies haluaa seksiä. Silloin nuorena pillerit eivät vieneet seksihaluja, teki vaan täysin hermoheikoksi.

Ah, kohtalotoveri! Hetken jo mietin, että olenko kirjoittanut tähän ketjuun jo muistamattani, mutta en ole, kaikki tässä ei täsmää omaan elämääni, mutta monta juttua kyllä. Itse olen käyttänyt pillereitä 16-vuotiaasta lähtien. Sen aikaiset pillerit olivat ihan ok, sopivat ihan hyvin, en huomannut kummempia sivuvaikutuksia. Hormonikierukkaa kokeilin toisen lapsen syntymän jälkeen, se ei sopinut ollenkaan, oli vuotoja koko ajan, hiukset lähtivät, iho meni huonoon kuntoon jne. Yli vuoden jaksoin silti yrittää. Ei auttanut muu kuin paluu pillereihin.

Mulla todettiin myös endometrioosi 40-vuotiaana. Oireeton, ilmeisesti pillerit ovat sitä pitäneet kurissa. Senpä takia en voi pillereitä lopettaakaan, vaikkei seksielämää ole juuri ollenkaan. Kierukkaa en enää suostu ottamaan. Nämä yli nelikymppisten pillerit ovat paljon kamalampaa tavaraa kuin nuo aiemmin käyttämäni. On nyt toinen merkki kokeilussa, enempää vaihtoehtoja ei ole. Nää molemmat on saaneet mun mielialan todella matalaksi, elämä tuntuu harmaalta, iloa en ole kokenut aikoihin. Muistan kun tuon ekan pillerimerkin päätin lopettaa ja olin hetken aikaa ilman, elämä tuntui niiiiiin paljon paremmalta. Sain kuitenkin haukut gynekologilta kun olin omin päin mennyt pillerit lopettamaan, koska on suuri riski sille, että endometrioosi pahenee ilman pillereiden tuomaa suojaa. Tämä toinen pillerimerkki tuntui alkuun paremmalta, mutta nyt oon taas huomannut elämän olevan samaa harmaata pakkopullaa. On iso houkutus lopettaa nämäkin pillerit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut kohta pari vuotta käytössä Caya-pessaari +spermisidi ja sen päälle vielä keskeytetty yhdyntä.. Mennään ihan varman päälle, eikä tarvii hormoneita. Ennen Cayaa oli pitkään kondomi.

Onko ne pessaarit vapaasti saatavilla apteekeista? Tuntuuko yhdynnässä? 

Vierailija
44/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain a hoe käyttää läpi elämänsä seksipillereitä. Mä en ole käyttänyt koskaan, koska järki löytyi päästä alaikäisenä.

Minulla on ollut vain 1 sänkykumppani, pitkäaikainen sellainen. Lapsia emme halua, ja olen alle 30v eli sterilisaatioon en vielä pääse. Mitäs tässä pitäisi tehdä, kun haluaisimme kuitenkin tuottaa toisillemme rakkauden mielihyvää jotta erota ei tarvitsisi?

Ilman ehkäisyäkään ei oikein voi olla. Kumiin en luota.

Vierailija
45/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. En huomannut mitään muutosta.

Ah sinä olet se klassinen palstailija, jonka mukaan kenenkään muun kokemus ei voi erota omasta kokemuksestasi.

Vierailija
46/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt 2 pidempää jaksoa niitä. Ekan kerran 13-32-vuotiaana - en aloittanut sukupuolielämää 13-vuotiaana, vaan sain pillerit koviin kuukautiskipuihin ja runsaisiin kuukautisiin lääkkeiksi.Niihin ne toimivatkin erittäin hyvin. Koska olin murrosikäinen ja siihen ikään liittyy muutenkin oman todellisen itsen vasta muotoutumista ja löytämistä ja mielialavaihteluja, en koskaan epäillyt että mitkään oloistani olisi pillerien syytä. Siinäpä vaan katsoin miten kasvoin näköjään flegmaattiseksi, saamattomaksi aikuiseksi, jota ei kiinnostanut oikein mikään. Olen vaan sitten sellainen ihminen, ajattelin. Seksikään ei kiinnostanut, mutta koska tuntui epänormaalilta ettei ole ollenkaan poikakaveria, pari kertaa seurustelin ja pakottauduin siihen seksiin pitääkseni suhteen ja sitä kautta "normaaliuden" muiden silmissä. Oli vaikea valita opinto-alaa, asuinpaikkaa, työpaikkaa tai mitään, kun MIKÄÄN ei kiinnostanut. Kaikki oli "ihan sama". Jotenkin onneksi vanhempienkin painostamana hankin itselleni koulutuksen ja työnkin, vaikkei kiinnostanut. 

32-vuotiaana lopetin sitten vuosien parisuhteen todettuani lopulta olevani aseksuaali, joka ei enää halua pakottautua seksiin vain jotta vaikuttaisin normaalilta enkä oudolta erakolta tai vanhaltapiialta. Päätin heivata pilleritkin sitten mäkeen. Ihan muutamassa kuukaudessa tapahtui valtava muutos. Mulla alkoi yhtäkkiä olla energiaa kuin pienellä kylällä. Siinä missä ennen työpäivän jälkeen vaan makasin uupuneena sohvalla, nyt oli pakko tehdä jotain, tai muuten täytyi pomppia vaikka tasajalkaa purkaakseen liikoja höyryjä. Alkoi kiinnostaa myös harrastukset, ja opiskelin paria uutta kieltä, menin joogaan, kokeilin kuntosalia jne. Ja seksi - no se alkoi haluttaa ihan hullun lailla. Ovulaation aikaan oli käytävä masturboimassa työpaikan vessassa koska p*netti niin ettei työhön voinut edes keskittyä ilman. Totesin etten taidakaan olla aseksuaali :D

En kuitenkaan sitten erityisesti etsinyt mitään miehiä ja satunnaiset seksit hoidettiin kumiehkäisyllä. Joten seuraava seurustelu alkoi vasta kun olin 42. Mies ei halunnut käyttää kondomia joten hankin taas pillerit. Ja taas se apatia ja energiattomuus iski. Tällä kertaa kuitenkaan en enää ihan vaan suostunut siihen, vaan menin takaisin gynelle ja sanoin että tämä tekee elämäni ihan paskaksi, ehkäisee kyllä koska seksiä ei edes viitsi harrastaa. Ja sainkin vähän paremmin toimivat pillerit. Lääkäri sanoi, että osa ihmisistä tarvitsee *runsashormonisemmat* pillerit, jotta voivat hyvin. Ja minä kun olin aina ajatellut, että mitä pienempi keinohormonimäärä, sen parempi. Mutta hän selitti sen niin, että ne matalahormoniset säätää hormonitason lähes vaihdevuosien jälkeiselle tasolle, ja osa ihmisistä ei voi hyvin niin. Sain korkeahormonisemmat vanhan sukupolven pillerit (Microgynon muistaakseni). Niillä voin selvästi paremmin, en ollut täysin flegmaattinen tai seksihaluton. Mutta kyllä silti olin vähän vaimea versio todellisesta itsestäni, minkä huomasin kun suhteen loputtua lopetin pillerit. Luovuus ja ilo palasivat taas elämään, kun ennen oli vaan sellainen "ihan jees".

Vierailija
47/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainen ei tosiaan tajua, että hormonaalinen ehkäisy sekoittaa pään, mielialan, tunteet, kropan, ihan kaiken. Moni valitsee ihan väärän miehenkin, ja sitten jos/kun lopettaa pillerit, oma mies alkaakin tuntua ällöttävältä ja ärsyttävältä.

Tämä!

Miksi ehkäisy on edelleenkin naisten vastuulla? Milloin miehet alkaa käyttämään ehkäisypillereitä?

Vierailija
48/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. En huomannut mitään muutosta.

