Vuokranantajien alamäki jatkuu: Kokoomus aikoo poistaa opiskelijoiden asumistuen
Onko Kokoomuksen ilmoittava miljardin euron säästötoimi asumistuessa tuen poistaminen opiskelijoilta?
Kokoomuksen mielestä tulisi myös harkita opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin.
Miljardin säästö asumistuessa tulee vaikuttamaan asuntojen vuokriin, jotka ovat olleet koronan jälkeen laskusuunnassa. Kannattaako asunnon vuokraaminen enää tulevaisuudessa? Vastikkeet ja korot nousevat. Asumistuki on tärkeä tulonsiirto ja apu valtiolta vuokranantajille.
Kommentit (770)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain opiskelijoiden asumistuet? Mielestäni opiskelua tulisi tukea aina enemmän kuin työttömyyttä.
Koska keski-ikäisillä ei ole käsitystä siitä, millaista on olla opiskelija tässä ajassa. He näkevät vain oman napansa ja on vaikea asettua toisen ihmisen asemaan. "Minä olin köyhä opiskelija, sietää muidenkin olla".
Miksi opiskelijan tulisi elää erityisen rikkaasti? Mikä siihen oikeuttaa?
Tähän olisi tosiaan hyvä saada vastaus. Miksi opiskelijan pitäisi olla oikeutettu elämään rikkaasti muiden rahoilla? Opiskelijat saavat jo nyt aivan valtavasti yhteiskunnalta; ilmaiset opinnot, ilmaisen terveydenhuollon, yhteiskunnan tarjoaman elätyksen, tuetut ateriat, jne.
Vastaan toki. Maksuttomat opinnot on jo huomioitu progressiivisessa verotuksessa. Argumentti on validi vain jos valmistumisen jälkeen lähtee ulkomaille. YTHS-maksu on pakollinen ja YTHS on ruuhkautunut eli suurin osa maksaa tyhjästä. Myös työttömät saavat yhteiskunnan tarjoaman elätyksen ja suuremmilla tuilla. Ateriatuki on iso plussa, mutta tulee silti selvästi kalliimmaksi kuin kokkaaminen itse. Opiskelija ei nykyiselläkään elä rikkaasti vaan köyhemmin kuin kukaan muu yhteiskunnassa. Opiskelijan aseman heikentäminen on moraalitonta ja voidaan toteuttaa vain siksi, että opiskelijat eivät rupea riehumaan ja rellestämään.
Eli sulla ei ole mitään vastausta siihen, miksi opiskelijoilla pitäisi olla täysi asumistuki.
Koska kaikilla muillakin pienituloisilla on. On vaikea perustella yleisen asumistuen tarpeellisuutta, jos sitä ei köyhimpiin eli opiskelijoihin uloteta.
Mitenhän kuvittelet, että juuri tuo kuitenkin oli mahdollista vuoteen 2017 asti? Vai etkö oikeasti tiennyt, että opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin vasta vuonna 2017? Ja aika paljon on ihmisiä menestykkäästi opiskellut tuota vuottakin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja teen samalla kohtuullisesti työtä, niin että kuitenkin jää myös terveellinen määrä vapaa-aikaa. Ympärilläni näen aivan uskomatonta käytöstä (pumpulissa kasvatetuilta?) opiskelijatovereiltani.
Eräs esimerkiksi valitti että on kohtuutonta vaatia yhtä aikaa opiskelemaan ja etsimään työharjoittelupaikkaa, koska siinä on liikaa työtä. Normaali opiskelukin tuntuu olevan liian rankkaa, vaikka ala ei ole mitenkään rankimmasta päästä.
Ongelma on todellinen, mutta tuntuu että se on enemmänkin näiden ihmisten stressinhallintataidoissa kuin ympäristössä. Ei ole olemassa yhteiskuntaa, joka pystyisi olemaan tarpeeksi pehmeä jotta nämä tapaukset pysyisivät tolpillaan. Heitä on aivan liikaa, luokastamme ehkä noin 75% on tämänsuuntaisia ajattelultaan.
