Kun soitat jollekulle, miksi oletat että hänellä on aikaa pysähtyä juuri sinun puheluusi vastaamiseen ja jäädä jutustelemaan pitkäksi ajaksi?
Ettei hänellä ole mitään omaa tekemistä kesken? Töitä, tv:tä, harrastuksia, ruoanlaittoa, kylpyä, siivoamista, lastenhoitoa, romantiikkaa tms? Että hän voi keskeyttää sen ihan koska vaan vain siksi kun sinä soitat?
Mikset arvosta hänen tekemisiään lainkaan?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi et sulje puhelintasi? Onko ÄO:si niin matala, että et osaa puhelinta suljea tai käyttää älä häiritse-tilaa. Muut eivät voi tietää, että kaivat paksua ahteriasi niin innokkaasti ettet osaa vastata. Katsos kun he luulevat sinua ihmíseksi, vaikka oletkin apina.
Mulla on teini-ikäisiä ja yksi aikuinen lapsi, joten en voi sulkea puhelinta tai laittaa sitä älä häiritse -tilaan.
Voit määritellä kenen puhelut tulee läpi älä häiritse-tilassa.
Soitan puheluita vain työasioissa, ja niitäkin on hyvin harvoin, enkä todellakaan jää jaarittelemaan. Itseäkin ärsyttää, jos asiakas menee sille linjalle, mutta asiakaspalvelijan roolissa sitä ei saa näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi et sulje puhelintasi? Onko ÄO:si niin matala, että et osaa puhelinta suljea tai käyttää älä häiritse-tilaa. Muut eivät voi tietää, että kaivat paksua ahteriasi niin innokkaasti ettet osaa vastata. Katsos kun he luulevat sinua ihmíseksi, vaikka oletkin apina.
Mulla on teini-ikäisiä ja yksi aikuinen lapsi, joten en voi sulkea puhelinta tai laittaa sitä älä häiritse -tilaan.
Et siis ole työelämässä. Nimittäin aika harvalla työpaikalla voi omaan puhelimeen vastailla työaikana. Kyllä se vaan on älä häiritse-tilassa vaikka olisi 15 lasta.
Mulla, kuten varmaan sadoilla tuhansilla muillakin suomalaisilla on puhelinetu eli työnantajan maksama puhelin jolla hoituu sekä omat että työpuhelut. Sattuneesta syystä se ei myöskään ole älä häiritse-tilassa työaikana. Täysin vieras käsitys urpolle jonka paras argumentti on että "Et siis ole työelämässä" ?
Tsemppaahan vähän.
Niin itseasiassa aika monella työpaikalla saa vastata omaan puhelimeen, ja jos ei niin sit koululla ja päiväkodilla on työpaikan numero että voivat hätätapauksessa soittaa. Tai esim jollain työpaikalla oli pienten lasten vanhemmilla lupa pitää puhelin mukana että näkee jos päiväkoti tai koulu soittaa. No, tietty on niitä paikkoja jossa ei voi vastata, mutta että niitä ois lähes kaikki työpaikat on pelkkää p*skapuhetta.
En tajua mikä siinä on niin vaikeaa. Jos ei halua vastata niin ei vastaa. Tai vastaa ja sanoo että on kiire, onko jotain tärkeää, tai soittaa sit takaisin kun on hyvä hetki, tai laittaa perään viestin että oliko jotain asiaa. Jotkut taas ei halua tai pysty lähettämään viestejä, ja ylipäätään viestien kirjoittaminen vie paljon enemmän aikaa kuin puhuminen, joten kyllä se nyt ap on tässä se joka on itsekäs ääliö joka haluaa tuhlata toisten aikaa vaatimalla näpyttelemään kaikki asiansa. Ja jos joku soittelee joka päivä jos et vastaa niin miksei hyvänen aika voi vaan soittaa takaisin kun itsellä on hyvä hetki? Tai laittaa viestiä ja ehdottaa aikaa puhelulle? Tai jos ei halua ollenkaan olla tekemisissä niin sit vaan estoon koko tyyppi. Ja kyllä se puhelimen piippailu viestien tullessakin häiritsee niitä rentoutumishetkiä, jos ei osaa laittaa äänettömälle.
Ymmärrän, että pitkät puhelut vievät liikaa aikaa kiireisessä elämässä. Olen itsekin joskus tuskastellut puhelun jälkeen, että kääk, onpa kello paljon. Mutta on myös oma vikani, jos en osaa lopettaa puhelua ystävällisesti, tai osaan, mutta usein on kiva rupatella, ja se unohtuu.
Olen valinnut lähes somettoman elämän, elämästäni ei tiedä juuri mitään kuin läheiset ihmiset, jos minulle ei soita tai tapaa minua. Puhelin on sen vuoksi tärkeä yhteydenpitoväline. Lenkillä napit korviin ja menoksi on hyvin tyypillistä minulle, mutta aina kysyn soitanko pahaan aikaan ja noin 50 % soitan ja puhelu päättyy siihen. Soitellaan myöhemmin uudelleen. Usein myös sanotaan, että aikaa on vain 10 min. tms. Tämä on ihan fine.
Ap lla on huono omatunto kun puhelin soi eikä haluaisi vastata, joten hän syyttää soittajaa väärään aikaan häiritsemisestä. Tämä on seurausta siitä kun kuvitellaan että pitää olla koko ajan tavoitettavissa. Ei tarvitse. Laita puh äänettömälle jos haluat rauhaa ja laiske se vaikka hetkeksi pois kädestäsi ettet näe kuka sinua tavoittelee.
Mitenkä saisimme yhdistettyä nämä kaikki
'häiriösoittelijat' ja yksinäiset ihmiset joiden puhelin ei koskaan soi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, ettei silloin vastata, kun on kiire. Ystäväni osaavat kertoa, jos ei pitkiin porinoihin ole aikaa. Asiakkaiden kanssa sovitaan parempi hetki, jos siinä tilanteessa ei rauhassa ehdi keskustelemaan. Aika yksinkertaista.
Eli oletat että ihmiset pitävät puhelimen äänettömällä yo. tilanteissa ja aina muulloin saa soittaa eikä häiritse lainkaan?
Mitä varten se puhelin mielestäsi on olemassa, jos siihen ei saa soittaa? Ihan hyvin voit jättää vastaamatta, pitää puhelinta äänettömällä tai pois päältä. Minä valitsen soittaa, jokainen voi valita vastaako.
Ei mulle soittelijat anna olla vastaamatta vaan soittavat niin pitkään kunnes vastaan ja useana päivänä peräkkäin.
Onko sulla pelkkä lankapuhelin käytössä vai mikä estää esto-toiminnon käytön?
Sitten soi lasten puhelimet jos en ole ns. käytettävissä tällaisiin jonninjoutaviin puheluihin.
Mitä kyseinen henkilö on sanonut sinulle kun olet pyytänyt ettei jatkossa mielellään ota sinuun yhteyttä puhelimitse? Itse mieluummin pidän yhteyttä viestien kautta ja olen tämän myös ihmisille ilmoittanut.
Onpa nyt vaikeaa taas. Jos olen huonossa paikassa, en vastaa ja saatan laittaa viestin että soitan takaisin myöhemmin. Jos taas en ehdi jutella kuin 5-10 min, kerron senkin puhelimessa ja tarvittaessa soitellaan sitten paremmalla ajalla, jos on enemmän juttua.
No voi voi.
Minä osaan sanoa, että nyt on huono hetki, soitellaan myöhemmin.
Ajatelkaa nuoret, ennen vanhaan oli lankapuhelin, joka pirisi eteisessä ja siihen tuli jokaisen perheenjäsen puhelut. Jos ketään ei ollut kotona, kukaan ei tiennyt, että puhelin oli soinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole työelämässä. Nimittäin aika harvalla työpaikalla voi omaan puhelimeen vastailla työaikana. Kyllä se vaan on älä häiritse-tilassa vaikka olisi 15 lasta.
Mulla, kuten varmaan sadoilla tuhansilla muillakin suomalaisilla on puhelinetu eli työnantajan maksama puhelin jolla hoituu sekä omat että työpuhelut. Sattuneesta syystä se ei myöskään ole älä häiritse-tilassa työaikana. Täysin vieras käsitys urpolle jonka paras argumentti on että "Et siis ole työelämässä" ?
Tsemppaahan vähän.
Vai että ihan sadoillatuhansilla.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi.
Minä osaan sanoa, että nyt on huono hetki, soitellaan myöhemmin.
Ajatelkaa nuoret, ennen vanhaan oli lankapuhelin, joka pirisi eteisessä ja siihen tuli jokaisen perheenjäsen puhelut. Jos ketään ei ollut kotona, kukaan ei tiennyt, että puhelin oli soinut.
Meille ei hankittu mökille puhelinta, kun olin lapsi. Sitten kun lopulta hankittiin, niin se laitettiin sivurakennukseen, mistä ei kuule kun se soi. Koska puhelin olisi häirinnyt mökkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt kysyä sukulaiselta kellonaikaa ja milloin saa soittaa, mutta sieltä ei oikein saa vastausta. Olisi kai parempi soitella harvemmin ettei vaan häiritse. Yhdelle tutulle en uskalla soittaa, koska takavuosina se kai häiritsi (hänellä oli asiakkaita samassa numerossa) vaikka sanoo että voisi soittaa milloin vaan - se milloin vaan ei ole ihan totta.
No voi hyvää päivää.
Ei kai kukaan osaa sanoa olenko ensi viikolla torstaina klo 18 -20 sellasessa tilanteessa että pystyy puhumaan.
Mielesyäni se että jollain ei oikein koskaan ole aikaa puhua tarkoittaa sitä ettei hän ole kiin ostunut keskustelemaan kanssani.
Tosin joku voi myös pelätä sitä että kun xx henkilö soittaa niin siitä ei pääse eroon alle tunnissa (tai jopa kahdessa). Kaikki eivät ole sellaisia että ilkeävät lopettaa puhelun kesken sillon kun ei enää voi itse puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oleta vaan yleensä kysyn aina, onko kiireitä, ehditkö jutella.
Jo se puhelimen soiminen häiritsee esim. kylvyssä maatessa ja rentoutuessa kuunnellen äänikirjaa. Sitten sieltä soittaa joku pälättäjä joka huonolla tuurilla vielä valivalivalittaa koko puhelun ajan. Sinne meni se rentoutushetki. Ihan yhtä lailla olisit voinut kysyä tekstarillakin onko sillä toisella aikaa sinulle ilman että tuppaudut.
Onko puhelimessasi joku pakkovastaamistoiminto?
Voi että. Ennen vanhaan oli lankapuhelin ja siihen juostiin pihaltakin vastaamaan, eikä tullut ihmisille mieleen, että olisi epäkohteliasta soittaa. Kyllä on nykyajan ihmsillä ongelmat.
En soita enää kenellekään etten häiritse. Ja nyt on kauhea poru kun en enää pidä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Soitan puheluita vain työasioissa, ja niitäkin on hyvin harvoin, enkä todellakaan jää jaarittelemaan. Itseäkin ärsyttää, jos asiakas menee sille linjalle, mutta asiakaspalvelijan roolissa sitä ei saa näyttää.
Minulla on alainen (hän esihenkilö roolissa) jolle soittamista vältän kaikin keinoin ja vastaan hänen puheluihinsa ehkä 1/4. Hänellä on aina kauheasti asiaa, hän jaarittelee, ihmettelee, taivastelee, toistaa samaa asiaa monta kertaa. Takertuu pikkuseikkoihin ja jää jankkaamaan ja pohtimaan.
Kun lähetän alaisilleni sähköpostia, niin osaan jo odottaa että kohta tämä henkilö soittaa. Hänen täytyy käsitellä lähes kaikki asiat puhumalla ja hän haluaa sanoa kaikkeen mielipiteensä ja usein kritisoivaan tyyliin.
Hän on myös jotenkin hassu persoona ku hän ei tajua (tai jotenkin hyväksy) että toinen haluaa tai joutuu lopettamaan puhelun. Vaikka sanon että nyt pitää lopettaa palaveri alkaa just tms niin hän vaan jaykaa eikä ota kuuleviin korviinsa vaikka olen hänen pomonsa.
Olen joskus ihan korottanut ääntäni ja sanonut että "kuule xxx, nyt täytyy lopettaa, mulla alkaa palaveri minuutin päästä, mä suljen nyt puhelimen, heido" sitten suljin puhelimen.
En toellakaan voi puhua 1/2 h puheluita jonkun kanssa työpäiväni aikana.
Ja ihmettelen miten hänellä on aikaa siihen.
Tutuille voi soittaa ja kysyä onko hyvä aika puhua hetki?
Sisaruksille ja läheisille saa soittaa koska vaan, vaikka keskellä yötä, ja uskaltavat olla vastaamatta jos ei oo hyvä hetki. Usein sitten laitan viestin, että ei ole mitään hätää, palataan kun keritään. Toki vältän soittamista öisin yms.
Muutoin vastaan itse kun mulle sopii, ja vastaan viesteihin melkein heti. Toimii minulle.
Tuon takia en soittele kuin niille joille tiedän että voi soittaa aina. Jos ei juuri silloin sovi puhua kun soitan, sen osaavat sanoa ja sitten soitellaan puolin ja toisin joskus toiste. Jännästi moni olettaa että kaikki tietää että ei voi soittaa. Jos on niin vihainen soitoista niin eikö sen puhelimen voisi tosiaan äänettömälle laittaa? Tai estää ne joille ei halua vastata. Toki on toimiva keino sekin että tiuskii ja vihoittelee soittajalle niin oppii varmasti sitenkin olemaan soittamatta. Ainakin jossain kohti oppii.
Kaverille ei enää voi soittaa silloin kun uusi miesystävä on lähettyvillä ja kun en voi tietää milloin hän on lähettyvillä niin en enää soita ollenkaan. Aina on ollut huono hetki.
Vierailija kirjoitti:
Voi että. Ennen vanhaan oli lankapuhelin ja siihen juostiin pihaltakin vastaamaan, eikä tullut ihmisille mieleen, että olisi epäkohteliasta soittaa. Kyllä on nykyajan ihmsillä ongelmat.
Niimpä.
Mutta tämäkin keskusteluketju kertoo siitä miten kiireisiä ja rasittuneita ihmiset ovat ja miten epäsosiaalisiksi muutumme.
Meillä mennään vuosikymmenestä toiseen vähemmän ja vähemmän yhteisölliseen kulttuuriin. Yksilökeskeisyytyä ja yksin oloa ja elämistä suositaan tai me ajaudumme siihen suuntaan. Sukulaiset saati ystävät eivät pidä yhteyttä. Jengi keskittyy vain itseensä ja omaan ydin lähipiiriin.
Minä minä kulttuuri voimistuu kokoajan. Ei jakseta tai olla kiinnostuneita muista.
Jos joku soittaa, sekin koetaan ärsyttäväksi aikasyöpöksi.
Toisaalta miksi pitää pelätä jollekin soittamista, se toinen ei vastaa jos ei ehdi tai on huono hetki.
Toisaalta miksi vastata puhelimeen jos ei pysty puhumaan. Miksi tästäkin pitää tehdä ongelma.
Tiedän yhden ystävyyssuhteen menneen poikki, kun toisella ei ollut heti aikaa jutella pidempää.