Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko saanut kipuja kuriin ruokavaliolla, esimerkiksi reuma- ja autoimmuunisairauksia? Tai jollain muilla keinoin?

Vierailija
03.02.2023 |

Sokerin poisjättö kuulemma auttaa, mitä muita kannattaisi jättää pois? Auttaako raakaravinto? Jotkin hivenaineet?

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terve.fi/artikkelit/ruokavalio-auttoi-fibromyalgiaan

Tässä linkki esimerkiksi yhteen Hannan haastatteluun. Hän on kirjoittanut myös kirjan Kivuton ja opiskellut alalle omien kokemusten innoittamana.

Olen itse sairastanut yli 25 vuotta ja olen nähnyt monia näitä, jotka jonkin kikan avulla "paranevat" -- kunnes tulee huono kausi taas.

Ruokavalio ei tautia paranna, toki siitä on hyötyä kipujen vähentämisessä, mutta siihen tarvitaan paljon muutakin.

Vierailija
42/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi lieventämään IBS:ää ja nivelrikkoa keto. Ei ollut mitään muita sivuoireita kuin ankeus siitä, että joka paikkaan pitää ottaa omat eväät mukaan, erityisesti juhliin :D Rahaahan se vie ihan kamalasti, jos haluaa syödä mahdollisimman monipuolisesti mukaanlukien jälkkärit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään niin Ketoilun ystävä, mutta tykkään kyllä hyvistä rasvoista paljon ja  valita tuotteita joilla on matala GI indeksi. Pätkäpaasto on minulla toiminut ja kivut hävinnyt. Syöminen 8-10 tunnin sisälle ja muu aika paastoa.

Viikonloppuisin vedän vain sokeri/mättö överit useasti ja se on tosi jees.

Vierailija
44/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi lieventämään IBS:ää ja nivelrikkoa keto. Ei ollut mitään muita sivuoireita kuin ankeus siitä, että joka paikkaan pitää ottaa omat eväät mukaan, erityisesti juhliin :D Rahaahan se vie ihan kamalasti, jos haluaa syödä mahdollisimman monipuolisesti mukaanlukien jälkkärit.

Keto-ruokavalio ei ole syy siihen, että rahaa menee paljon, vaan omista valinnoistasi. Keto-ruokavaliolla pystyy syömään monipuolisesti halvallakin.

Vierailija
45/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.terve.fi/artikkelit/ruokavalio-auttoi-fibromyalgiaan

Tässä linkki esimerkiksi yhteen Hannan haastatteluun. Hän on kirjoittanut myös kirjan Kivuton ja opiskellut alalle omien kokemusten innoittamana.

Olen itse sairastanut yli 25 vuotta ja olen nähnyt monia näitä, jotka jonkin kikan avulla "paranevat" -- kunnes tulee huono kausi taas.

Ruokavalio ei tautia paranna, toki siitä on hyötyä kipujen vähentämisessä, mutta siihen tarvitaan paljon muutakin.

Itseasiassa se juuri parantaa. Se kikka on vaan siinä, että ei lipsu ruokavaliolta. Todennäköisesti se " huono kausi " johtuu siitä.

Hanna on täysin parantunut fibrosta ja keskivaikeasta masennuksesta ruokavaliolla. Ja minä myös.

Vierailija
46/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas ruokakauppaan menee suurinpiirtein saman verran rahaa kuin ennenkin. Nykyään rahani menevät oikeaan ruokaan , kun ennen oli kassit täynnä leipää, mehuja, jogurtteja, sipsiä, eineksiä.

Juhlissa syön mitä on tarjolla. Pieni pala kakkua mahtuu aina ruokavalioon.

Tämä on. Elämäntapa, ei mikään ankeusdieetti. Ankeampaa oli elämä ennen ketoa.

Ei ole ikävä sitä masennusta, kipua ja ravintoköyhää ruokaa .

Vierailija
47/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketoosi eli ketoasidosis on normaalia kovan duunin tekijöille  eli mm metsuri tai asfalttityöntekijä helteellä. 

Vierailija
48/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön paljon paremmin ja parempaa ruokaa ketolla kuin ennen! Makujen maailma on mulle arkipäivää ja ruuat suorastaan gurmeeta.

Ennen olin niin väsynyt ja kipeä, että tein vain mitä äkkiä valmiiksi sai.

Tänään esimerkiksi meillä oli uunilohta, juustosalaattia, sitruunaisella avokado-ranskankermalla . Lapsille oli lisäksi perunoita ja kananmunakastiketta.

Iltapalaksi tein kinkkupiirakan. Lisäksi olen syönyt marjapehmistä, johon tulee vadelmia, mascarponea, mustikoita ja kuohukermaa.

Muutama pala tummaa suklaata ja lasillinen kuivaa valkoviiniä.

Mitäs teillä syötiin?

Vierailija
49/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku näköjään poistatti vastaukseni ekalta sivulta :D

Kokeile carnivorea/eläinperäisiin tuotteisiin perustuvaa ruokavaliota kuukausi, niin näet eron. Saat syödä kaikkea lihaa, munia, kalaa, äyriäisiä ja voita.

Jotkut sietävät paremmin maitotuotteita, toisilla ne aiheuttavat tulehdusta. Siksi kannattaa pitäytyä aluksi vain voissa. Myöhemmin voit kokeilla lisätä ruoka-aineita ruokavalioon ja kokeilla vaikka ketoa tms. vähän sallivampaa ruokavaliota.

Kuulostaa ehkä äärimmäiseltä tai tylsältä nykyihmisestä, mutta moni vannoo tuon nimeen.

Vierailija
50/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön paljon paremmin ja parempaa ruokaa ketolla kuin ennen! Makujen maailma on mulle arkipäivää ja ruuat suorastaan gurmeeta.

Tänään esimerkiksi meillä oli uunilohta, juustosalaattia, sitruunaisella avokado-ranskankermalla . Lapsille oli lisäksi perunoita ja kananmunakastiketta.

Iltapalaksi tein kinkkupiirakan. Lisäksi olen syönyt marjapehmistä, johon tulee vadelmia, mascarponea, mustikoita ja kuohukermaa.

Mitäs teillä syötiin?

Perunaa?? Sitä hiilihydraattipommia!! Et siis ole keto dieetillä?

Vierailija
51/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs teillä syötiin?

Perunaa?? Sitä hiilihydraattipommia!! Et siis ole keto dieetillä?

Onko sulla vaikeuksia noin yleensäkin luetun ymmärtämisessä?

Vierailija
52/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketogeenisellä on ideana vaihtaa aineenvaihdunta hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen. Rasva ei ole myrkyllistä vaan rasva yhdistettynä viljaan, sokeriin ja muihin hiilihydraatteihin. Oma keho kestää hyvin. myös maitotuotteita. Maitoa en varsinaisesti juo, mutta käytän paljon juustoja , kermaa ja kreikkalaista jugurttia. Tämäkin on yksilöllistä. Jokaisen täytyy kokeilla ja löytää se mikä itselle sopii parhaiten ja olo on hyvä.

- ketoilija

Ketoilun  aineenvaihtotuotteet eivät välttämättä sovi nivelvaivaisille. Ja  myös sappivaivat voivat uhata.  Ja kihti.

Vierailija
53/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketogeenisellä on ideana vaihtaa aineenvaihdunta hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen. Rasva ei ole myrkyllistä vaan rasva yhdistettynä viljaan, sokeriin ja muihin hiilihydraatteihin. Oma keho kestää hyvin. myös maitotuotteita. Maitoa en varsinaisesti juo, mutta käytän paljon juustoja , kermaa ja kreikkalaista jugurttia. Tämäkin on yksilöllistä. Jokaisen täytyy kokeilla ja löytää se mikä itselle sopii parhaiten ja olo on hyvä.

- ketoilija

Ketoilun  aineenvaihtotuotteet eivät välttämättä sovi nivelvaivaisille. Ja  myös sappivaivat voivat uhata.  Ja kihti.

Mitkä ihmeen "aineenvaihtotuotteet"?  Ja millä systeemillä ne aiheuttaa kyseiset vaivat?

Vierailija
54/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa on olemassa autoimmunisairauksiin epävirallinen ruokavalio AIP. Kokeilin omalla vastuulla.

Idea on lähinnä jättää pois yleisimmät allergioita aiheuttavat ruoat kuten viljat, maitotuotteet, kananmunat, pavut, soija, siemenet, joksikin aikaa ja sitten alkaa varovasti lisäilemään ruoka-aine kerrallaan niitä takaisin ruokavalioon.

Oma kokemukseni oli se, että ruokavalio toimi ensin loistavasti oireisiin (tulehdus, iho, energia), mutta oli hankala toteuttaa opiskelijaruokalassa syövän arjessa. Tuli kalliiksi myös. Lisäksi jätin ruokavalioon kuuluvat liharuoat pois, koska en ole syönyt lihaa vuosikausiin. Ja kaiken lisäksi mulla on IBS, joten piti sovittaa tämä AIP ruokavalio FOODMAPiinkin.

Kun piti jonkin ajan jälkeen siirtyä kokeilemalla lisäämään noita kiellettyjä aineita, reagoin aika moneen, esim. voimakkaasti iho-oireilla kananmunaan, ja suolisto-oireilla muihin, joten jatkoin AIP:llä yli 10 kuukautta ja uuvuin totaalisesti.

Pidemmän päälle alkoi tulla oireita, koska alkoi ilmeisesti olla puutoksia joissain vitamiineissa ja ravintoaineissa ja energiaa ei saanut tarpeeksi (vaikka laskeskelin vitamiinien saantia yms.) Suolistokaan ei tykännyt lopulta tästä ruokavaliosta.

Lääkärin ja ravitsemusterapeutin kautta sitten jouduin lisäämään ruokavalioon gluteenittomia viljoja, sopivia maitotuotteita (vuohen- ja lampaanmaito, yms.), yms. Kananmunaakin voin nyt parin vuoden jälken syödä ilman akuutteja iho-oireita. Siemeniäkin olen syönyt välillä.

Suolisto-oireita näyttäisi edelleen tulevan tavallisista lehmänmaitotuotteista sekä soijasta. Mahdollisesti myös paprikasta, perunasta, sekä tomaatista (?). (Nämä oireita aiheuttavat aineet voivat olla kovin yksilöllisiä luulen.)

Suolisto alkoi parantua kun siirryin AIP:ltä pois, eli se ei sopinutkaan mun suolistolle. Nyt sitten kuitenkin on muita autoimmuunioireita taas enemmän. AIP näytti aiheuttavan myös unihäiriön, jonka kanssa edelleen taistelen jonkun verran.

En siis usko omien kokemusten perusteella että on sellaista ruokavaliota, jota voisi jatkuvasti noudattaa, ja joka auttaisi autoimmuunitautiin ilman vakavia ja pitkäaikaisia terveysongelmia. (Pohdin edelleen sitä, että voisiko tässä noudattaa jotain pätkäpaaston tapaista, että söisi ym. AIP-ruokavalion mukaan vaikkapa 1-2 päivää viikossa.)

Melkoinen kauhun tasapaino siis. Enkä suosittele tuota ruokavaliota kellekään tällä kokemuksella ellei noudata sitä lääkärin kanssa sopien ensin ja täydellisesti rajaamatta pois pois siinä mainittuja liharuokia yms.

Vierailija
55/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa on olemassa autoimmunisairauksiin epävirallinen ruokavalio AIP. Kokeilin omalla vastuulla.

Idea on lähinnä jättää pois yleisimmät allergioita aiheuttavat ruoat kuten viljat, maitotuotteet, kananmunat, pavut, soija, siemenet, joksikin aikaa ja sitten alkaa varovasti lisäilemään ruoka-aine kerrallaan niitä takaisin ruokavalioon.

Oma kokemukseni oli se, että ruokavalio toimi ensin loistavasti oireisiin (tulehdus, iho, energia), mutta oli hankala toteuttaa opiskelijaruokalassa syövän arjessa. Tuli kalliiksi myös. Lisäksi jätin ruokavalioon kuuluvat liharuoat pois, koska en ole syönyt lihaa vuosikausiin. Ja kaiken lisäksi mulla on IBS, joten piti sovittaa tämä AIP ruokavalio FOODMAPiinkin.

Kun piti jonkin ajan jälkeen siirtyä kokeilemalla lisäämään noita kiellettyjä aineita, reagoin aika moneen, esim. voimakkaasti iho-oireilla kananmunaan, ja suolisto-oireilla muihin, joten jatkoin AIP:llä yli 10 kuukautta ja uuvuin totaalisesti.

Pidemmän päälle alkoi tulla oireita, koska alkoi ilmeisesti olla puutoksia joissain vitamiineissa ja ravintoaineissa ja energiaa ei saanut tarpeeksi (vaikka laskeskelin vitamiinien saantia yms.) Suolistokaan ei tykännyt lopulta tästä ruokavaliosta.

Lääkärin ja ravitsemusterapeutin kautta sitten jouduin lisäämään ruokavalioon gluteenittomia viljoja, sopivia maitotuotteita (vuohen- ja lampaanmaito, yms.), yms. Kananmunaakin voin nyt parin vuoden jälken syödä ilman akuutteja iho-oireita. Siemeniäkin olen syönyt välillä.

Suolisto-oireita näyttäisi edelleen tulevan tavallisista lehmänmaitotuotteista sekä soijasta. Mahdollisesti myös paprikasta, perunasta, sekä tomaatista (?). (Nämä oireita aiheuttavat aineet voivat olla kovin yksilöllisiä luulen.)

Suolisto alkoi parantua kun siirryin AIP:ltä pois, eli se ei sopinutkaan mun suolistolle. Nyt sitten kuitenkin on muita autoimmuunioireita taas enemmän. AIP näytti aiheuttavan myös unihäiriön, jonka kanssa edelleen taistelen jonkun verran.

En siis usko omien kokemusten perusteella että on sellaista ruokavaliota, jota voisi jatkuvasti noudattaa, ja joka auttaisi autoimmuunitautiin ilman vakavia ja pitkäaikaisia terveysongelmia. (Pohdin edelleen sitä, että voisiko tässä noudattaa jotain pätkäpaaston tapaista, että söisi ym. AIP-ruokavalion mukaan vaikkapa 1-2 päivää viikossa.)

Melkoinen kauhun tasapaino siis. Enkä suosittele tuota ruokavaliota kellekään tällä kokemuksella ellei noudata sitä lääkärin kanssa sopien ensin ja täydellisesti rajaamatta pois pois siinä mainittuja liharuokia yms.

Morkkaat ruokavaliota, jota et edes noudattanut.

Vierailija
56/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nivelreumadiagnoosin ja pitkän lääkekuurin. Oletin, että kasvisruokavalio olisi hyväksi oireiden kannalta. Näin ei käynyt, mutta kalan syömisen lisääminen ja kalaöljyjen käyttö on mielestäni auttanut. Tietysti lääkkeetkin ovat tehneet tehtävänsä, mutta ainakaan samanlaisia kipuja ei ole kuin aiemmin, vaikka niitä lääkkeitä en enää joudu käyttämään.

Vierailija
57/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätit pois lihan, maitotuotteet ja munat ja ihmettelet, miksi menit huonoon kuntoon. Voi tätä järjen riemuvoittoa. Ja kuten toinen jo sanoi, et edes noudattanut ohjeen mukaista ruokavaliota, silti dumaat sitä.

58/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu, jos liha olisi kuulunut meidän ruokavalioon jo kauan kauan sitten niin me kykenisimme sitä syömään raakana niinkuin suurin osa  lihansyöjistä tekee.

Siksi ihmiset eivät ole niinkään lihansyöjiä, saatikka lihaan ei kannata keskittyä niin vahvasti.

Ihminen voi oikein mainiosti syödä lihaa raakana. Liha vaan pilaantuu aika helposti joten siksi on turvallisempaa syödä se kypsennettynä. Jos liha on varmasti tuoretta, mikään ei estä syömästä raakana. Monet syökin. Esim. tartarpihvi on herkkua.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
59/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs teillä syötiin?

Meilläkin syötiin terveellisesti, mutta niin että ruokavaliossa on tarpeeksi kuitua ja luonnollisista lähteistä. Keto-ruokavalio jumitti mahan tosi nopeasti. Tänään kuitupuolelta pari palaa kuitupitoista gluteenitonta näkkäriä, täysjyväriisiä, 100g marjoja ja paljon porkkanaa.

Kaikki se rasva ja proteiini jämähti kyllä hyvin ketolla suolistoon, mutta hyvä, jos sulle toimii.

Vierailija
60/132 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile carnivorea/eläinperäisiin tuotteisiin perustuvaa ruokavaliota kuukausi, niin näet eron. Saat syödä kaikkea lihaa, munia, kalaa, äyriäisiä ja voita.

Jotkut sietävät paremmin maitotuotteita, toisilla ne aiheuttavat tulehdusta. Siksi kannattaa pitäytyä aluksi vain voissa. Myöhemmin voit kokeilla lisätä ruoka-aineita ruokavalioon ja kokeilla vaikka ketoa tms. vähän sallivampaa ruokavaliota.

Kuulostaa ehkä äärimmäiseltä tai tylsältä nykyihmisestä, mutta moni vannoo tuon nimeen.

Siihen meidän keho on tehty :) Kun miettii ihmistä, joka eli vielä pääsääntöisesti luonnon armoilla / luonnosta saatavalla ravinnolla. Oikeastaan ihan hetki sitten.

Miksi tämä carnivore viesti on poistettu?

Maidosta vielä se että monelle ei sovi homogenoitu maito. Homogenoinnissa maidon rasva pilkotaan pieneksi ja se ärsyttää monen suolistoa. Luomu maitoa ei homogenoida ja se sopii monelle sellaiselle jonka maha ei kestä homogenoitua maitoa.