Käytin ehkäisypillereitä 35 vuotta ja kun lopetin ne nyt oli ihan mieletön muutos
Aloitin cerazetten 15-vuotiaana kun aloin seurustella. Siitä lähtien syönyt niitä, nyt olen 50v. Toki tauot kun lapset syntyivät, mutta muuten käytössä. Ei ole koskaan ollut seksihaluja, miesten huomio ei voinut vähempää kiinnostaa (olen aina ollut ns. kaunis nainen).
Kesän alussa jätin nuo pillerit pois, ja voi jestas mikä muutos. Ensinnäkin onnistuin laihduttamaan, toiseksi seksihalut ilmaantuivat, kolmanneksi tunsin itseni naiseksi!
Nyt on sellainen olo, että olenko pilannut elämästäni noiden hormonien vuoksi 35 vuotta???
Kommentit (141)
Tässä miesnäkökulmaa...
Allekirjoitan täysin sen, että ehkäisypillerit eivät näytä sopivan juuri kenellekään. Ne vievät naiselta halut, kuivattavat limakalvot ja vievät helposti hiivatulehduskierteeseen. Hieman karrikoiden tuntuu siltä, että niiden ehkäisyteho perustuu pitkälti siihen, että seksi loppuu kokonaan. En suosittele ilman suurta varovaisuutta.
Kondomit: Uskokaa pois, naiset, ne vievät aivan oikeasti kosketusherkkyyttä mieheltä. Joskus niitä tietenkin on pakko käyttää, esimerkiksi tuntemattoman kumppanin kanssa tautiriskin minimoimiseksi, mutta eivät ne mukavia ole. Toinen perustavaa laatua oleva ongelma on että kondomi kaavamaistaa yhdynnän eikä sovellu rauhalliseen ja pitkään rakasteluun. Sellaiseen, jossa yhdyntä voidaan kaikessa rauhassa välillä pysäyttää, vaikka välillä vain halia edelleenkin sisäkkäin ollen ja pehmentyen, ja sitten jatkaa. Mielestäni kondomi tiettyyn suorituskeskeisyyteen.
Kierukka: Toimiva, eikä tunnu vievän naisiltakaan haluja. Mutta pitää varoa, ettei miehenä tökkäise epähuomiossa kohdunkaulaan ja osu kierukan osiin, koska varomaton survaisu voi sattua miestä niin paljon, ettei ihan heti uskokaan että niin paljon voi sattua. Eli vaatii tiettyä varovaisuutta, mutta on kyllä yleisesti ottaen oikein hyvä molempien osapuolten kannalta.
Keskeytetty yhdyntä: Ihan toimiva, jos miehellä ei tapahdu (usein) vahinkoja ja jos ei haittaa, vaikka lapsi sitten epähuomiossa tulisikin. Ei luonnollisestikaan sovi ollenkaan, jos lapsen tuleminen on katastrofi. Miehenä tietenkin on vähän tylsää, kun ei saa laueta sisälle paitsi ehkä nk. varmoina päivinä, mutta silti ihan toimiva vaihtoehto. Molemmat rakkaat lapseni ovat tämän menetelmän mieluisia sivutuotteita pitkäaikaisessa suhteessa.
Anaali: Niistä, joita asia ei kiinnosta, tämä voi tuntua uskomattomalta, mutta jotkut aivat oikeasti käyttävät anaaliyhdyntää ehkäisykeinona. Olen ollut kauan aikaa sitten naisen kanssa, joka pystyi saamaan anaaliyhdynnässä orgasmin ilman lisäapuja, ja nykyinen vaimonikin käytti edellisessä elämässään tätä ensisijaisena ehkäisykeinonaan. Ei tietenkään sovi ollenkaan, ellei ajatus tunnu naiselta hyväksyttävältä tai jopa suorastaan kiihottavalta.
Ei pidä unohtaa myöskään sitä, että yhdyntä ei ole ainoa tapa harrastaa seksiä tai rakastella. Mutta tämä riippuu kovasti pariskunnasta. Jotkut aiemmista tuntemistani naisista eivät välttämättä saaneet mitään kiksejä yhdynnästä. Sen sijaan vaimoni vannoo yhdynnän nimeen, vaikka paljoa muutakin teemme. Vaikka hän ei tietenkään pidä pelkästä jynkytyksestä, sanoo hän tuntevansa itsensä kunnolla naiseksi, kun oikein himoitsen häntä ja annan palaa.
Vaimoltani poistettiin taannoin kohtu kasvainten takia. Nykyään seksi on helppoa ja vapaata, eikä tarvitse varoa mitään. Itse suosin perinteistä, mutta hän välillä myös taakse. Mikäs siinä. On aivan mahtavaa rakastella yhdessä - välillä tulisesti ja välillä hitaasti, molemmat huomioon ottaen - ja jos satun tulemaan, jäädä laukeamisen jälkeen sisäkkäin makaamaan ja vaikka nukahtaa siihen. Aamulla lakanat menevät vaihtoon, mutta se ei haittaa mitään. Vaimo myös aidosti pitää edellisen illan tekemisistä valumista riettaana, joten miehenä olen nykyään paremmassa paikassa kuin koskaan elämäni aikana. Yritän tässä sanoa, että seksi voi olla muutakin kuin vain kikkelin työntämistä tussuun; se on parhaimmillaan palava sielu mukana tehtävää kokonaisvartalopuuhaa. Ja kun on himokas vaimo, olen tilanteessa, jossa saan seksiä juuri niin paljon kuin ikinä haluan.
Rakastelu voi olla aika paljon enemmän kuin sitä nuorena ajattelee, ja ehkäisy voi monella eri tavalla rajoittaa seksuaalisuuden ilmentymistä - tai olla rajoittamatta. Teknisistä apuvälineistä olisin pitkäaikaisessa parisuhteessa aika vahvasti kierukan kannalla.
Kylläpäs tuon tekstin sujuvuus laski, kun jouduin sitä viestien pituusrajoituksen takia monta kertaa lyhentämään. No, kaipa siitä vielä enimmäkseen selvän saa.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin pillereitä nuoruudessa, mutta jätin ne pois noin 30-vuotiaana. Sen jälkeen käytimme (tai siis mieheni käytti) yksinomaan kondomia. En ikinä enää suostuisi ilman kondomia. Ei mitään sotkuja ja peti pysyy puhtaana.
Multa on kielletty kaikki hormonaaliset, mutta vihaan kondomeja. Tuntuvat ikäville ja niistä jää tahmaa joka paikkaan, paljaalla parempi. Siksi mies on menossa vasektomiaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen ei tosiaan tajua, että hormonaalinen ehkäisy sekoittaa pään, mielialan, tunteet, kropan, ihan kaiken. Moni valitsee ihan väärän miehenkin, ja sitten jos/kun lopettaa pillerit, oma mies alkaakin tuntua ällöttävältä ja ärsyttävältä.
Alkoi myös vaikka en koskaan käyttänyt pillereitä.
Tässä TAAS tulee todella hyvin esiin se, miten "naisten vaivat" on jääneet vähälle huomiolle lääketieteessä. Jos pilleri estää raskauden, se riittää! Mitä sitten jos vie NAISEN seksihalut ja mielenterveyden!
Näissä on niin paljon yksilöllisiä eroja, ja luonto saa hormonikuormaa pillereistä. Miehille pitäisi olla enemmän vaihtoehtoaäja kuin kumi ja steri, jotta parillq olisi löydettävissä edes joku ratkaisu joka toimi molemmille.
Itselläni oli niin rajut PMS oireet (hormonaalinen migreeni, mielialan lasku itsetuhoisuuden partaalle ja rajut kuukautiskivut), että ainoa ratkaisu on minipillerit. Itse jouduin tämänkin selvittämään, ei lääkäri. Ja ei tule kela korvausta vaikka käytän pillereitä ilman parisuhdetta.
Minulle se latistava vaikutus oli tarpeen. Kuukautiset laukaisivat SA traumaoirelun. Koen elämäni rauhallisemmaksi, kun en juokse enää seksisuhteiden perässä, sillä en saanut toimivaa parisuhdetta aikaan. Minulle ei tule edes vuotoa, kuukautiset jäivät kokonaan pois.
En yhtään ihmettele miten vahva negatiivinen vaikutus pillereillä on monelle, sillä täytyyhän niissä olla vaikutusta jos kerran minulta taas poistivat ongelman. Haittana on kuitenkin haluttomuus enää edes yrittää löytää sitä parisuhdetta kun ei halu aja siihen. Lisäksi on sitkeästi parikymmentä kiloa ylipainoa vaikka vaikka samat on elämäntavat kuin ennenkin, ja kovasti yritän päästä entisiin mittoihin.
Olen 34 v. Ennen minipillereitä lääkärien "lohtu" oli kommentti: vaihdevuosissa yleensä kaikki tuo oireilu lievenee. Ihan uskomatonta, että vähätellään niin rajuja oireita, ja vain siksi että naisen elämää se vain on. Jos olisin saanut samat oireet useamman päivän kohtauksena jostain muusta sairaudesta, olisin varmasti saanut paremmin apua.
Mulla oli suuret odotukset siitä, että pillerien lopettaminen toisi minulle seksihaluja. Ei tuonut. Yhtä vähän niitä oli pillerien aikana kuin lopettamisen jälkeen. Ja yhtä vähän niitä oli myös ennen pillereitä. Mulla pillerit ei myöskään vaikuttaneet mielialaan eikä painoon. Ihon kuntoon kyllä vaikutti. Ennen pillereitä minulla oli ongelmaksi asti finnejä, pillerien aikana ei yhtään. Pillerien lopettamisen jälkeen on tullut yksittäisiä finnejä silloin tällöin, mutta ei ongelmaksi asti. Pillerien käytön aikana kasvoin teinistä aikuiseksi, joten en tiedä missä vaiheessa iho olisi rauhoittunut ilman pillereitä.
Ei seksihaluja mutta useita lapsia, kuinka ne saatiin tehtyä?
Mulla Cerazette kolmikymppisestä, olisinpa tiennyt tuosta lääkkeestä nuorempana! Poisti kuukautiset kokonaan ja mielialakin tasaantui. Ei enää kammottavia PMS-oireita. Aion syödä vaihdevuosiin asti.
Se on niin yksilöllistä mikä lääke kenellekin sopii.
Minun nuoruudessani 80-90 luvulla ei pillereiden aiheuttamasta haluttomuudesta puhuttu paljoakaan, ei edes ystäväpiirissä. Onko pillereiden koostumusta muutettu huonompaan suuntaan. Monissa maissa pessaari on yleinen, etenkin USAssa. Kumma, miten nihkeää suhtautuminen on Suomessa. Johtuukohan lääketehtaiden voiton tavoittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen ei tosiaan tajua, että hormonaalinen ehkäisy sekoittaa pään, mielialan, tunteet, kropan, ihan kaiken. Moni valitsee ihan väärän miehenkin, ja sitten jos/kun lopettaa pillerit, oma mies alkaakin tuntua ällöttävältä ja ärsyttävältä.
Tämä!
Miksi ehkäisy on edelleenkin naisten vastuulla? Milloin miehet alkaa käyttämään ehkäisypillereitä?
Silloin kun naiset eivät suostu enää lainkaan järjestämään mitään ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani 80-90 luvulla ei pillereiden aiheuttamasta haluttomuudesta puhuttu paljoakaan, ei edes ystäväpiirissä. Onko pillereiden koostumusta muutettu huonompaan suuntaan. Monissa maissa pessaari on yleinen, etenkin USAssa. Kumma, miten nihkeää suhtautuminen on Suomessa. Johtuukohan lääketehtaiden voiton tavoittelusta.
Oman ensikokemukseni aiheesta koin silloisen tyttöystäväni kanssa vuonna 1990, ja sitten seuraavan kierroksen toisen tyttiksen kanssa 1997, joten mikään uusi juttu ei ole kyseessä. Molemmilta menivät halut ja muutenkin luonne muuttui dramaattisesti epävakaaseen suuntaan, kunnes pillerit jätettiin pois. Silloin tästä ei mielestäni puhuttu lainkaan julkisuudessa.
- Miesnäkökulmamies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Miksi ehkäisy on edelleenkin naisten vastuulla? Milloin miehet alkaa käyttämään ehkäisypillereitä?Silloin kun naiset eivät suostu enää lainkaan järjestämään mitään ehkäisyä.
Sillähän ei ole asiaan mitään vaikutusta, että yksi munasolu on helpompi saada jumitettua hormonaalisesti kuin miljardit siittiöt.
(Ja tämä ei sitten ollut e-pillerimyönteinen kannanotto. Ne tuovat monilla hirveitä sivuoireita.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söin pillereitä nuoruudessa, mutta jätin ne pois noin 30-vuotiaana. Sen jälkeen käytimme (tai siis mieheni käytti) yksinomaan kondomia. En ikinä enää suostuisi ilman kondomia. Ei mitään sotkuja ja peti pysyy puhtaana.
Multa on kielletty kaikki hormonaaliset, mutta vihaan kondomeja. Tuntuvat ikäville ja niistä jää tahmaa joka paikkaan, paljaalla parempi. Siksi mies on menossa vasektomiaan.
Sama, tosin meillä mies kävi vasektomiassa jo 12 vuotta sitten.
Kumma miten aina kuvitellaan, että kondomi heikentää miehen nautintoa mutta on naiselle ihan ok. Ei ole. Ne haisee pahalta, kitkaa on liikaa vaikka käyttäisi liukkaria, vehje ei ole niiden sisällä ikinä kunnolla kova ja spermisidit ärsyttää limakalvoja.
On olemassa sellainen FemCap niminen pessaari, sitä ajattelin aikanaan kokeilla, mutta mies menikin sitten vasektomiaan niin homma on hanskassa. Olin kyllä itsekin ihan valmis sterilisaatioon muuten, mutta ikäni ei vielä riittänyt, ja onhan vasektomia pienempi toimenpide.
Gyne tietysti nillitti, että "ei miehen vasektomia huolehdi naisen ehkäisystä", koska minähän olen idiootti ja kuvittelen että aviomiehen vasektomia estää minua raskautumasta sivusuhteissakin... (joita ei ole muualla kuin gyneni mielikuvituksessa). En tiedä saako ne provikkaa hormonien määräämisestä vai miksi niitä tuputetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman ensikokemukseni aiheesta koin silloisen tyttöystäväni kanssa vuonna 1990, ja sitten seuraavan kierroksen toisen tyttiksen kanssa 1997, joten mikään uusi juttu ei ole kyseessä. Molemmilta menivät halut ja muutenkin luonne muuttui dramaattisesti epävakaaseen suuntaan, kunnes pillerit jätettiin pois. Silloin tästä ei mielestäni puhuttu lainkaan julkisuudessa.
- Miesnäkökulmamies
Jostain syystä Suomessa on vallalla sellainen voimakas "naiset valittaa turhia" -ajattelu lääkärikunnassa. Se sitten leviää koko yhteiskuntaan, eikä naisten oireita oteta vakavasti -vaikka ne pilaisi jonkun miehen elämän siinä samalla, kuten e-pillerit tekevät jos nainen on parisuhteessa.
Kummallista on, että myös gynet, jotka ovat yksityislääkäreitä joille asiakas maksaa, ovat omaksuneet tämän julkisen terveydenhuollon ajatusmallin. Asiakas vaan valittaa turhaan.
Lääkäreiden jumalakompleksi vaikuttaa myös: Jos Herra ja Ylhäisyys on suvainnut määrätä pillerit, mikä se asiakkaan kroppa kuvittelee olevansa kun luulee tietävänsä paremmin, millaiset hormonitasot itselle sopivat? Kyllä lääkäri on surkeaa naisenruumista viisaampi.
Aika moni ongelma on ihan elämäntavoilla ratkaistavissa, mutta sellaista neuvoa ei lääkäriltä saa vahingossakaan.
Itse olen joutunut syömään elämässäni paljon lääkkeitä, 90 % niistä turhaan. Mutta itse joutui aina etsimään sen elämäntapamuutoksen joka auttoi ja pääsi lääkkeistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli suuret odotukset siitä, että pillerien lopettaminen toisi minulle seksihaluja. Ei tuonut. Yhtä vähän niitä oli pillerien aikana kuin lopettamisen jälkeen. Ja yhtä vähän niitä oli myös ennen pillereitä. Mulla pillerit ei myöskään vaikuttaneet mielialaan eikä painoon. Ihon kuntoon kyllä vaikutti. Ennen pillereitä minulla oli ongelmaksi asti finnejä, pillerien aikana ei yhtään. Pillerien lopettamisen jälkeen on tullut yksittäisiä finnejä silloin tällöin, mutta ei ongelmaksi asti. Pillerien käytön aikana kasvoin teinistä aikuiseksi, joten en tiedä missä vaiheessa iho olisi rauhoittunut ilman pillereitä.
Lopetin pillerit aikoinaan n. 30-vuotiaana. En huomannut minäkään mitään eroa seksihaluihin tai mihinkään muuhunkaan. Vaikuttaa varmasti eri ihmisillä eri tavoin.
Olen nyt vaihdevuosissa, ja yritän pärjätä ilman hormonikorvaushoitoa. Toistaiseksi kaikki suht ok, välillä vähän hikoiluttaa, ja Vagifemiä käytän limakalvojen kuivuuteen. Jos ei tästä tilanne pahene, niin hormoneja ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi aloittaa nuo pillerit runsaiden vuotojen takia mutta epäilyttää. Kaikkea muuta on jo kokeiltu. N47
Ravitsemus vähensi minulla kuukautisvuotoa.
Minä taas kärsin tietämättäni endometrioosista aina 43 ikävuoteen asti. Siiten tuli ihan valtava elämänlaadun nosto, kun pillerit veivät pois suurimman osan kuukautisista, kivut, vuodot, mielialavaihtelut. Kyllä harmitti, etten ollut tutukituttanut asiaa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne pillerit vaikuttavat jokaiselle eri tavalla. Mulle pillerit olivat helpotus : kuukautiset normalisoituivat, akneiho puhdistui ja mahdoton hiustenlähtö ja päänahan ja ihon rasvoittuminen loppuivat.
Minulla on Mirena gynekologisiin vaivoihin ja sain oikeasti elämäni takaisin kärsittyäni ensin pari vuosikymmentä. Olin jo siinä pisteessä, että kuukaudessa normaaleja päiviä on 3, muuten olen fyysisesti ja psyykkisesti sekaisin. Enää en ole työkyvytön, tosin puoliksi vielä raato, ennen kuin kaikki elimistössä normalisoituu. Raudanpuutosanemia oli ehtinyt jo todella vakaviin lukemiin ennen kuin se edes löydettiin kaiken hyvän lisäksi.
Sivuoireita on tullut, mutta ei mitään sellaista, että vaihtaisin sen elämään ennen lääkitystä.
En ole koskaan käyttänyt hormooneita muuten, enkä olisi suostunut aluksi tähänkään, mutta päätin kokeilla. Suhteissa on menty kondomilla ja jos sitä ei ole, seksiäkään ei tipu. Itsekästä mieheltä, että nainen dumpataan täyteen ties mitä sontaa, joka vaikuttaa 24/7, että itsellä olisi kivaa ja vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne pillerit vaikuttavat jokaiselle eri tavalla. Mulle pillerit olivat helpotus : kuukautiset normalisoituivat, akneiho puhdistui ja mahdoton hiustenlähtö ja päänahan ja ihon rasvoittuminen loppuivat.
Minulla on Mirena gynekologisiin vaivoihin ja sain oikeasti elämäni takaisin kärsittyäni ensin pari vuosikymmentä. Olin jo siinä pisteessä, että kuukaudessa normaaleja päiviä on 3, muuten olen fyysisesti ja psyykkisesti sekaisin. Enää en ole työkyvytön, tosin puoliksi vielä raato, ennen kuin kaikki elimistössä normalisoituu. Raudanpuutosanemia oli ehtinyt jo todella vakaviin lukemiin ennen kuin se edes löydettiin kaiken hyvän lisäksi.
Sivuoireita on tullut, mutta ei mitään sellaista, että vaihtaisin sen elämään ennen lääkitystä.
En ole koskaan käyttänyt hormooneita muuten, enkä olisi suostunut aluksi tähänkään, mutta päätin kokeilla. Suhteissa on menty kondomilla ja jos sitä ei ole, seksiäkään ei tipu. Itsekästä mieheltä, että nainen dumpataan täyteen ties mitä sontaa, joka vaikuttaa 24/7, että itsellä olisi kivaa ja vaivatonta.
Haluatko kertoa, miksi raudanpuuteanemiaa ei tutkittu vai eikö se näkynyt verikokeissa?
Osalla toi pillereiden lopettaminen tosiaan avaa taivaan portit. Söin monta vuotta minipillereitä, alunperin siksi että kuukautiset oli kovin tuskalliset.
Mulla alkoi lopettamisen jälkeen hiukset harventua päälaelta, tulla inhottavia aknepaiseita hiuspohjaan ja kaulaan, ja pulisonkien kohdalla kasvavat hiukset alkoivat levitä poskille. Seksiä kyllä teki mieli ihan eri tavalla, mutta just silloin kun ovulaatio oli lähellä, jolloin olin sitten ihan älyttömän huolestunut vahingon mahdollisuudesta ja seksistä oli vaikea nauttia.
Aloin syödä pillereitä uudestaan, mutta minipillerit ei enää sopineetkaan vaan alkoi tulla mm. yöhikoilua ja limakalvot ärtyivät. Sain onneksi lääkärin suostumaan e-pillereihin ja nyt pysyy tukka päässä, iho on ok ja seksikin sujuu, vaikka valitettavasti sitä ovulaation aikaista himon tunnetta ei vissiin voi saada samaan aikaan kun käyttää ehkäisyä.
Jotenkin järkyttävää, miten terveydenhuollossa monesti vastataan naisten ehkäisytarpeisiin. Yhdelle sanotaan että tee vauva vaan. Ja varmaan aika monelle on puolituputettu pillereitä. Mullekin nuorena, vaikka aurallinen migreeni on, ja valittaessani hirveitä sivuoireita (paljon muutakin kuin sen migreenin) olen saanut kahdeltakin eri lääkäriltä vähättelyä ja kannustusta jatkaa vaan hormoneilla ja jopa lisälääkkeitä(!!) oireisiin on tarjottu sen sijaan että vain lopettaisi pillerit. Luojan kiitos omapäisyys löi lopulta läpi ja hormoniehkäisyyn en kuunaan enää koske.
Kumi on ihan hyvä vaihtoehto vakisuhteessakin.