Mikä tähän on johtanut? Olen itse muuttanut etelän kaupunkiin Lapista, ja siellä saman ikäisten mielenlaatu on aivan toinen. Onko kyse kasvatuksesta vai jostain muusta? Aidosti ihmettelen, tuntuu kuin eläisin jossain piilokamerassa.
Olen itse AMK opiskelija ja itselleni ei ainakaan jää paljoa yhtään aikaa opiskelujen ja liikunnan välille. En yksinkertaisesti millään kerkeisi tällä hetkellä tekemään vielä töitä.
En tiedä onko kiinni yksilössä vai siitä mitä opiskelee, mutta kyllä esim. lääkäri-, ja IT-alaa yliopistossa opiskelevat ovat koko ajan tehneet töitä opiskelun ja harrastustensa ohessa. Onko läksyjen määrässä eroa, don't know. Aikamoista aikatauluttamistahan tuollainen elämä on, mutta aikansa kutakin.
Sama oikislaisilla, kauppislaisilla ja teekkareilla.
Omituista, että jostain syystä kaikkein vaativimpien opintojen ohella voikin hyvin työskennellä mutta sitten jossain AMK:ssa tämä ei onnistuisikaan. Miten nämä AMK:laiset kuvittelevat työllistyvänsä ilman mitään työkokemusta valmistuttuaan? Vai onko tässä se syy että eivät työllisty?
AMK:sta työllistytään hyvin. Opintoihin kuuluvat pakollisena työharjoittelut toisin kuin yliopistossa, eli suhteita voi luoda ilman että tekee töitä opintojen ohella.
Itse sekä yliopistossa vaativaa alaa, että AMK:ssa vähemmän vaativaa alaa opiskelleena olen huomannut, että vaativaa alaa opiskelevilla on jostain syystä enemmän kykyä työntekoon opintojen ohella. AMK:ssa porukka on uupununeena ihan pelkästä opiskelusta, mikä on mielestäni yllättävää. Syytä en osaa sanoa, mutta voin arvailla.
AMK:ssa ainakin vaikuttaa opiskelun ja vapaa-ajan raja olevan häilyvämpi. Ryhmätöistä laitellaan viestiä sunnuntaina jne. (En koskaan vastaa, jos ei ole etukäteen sovittu.) Kahdessa tunnissa tehtävään tehtävään käytetään kahdeksan ja stressataan jos ei tullut täydellistä. Ylitunnollista ja ylikilttiä porukkaa, joka ottaa kaikesta suuret paineet ja menee rikki myös siitä, jos tunnilla syntyy liian kyseenalaistavaa keskustelua jostain aiheesta. Yliopiston puolella väittelyt olivat ihan normaali, kiinnostava osa opiskelua.
Vaikuttaa siltä, että yliopisto-opiskelijoilla on AMK-opiskelijoita paremmat metataidot, mutta tämä on vain minun havaintoni ja arvaukseni.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kokoomus voittaa vaaleja.
0rpo saastuttaa puolueensa. Todellista oikeistoa Suomessa ei ole. Suomessa ei tunneta yksilövastuun käsitettä.
Mites olisi.. Että vangit pakotettaisiin tekemään töitä sen eteen, että niille annetaan ilmainen 24/7 palvelu siellä vankilassa?
Miksi täällä ihmisten mielestä rikollisilla pitäisi olla paremmat oltavat, kuin opiskelijoilla?
Voisiko ihmiset maksaa myös kelataksit ja lääkkeet kokonaan itse. Eläkeläisten hoitokotimaksuja maksetaan verorahoista 5 miljardia, joten pitäisikö asunto myydä ja siitä rahat hoitokotimaksuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen ajatus! Kannatan, vaikka olen itsekin opiskelija.
Miksi?
Johan asia on perusteltu ketjussa. Miksi asumista yksiöihin pitäisi tukea, kun samaan aikaan on soluja tyhjillään? Niissä vuokrat alhaisemmat ja myös asumistukea maksetaan silloin vähemmän. Ne turhat neliöt ja opiskelijoiden elämänlaatu maksetaan verovaroista, ei ole edelleenkään sitä taikaseinää. Tärkeämpää on laittaa rahat esimerkiksi päiväkoteihin ja terveydenhuoltoon.
Ei jokainen ketjussa oleva perustele vastauksiaan identtisesti. Et siis poistaisi asumistukea kokonaan, mutta tukisit vain soluasumista? Kuulostaa järkevältä.
Se vanha asumislisä oli hyvä systeemi: asumistuelle euromääräinen katto. Silloin opiskelija, joka haluaa asua "leveästi", maksaa loput omasta pussistaan. Solussa asuva pärjää vähemmällä.
Nykyinen systeemi eli yleinen asumistuki toimii juuri näin. Vuokralla on euromääräinen katto ja jos menee yli niin joutuu maksamaan omasta pussistaan.
eri
Et nyt taida ymmärtää. Yleisessä asumistuessa ei ole euromääräistä kattoa, vaan prosentuaalinen. Joten mitä kalliimpi asunto, sitä enemmän rahaa saa yhteiskunnalta.
Asumislisässä oli euromääräinen katto. Eli sai saman summan, oli vuokran taso mikä tahansa. Mikä ohjasi valitsemaan halvempia asuntoja. Yleisellä asumistuella on vastakkainen vaikutus.
Yleinen asumistuki toimii prosentuaalisesti vain enimmäisasumismenoihin asti. Käytännössä suurimmista kaupungeista ei löydy yksiöitä vapailta markkinoilta, joiden vuokra olisi alle enimmäisasumismenojen, joten vaikutus on sama kuin aiemmassa asumislisässä.
Niin? Pointtihan on, että opiskelijoiden ei pidä asua maan kalleimmissa neliöissä suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa vapaiden markkinoiden asuinnoissa. Tämähän se koko ongelma on.
Ja edelleen: mitä nämä opiskelijat kuvittelevat tekevänsä valmistumisen jälkeen jos vain isojen kaupunkien kalleimmilla alueilla asuminen kelpaa? Ei niille alueille kaikkien palkka riitä eivätkä kaikki yhteiskunnassa saa asumistukea. Eikä todellakaan pidä. On todella sairasta opettaa ihmiset alusta asti siihen, että yhteiskunta maksaa jopa asumisenkin, ihan kuinka kalliilla alueella tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on, jos vaihdetaan asumistuesta asumislisään?
Asumislisä oli merkittävästi pienempi ja siinä enimmäisvuokra mistä sitä voi saada oli nykyhintatasoon suhteutettuna mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden saamat asumisen tuet ovat kasvaneet vuodesta 2016 noin 260 miljoonalla eurolla vuoteen 2020 mennessä. Kokoomuksen mielestä on vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen.
Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt, kokoomus toteaa.
Kokoomus esittää useita muutoksia asumistukeen.
Mihin hikisissä ja kalliissa yksiöissä asuvat opiskelijat aiotaan tunkea?
Soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen.
Minäkin asuin ensimmäistä tutkintoani suorittaessani solussa. Olihan se karua, mutta se kuului asiaan. Kun alalla ei ollut kuin pätkätöitä vaihdoin terveydenhoitoalan kouluun jonka aikana pystyin tekemään opiskelun ohessa töitä. Tuolloin asuin yksiössä (ilman asumistukea). Päivät olivat monesti 16-tuntisia eli kävin aamulla koulussa ja illalla olin töissä. Näin yleensä 3 päivää viikossa, muutoin opiskelin vapaa-ajalla jotta opin asiat. Tätä jaksoi kouluajan mutta molemmat olivat mahdollisia ratkaisuja tuohon aikaan. En tiedä miten nykyään. Ehkä nykynuoret eivät vain halua asua niissä soluissa ja pappa och stat betalar.
Ei kenenkään pidä joutua tekemään 16-tuntisia päiviä. Minusta on outoa, että ihmiset, jotka ovat joutuneet elämään noin, toivovat että myös nykysukupolvi joutuisi kärsimään, sen sijaan, että olisivat onnellisia, että asiat ovat nyt paremmin. Ei opiskeluajasta tee mitenkään tehokkaampaa tai parempaa se, että joutuu kärsimään taloudellisesta stressisstä. Se ei myöskään kannusta valmistumaan nopeammin, vaan pikemminkin päinvastoin, sillä stressi ja mt-ongelmat vain viivästyttävät valmistumista. Säästökohteita löytyy kyllä muualtakin, kuin siitä ihmisryhmästä, josta olisi tarkoitus tulla tulevaisuuden osaajia.
Ironisesti Kokoomus jo ilmoitti, etteivät aio leikata koulutuksesta. No, tämä ei olisi suoranainen koulutusleikkaus, mutta opiskelijoihin kohdistettu joka tapauksessa. Ja tietysti on ihan varmaa, että lisääkin koulutusleikkauksia olisi tavalla tai toisella tiedossa, onhan lukukausimaksujakin taas väläytelty.
Nyt alkaa nykynuorten resilienssin taso selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ihmiset maksaa myös kelataksit ja lääkkeet kokonaan itse. Eläkeläisten hoitokotimaksuja maksetaan verorahoista 5 miljardia, joten pitäisikö asunto myydä ja siitä rahat hoitokotimaksuihin?
Alkoholistien ja huumeidenkäyttäjien hoidot kanssa yksityisiksi ja omakustantaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon lisäksi maksetaan 33 miljardia eläkkeitä, joista vain 5 miljardia verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi.. Että vangit pakotettaisiin tekemään töitä sen eteen, että niille annetaan ilmainen 24/7 palvelu siellä vankilassa?
Miksi täällä ihmisten mielestä rikollisilla pitäisi olla paremmat oltavat, kuin opiskelijoilla?
Koska ne on itse näitä rikollisia. Siksi sormea osoitetaan kaikkialle paitsi niitä kohtaan, joilta pitäisi oikeasti leikata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä loppuisi opiskelu saman tien jos olisi pakko soluasuntoon muuttaa. En kaipaa hienoa uutta asuntoa, pieni ja vanha yksiö riittää loistavasti, mutta oma sen on kuitenkin oltava. Ei mielenterveys kestäisi viiden vuoden yliopisto-opiskelua samassa asunnossa tuntemattomien kanssa, ja sellaisia kavereita ei ole joiden kanssa voisi asua kimppakämpässä. Ahdistaisi todella paljon olla samassa asunnossa tuntemattomien kanssa. Ehkä tuo olisi menetellyt lukioikäisenä, mutta ei enää +25-vuotiaana yliopisto-opiskelijana. Vanhempien luona asuminenkaan ei ole kaikille mahdollista, esimerkiksi minulla olisi ollut n. 150km matka lähimpään yliopistoon. Epäilen, että into opiskelua kohtaan vähenee jos asumista hankaloitetaan, kun ei näillä opiskelijan rahoilla nytkään juhlita.
Miten kuvittelit, että ihmiset onnistuivat opiskelemaan vielä vain 6 vuotta sitten? Yleinen asumistuki opiskelijoille tuli vasta vuonna 2017. Joten siihen asti kaikki ovat onnistuneet juuri siinä, minkä väität olevan mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
On se jännää miten täällä kyllä ollaan valmis pakottamaan opiskelijat, kunnolliset kansalaiset soluasuntoihin.
Samaan aikaan perkele vankiloissa ihmiset elää omissa selleissä ja 24/7 hoitopalvelussa. Niille maksetaan vielä rahaa siitä, että OVAT VANKILASSA. Saavat vielä sen lisäksi opiskella ilmaiseksi ja kaikki terveydenhuollot, salilla käynti jne maksettu.
Miten luulette että kun otetaan opiskelijoilta tuet pois, että alkaako ne tekemään rikoksia jotta pääsevät ilmaiseksi opiskelemaan täyshoitoon vankilaan?
Täytyy olla melkoisesti elämästä vieraantunut ja sosiaalisista fobioista kärsivä, että pitää solukämppää jotenkin huonompana vaihtoehtona kuin vankilaa.
200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 eläkeläistä leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä loppuisi opiskelu saman tien jos olisi pakko soluasuntoon muuttaa. En kaipaa hienoa uutta asuntoa, pieni ja vanha yksiö riittää loistavasti, mutta oma sen on kuitenkin oltava. Ei mielenterveys kestäisi viiden vuoden yliopisto-opiskelua samassa asunnossa tuntemattomien kanssa, ja sellaisia kavereita ei ole joiden kanssa voisi asua kimppakämpässä. Ahdistaisi todella paljon olla samassa asunnossa tuntemattomien kanssa. Ehkä tuo olisi menetellyt lukioikäisenä, mutta ei enää +25-vuotiaana yliopisto-opiskelijana. Vanhempien luona asuminenkaan ei ole kaikille mahdollista, esimerkiksi minulla olisi ollut n. 150km matka lähimpään yliopistoon. Epäilen, että into opiskelua kohtaan vähenee jos asumista hankaloitetaan, kun ei näillä opiskelijan rahoilla nytkään juhlita.
Jos et kykene yhteisasumiseen, mutta olet aivan terve nuori ihminen niin mielestäni sinun tulee kustantaa erotus soluasumisesta ja yksiössä asumisesta itse ja saada tuet mitoitettuna soluasumiseen.
Tämä. Jos on varaa nyrpistää nenää solulle, on varaa kustantaa itse parempaa. Tämänkin tapauksen olisi vain hyvä oppia yhteiseloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon lisäksi maksetaan 33 miljardia eläkkeitä, joista vain 5 miljardia verorahoista.
3 miljardia on kansan- ja takuueläkkeitä. 30 miljardia taas työeläkkeitä, joista 25 miljardia maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista ja 5 miljardia rahastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännää miten täällä kyllä ollaan valmis pakottamaan opiskelijat, kunnolliset kansalaiset soluasuntoihin.
Samaan aikaan perkele vankiloissa ihmiset elää omissa selleissä ja 24/7 hoitopalvelussa. Niille maksetaan vielä rahaa siitä, että OVAT VANKILASSA. Saavat vielä sen lisäksi opiskella ilmaiseksi ja kaikki terveydenhuollot, salilla käynti jne maksettu.
Miten luulette että kun otetaan opiskelijoilta tuet pois, että alkaako ne tekemään rikoksia jotta pääsevät ilmaiseksi opiskelemaan täyshoitoon vankilaan?
Täytyy olla melkoisesti elämästä vieraantunut ja sosiaalisista fobioista kärsivä, että pitää solukämppää jotenkin huonompana vaihtoehtona kuin vankilaa.
Oletkohan yhtään ajantasalla siitä millaisia Suomen vankilat on?
Ja että suurin osa Suomen vankiloista on vielä avovankiloita, eli vankilassa oleva henkilö saa lähteä päiväksi vankilasta pois?
Taitaa olla melkoisesti asiasta vieraantunut ja tietämätön, että kirjoittaa tuollaisia kommentteja.
Suomen vankilat ei ole mitään Venäjän tai Amerikan tapaisia vankiloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja teen samalla kohtuullisesti työtä, niin että kuitenkin jää myös terveellinen määrä vapaa-aikaa. Ympärilläni näen aivan uskomatonta käytöstä (pumpulissa kasvatetuilta?) opiskelijatovereiltani.
Eräs esimerkiksi valitti että on kohtuutonta vaatia yhtä aikaa opiskelemaan ja etsimään työharjoittelupaikkaa, koska siinä on liikaa työtä. Normaali opiskelukin tuntuu olevan liian rankkaa, vaikka ala ei ole mitenkään rankimmasta päästä.