Sitä en epäile, ettetkö sinä huomannut, en huomannut minäkään, mutta siitä ei voi kuitenkaan päätellä että muut ei voisi huomata ja heidän kokemuksensa ei olisi validi. On ihan tunnettu asia, että on ihan valtavat erot siinä, miten paljon hormonit vaikuttaa eri ihmisiin. Esim. itse en ole luonnollisilla kierroillakaan kokenut ikinä mitään PMS-oireita, mielialanvaihteluita tai mitään, eikä vaihdevuodetkaan tuntuneet yhtään missään. Eikä mulla ne pilleritkään vaikuttaneet. Mutta kun todella monella on ihan toisin, heillä jo ihan luontaiseen kiertoon liittyvät hormonivaihtelutkin voi aiheutttaa ihan normaali elämää vakavasti häiritseviä oireita, samoin kaikenlaiset annettavat hormonihoidot, esivaihdevuodet tai vaihdevuodet. Ei ne ole mitään kuviteltuja oireita, ne on ihan oikeita. Ihmiset vaan on erilaisia.

Vierailija
49/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syönyt 2 pidempää jaksoa niitä. Ekan kerran 13-32-vuotiaana - en aloittanut sukupuolielämää 13-vuotiaana, vaan sain pillerit koviin kuukautiskipuihin ja runsaisiin kuukautisiin lääkkeiksi.Niihin ne toimivatkin erittäin hyvin. Koska olin murrosikäinen ja siihen ikään liittyy muutenkin oman todellisen itsen vasta muotoutumista ja löytämistä ja mielialavaihteluja, en koskaan epäillyt että mitkään oloistani olisi pillerien syytä. Siinäpä vaan katsoin miten kasvoin näköjään flegmaattiseksi, saamattomaksi aikuiseksi, jota ei kiinnostanut oikein mikään. Olen vaan sitten sellainen ihminen, ajattelin. Seksikään ei kiinnostanut, mutta koska tuntui epänormaalilta ettei ole ollenkaan poikakaveria, pari kertaa seurustelin ja pakottauduin siihen seksiin pitääkseni suhteen ja sitä kautta "normaaliuden" muiden silmissä. Oli vaikea valita opinto-alaa, asuinpaikkaa, työpaikkaa tai mitään, kun MIKÄÄN ei kiinnostanut. Kaikki oli "ihan sama". Jotenkin onneksi vanhempienkin painostamana hankin itselleni koulutuksen ja työnkin, vaikkei kiinnostanut. 

32-vuotiaana lopetin sitten vuosien parisuhteen todettuani lopulta olevani aseksuaali, joka ei enää halua pakottautua seksiin vain jotta vaikuttaisin normaalilta enkä oudolta erakolta tai vanhaltapiialta. Päätin heivata pilleritkin sitten mäkeen. Ihan muutamassa kuukaudessa tapahtui valtava muutos. Mulla alkoi yhtäkkiä olla energiaa kuin pienellä kylällä. Siinä missä ennen työpäivän jälkeen vaan makasin uupuneena sohvalla, nyt oli pakko tehdä jotain, tai muuten täytyi pomppia vaikka tasajalkaa purkaakseen liikoja höyryjä. Alkoi kiinnostaa myös harrastukset, ja opiskelin paria uutta kieltä, menin joogaan, kokeilin kuntosalia jne. Ja seksi - no se alkoi haluttaa ihan hullun lailla. Ovulaation aikaan oli käytävä masturboimassa työpaikan vessassa koska p*netti niin ettei työhön voinut edes keskittyä ilman. Totesin etten taidakaan olla aseksuaali :D

En kuitenkaan sitten erityisesti etsinyt mitään miehiä ja satunnaiset seksit hoidettiin kumiehkäisyllä. Joten seuraava seurustelu alkoi vasta kun olin 42. Mies ei halunnut käyttää kondomia joten hankin taas pillerit. Ja taas se apatia ja energiattomuus iski. Tällä kertaa kuitenkaan en enää ihan vaan suostunut siihen, vaan menin takaisin gynelle ja sanoin että tämä tekee elämäni ihan paskaksi, ehkäisee kyllä koska seksiä ei edes viitsi harrastaa. Ja sainkin vähän paremmin toimivat pillerit. Lääkäri sanoi, että osa ihmisistä tarvitsee *runsashormonisemmat* pillerit, jotta voivat hyvin. Ja minä kun olin aina ajatellut, että mitä pienempi keinohormonimäärä, sen parempi. Mutta hän selitti sen niin, että ne matalahormoniset säätää hormonitason lähes vaihdevuosien jälkeiselle tasolle, ja osa ihmisistä ei voi hyvin niin. Sain korkeahormonisemmat vanhan sukupolven pillerit (Microgynon muistaakseni). Niillä voin selvästi paremmin, en ollut täysin flegmaattinen tai seksihaluton. Mutta kyllä silti olin vähän vaimea versio todellisesta itsestäni, minkä huomasin kun suhteen loputtua lopetin pillerit. Luovuus ja ilo palasivat taas elämään, kun ennen oli vaan sellainen "ihan jees".

"Mies ei halunnut käyttää kondomia!"

Miksi suostutte tuohon?Ei kumia, ei seksiä. Mies vaihtoon.

Vierailija
50/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopi nuorena aikuisena yhdistelmäehkäisypillerit aivan hyvin. Sitten hommasin hormonikierukan, jota käytin varmaan 15 vuotta. Kohtutulehduksen vuoksi, se otettiin sitten pois, jolloin aloin käyttää cerazettea ja se tosiaan vei halut ja aiheutti raivokohtauksia. Kolmen kuukauden käytön jälkeen lopetin ja mies kävi vasektomiassa. Paljon parempi näin.

Vierailija
51/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syömään e-pillereitä hyvin pian sen jälkeen, kun olin alkanut seurustelemaan ex-mieheni kanssa. Vajaan yhdeksän vuoden seurustelun jälkeen lopetin pillerit, koska en enää halunnut moisia syödä. Tästä muutaman kuukauden kuluttua mieheni totesi, ettei tiedä rakastaako minua enää sillä tavalla, kuin aviopuolisoa kuuluisi rakastaa, että olen hänelle enemmänkin ystävä. Kysyin jonkin ajan kuluttua kuinka kauan hänestä on tältä tuntunut, niin tuon tunteen alkaminen ajoittui muutaman viikon päähän siitä, kun lopetin pillerit. Eroon päättyi sitten meidän suhteemme.

En ole voinut olla ajattelematta, että kävikö tässä toisin päin kun sanotaan miten nainen huomaa miehen olevan väärä, kun on lopettanut hormonaalisen ehkäisyn. Olinko sittenkin miehelleni väärä nainen, mutta hän ei huomannut sitä kun pillerit sekoittivat oman kehoni ja hän huomasi sen, kun pillereiden vaikutus oli loppunut ja "tuoksuin" erilaiselta?

Vierailija
52/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin viime vuonna neljän vuoden jälkeen ja sama muutos. Samaten selkä- ja vatsakivut loppuivat kuin seinään. Ei olis koskaan pitänyt antaa terveydenhuollossa ylipuhua itseäni niihin.

N27

Vierailija
53/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne pillerit vaikuttavat jokaiselle eri tavalla. Mulle pillerit olivat helpotus : kuukautiset normalisoituivat, akneiho puhdistui ja mahdoton hiustenlähtö ja päänahan ja ihon rasvoittuminen loppuivat.

Vierailija
54/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainen ei tosiaan tajua, että hormonaalinen ehkäisy sekoittaa pään, mielialan, tunteet, kropan, ihan kaiken. Moni valitsee ihan väärän miehenkin, ja sitten jos/kun lopettaa pillerit, oma mies alkaakin tuntua ällöttävältä ja ärsyttävältä.

Tän palstan jutuista päätellen joka toisella naisella on ongelmana mies, joka on ällöttävä, inhottava, ärsyttävä, laiska, juoppo, väkivaltainen. Men inte i vår familj. Ganska många år tillsammans har vår gemensamma mätare gått. Och fortsätter så. Men purfinnar! Skulle kunna tro, att dom är alla felavlade pga för liten genetiskt bas. Kan det vara så enkelt?

Vierailija
55/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette vaadi kumia mihiltänne?

Et varmaan ole mies, tai näin aikakin ymmärrän tekstistäsi!?

