Missä käytätte mekkoja?
Haluan käyttää mekkoja enemmän, mutten oikein keksi missä niitä käyttäisin.
Mulla on monta kivaa mekkoa, mutta ne tuntuu aina liian hienoilta tai väärän tyylisiltä joka paikkaan. Jotain edes hivenen virallisempia mekkotilaisuuksia on älyttömän harvoin, kaikki tapahtumat on rennompia ja muut menee tyyliin farkuissa.
En tarkoita nyt paitamekkoja tai trikoomekkoja tai sellasia, missä voi mennä töihinkin, vaan vähän juhlavampia mutta ei ihan juhlamekkoja. Toivottavasti joku kässää... 😄
Esim. joku tän tyylinen: https://ladyvlondon.com/en-fi/collections/lady-vintage-dresses/products…
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kuvan mekon esimerkiksi ravintolaillalliselle tai teatteriin. Minusta on sääli, että rento pukeutuminen on levinnyt kaikkialle kulttuuritapahtumia myöten, jopa Savonlinnan oopperajuhlissa näkee nykyään kaikenlaista trikoosta tehdyistä hellemekoista lähtien. Ihmisten mukavuudenhalu menee arvokkuuden edelle. Olen itse tässä asiassa vähän konservatiivinen. Toivoisin selkeitä tilanteenmukaisia pukeutumisnormeja, jotka olivat suunnilleen 80-luvulle asti itsestäänselvyys.
Olen vähän samoilla linjoilla. Toisaalta kiva, että ihmiset pukeutuu enemmän omannäköisesti (kai?), mutta toisaalta olisi kiva että edes jossain oltaisiin vähän muodollisempia. Aloin vähän aikaa sitten deittailla uudestaan ja on tosi ankeaa, kun miehellä on päällään farkut ja huppari ja itse on laittautunut ja valinnut kivat vaatteet. Kyllä ne hupparityypit jää aina niihin yksiin treffeihin.
ap
Olen tehnyt saman huomion. Miesten suhde tyyliin on etääntynyt minusta vielä kauemmas etiketin mukaisesta pukeutumisesta kuin naisten. Kun katsoo vaikka vanhoja valokuvia, on kaikilla siistit vaatteet ulkona liikkuessa, villakangastakki urheilutakin sijaan ja päässä oikea hattu, ei mikään pipo tai lippalakki. Nykyään treffeille tullaan hupparissa ja tennareissa. Minusta huppari aikuisella ihmisellä näyttää typerältä, mutta ymmärrän poikkeavani tässä yleisestä mielipiteestä. Joillekin miehille se, että pitää laittaa juhliin puku päälle, on nykyään hirveä koettelemus rutinasta päätellen. Isäni, joka oli taustaltaan työväenluokkainen eikä millään muotoa sivistynyt, piti kunnia-asianaan pukeutua tyylikkäästi ja tilanteen mukaan.
Katso vielä vanhempia valokuvia. Tai mieti vaikka niitä aikoja, jolloin kameraa ei edes ollut.
Ei evoluutio ole pysähtynyt. Päinvastoin se kiihtyy. Muoti sen mukana.
Ketjussa kyseltiin miten kylmässä pärjää mekon kanssa, ns. "villahousuja" lyhyenä ja pitkänä myy ainakin Tamsilk, jolla on myös nettikauppa.
Olen myös ostanut ns. "toppahameita", näiden etu on se, että saa helposti puettua päälle pois, koska on vetoketju (tai neppari) kiinnitys.
Toki nuo topahameet on "villahousuja" paksummat, mutta hyvin on mahtunut pidempien takkien alle, joita mekkojen kanssa käytän.
Nuo pitkät takit harvoin on mitään "makkarankuoria", eikä toppahameet mitään superpaksuja ole, hieman kuin kevyt(untuva)toppatakki mutta hameena.
Mekot ovat ihastuttavia. Ihailen heitä jotka talvisinkin käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kuvan mekon esimerkiksi ravintolaillalliselle tai teatteriin. Minusta on sääli, että rento pukeutuminen on levinnyt kaikkialle kulttuuritapahtumia myöten, jopa Savonlinnan oopperajuhlissa näkee nykyään kaikenlaista trikoosta tehdyistä hellemekoista lähtien. Ihmisten mukavuudenhalu menee arvokkuuden edelle. Olen itse tässä asiassa vähän konservatiivinen. Toivoisin selkeitä tilanteenmukaisia pukeutumisnormeja, jotka olivat suunnilleen 80-luvulle asti itsestäänselvyys.
Olen vähän samoilla linjoilla. Toisaalta kiva, että ihmiset pukeutuu enemmän omannäköisesti (kai?), mutta toisaalta olisi kiva että edes jossain oltaisiin vähän muodollisempia. Aloin vähän aikaa sitten deittailla uudestaan ja on tosi ankeaa, kun miehellä on päällään farkut ja huppari ja itse on laittautunut ja valinnut kivat vaatteet. Kyllä ne hupparityypit jää aina niihin yksiin treffeihin.
ap
Olen tehnyt saman huomion. Miesten suhde tyyliin on etääntynyt minusta vielä kauemmas etiketin mukaisesta pukeutumisesta kuin naisten. Kun katsoo vaikka vanhoja valokuvia, on kaikilla siistit vaatteet ulkona liikkuessa, villakangastakki urheilutakin sijaan ja päässä oikea hattu, ei mikään pipo tai lippalakki. Nykyään treffeille tullaan hupparissa ja tennareissa. Minusta huppari aikuisella ihmisellä näyttää typerältä, mutta ymmärrän poikkeavani tässä yleisestä mielipiteestä. Joillekin miehille se, että pitää laittaa juhliin puku päälle, on nykyään hirveä koettelemus rutinasta päätellen. Isäni, joka oli taustaltaan työväenluokkainen eikä millään muotoa sivistynyt, piti kunnia-asianaan pukeutua tyylikkäästi ja tilanteen mukaan.
Katso vielä vanhempia valokuvia. Tai mieti vaikka niitä aikoja, jolloin kameraa ei edes ollut.
Evoluutio? Mitähän sä oikein sekoilet...
105 lisää:
Eri mittaisia alusmekkoja/-hameita oli (lienee vieläkin) myynnissä Marc's&Spencerillä, nettikauppa toimittaa myös Suomeen.
Omani olen aikanaan ostanut Sokokselta kun siellä oli, erilaisia ja pituisia, mustana ja nudena. Nuohan eivät käytössä mene miksikään, kestävät pitkään.
Vinkkinä vielä, että em. kauppa myy myös sukkahousuja joita voi käyttää sandaalien kanssa (sukkaosa "auki" ja varpaat näkyvät) Toki helteillä pärjää ilmankin, mutta itse välillä käytän noita kun jaloissa arpia niin eivät niin erotu.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa kyseltiin miten kylmässä pärjää mekon kanssa, ns. "villahousuja" lyhyenä ja pitkänä myy ainakin Tamsilk, jolla on myös nettikauppa.
Olen myös ostanut ns. "toppahameita", näiden etu on se, että saa helposti puettua päälle pois, koska on vetoketju (tai neppari) kiinnitys.
Toki nuo topahameet on "villahousuja" paksummat, mutta hyvin on mahtunut pidempien takkien alle, joita mekkojen kanssa käytän.
Nuo pitkät takit harvoin on mitään "makkarankuoria", eikä toppahameet mitään superpaksuja ole, hieman kuin kevyt(untuva)toppatakki mutta hameena.
Olen kyllä tuonkin kaupan tuotteet käynyt monta kertaa läpi, mutta ei siellä mitään villahameita ole. Ainoiden alushameiden materiaali: 94% polyester 6% elastaani. En löytänyt sieltä myöskään villahousuja. Linkkaa ihmeessä, jos sellaisia siellä mielestäsi on. Toppahameet ei kuulu omaan tyyliini.
villahameita kaipaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ja kaikkialla. En osaa käyttää housuja ( paitsi alkkareita ja sukkuksia)
Ja vaikka työskentelen päiväkodissa, olen silti aina mekoissa ( ja valtaväestöä)Mikset olisi? Katselepa vanhoja valokuvia, joissa naisilla oli pitkät mekot talvellakin. Mekossa on helppo liikkua ja ne on lämpimämpiä kuin ihonmyötäiset farkut.
Tuohon lämpöisyyteen liittyen olisi ihana, jos jostain saisi vielä sellaisia vanhan ajan villa-alushameita! Olen vuosia etsinyt enkä ole löytänyt mistään. Hameet ja mekot on aika kylmiä talvella ja alle pitäisi laittaa monet sukkikset tai leggarit, että pärjäisi. Alushameita on muutenkin tosi vaikea löytää edes eri mittaisia, mutta mitään sellaisia lämpimiä ei löydä mistään!
Olen aika varma, että Etsystä löytäisit myyjän, joka sulle tuollaisen tekisi. :) Toki miksei Suomestakin joltain ompelijalta voisi kysellä.
Tosiaan, niin voisikin! Mikähän sellaisen nimi olisi englanniksi?
sama
Alushame olisi varmaan petticoat. Wool lingerie/underwear varmaan myös kelpo hakusanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En ymmärrä, mitä tarkoitat. Mitä niissä vanhoissa valokuvissa pitäisi nähdä? Tilanteen mukainen pukeutuminen todella on ollut itsestäänselvyys. Vaatteita vaihdettiin jopa monta kertaa päivässä, päiväkävelylle ja vierailulle ystävän luokse laitettiin eri vaatteet kuin päivälliselle, vaikka syötäisiinkin vain kotona perheen kesken. Toki menneisyydessä luokkaerot olivat jyrkemmät niin, että köyhillä ei ollut varaa useampaan vaatekertaan. Tiettyjä sääntöjä kuitenkin noudatettiin. Aikuisen naisen hiukset olivat aina kiinni, ja ulkona käytettiin hattua tai huivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla. Mekko on laiskan ihmisen vaate
Päinvastoin.Se velvottaa käyttämään kauniita kenkiä, huoellista kampausta ja hieman meikkiä.Koska miehet katsovat paljon enempi mekko päällä kuin housupuku. Oisko kauniit sääret syynä?
Oletko tosissasi? Siis että naiset pukeutuvat mekkoon vain miellyttääkseen miesten silmää?
En nyt ihan miesten takia ,itsenikin, mutta tottahan on että kauneus herättää huomiota.
Lapsellinen kommentti sinulta.
Haluatte ymmärtää kaikki feministisestä näkökulmasta. Itse en ole feministi. Vaan oikea nainen.
Vierailija kirjoitti:
105 lisää:
Eri mittaisia alusmekkoja/-hameita oli (lienee vieläkin) myynnissä Marc's&Spencerillä, nettikauppa toimittaa myös Suomeen.
Omani olen aikanaan ostanut Sokokselta kun siellä oli, erilaisia ja pituisia, mustana ja nudena. Nuohan eivät käytössä mene miksikään, kestävät pitkään.
Vinkkinä vielä, että em. kauppa myy myös sukkahousuja joita voi käyttää sandaalien kanssa (sukkaosa "auki" ja varpaat näkyvät) Toki helteillä pärjää ilmankin, mutta itse välillä käytän noita kun jaloissa arpia niin eivät niin erotu.
Pari arpea ei vauhtia hidasta. Pahimpiin laitan paljaisiin sääriin sipauksen Plascoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin.Se velvottaa käyttämään kauniita kenkiä, huoellista kampausta ja hieman meikkiä.Koska miehet katsovat paljon enempi mekko päällä kuin housupuku. Oisko kauniit sääret syynä?
Oletko tosissasi? Siis että naiset pukeutuvat mekkoon vain miellyttääkseen miesten silmää?
En nyt ihan miesten takia ,itsenikin, mutta tottahan on että kauneus herättää huomiota.
Haluatte ymmärtää kaikki feministisestä näkökulmasta. Itse en ole feministi. Vaan oikea nainen.
Kommentissa ei ole mitään lapsellista. Sinun kommentissasi sen sijaan on, sekä alkuperäisessä että tässä. Ilman feminismiä et saisi edes valita, käytätkö hameita vai housuja.
-eri
https://tamsilk.fi/products/villasilkkinen-vajaamittainen-pitkis
Tuo on pidempi malli, ja lahjehousu vastaava, mutta pituus jää polven yläpuolelle josmlyhyt mekko.
Villahameita ei taida olla, mutta nuo merinocilla-silkki pöksyt lämmittävät hyvin, ja ovat ohuet/ei tönköt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ja kaikkialla. En osaa käyttää housuja ( paitsi alkkareita ja sukkuksia)
Ja vaikka työskentelen päiväkodissa, olen silti aina mekoissa ( ja valtaväestöä)Mikset olisi? Katselepa vanhoja valokuvia, joissa naisilla oli pitkät mekot talvellakin. Mekossa on helppo liikkua ja ne on lämpimämpiä kuin ihonmyötäiset farkut.
Tuohon lämpöisyyteen liittyen olisi ihana, jos jostain saisi vielä sellaisia vanhan ajan villa-alushameita! Olen vuosia etsinyt enkä ole löytänyt mistään. Hameet ja mekot on aika kylmiä talvella ja alle pitäisi laittaa monet sukkikset tai leggarit, että pärjäisi. Alushameita on muutenkin tosi vaikea löytää edes eri mittaisia, mutta mitään sellaisia lämpimiä ei löydä mistään!
Olen aika varma, että Etsystä löytäisit myyjän, joka sulle tuollaisen tekisi. :) Toki miksei Suomestakin joltain ompelijalta voisi kysellä.
Tosiaan, niin voisikin! Mikähän sellaisen nimi olisi englanniksi?
sama
Alushame olisi varmaan petticoat. Wool lingerie/underwear varmaan myös kelpo hakusanoja.
Kiitos! Nopealla etsimisellä ei oikein löytynyt. Lähimpänä on tämä, jonka materiaali on "cotton flanel". Siis onko oikeasti flanellia? Mutta ne mitä esim. mummollani oli, oli sellaista ohutta pehmeää ja lämmintä kangasta, ei tällaisia hirmu leveitä vaan samanlaisella leikkauksella kuin nykyisetkin alushameet. Ehkä pitää kysyä, jos joku ompelisi erikseen mulle sellaiset. :D Mitähän se materiaali on oikeastaan ollut?
villahameiden kaipailija.
Olen mies ja kotosalla joskus kokeillut mekkoa oloasuna (olen yksineläjä) mutta ne hemmetin vetoketjut siellä selässä on kyllä aiheuttaneet ongelmia, kerrankin vetoketju juuttui ja jouduin väkivalloin murtautumaan mekosta ulos ja se tietysti oli sen mekon loppu, päätyi riekaleina roskiin :D
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja kotosalla joskus kokeillut mekkoa oloasuna (olen yksineläjä) mutta ne hemmetin vetoketjut siellä selässä on kyllä aiheuttaneet ongelmia, kerrankin vetoketju juuttui ja jouduin väkivalloin murtautumaan mekosta ulos ja se tietysti oli sen mekon loppu, päätyi riekaleina roskiin :D
Oloasumekoissa ja rennommissa ei ole vetoketjua. Esim. trikoomekkoja on vaikka minkälaisia. Kannattaa ottaa väljempää mallia, ne makkarankuoret on aika epämukavia ja saumat hiutuu.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile joogaa. Saat venyvuuttä, notkeutta ja ulottuvuutta. Harrastan itse joogaa ja saan itse kaikki selkävetoketjut kiinni.
N 50
Vierailija kirjoitti:
Mukavammissa mekoissa ei ole mitään vetoketjuja. Kokeile ihmeessä (puuvilla)trikoota, viskoosia tai pellavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentissa ei ole mitään lapsellista. Sinun kommentissasi sen sijaan on, sekä alkuperäisessä että tässä. Ilman feminismiä et saisi edes valita, käytätkö hameita vai housuja.
-eri
OLen vaan niin kyllästynyt tuohon tiettyjen lässytykseen täällä.
-pari
Mekoissa ei ole mitään vikaa. Ne on kauniita ja niitä on mukava käyttää.
Terveisin tekniikan tohtori.
Ympäri vuoden missä vaan. No jumpassa ja uimassa en käytä.
Mekot on ihania, ei purista eikä ahdista (kyllä olen lihonut vähän nyt vanhana) ja jakkupukuja olen käyttänyt tarpeeksi työvuosina.
Talvella neulemekkoja tai vaikka niitä kesäisempiäkin paksujen sukkisten ja paksun neuleen kanssa. Joskus tunikamekkoja trikoiden kanssa.
Kesällä rakastan pitkiä kukkamekkoja, ohutta puuvillaa tai viileää pellavaa. Puutarhassa möngin kumisaappat jalassa lyhyessä väljässä trikoomekossa
Äkkiä arvioituna ainakin parikymmentä mekkoa