Ongelma on todellinen, mutta tuntuu että se on enemmänkin näiden ihmisten stressinhallintataidoissa kuin ympäristössä. Ei ole olemassa yhteiskuntaa, joka pystyisi olemaan tarpeeksi pehmeä jotta nämä tapaukset pysyisivät tolpillaan. Heitä on aivan liikaa, luokastamme ehkä noin 75% on tämänsuuntaisia ajattelultaan.
Mikä tähän on johtanut? Olen itse muuttanut etelän kaupunkiin Lapista, ja siellä saman ikäisten mielenlaatu on aivan toinen. Onko kyse kasvatuksesta vai jostain muusta? Aidosti ihmettelen, tuntuu kuin eläisin jossain piilokamerassa.
Olen itse AMK opiskelija ja itselleni ei ainakaan jää paljoa yhtään aikaa opiskelujen ja liikunnan välille. En yksinkertaisesti millään kerkeisi tällä hetkellä tekemään vielä töitä.
En tiedä onko kiinni yksilössä vai siitä mitä opiskelee, mutta kyllä esim. lääkäri-, ja IT-alaa yliopistossa opiskelevat ovat koko ajan tehneet töitä opiskelun ja harrastustensa ohessa. Onko läksyjen määrässä eroa, don't know. Aikamoista aikatauluttamistahan tuollainen elämä on, mutta aikansa kutakin.
Sama oikislaisilla, kauppislaisilla ja teekkareilla.
Omituista, että jostain syystä kaikkein vaativimpien opintojen ohella voikin hyvin työskennellä mutta sitten jossain AMK:ssa tämä ei onnistuisikaan. Miten nämä AMK:laiset kuvittelevat työllistyvänsä ilman mitään työkokemusta valmistuttuaan? Vai onko tässä se syy että eivät työllisty?
AMK:sta työllistytään hyvin. Opintoihin kuuluvat pakollisena työharjoittelut toisin kuin yliopistossa, eli suhteita voi luoda ilman että tekee töitä opintojen ohella.
Itse sekä yliopistossa vaativaa alaa, että AMK:ssa vähemmän vaativaa alaa opiskelleena olen huomannut, että vaativaa alaa opiskelevilla on jostain syystä enemmän kykyä työntekoon opintojen ohella. AMK:ssa porukka on uupununeena ihan pelkästä opiskelusta, mikä on mielestäni yllättävää. Syytä en osaa sanoa, mutta voin arvailla.
AMK:ssa ainakin vaikuttaa opiskelun ja vapaa-ajan raja olevan häilyvämpi. Ryhmätöistä laitellaan viestiä sunnuntaina jne. (En koskaan vastaa, jos ei ole etukäteen sovittu.) Kahdessa tunnissa tehtävään tehtävään käytetään kahdeksan ja stressataan jos ei tullut täydellistä. Ylitunnollista ja ylikilttiä porukkaa, joka ottaa kaikesta suuret paineet ja menee rikki myös siitä, jos tunnilla syntyy liian kyseenalaistavaa keskustelua jostain aiheesta. Yliopiston puolella väittelyt olivat ihan normaali, kiinnostava osa opiskelua.
Vaikuttaa siltä, että yliopisto-opiskelijoilla on AMK-opiskelijoita paremmat metataidot, mutta tämä on vain minun havaintoni ja arvaukseni.
Eli nuoriso ei enää osaa laittaa järkeviä rajoja ja käyttää tervettä järkeään. Jonkun pitäisi tulla kädestä pitäen neuvomaan, että "nyt on tarpeeksi hyvä, lepää loppupäivä".
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa ja siitä 2,7 euroa menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Yleinen asumistuki toimii prosentuaalisesti vain enimmäisasumismenoihin asti. Käytännössä suurimmista kaupungeista ei löydy yksiöitä vapailta markkinoilta, joiden vuokra olisi alle enimmäisasumismenojen, joten vaikutus on sama kuin aiemmassa asumislisässä.