Kun soitat jollekulle, miksi oletat että hänellä on aikaa pysähtyä juuri sinun puheluusi vastaamiseen ja jäädä jutustelemaan pitkäksi ajaksi?
Ettei hänellä ole mitään omaa tekemistä kesken? Töitä, tv:tä, harrastuksia, ruoanlaittoa, kylpyä, siivoamista, lastenhoitoa, romantiikkaa tms? Että hän voi keskeyttää sen ihan koska vaan vain siksi kun sinä soitat?
Mikset arvosta hänen tekemisiään lainkaan?
Kommentit (283)
En oleta. Ja vastapuoli on osannut sanoa jos ei juuri nyt ehdi. Eihän sitä ikinä voisi soittaa kellekään jos ajatus olisi että pitäisi tietää valmiiksi onko toisella hyvä hetki. Itsekin sanon jos ei ole hyvä sauma ja toinen on tajunnut.
Meillä kaverin kanssa aukaistaan Skype sen merkiksi että on aikaa jonkin aikaa jutella ja silloin ollaan kotona kaikessa rauhassa. Kulkiessa ja muualla vastaan lyhyesti vain tärkeisiin puheluihin.
Jos julkisissa joku kälättää koko matkan ajan puhelimeen niin kyllä se häiritsee, tai terveyskeskuksen odotus tiloissa.
Miksi oletat?
En oleta yhtään mitään. Kysyn ensimmäisenä: Soitinko huonoon aikaan?
Tällöin vastaajalla on mahdollisuus sanoa, että hänellä on muuta tekemistä.
Karmea aloitus! Älä vastaa enää mihinkään puheluun. Ongelma ratkaistu! Elä yksin! Ja tee mieleisiä asioitasi ja töitäsi päivät pitkät. Älä todellakaan vastaa enää yhteenkään puheluun! Minulle itselleni kaikki ystävien ja tuttavien puhelut ovat suuri ilo. Lupaa ei tekstarilla tarvitse todellakaan kysyä! Vastaan, jos pystyn. 1,5 tunnin valituspuhelut ovat mulle niitä kaikkein mieluisimpia. Piristää todella! päivääni pohtia muutakin kuin inhokki töitäni ja ällö kotiaskareitani. Olemme kaikki erilaisia! Sinä inhoat puheluita. Älä siis vastaa!!!!! Minä en inhoa. Minä vastaan!!!!! Ja juttelen MIELELLÄNI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oleta vaan yleensä kysyn aina, onko kiireitä, ehditkö jutella.
Jo se puhelimen soiminen häiritsee esim. kylvyssä maatessa ja rentoutuessa kuunnellen äänikirjaa. Sitten sieltä soittaa joku pälättäjä joka huonolla tuurilla vielä valivalivalittaa koko puhelun ajan. Sinne meni se rentoutushetki. Ihan yhtä lailla olisit voinut kysyä tekstarillakin onko sillä toisella aikaa sinulle ilman että tuppaudut.
Mistä se pälättäjä tietää sun kylpyajat? Ensi kerralla laita kaikille pälättäjille tekstarina sun rentoutushetkesi.
Mikset laita kännyä äänettömälle?
Useimmat puhelut hoituvat alle viidessä minuutissa. Niin kiire on harvoin, etten ehtisi tuota aikaa juttelemaan. Jos puhelu on muuttumassa tyhjänpäiväiseksi jaaritteluksi, uskallan kyllä sanoa, että jatketaan paremmalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia ovat tyypit joille laitat kiireessä viestin niin eikö ne pian soita perään aargh. Yksi kaveri jopa sanoo että kun ei ole aikaa viestitellä. Mutta on aikaa jaaritella puhelimessa??
Ja sä et osaa sanoa ettet ehdi puhua? Mistä se soittaja sun kiireesi tietää.
Viestiisi vastaaminen ei ole kutsu maratonpuheluun. Soita jollekin muulle, mä en ehdi enkä jaksa. Lyhyesti voin vastata viestiin. That's it.
Vierailija kirjoitti:
Karmea aloitus! Älä vastaa enää mihinkään puheluun. Ongelma ratkaistu! Elä yksin! Ja tee mieleisiä asioitasi ja töitäsi päivät pitkät. Älä todellakaan vastaa enää yhteenkään puheluun! Minulle itselleni kaikki ystävien ja tuttavien puhelut ovat suuri ilo. Lupaa ei tekstarilla tarvitse todellakaan kysyä! Vastaan, jos pystyn. 1,5 tunnin valituspuhelut ovat mulle niitä kaikkein mieluisimpia. Piristää todella! päivääni pohtia muutakin kuin inhokki töitäni ja ällö kotiaskareitani. Olemme kaikki erilaisia! Sinä inhoat puheluita. Älä siis vastaa!!!!! Minä en inhoa. Minä vastaan!!!!! Ja juttelen MIELELLÄNI!
Mahtavaa. Osaat käyttää puhelinta kommunikointiin ja osaat tarvittaessa myös sanoa, etten ehdi nyt enempää jutella, syystä tai toisesta.
Niin minäkin osaan. Kyllä sitä sen verran saa suunvuoroa, että voi lopettaa puhelun. Se on loppujenlopuksi aika yksinkertaista.
Joskus voi myös jättää vastaamatta, laittaa puhelin ihan äänettömälle. Käyttöohjeista voi lukea, miten se tapahtuu, jos ei vielä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat puhelut hoituvat alle viidessä minuutissa. Niin kiire on harvoin, etten ehtisi tuota aikaa juttelemaan. Jos puhelu on muuttumassa tyhjänpäiväiseksi jaaritteluksi, uskallan kyllä sanoa, että jatketaan paremmalla ajalla.
Mammapalstalaiseksi harvinaisen fiksu ja oma-aloitteinen olet.
Vierailija kirjoitti:
Sopiihan se jos on juoruakan luonne.🤣 Sitten on kiva juoruta ihmisten asoita eteenpäin. Kyllä minäkin tunnen tämmöisen tapauksen kun se oikein kyttää sitä kännykkäänsä koko ajan. Hirveä riippuvaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaverin kanssa aukaistaan Skype sen merkiksi että on aikaa jonkin aikaa jutella ja silloin ollaan kotona kaikessa rauhassa. Kulkiessa ja muualla vastaan lyhyesti vain tärkeisiin puheluihin.
Jos julkisissa joku kälättää koko matkan ajan puhelimeen niin kyllä se häiritsee, tai terveyskeskuksen odotus tiloissa.
Joudun joskus matkaamaan 5-6 h junalla, extra-luokassa pitäisi olla hiljaista, siitä huolimatta jotkut soittavat tai vastaavat isoäänisesti puheluihin.
Vaunussa on myös puhelinkoppi, mutta se ei ole tarpeeksi äänieristetty, oven alla on iso aukko ilmanvaihdon takia luultavasti. Sitä kautta kuuluu ihan kaikki kälkätys.
Minulle saa soittaa tai viestitellä ihan koska tahansa. Huonon hetken tunnistaa siitä etten sillä hetkellä vastaa. Tai lyhyen hetken siitä että lopetan puhelun lyhyeen.
Soittajan ei tarvitse kristallipallo kädessä oletella yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, ettei silloin vastata, kun on kiire. Ystäväni osaavat kertoa, jos ei pitkiin porinoihin ole aikaa. Asiakkaiden kanssa sovitaan parempi hetki, jos siinä tilanteessa ei rauhassa ehdi keskustelemaan. Aika yksinkertaista.
Eli oletat että ihmiset pitävät puhelimen äänettömällä yo. tilanteissa ja aina muulloin saa soittaa eikä häiritse lainkaan?
No kuule, vaihdapa numerosi nyt toiseen, laita salaiseksi, äläkä sitten kerro sitä kenellekään, kun sulle ei kerran koskaan saa soittaa mistään syystä mihinkään aikaan.
Tai oikeastaan, miksi sulla ylipäätään on puhelin?! Ethän vaan itse koskaan soita kenellekään silloin, kun he ovat siivoamassa, tekemässä ruokaa, lenkillä, töissä?!
Luotan siihen, että ihmiset joille soitan eivät vastaa puhelimeen, jos on juuri jotain muuta tärkeämpää tekemistä.
Niin normaali-ihmiset tekevät AP. Nopeat asiat ilmoitetaan viestillä.
Mä en vastaa jos en ehdi puhua. Soitan takaisin kun ehdin puhua. Jos joku vastaa mulle, kysyn onko huono hetki. Näillä eväillä pääsee jo pitkälle. Aika harvoin tulee soiteltua, mieluummin viestittelen. Oikeastaan vain autolla ajaessa soitan, mieluummin kuin viestitän, kun hands free on keksitty.
Voi jessus mitä ihmisiä. Pistä se puhelin äänettömälle jos et halua vastata, tai yksinkertaisesti paina siitä napista, joka hiljentää soimisen silloin kun se soi.
Puhelin on alunperin nimenomaan soittamista varten. Ennen mentiin ovelle koputtamaan, siihen vastaamisesta sitä vasta olikin vaikea välttyä, jos valot oli päällä. Puhelimeen ei tarvitse vastata, eikä siitä normaalisti kukaan loukkaannu.
Ajatelkaapa kirjepostia, se tulee joillekin väkisin ovesta sisään! Miten röyhkeää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oleta vaan yleensä kysyn aina, onko kiireitä, ehditkö jutella.
Jo se puhelimen soiminen häiritsee esim. kylvyssä maatessa ja rentoutuessa kuunnellen äänikirjaa. Sitten sieltä soittaa joku pälättäjä joka huonolla tuurilla vielä valivalivalittaa koko puhelun ajan. Sinne meni se rentoutushetki. Ihan yhtä lailla olisit voinut kysyä tekstarillakin onko sillä toisella aikaa sinulle ilman että tuppaudut.
Siinä puhelimessa on sellainenkin nappi, jolla sen voi sulkea pois päältä. Etkö ole huomannut sitä?
En oletakaan vaan kysyn ensimmäisenä soitinko pahaan aikaan. Jos näin kävi, sovitaan uusi aika puhelulle ja jos ei, niin jatketaan puhumista.
Jos mä soitan kaverilleni vain jutellakseni niin laitan hänelle ensin messenger viestin missä kysyn ehtiikö jutella.
Typerintä on soittaa kun toinen on lähettänyt viestin, ja sanoa että että se on nopeampaa soittaa kuin kirjoittaa vastaus. Ei edes viestillä kysytä että ehditkö jutella. Voiko itserakkaampaa ihmistä olla? Nykyään osaan jo olla vastaamatta näiden sankarien puheluihin. Jos vastaan niin sanon heti että minulla on kiire, voitko puhua nopeasti. Joskus joutuu sanomaan kahteen kertaan. Suomessa muutenkin tuntuu olevan vallalla holtiton rupattelukulttuuri. Ilmeisesti työntekijälle ei nykyään voida sanoa että töihin siitä! Ei ihme että tuottavuus mataa