Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei selviydy arjen pyörittämisestä

Vierailija
04.02.2023 |

Onko kenelläkään muulla miestä, jolla ei yksinkertaisesti energia ja rahkeet riitä tavallisesta arjesta selviytymiseen hetkellisesti yksin ilman että kunto romahtaa ja seurauksena on mielenterveysoireita?
Olen viime aikoina toden teolla havahtunut siihen, että näyttää siltä ettei mun mieheni vaan yksinkertaisesti kykene tavalliseen arkeen. Selvennykseksi, tavallisella arjella tarkoitan sitä, että päivittäin täytyy tiskata, laittaa ruokaa tai ainakin huolehtia että jämiä on jääkaapissa, lämmittää jos on takka, huolehtia koiran ruokinnasta ja lenkityksestä, siivota edes illalla hiukan, viedä roskat, ruokkia lapset, tehdä lumitöitä jne. Viikottain täytyy käydä kaupassa, pestä pyykkiä, siivota isommin ja lämmittää sauna. No se ei ole pakollinen. Eikö nuo ole ihan joka perheessä arjessa tapahtuvia asioita vai onko minulla vääristynyt käsitys?
Miehellä on vuosia ollut vaikeuksia selvitä näistä. Hän ahdistuu koko päiväksi ja lamaantuu, jos tietää että hänen pitäisi tänään tehdä kotitöitä. Vaikka itse hommiin menisi max tunti yhteensä, ei hän voi tehdä päivän aikana mitään muuta vaan torkkuen kerää voimia muun ajan. Hänelle ottaa kai voimille ajatus siitä että pitäisi tehdä jotain. Auton korjausta yms omia juttujaan tekee mielellään, ja se syökin usein arjen pyörityskykyä häneltä entisestään. Siksi olen päässyt helpommalla, kun teen suurimman osan itse. En voi luottaa, että hän tekee sovittua koiran iltapissatusta, koska voi yhtä hyvin olla makoilemassa sängyssä silloin. Ruuanlaittovastuuta en voi jättää hänelle, koska hän ei vaan tee mitään ruokaa silloin, ja riutuu itsekin koko päivän ravinnotta. Normaalisti teen kaikki ruuat, mutta myös laitan ne hänelle lautaselle ja keitän kahvit, voitelen leivän jne.
Välillä hänellä on myös kausia, kun on vuodepotilas eikä pysty osallistumaan arkeen lainkaan koska kokee että on ollut niin rankkaa, että pitää levätä viikkoja.

Koska olen pyörittänyt tätä sirkusta vuosia yksin saamatta lainkaan lomaa, alan olla siinä kunnossa että itkien kysyin mieheltä voisinko minäkin saada joskus lomailla tekemättä mitään niin että hän hoitaisi perheen. Vastasi, että tottakai, hän on reipas ihminen jolta hoituu kyllä arjen pyöritys. Hänelle sopi, että hän vastaisi kaikesta arkityöstä. Tämän viikon olenkin sitten levännyt. Jääkaappi ammottaa tyhjyyttään, perhe ei ole syönyt viikon aikana yhtään lämmintä ruokaa, talossa on kylmä, kukaan minua lukuunottamatta ei ole peseytynyt, roskis on sama kuin sunnuntaina. Lapsilta loppuu puhtaat vaatteet, kaupassa ei ole käyty viikkoon. Kysyttäessä ei edes tiedä onko kaapeissa ruokatarpeita. On tosi kärttyisen ja loukkaantuneen oloinen. Mitä ihmettä? Äijä nukkuu kuusi vuotta selvitäkseen yhden viikon minun arjestani, ja tämä on tulos?

Olen tietysti myös huolissani hänestä, eihän tuo ole normaalia mutta kun on mielestään ihan hyvässä kunnossa, aina vaan on joku ulkopuolinen syy miksi on väsynyt. Väh. kerran viikossa on myös kipeäksi tulossa. Ei koe tarvitsevansa apua. Ei ole töissä.
Mitä ihmettä tällaiselle ihmiselle voi tehdä? Hän ei teknisesti pärjäisi itsenäisesti asuen, mutta tuskin kuitenkaan saisi osastohoitopaikkaa. Onko minun velvollisuuteni vaimona hoitaa häntä vaikka hän olisi missä kunnossa? Mikä tällaiseen auttaa? Onko jollain omakohtaista kokemusta siitä, että ajatus kotitöistä lamaannuttaa mutta olet päässyt siitä eroon? Voisiko hän harjoittelemalla tottua kotitöihin? Minä kyllä tavallisesti jaksan tätä arkea pyörittää, mutta on todella ahdistava ajatus että en ihan oikeasti voisi koskaan hellittää ilman että koko perhe kärsii. Alan pian kallistua siihen, että seuraavan kerran kun tulen kipeäksi, pyydän anopin hoitamaan koko perhettä. Siinäpä ihmettelee, miksi poikansa ei terveenä voi hoitaa.

Kommentit (431)

Vierailija
281/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kovin normaalilta vaikuta. Tai en tiedä onko normaalia ja oma mieheni sitten epänormaali. Hän tekee kotitöitä ja huolehtii kaikista, viikonloppuisin nousee usein aiemmin kuin minä jotta minä saan levätä. Ei minun tarvitse pyytää.

Molemmat olemme töissä, minä ehkä enemmän arkena hoidan kodin ja lasten asioita mutta mies taas remppaa tai muuten korjailee jotain jos tarvitsee, tekee lumitöitä, huoltaa autoa

Kumpikin aikuisista pyrkii siihen että kaikilla on hyvä olla. Sitä on perhe ja rakastaminen.

Vierailija
282/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus rakkaus ei vaan riitä ja on ajateltava itseään ja tässä tapauksessa myös jälkikasvuakin.

Neuvoisin, että mies lääkäriin / psykiatrille, jos ei suostu niin järjestäisin M1 lähetteen hoitoon. Jos taustalla ei ole vakavaa sairautta niin jättäisin miehen. Niin paljon kuitenkin rakastan ja arvostan itseäni, etten jaksaisi uhrata omaa elämääni toisen piiaksi ja palvelijaksi.

Kyseessä ei ole hyvä parisuhde tai terve kasvuympäristö lapsille, jos isä vain makaa palveltavana.

Ei tuossa mitenkään täyty M1:n kriteerit, jos ei ole diagnosoitua mielisairautta eikä ole lisäksi akuutisti itsetuhoinen tai muille ihmisille vaarallinen. Mutta hoitoon olisi kyllä hyvä päästä, koska jotain on pielessä. 

No eikö tuo ole jo itsetuhoista, jos kuolee nälkään täysinäisen jääkaapin viereen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö oikein: ap tekee lumitöitä, tiskaa, siivoaa ja vie roskat JOKA PÄIVÄ? Miksi ihmeessä, kyllähän vähemmälläkin marttyyrimeiningillä pärjää?

Niitä tehdään joka päivä, jos on tarve, heillä on. Ei mitään tekemistä marttyyrimeinigillä.

Sinäkö et siivoa joka päivä?

Miten pääset pihasta autolla, jos et tee lumitöitä?

jne.

Asutaan kerrostalossa, joten talkkari tekee lumityöt. Ja ei meillä tosiaankaan siivota päivittäin. Miksi ihmeessä pitäisi? Kun laittaa tavarat käytön jälkeen paikalleen, ja astiat käytön jälkeen koneeseen, pysyy koti ihan tarpeeksi siistinä muutenkin. Kerran viikossa imuroidaan, pestään vessa ja pyyhitään pölyt. Kukaan ei ole ikinä vihjaissutkaan, että meillä olisi sotkuista. En myöskään voi ymmärtää miten edes monilapsisessa perheessä saadaan niin paljon roskaa aikaiseksi, että niitä pitäisi olla joka päivä kiikuttamassa ulos. Toki jos kaiken päivää pyyhkii pöytiä talouspaperilla tms. niin ehkä siitä sitten kertyy, en tiedä. 

Lapsiperheessä, varsinkin pikkulapsiperheessä, siivoamista, pyykkäämistä ja järjestämistä on ihan joka päivä, erilaista siivous- ja järjestämishommaa on monta kertaa päivässä. Homma vaan lisääntyy, jos lapsia on useampi. Tuo kuvailemasi, että koti pysyy siistinä, kun tavarat laittaa paikoilleen ja tiskit koneeseen heti käytön jälkeen toimii, jos taloudessa on vain 1-2 aikuista. Meilläkin pysyy koti kumman siistinä silloin, kun lapset on vaikkapa viikonlopun poissa. Ei tule sotkua.

- Eri

Ap:lla ja miehellä on yksi lapsi , eivätkä tuo äiti jaisä käy edes töissä. Kelaa sitä.

Vierailija
284/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että miehelläsi on jonkinlainen sairaus... masennus, tarkkaavuuden ja keskittymisen häiriö, väsymysoireyhtymä tms? Tai jotakin vielä pahempaa. Ei ole normaalia jos arjen rutiineista ei selviä ja pitää voimia keräillä jonkin asian tekoon ja sen jälkeen rasituksesta toipumiseen. Ohjaisin hänet lääkärille ja tutkimuksiin, mikä on tämän taustalla. Kovasti voimia ja tsemppiä arjen pyöritykseen sinulle. Varmasti rankkaa, kun joudut vielä miehestäkin huolehtimaan. Ei ihme, että olet väsynyt.

Ja kuullostaa siltä että ap ylisuorittaa sitä arkea. Kummankin on muututtava.

Eikä ylisuorita,vaan joutuu tekemään yksin kaiken ,koska toinen on niin saamaton eikä vain viitsi tehdä mitään.En kyllä pitäisi kotonani tällaista täysihoidossa.Pidä puolesi viimeinkin.

Vierailija
285/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö oikein: ap tekee lumitöitä, tiskaa, siivoaa ja vie roskat JOKA PÄIVÄ? Miksi ihmeessä, kyllähän vähemmälläkin marttyyrimeiningillä pärjää?

Niitä tehdään joka päivä, jos on tarve, heillä on. Ei mitään tekemistä marttyyrimeinigillä.

Sinäkö et siivoa joka päivä?

Miten pääset pihasta autolla, jos et tee lumitöitä?

jne.

Asutaan kerrostalossa, joten talkkari tekee lumityöt. Ja ei meillä tosiaankaan siivota päivittäin. Miksi ihmeessä pitäisi? Kun laittaa tavarat käytön jälkeen paikalleen, ja astiat käytön jälkeen koneeseen, pysyy koti ihan tarpeeksi siistinä muutenkin. Kerran viikossa imuroidaan, pestään vessa ja pyyhitään pölyt. Kukaan ei ole ikinä vihjaissutkaan, että meillä olisi sotkuista. En myöskään voi ymmärtää miten edes monilapsisessa perheessä saadaan niin paljon roskaa aikaiseksi, että niitä pitäisi olla joka päivä kiikuttamassa ulos. Toki jos kaiken päivää pyyhkii pöytiä talouspaperilla tms. niin ehkä siitä sitten kertyy, en tiedä. 

Lapsiperheessä, varsinkin pikkulapsiperheessä, siivoamista, pyykkäämistä ja järjestämistä on ihan joka päivä, erilaista siivous- ja järjestämishommaa on monta kertaa päivässä. Homma vaan lisääntyy, jos lapsia on useampi. Tuo kuvailemasi, että koti pysyy siistinä, kun tavarat laittaa paikoilleen ja tiskit koneeseen heti käytön jälkeen toimii, jos taloudessa on vain 1-2 aikuista. Meilläkin pysyy koti kumman siistinä silloin, kun lapset on vaikkapa viikonlopun poissa. Ei tule sotkua.

- Eri

Ap:lla ja miehellä on yksi lapsi , eivätkä tuo äiti jaisä käy edes töissä. Kelaa sitä.

No kenen muiden lapsia siellä sitten ruokitaan, kun aloituksessa puhutaan esimerkiksi lasten ruokkimisesta monikossa? Eikö vieraat lapset kannattaisi lähettää omiin koteihinsa syömään ja saamaan perushoivaa?

Vierailija
286/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä masentuneita ja nepsyjä mukamas riittää..? Kuitenkin jaksetaan autoa rassata tarkkaan ja hartaasti.

Sehän on nykyisin muolia , olla adhd , nepsu add, masentunut etc. Sen diagnoosin taakse kun menee , saa käyttäytyä kuin vajaaälynen ,laiskotella, elää toisten verorahoilla jne.

Näitä on nykyisin joka puolella.

Kuvottavaa kuunneltavaa.

Vierailija
287/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanut lukea koko settiä mutta joissakin kulttuureissa mis ei tee mitään vaan odottaa naisen tekevän puunkannon, vedenhaun pitkästä matkasta, ruoan ja lämmityksen, jäikin vähän epäselväksi mistä päin se on tullut

Vierailija
288/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä masentuneita ja nepsyjä mukamas riittää..? Kuitenkin jaksetaan autoa rassata tarkkaan ja hartaasti.

Sehän on nykyisin muolia , olla adhd , nepsu add, masentunut etc. Sen diagnoosin taakse kun menee , saa käyttäytyä kuin vajaaälynen ,laiskotella, elää toisten verorahoilla jne.

Näitä on nykyisin joka puolella.

Kuvottavaa kuunneltavaa.

Nämä keskittyy juuri siihen, mikä kiinnostaa. Muu jää hoitamatta.

Vierailija
289/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mies ole koskaan ollutkaan ns normaali.

Ap ja mies olivat tavanneet hyvin nuorina, kun mies asui opiskelija-asunnossa ja äitinsä pesi pyykit ja huoehti miehestä.

Jos silloin miehellä oli ollut burn out.

Sittemminkään mies ei ole päässyt kiinni työelämään, vaan maannut kotona sohvalla, jonne uusi äiti eli ap tuo ruokalautasenkin nenän eteen.

Mies ei tee yhtään mitään, vaan on täysin huollettava ja elätettävä.

Kyllähän tällaisia löytyy varmasti muitakin, mutta he kai asuvat jossain kehitysvammaisten asuntoloissa. Ihmetyttää eniten, että ap on ottanut tapauksen miehekseen ja elätettäväkseen ja vielä tehnyt lapsiakin hänen kanssaan. Hyvä uutinen on, että ap:lla on valittavana eron jälkeen rajaton miestarjonta, kun minkä tahansa parantolan ja tukiasunnon elämäntapatyötön, täysin huollettava mies kerran kelpaa.

Vierailija
290/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen on usein se joka haluaa sen kolmannen ja neljännen lapsen, joka päättää

kaikille lapsille aikaa ja kuljetusrumbaa vaativat harrastukset ympäri kaupunkia, lähikoulun jumppa ei riitä. Nainen haluaa sisustaa omakotitalon ja suunnitella pihan. sekä kasvihuoneen, jatkuvasti remontoida ja vaihdella huonekaluja sekä myllätä puutarhaa. Ehkä mökkikin. Nainen haluaa koiran ja kolme kissaa.

Nainen haluaa myös uran ja olla töissä kaiken tämän päälle kuten mies. Mies tajuaa että ura ja töissä olo ei suju uupumatta jos hoitaa nuo yllämainitut myös ja koska ne eivät mitkään olleet hänen valintojaan ja kaksi lastakin olisi riittänyt niin päättää että vaimo saa hoitaa omat valintansa.

Mihin väitteesi perustuu? Onko tästä jotain muutakin dataa kuin sinun oma mutusi?

Minun empiirinen, omakohtainen kokemukseni menee näin: Mies halusi ehdottomasti omakotitalon, minä olisin elellyt ihan onnellisena rivarissa. Mies halusi lapsia, minä olisin pärjännyt ilmankin. (No nyt kun niitä on, niin toki rakastan heitä enemmän kuin omaa elämääni.) Minä halusin tiilistä ladotun grillin pihalle, mies hankki hulppean grillituvan. Minä haaveilin pientä maaplänttiä suolammen rannalta telttailu- ja marjastuspaikaksi (ilman rakennuksia tai jalassaunalla), mies halusi tilavan mökin järven rannalta. Minulle riittää vanha halpa auto ja soutuvene, miehellä on kunnon munanjatke ja muskelivene.

Se on totta, että minä kuskaan lapsia harrastuksiin, hoidan pihaa ja halusin kissan ja koiran (jotka itse myös hoidan).

Minulla on myös ura, koska kaikkea tuota miehen haluamaa ja hankkimaa ei olisi kustannettu pelkästään hänen palkallaan. Teen myös valtaosan päivittäisistä kotitöistä, koska mies ei kamalasti jaksa osallistua. Kun on sen palkkatyön lisäksi ne lumityöt talvella ja nurmikon leikkuu kesällä (toki lumilingolla ja ajoleikkurilla).

Emme ole ainutlaatuisia näiden valintojemme kanssa, vaan aika lailla samalla tavalla on tuttavaperheissäkin mennyt. Että niin, kenenköhän valinnat tässä ketäkin kuormittavat?

Vierailija
291/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurusteluaikana kannattaa kiinnittää huomioita jos tuleva anoppi hiki hatussa passaa kaikessa miestään ja ukko vaan lukee lehtiä tai korkeintaan jossain kesämökkireissulla vähän nikkaroi. Älä ota tälläisen pariskunnan poikaa mieheksesi, sama edessä muuten.

Vierailija
292/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin mars, ei ole normaalia. Mahdollisia syitä uniapnea, kilpirauhasongelmat ja vaikka mitä.

Vierailija
293/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin mars, ei ole normaalia. Mahdollisia syitä uniapnea, kilpirauhasongelmat ja vaikka mitä.

Ei olekaan normaalia, mutta nuo miehen ongelmat ovat olleet pysyviä jo kouluajoista lähtien. Joku muu vika löytyy.

Eikö nämä miehen "ominaisuudet" ole muuten periytyneet lapsille, vai vaikuttavatko he normaaleilta?

Vierailija
294/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa palstoilta tuttu Allu on menestyjä tuohon mieheen nähden. Miettikääpä sitä. Ap voisi vaihtaa Alluun ja pariutuisi nykyisestä ylöspäin.

Vierailija
295/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Tuo ei ole kenenkään etu - ei edes sen miehen. Lääkäriin pitäisi päästä eikä suostua vain "masennusdiagnoosiin" vaan kyllä isommmasta asiasta on kyse jos on aina ollut tuollainen, että normaalit arjen asiat vievät kaikki voimat. 

MIllainen hän on sosiaalisesti - onko hänellä kavereita ja ystäviä vai viekö sosiaaliset ympyrät viimeisetkin voimat. 

Kyllä vanhvasti vaikuttaisi, että taustalla voisi olla neuropsykologisia haasteita autisminkirjosta ADHD:n...tai jotain muuta, mutta ei ns. "normaalia". Ehkä voisitte ottaa siivousapua kotiin jotain arjen helpotusta. Mies voisi hyötyöä ADHD-lääkityksestä.

Vierailija
296/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. Tuo ei ole kenenkään etu - ei edes sen miehen. Lääkäriin pitäisi päästä eikä suostua vain "masennusdiagnoosiin" vaan kyllä isommmasta asiasta on kyse jos on aina ollut tuollainen, että normaalit arjen asiat vievät kaikki voimat. 

MIllainen hän on sosiaalisesti - onko hänellä kavereita ja ystäviä vai viekö sosiaaliset ympyrät viimeisetkin voimat. 

Kyllä vanhvasti vaikuttaisi, että taustalla voisi olla neuropsykologisia haasteita autisminkirjosta ADHD:n...tai jotain muuta, mutta ei ns. "normaalia". Ehkä voisitte ottaa siivousapua kotiin jotain arjen helpotusta. Mies voisi hyötyöä ADHD-lääkityksestä.

Miten nämä käytännössä toteutetaan nämä vinkit? Jos mies ei kaipaa lääkärin apua niin miten täysivaltainen aikuinen sinne toimitetaan? Ja mistä otetaan siivousapua jos perheessä on maksimissaan yksi palkkatöissä käyvä aikuinen?

Vierailija
297/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että miehelläsi on jonkinlainen sairaus... masennus, tarkkaavuuden ja keskittymisen häiriö, väsymysoireyhtymä tms? Tai jotakin vielä pahempaa. Ei ole normaalia jos arjen rutiineista ei selviä ja pitää voimia keräillä jonkin asian tekoon ja sen jälkeen rasituksesta toipumiseen. Ohjaisin hänet lääkärille ja tutkimuksiin, mikä on tämän taustalla. Kovasti voimia ja tsemppiä arjen pyöritykseen sinulle. Varmasti rankkaa, kun joudut vielä miehestäkin huolehtimaan. Ei ihme, että olet väsynyt.

AP kertoo tehtävistä kotitöistä: "tavallisella arjella tarkoitan sitä, että päivittäin täytyy tiskata, laittaa ruokaa tai ainakin huolehtia että jämiä on jääkaapissa, lämmittää jos on takka, huolehtia koiran ruokinnasta ja lenkityksestä, siivota edes illalla hiukan, viedä roskat, ruokkia lapset, tehdä lumitöitä jne. Viikottain täytyy käydä kaupassa, pestä pyykkiä, siivota isommin ja lämmittää sauna. No se ei ole pakollinen"

Millä tavalla tuon on sinusta arjen ylisuorittamista? Täysin olennaisia ja tavallisia asioita jokaisessa huushollissa. 

No ei todellakaan ole tavallisia asioita. Kiinnosta ****** mikään lumen kolaaminen, en ole kolannut enkä kolaa. Siivota illalla? Siis joka ilta vai? Kerran viikossa on ihan tarpeeks, ja sitten pitäis lisäks vielä isommin siivota?! Kyllähän kuka tahansa väsyy tollasesta ku ei edes vapaa-ajalla saa olla rauhassa. Eri asia tietty, jos ei käy töissä...

- sivusta

Vierailija
298/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tarjoaa masennusdiagnoosia. En tähän usko.  Minulla oli psykiatrin diagnosoima masennus ja silti hoidin koiran tarpeet, vaikka oma vointi olisi ollut mikä tahansa. Kun masennus eteni vaikeaksi järjestin koiralle hoitopaikan siksi aikaa kun en päässyt enää sängystä ylös. Isoin syy oli varmaan se, että olen pohjimmaltani vastuuntuntoinen ja aidosti koiraani rakastava masennuksesta huolimatta. Nykyään jaksan enemmän ja masennus on taakse jäänyttä elämää. Toki sekään ei olisi parantunut ilman lääkitystä ja sitoutumista terapiaan.

Väitän, että reagointitavat kertovat paljon myös henkilön arvoista ja asenteista. Kirjoituksen perusteella en usko ap:n miehellä olevan omaa halua muutokseen ja siksi mikään ei tule muuttumaan. 

Vierailija
299/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP kertoo tehtävistä kotitöistä: "tavallisella arjella tarkoitan sitä, että päivittäin täytyy tiskata, laittaa ruokaa tai ainakin huolehtia että jämiä on jääkaapissa, lämmittää jos on takka, huolehtia koiran ruokinnasta ja lenkityksestä, siivota edes illalla hiukan, viedä roskat, ruokkia lapset, tehdä lumitöitä jne. Viikottain täytyy käydä kaupassa, pestä pyykkiä, siivota isommin ja lämmittää sauna. No se ei ole pakollinen"

Millä tavalla tuon on sinusta arjen ylisuorittamista? Täysin olennaisia ja tavallisia asioita jokaisessa huushollissa. 

No ei todellakaan ole tavallisia asioita. Kiinnosta ****** mikään lumen kolaaminen, en ole kolannut enkä kolaa. Siivota illalla? Siis joka ilta vai? Kerran viikossa on ihan tarpeeks, ja sitten pitäis lisäks vielä isommin siivota?! Kyllähän kuka tahansa väsyy tollasesta ku ei edes vapaa-ajalla saa olla rauhassa. Eri asia tietty, jos ei käy töissä...

- sivusta

Niin ap:n mieshän ei käy töissä. Toki varmaan liikaa vaadittu että kolaisi pihatien aamulla auki että toinen pääsee autolla töihin, joutaahan se töissä kävijä nousemaan varttia aiemmin kolaamaan...

Vierailija
300/431 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä käytännössä toteutetaan nämä vinkit? Jos mies ei kaipaa lääkärin apua niin miten täysivaltainen aikuinen sinne toimitetaan? Ja mistä otetaan siivousapua jos perheessä on maksimissaan yksi palkkatöissä käyvä aikuinen?

Ainakin omassa kunnassa tarjotaan lapsiperheiden kotipalvelua. Tämä kyseinen perhe olisi selvästi kohderyhmää. Myös perhetyötä on tarjolla. Ap.n perhe voisi hyötyä näistä palveluista. Kaiken kaikkiaan ap:n olisi hyvä kertoa avoimesti tilanteesta esim. neuvolassa tai ottaa yhteyttä lapsiperheiden palveluohjaukseen.