Kumi (jopa ohuet mallit) puristaa ja suojaa sen verran paljon, että koko penetraatio ei enää tunnu miltään. Itse kestän kumin kanssa vaikka tunteja, mutta harmi ettei kunto, tai naisen limakalvot kestä tuntien kitkaa.

Vierailija
56/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuparikierukka ei sotke omaa kehoa. Suosittelen..

Sattuuko/tuntuuko miltään yhdynnässä?

Voiko laittaa naiselle, joka ei ole synnyttänyt? Sattuuko laittaminen? Saako puudutteen? Miten vaikuttaa kuukautisiin?

Jos on iso kuin afrikkalainen k**pä, niin saattaa kierukan langat "tökkiä", tai pistellä ikävästi heppiä. Meillä näin ja leikattiin ne langat ihan lyhyeksi, joka auttoi jonkin verran. Eli nyt tökkii vain harvoin. Niin ja en ole afrikkalainen, vaan tuo oli vertauskuva, jotta ymmärretään miten sen koko voi vaikuttaa.

Vierailija
57/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla e-pillerit vaikutti haluihin. Hormoni kierukka sopii paljon paremmin. Seksihalut on hyvät, ei ole kuukautisia. Finnejä tulee välillä kasvoille ja yksi tumma karva alkoi kasvaa leuassa edellisen kierukan asennuksen jälkeen. Nypin sen heti pois ja se kasvaa aina takaisin. Muita sivuoireita ei ole.

Vierailija
58/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumi on kelvannut oikein hyvin alusta alkaen. En uskaltaisi syödä tuon luokan myrkkyjä ihan vapaaehtoisesti. Onneksi nyt sentään pääset nauttimaan elämästä.

Vierailija
59/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut hormoniehkäisyllä liki koko ajan noin 25-vuotiaasta. Ensin olin yhdistelmäpillereillä, niiden aikana erikoisuus oli se, että itkin jokaisessa elokuvassa, oli genre tai aihe mikä tahansa. Sitten siirryin laastareihin, jotka alkoivat tuntua ajan kanssa epämiellyttäviltä, kun poistettaessa repäisivät ihon ylimmän kerroksen mukaansa ja viikon vanhoina olivat suttuisen näköisiäkin. Niiden jälkeen olin minipillereillä, jotka sopivat hyvin ja pitivät kuukautiset kokonaan poissa. Siitä siirryin kapseliin, ja kapselivuodet olivatkin tältä osin ihan parhaimmat. Ei kuukautisia, ei pillerin muistamista, ei mitään. Kapselin jälkeen olin jonkin aikaa ilman ja aloitin sitten uudestaan minipillerit, kun kuukautiset olivat edelleen helvetilliset eikä tehnyt mieli elää niiden läpi toistuvasti. Eikä ollut varaa kapseliin.

Haluihin hormonit ovat vaikuttaneet siten, että minipillereillä tuntuu kyllä hormonikierto, mutta ilman oli aina pari kertaa kuussa häiritseväksi asti silkkaa himotusta, joka piti oikeasti hoitaa pois. Nykyisellään saan haluamani efektit, mutta lisäksi minulla on enemmän valinnan varaa ja harkintaakin asiassa.

Hassua sinänsä, että ennen pillereitä lääkärissä neuvottiin hankaliin kuukautisiin hoidoksi vauvan tekemistä. Että monet vaivat paranee sillä. Mistähän sitä köyhä opiskelija resursseja olisi saanut vauvan tekemiseen ja hoitamiseen? Ei kauheasti houkuttanut baarisiemenet ja köyhyysloukku. 

Vierailija
60/141 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut kohta pari vuotta käytössä Caya-pessaari +spermisidi ja sen päälle vielä keskeytetty yhdyntä.. Mennään ihan varman päälle, eikä tarvii hormoneita. Ennen Cayaa oli pitkään kondomi.

Onko ne pessaarit vapaasti saatavilla apteekeista? Tuntuuko yhdynnässä? 

Hyvinvarustetuissa apteekeissa tai netistä tilaamalla apteekista tai cayan verkkokaupasta. Itsellä jonkun verran tuntuu, mutta ei häiritse. Mies ei ole huomannut mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi