Oletko saanut kipuja kuriin ruokavaliolla, esimerkiksi reuma- ja autoimmuunisairauksia? Tai jollain muilla keinoin?
Sokerin poisjättö kuulemma auttaa, mitä muita kannattaisi jättää pois? Auttaako raakaravinto? Jotkin hivenaineet?
Kommentit (132)
terve.fi :
"Tämän hetkinen suositus reumapotilaille on noudattaa kasvisvoittoista sekaruokavaliota. Osteoporoosin vaaran vuoksi rasvattomat maitotuotteet ovat suositeltavia (kalsium ja D-vitamiini). Länsimaista dieettiä, joka sisältää paljon punaista lihaa ja kovaa rasvaa, pidetään tulehdusreaktioita suosivana. Välimeren dieettiä, kalaa, kasvisöljyjä ja keitettyjä vihanneksia pidetään taas tulehdusreaktioita hillitsevinä. Käsitykset liikkuvat nykyisin siihen suuntaan, että kala, kasvisöljyt ja keitetyt vihannekset suojaavat sekä nivelreumalta että sepelvaltimotaudilta."
Punalihaton reumaatikko jo 35-vuotta. En tiedä johtuuko siitä etten tarvii lääkkeitä kuin käsikaupantulehduslääkettä esim; tuulisella säällä.
Tämä sairaus on pitkälti pukeutumiskysymys eikä ruokavalion.
Lapsen pahaan IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymään on auttanut Fodmap ruokavalio mutta vatsakivun poisti piparminttukapselit ( saa ilman reseptiä apteekista) ja vahva maitohappobakteeri. Jos saa mainostaa niln Vivomixx ja nimenomaan vahvempi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketopedothan ovat kuin jotain naapurin propagandatrolleja. Syökää itse mitä haluatte, mutta älkää varsinkaan sairaille tyrkyttäkö pelkää läskin ja juuston syöntiä. Varsinkin, kun se joillekin voi aiheuttaa vakavia oireita kuten diabeetkikolle.
Olen itse toki lihavana ollessani kauan sitten yrittänyt ketodieettiä, oksettava olo ja ruokahaluuttomuushan siitä tuli, mutta kun hirveä tuska kyljen selkäpuolella alkoi, tuli kiire päivystykseen. Sappitiehyeiden tulehdus, sappirakko minulta oli jo nuorena poistettu.
Olen tuon jälkeen laihduttanut normaalipainoon ihan normaalilla syömisellä ja nautin todella paljon siitä, kun saa raikkaita hedelmiä ja kasviksia syödä.
Ok, keto-ruokavalio ei sopinut sinulle. Monelle se kuitenkin sopii ja auttaa sairauksien hoidossa. 2tyypin diabeetikoille se aiheuttaa sen, että sillä voi saada sairauden remissioon.
Vierailija kirjoitti:
terve.fi :
"Tämän hetkinen suositus reumapotilaille on noudattaa kasvisvoittoista sekaruokavaliota. Osteoporoosin vaaran vuoksi rasvattomat maitotuotteet ovat suositeltavia (kalsium ja D-vitamiini). Länsimaista dieettiä, joka sisältää paljon punaista lihaa ja kovaa rasvaa, pidetään tulehdusreaktioita suosivana. Välimeren dieettiä, kalaa, kasvisöljyjä ja keitettyjä vihanneksia pidetään taas tulehdusreaktioita hillitsevinä. Käsitykset liikkuvat nykyisin siihen suuntaan, että kala, kasvisöljyt ja keitetyt vihannekset suojaavat sekä nivelreumalta että sepelvaltimotaudilta."
Suositushan on juurikin tuo. Eri asia sitten onko tuollaisesta syömisestä mitään apua.
Atopian, migreenin, keuhkoputken- ja poskionteloiden tulehdukset. IBS on ollut jo ikuisuuden remissiossa, mutta en ole varma miten se tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Liha, kala, muna ja maitotuotteet on ihmisen ravinnon perusta ollut iät ja ajat. Siihen vähän vihreää ja marjoja niin pötkii jo pitkälle.
Kannattaa kokeilla ainakin jättämällä viljat ja sokeri kokonaan pois.
En voi käsittäå näitä "on ollut perusta jo vuosisatoja". Ensinnäkin ei ole ollut kaikkialla (etelämmässä). Kun pohjoisessa on näin pakon vuoksi ollut, niin ei se tarkoita, että liha tai maito sopisivat. Laktoosi-intoleranssi puhuu puolestaan. Punainen liha taas on aivan karmean työläs käsiteltävä elimistölle, se tekee olon raskaaksi ja jumittaa siellä suolistossa. Sen tajuaa, kun jättää pois ja kokeilee uudelleen.
Nimenomaan "vähän vihreää" ei riitä, jos haluaa kevyen, mutta energisen olon ja pudottaa painoa. Mutta kukin tyylillään, turha vain ihmetellä omaa tanakkuutta, jos ei suostu keventämään.
Kasvis- ja kalaruoka on itselleni paras. Riittävät ravinteet on saatavilla lihattomasta ja maidottomasta ruokavaliosta, joten mitään terveydellistä syytä syödä niitä ei ole.
Ihminen ei tosiaan ole lihansyöjäksi tarkoitettu, muuten hampaamme olisivat samanlaiset kuin kissoilla/koirilla ja voisimme syödä raakaa lihaa, kuten täällä sanottu.
Mutta paljonko liikutte, oikeasti? Urheilijat syövät suurin osa perusruokavaliota ja hiilihydraatteja. Eli hikiliikunta on paras lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön paljon paremmin ja parempaa ruokaa ketolla kuin ennen! Makujen maailma on mulle arkipäivää ja ruuat suorastaan gurmeeta.
Ennen olin niin väsynyt ja kipeä, että tein vain mitä äkkiä valmiiksi sai.
Tänään esimerkiksi meillä oli uunilohta, juustosalaattia, sitruunaisella avokado-ranskankermalla . Lapsille oli lisäksi perunoita ja kananmunakastiketta.
Iltapalaksi tein kinkkupiirakan. Lisäksi olen syönyt marjapehmistä, johon tulee vadelmia, mascarponea, mustikoita ja kuohukermaa.
Muutama pala tummaa suklaata ja lasillinen kuivaa valkoviiniä.
Mitäs teillä syötiin?
Meilläkin syötiin terveellisesti, mutta niin että ruokavaliossa on tarpeeksi kuitua ja luonnollisista lähteistä. Keto-ruokavalio jumitti mahan tosi nopeasti. Tänään kuitupuolelta pari palaa kuitupitoista gluteenitonta näkkäriä, täysjyväriisiä, 100g marjoja ja paljon porkkanaa.
Kaikki se rasva ja proteiini jämähti kyllä hyvin ketolla suolistoon, mutta hyvä, jos sulle toimii.Söit siis liikaa proteiinia. Sehän todellakin jumittaa, eikä ketoon edes kuulu proteiinin liikasyönti.
Tällä hetkellä toisella ruokavaliolla syön "liikaa" proteiinia. Yazion proteiinilaskuri ylittyy joka päivä. Mutta kappas, ei mitään ongelmaa, kun kuidut on huolehdittu ja rasva vähissä. Ja se rasvan määrä ketolla tekee kaikesta tosi tunkkaista.
En ole, mielestäni se on täysin keksittyä ja jopa ihmisen syyllistämistä sairaudesta. Vain lääkkeet ovat auttaneet.
Nimim. Monta autoimmuunisairautta
Vierailija kirjoitti:
En ole, mielestäni se on täysin keksittyä ja jopa ihmisen syyllistämistä sairaudesta. Vain lääkkeet ovat auttaneet.
Nimim. Monta autoimmuunisairautta
Toki lisättäköön se itsestäänselvyys, että keliakiaan auttaa vain gluteeniton ruokavalio. Tätä ei kuitenkaan ap varmaan tarkoittanut.
Sukulaistytöllä karmea akne häipyi kun hän alkoi syömään vegetaarista. Kilot myös häipyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha, kala, muna ja maitotuotteet on ihmisen ravinnon perusta ollut iät ja ajat. Siihen vähän vihreää ja marjoja niin pötkii jo pitkälle.
En voi käsittäå näitä "on ollut perusta jo vuosisatoja". Ensinnäkin ei ole ollut kaikkialla (etelämmässä). Kun pohjoisessa on näin pakon vuoksi ollut, niin ei se tarkoita, että liha tai maito sopisivat. Laktoosi-intoleranssi puhuu puolestaan. Punainen liha taas on aivan karmean työläs käsiteltävä elimistölle, se tekee olon raskaaksi ja jumittaa siellä suolistossa. Sen tajuaa, kun jättää pois ja kokeilee uudelleen.
Nimenomaan "vähän vihreää" ei riitä, jos haluaa kevyen, mutta energisen olon ja pudottaa painoa. Mutta kukin tyylillään, turha vain ihmetellä omaa tanakkuutta, jos ei suostu keventämään.
Kasvis- ja kalaruoka on itselleni paras. Riittävät ravinteet on saatavilla lihattomasta ja maidottomasta ruokavaliosta, joten mitään terveydellistä syytä syödä niitä ei ole.
Ihminen ei tosiaan ole lihansyöjäksi tarkoitettu, muuten hampaamme olisivat samanlaiset kuin kissoilla/koirilla ja voisimme syödä raakaa lihaa, kuten täällä sanottu.
Ihminen on biologisesti sekasyöjä eli syö sekä lihaa että kasviksia, se on ihan tieteellinen fakta. Ihmisen suolistossa entsyymit sulattavat lihan helposti, kasvisperäinen aines jumittaa suolistossa pidempään mätänemässä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistytöllä karmea akne häipyi kun hän alkoi syömään vegetaarista. Kilot myös häipyi.
Minä tunnen vain ylipainoisia kasvissyöjiä. Jännä juttu.
Tyhmä vastaus vähän tyhmään kysymykseen; olen. Jättämällä gluteenin pois, keliakian (autoimmuunisairaus) aiheuttamat vatsakivut ovat poistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on biologisesti sekasyöjä eli syö sekä lihaa että kasviksia, se on ihan tieteellinen fakta. Ihmisen suolistossa entsyymit sulattavat lihan helposti, kasvisperäinen aines jumittaa suolistossa pidempään mätänemässä.
Lisäksi, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Minä toki syön kasviksia, mutta yritin joskus siirtyä vielä kasvispainotteisempaan ruokavalioon. Siinä kävi niin, että parin viikon kuluttua vatsaa kivisti koko ajan sillain omistuisesti, kuin kiviä olisi ollut mahassa. Ja ruokaa alkoi tulla paljon sulamattomana ulos. Mulla ainakin on selkeästi raja, kuinka paljon kasviksia vatsa kestää ennen kuin se lakkaa kestämästä. Asiaan vaikuttaa myös se, että olen lievästi yliherkkä/allerginen hyvin useiden kasvisten, hedelmien, ja marjojen sisältämille nesteille. Kun paljon niitä käsittelee, menee käsien iho haavoille. Ja kun paljon syö, menee suu haavoille. Vatsassa ja suolistossa ehkä sama. Joten juu, jotta voin syödä kasviksia, niitä pitää syödä vain tietyissä rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketopedothan ovat kuin jotain naapurin propagandatrolleja. Syökää itse mitä haluatte, mutta älkää varsinkaan sairaille tyrkyttäkö pelkää läskin ja juuston syöntiä. Varsinkin, kun se joillekin voi aiheuttaa vakavia oireita kuten diabeetkikolle.
Olen itse toki lihavana ollessani kauan sitten yrittänyt ketodieettiä, oksettava olo ja ruokahaluuttomuushan siitä tuli, mutta kun hirveä tuska kyljen selkäpuolella alkoi, tuli kiire päivystykseen. Sappitiehyeiden tulehdus, sappirakko minulta oli jo nuorena poistettu.
Olen tuon jälkeen laihduttanut normaalipainoon ihan normaalilla syömisellä ja nautin todella paljon siitä, kun saa raikkaita hedelmiä ja kasviksia syödä.
Ok, keto-ruokavalio ei sopinut sinulle. Monelle se kuitenkin sopii ja auttaa sairauksien hoidossa. 2tyypin diabeetikoille se aiheuttaa sen, että sillä voi saada sairauden remissioon.
Kyllä joitain sairauksia kuten tietynlaista epilepsiaa hoidettiin ainakin ennen ketodieetillä. Tulehdussairauksille se ei tee hyvää.
Ties vaikka tehoaisi fibromyalgiaakin, joka ei ole "oikea" sairaus vaan aivojen kipukeskuksesta tuleva väärä viesti. Toki se kivun kokemus on kokijalle ihan todellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kasvisten mätänemisen haitoista (en ole havainnut tai kuullut arvostetuilta asiantuntijoilta mitään ongelmia peruskasviksista), mutta se on kiistämätön tosiasia, että kasviksista saa kevyemmän olon vatsaan kuin punaisesta lihasta, ja niillä painonpudotus on helpompaa. Mutta saahan sitä tehdä vastoin suosituksia...
Mitä tulee tuohon "sulattaa helposti lihan", niin ei ole totta punaisen lihan kohdalla. Ei todellakaan.
Ravitsemusterapeuttini kehotti minua ottamaan lihan takaisin ruokavalioon. Esim haarukallinen viikossa. Se edesauttaa suoliston mikrobiston monipuolisuutta ja siten vastustuskykyä. Ei liha pahasta ole, mutta monet syövät sitä ihan älyttömiä määriä. Ei pihvin päivävauhtia ole normaalia. Mutta ei sitä kokonaankaan kannata jättää.
Ja kun syö näin vähän lihaa, on varaa panostaa sen laatuun ja ennen kaikkea eettisyyteen.