Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei selviydy arjen pyörittämisestä

Vierailija
04.02.2023 |

Onko kenelläkään muulla miestä, jolla ei yksinkertaisesti energia ja rahkeet riitä tavallisesta arjesta selviytymiseen hetkellisesti yksin ilman että kunto romahtaa ja seurauksena on mielenterveysoireita?
Olen viime aikoina toden teolla havahtunut siihen, että näyttää siltä ettei mun mieheni vaan yksinkertaisesti kykene tavalliseen arkeen. Selvennykseksi, tavallisella arjella tarkoitan sitä, että päivittäin täytyy tiskata, laittaa ruokaa tai ainakin huolehtia että jämiä on jääkaapissa, lämmittää jos on takka, huolehtia koiran ruokinnasta ja lenkityksestä, siivota edes illalla hiukan, viedä roskat, ruokkia lapset, tehdä lumitöitä jne. Viikottain täytyy käydä kaupassa, pestä pyykkiä, siivota isommin ja lämmittää sauna. No se ei ole pakollinen. Eikö nuo ole ihan joka perheessä arjessa tapahtuvia asioita vai onko minulla vääristynyt käsitys?
Miehellä on vuosia ollut vaikeuksia selvitä näistä. Hän ahdistuu koko päiväksi ja lamaantuu, jos tietää että hänen pitäisi tänään tehdä kotitöitä. Vaikka itse hommiin menisi max tunti yhteensä, ei hän voi tehdä päivän aikana mitään muuta vaan torkkuen kerää voimia muun ajan. Hänelle ottaa kai voimille ajatus siitä että pitäisi tehdä jotain. Auton korjausta yms omia juttujaan tekee mielellään, ja se syökin usein arjen pyörityskykyä häneltä entisestään. Siksi olen päässyt helpommalla, kun teen suurimman osan itse. En voi luottaa, että hän tekee sovittua koiran iltapissatusta, koska voi yhtä hyvin olla makoilemassa sängyssä silloin. Ruuanlaittovastuuta en voi jättää hänelle, koska hän ei vaan tee mitään ruokaa silloin, ja riutuu itsekin koko päivän ravinnotta. Normaalisti teen kaikki ruuat, mutta myös laitan ne hänelle lautaselle ja keitän kahvit, voitelen leivän jne.
Välillä hänellä on myös kausia, kun on vuodepotilas eikä pysty osallistumaan arkeen lainkaan koska kokee että on ollut niin rankkaa, että pitää levätä viikkoja.

Koska olen pyörittänyt tätä sirkusta vuosia yksin saamatta lainkaan lomaa, alan olla siinä kunnossa että itkien kysyin mieheltä voisinko minäkin saada joskus lomailla tekemättä mitään niin että hän hoitaisi perheen. Vastasi, että tottakai, hän on reipas ihminen jolta hoituu kyllä arjen pyöritys. Hänelle sopi, että hän vastaisi kaikesta arkityöstä. Tämän viikon olenkin sitten levännyt. Jääkaappi ammottaa tyhjyyttään, perhe ei ole syönyt viikon aikana yhtään lämmintä ruokaa, talossa on kylmä, kukaan minua lukuunottamatta ei ole peseytynyt, roskis on sama kuin sunnuntaina. Lapsilta loppuu puhtaat vaatteet, kaupassa ei ole käyty viikkoon. Kysyttäessä ei edes tiedä onko kaapeissa ruokatarpeita. On tosi kärttyisen ja loukkaantuneen oloinen. Mitä ihmettä? Äijä nukkuu kuusi vuotta selvitäkseen yhden viikon minun arjestani, ja tämä on tulos?

Olen tietysti myös huolissani hänestä, eihän tuo ole normaalia mutta kun on mielestään ihan hyvässä kunnossa, aina vaan on joku ulkopuolinen syy miksi on väsynyt. Väh. kerran viikossa on myös kipeäksi tulossa. Ei koe tarvitsevansa apua. Ei ole töissä.
Mitä ihmettä tällaiselle ihmiselle voi tehdä? Hän ei teknisesti pärjäisi itsenäisesti asuen, mutta tuskin kuitenkaan saisi osastohoitopaikkaa. Onko minun velvollisuuteni vaimona hoitaa häntä vaikka hän olisi missä kunnossa? Mikä tällaiseen auttaa? Onko jollain omakohtaista kokemusta siitä, että ajatus kotitöistä lamaannuttaa mutta olet päässyt siitä eroon? Voisiko hän harjoittelemalla tottua kotitöihin? Minä kyllä tavallisesti jaksan tätä arkea pyörittää, mutta on todella ahdistava ajatus että en ihan oikeasti voisi koskaan hellittää ilman että koko perhe kärsii. Alan pian kallistua siihen, että seuraavan kerran kun tulen kipeäksi, pyydän anopin hoitamaan koko perhettä. Siinäpä ihmettelee, miksi poikansa ei terveenä voi hoitaa.

Kommentit (431)

Vierailija
421/431 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarina on totta niin miksi ihmeessä passaat miehelle ruuatkin nenän eteen voileipää myöten!?

Jätä edes se hänen itsensä tehtäväksi, tuskin nälkään kupsahtaa.

Siksi, koska kyllä kupsahtaa. Jos en laita hänelle ruokaa nenän eteen, niin hän ei syö. Ei vaikka olisi nälkä. Ei jaksa itse laittaa ruokaa lautaselle eikä pidä siitä. Jos en tarjoile hänelle ruokaa, niin mulla on lapsen ja koiran lisäksi hoidettavana ihan oikeasti huonokuntoinen, pyörtyilevä potilas joka on tasan niin kauan syömättä kunnes joko tuon hänelle ruokaa tai vien hänet sairaalaan. Näin on käynyt, on pahimmillaan ollut viikonkin pelkällä kahviravinnolla kun päätin että ei hän voi täyden pottukattilan ääreen kuolla. Lopulta tärisi sängyssä harmaana, paleli ja uikutti että on niin paha olo kun ei täällä ole saanut edes ruokaa moneen päivään ja varmaan on jo puutosoireitakin. Tokeni sitten eteen kannetulla makaronilaatikolla.

AP

Kuulostaa siltä, että mies on vakavasti sairas. Krooninen väsymysoireyhtymä voi ihan oikeasti olla noin paha, ettei jaksa edes ruokaa ottaa ja tarvitsee sitä ennen levätä ja nukkua, että jaksaa edes sitä ruokaa ottaa.

Vierailija
422/431 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on varmaan tämä sairaus. Tämäkään potilas ei huonoina päivinä jaksa itse edes syödä, silloin on pakko vaan maata sängyssä.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5742040?fbclid=IwAR25s5Mv4Z…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/431 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PDA (=patologinen vaatimusten välttely) ?

Vierailija
424/431 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kertoo tehtävistä kotitöistä: "tavallisella arjella tarkoitan sitä, että päivittäin täytyy tiskata, laittaa ruokaa tai ainakin huolehtia että jämiä on jääkaapissa, lämmittää jos on takka, huolehtia koiran ruokinnasta ja lenkityksestä, siivota edes illalla hiukan, viedä roskat, ruokkia lapset, tehdä lumitöitä jne. Viikottain täytyy käydä kaupassa, pestä pyykkiä, siivota isommin ja lämmittää sauna. No se ei ole pakollinen"

Millä tavalla tuon on sinusta arjen ylisuorittamista? Täysin olennaisia ja tavallisia asioita jokaisessa huushollissa. [/quote]

Voin kertoa sinulle ja ap:lle, että jokaisessa huushollissa ei suoriteta.

Meillä tiskit pyörii koneessa kahdesti viikossa ja yhtä usein tiskaan käsitiskit. Ruokaa laitan kolmena päivänä viikossa aina kahdeksi päiväksi kerrallaan ja yhtenä päivänä viikossa syömme pikaruokaa.

Takka ja uunikin meillä on, mutta ei, en lämmitä niitä koskaan. Oma valinta. Häviän ehkä talvikuukausina muutaman kympin kuussa, mutta työnmäärä on niin paljon pienempi, että maksan mielelläni.

En todellakaan siivoa joka ilta edes hiukan. Yksi imurointipäivä ja pölyjen pyyhkiminen viikossa riittää, kun laittaa tavarat käytön jälkeen paikalleen. Eikä se haittaa, vaikka joku tavara lojuisi tarpeettomana joskus kaksikin päivää. Pyykkipäiviä on kaksi viikossa ja vessanpesu kerran kahdessa viikossa (muutoin riittää kun suihkuttaa kakkiraidat tuoreeltaan).

Roskat viedään 2-3 kertaa viikossa (alle minuutin homma), lumitöitä tehdään silloin kun on tarve eikä silloinkaan tarvitse olla täydellistä jälkeä. Kauppareissu kahdesti viikossa, vaikka kerta viikossakin voisi riittää. Jne. Jne.[/quote]

Ziisus. ja sinä ne hommat teet? Jättäkää noi löysät peet.

Vierailija
425/431 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mitä en ymmärrä, on askareiden haaliminen. Tyhjentäkää kodista ylimääräiset rojut, ottakaa lapset mukaan kotitöihin jo pienenä ( vaatekaapin hyllyn reunoihin mitä vaatteita siihen kuuluu, hyvät säilytyssysteemit leluille yms) kausivaatteet eri paikkaan, ajastetut pesukoneet ja imurit ja lattianpesulaite, siivooja, kalenterit, lapsille arkitoimikuvakortit, lukkarit seinille. Omakotitalo ei ole mikään pakollinen, mutta varmasti joku teini tulee tekemään taskurahalla lumitöitä, nurtsin leikkaa robotti-imuri. Ei kausiverhoja tms krääsää. Ruuanlaittovuorot koko perheelle/valmisruokaa/noutoruokaa/ruokaboksit yms. Pesukoneen lisäksi kuivain ja tarvittaessa jokaiselle oma puhtaan pyykin kori. Pyykki lajitellaan jo koteihin, niin ei tarvitse tehdä sitä toiste ennen pesua ymsyms.

Vierailija
426/431 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas ihminen, pellolle potkaistavako? Voi tätä nykyajan "rakkautta"... Pelkkää itserakkautta, itsekkyyttä, kyselyä mitä minä saan tästä... Rakkaus on tekoja. Toisille.

Ilmoittaudut siis vapaaehtoiseksi jonka luo mies voi muuttaa? Siinäpä sinulle mukava projekti :)

Vierailija
427/431 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia hankit vielä lapsia tuollaisen mieslapsen kanssa?

Kyllä, miehen nykyinen käytös olisi pitänyt osata ennustaa jo alussa ja olla tekemättä mitään tuollaisen miehen kanssa. Haluaisin samanlaisen kristallipallon kuin sinulla, mistä niitä saa?

Kristallipalloa meillä kellään ei valitettavasti ole, mutta jälkiviisautta pitäisi olla.

Sanoit että mies lepäsi kuusi vuotta?!? Kuusi vuotta olet ollut ok sen kanssa että voitelet ja laitat valmiin voileivän aikuisen miehen nenän alle. Leikkaatko hänen lihat ja perunatkin valmiiksi???

Pitääkö sinun oikeasti tulla vauva.fi keskusteluun kuulemaan että ehkä joskus se ero on parempi? :D

Ole rehellinen: mikä arjessasi muuttuisi jos mies ei olisi kuvioissa voivottelemassa jaksamistaan?

Vierailija
428/431 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole siivonnut joulun jälkeen. Ihan hyvin pärjään. 

Elä sinä sotkuissasi jos haluat, Suomi on vapaa maa :)

Ap ei selvästikkään halua ja kuka tervejärkinen haluaisikaan kasvattaa lapsiaan sotkun keskellä.

Vierailija
429/431 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miehesi voi olla asperger. Tosi yleinen ongelma suomalaisilla miehillä väkilukuun nähden, ja kaltaisiasi aloituksia on lähes kuukausittain tällä palstalla. 

Assimiehet eivät yleensä jaksa kokopäivätyötä, tai sitten kaikki kotona jää hoitamatta: lapset eivät saa ruokaa tai syövät muroja, tiskejä voi olla kuukauden ajalta, pyykkiä on pesty viimeksi luoja ties milloin. Nämä miehet istuvat tietokoneella nollaamassa päätään, samalla kun lapset jäävät yksin ja kotityöt tekemättä. Eivät näe mitään ristiriitaa tässä, kuten eivät myöskään siinä, että sillä energialla jonka kuluttavat selittelyyn, olisi voinut jo esim. viedä ne roskat tai laittaa ne tiskit. Eivät tee tätä ilkeyttään, eivät vaan oikeasti ymmärrä.

Jos ap tai vastaavissa tilanteissa olevat ovat somessa, liittykää tukiryhmiin. Neurotyypillisesti poikkeava kumppani on superraskas, yleensä neurotyypillinen vaimo väsyy ja masentuu jossain vaiheessa. Eroprosentti on korkea myös. Osa naisista kehittää ns. Cassandra-syndrooman. 

t. ei, autismi EI ole supervoima

Allekirjoitan tämän kommentin täysin.

Olen assi-miehen vaimo ja todellakin olen väsynyt ja masentunutkin.

Ketjussa kuvattua käytöstä ja toimintaa on miehelläni jatkuvasti, eli tekee just sen mikä kiinnostaa ja sattuu huvittamaan ja kaikki loput on mun hoidettava ja se kaikki loput kattaakin lähes kaikki päivittäiset kotityöt, kaikki lasten asiat, talon kunnossa pidon jne.

Kaikkien perheen jäsenten tarpeet ovat mknun harteillani, mutta minun tarpeisiini ei kukaan vastaa, kukaan ei taida edes tajuta, että minulla voisi jotain tarpeita edes olla.

Ei, autismi ei todellakaan ole supervoima, eikä lievänä näy ulospäin seurusteluaikana, eikä välttämättä vieraammille ihmisille.

Perheessä ja parisuhteessa toisen aikuisen autismi tulee kyllä näkyväksi ja erittäin raskaaksi.

Eroaminenkin on hirvittävän raskas prosessi ja liian pitkään olen sitä lykännyt. Paradoksaalisesti mitä raskaampaa avioliitossa on, sitä vähemmän voimia eroprosessin läpivientiinkään on.

Vierailija
430/431 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehesi olisi hyvä mennä lääkärille ja päästä laboratoriokokeisiin. Uset hyvin tavalliset sairaudet ja puutokset väsyttää.

Vierailija
431/431 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Ap mikään vielä muuttunut näiden neljän kuukauden aikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän