Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantajien alamäki jatkuu: Kokoomus aikoo poistaa opiskelijoiden asumistuen

Vierailija
03.02.2023 |

Onko Kokoomuksen ilmoittava miljardin euron säästötoimi asumistuessa tuen poistaminen opiskelijoilta?

Kokoomuksen mielestä tulisi myös harkita opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin.

Miljardin säästö asumistuessa tulee vaikuttamaan asuntojen vuokriin, jotka ovat olleet koronan jälkeen laskusuunnassa. Kannattaako asunnon vuokraaminen enää tulevaisuudessa? Vastikkeet ja korot nousevat. Asumistuki on tärkeä tulonsiirto ja apu valtiolta vuokranantajille.

https://www.salkunrakentaja.fi/2021/11/asumistuki-kokoomus/

Kommentit (770)

Vierailija
381/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä loppuisi opiskelu saman tien jos olisi pakko soluasuntoon muuttaa. En kaipaa hienoa uutta asuntoa, pieni ja vanha yksiö riittää loistavasti, mutta oma sen on kuitenkin oltava. Ei mielenterveys kestäisi viiden vuoden yliopisto-opiskelua samassa asunnossa tuntemattomien kanssa, ja sellaisia kavereita ei ole joiden kanssa voisi asua kimppakämpässä. Ahdistaisi todella paljon olla samassa asunnossa tuntemattomien kanssa. Ehkä tuo olisi menetellyt lukioikäisenä, mutta ei enää +25-vuotiaana yliopisto-opiskelijana. Vanhempien luona asuminenkaan ei ole kaikille mahdollista, esimerkiksi minulla olisi ollut n. 150km matka lähimpään yliopistoon. Epäilen, että into opiskelua kohtaan vähenee jos asumista hankaloitetaan, kun ei näillä opiskelijan rahoilla nytkään juhlita.

Vierailija
382/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelupaikkoja useammalla alalla on vain isoilla paikkakunnilla. Vähänkään pienemmillä ei ole kuin muutama ala, pienimmissä vain lukio. Peruskoulun jälkeen iso osa joutuu muuttamaan opintojen perään vaikka ei ehkä niin huvittaisi. Ei heitä pitäisi rankaista asumistuen poistolla ja pakottaa johonkin kahden hengen asuntolakoppiin jossa käden suoristamalla sormet on jo kämppiksen sängyssä. Opiskelijasolut ok, niihin saa asumistukea, sekö pitäisi poistaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kokoomus voittaa vaaleja.

Vierailija
384/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain opiskelijoiden asumistuet? Mielestäni opiskelua tulisi tukea aina enemmän kuin työttömyyttä.

Koska keski-ikäisillä ei ole käsitystä siitä, millaista on olla opiskelija tässä ajassa. He näkevät vain oman napansa ja on vaikea asettua toisen ihmisen asemaan. "Minä olin köyhä opiskelija, sietää muidenkin olla".

Miksi opiskelijan tulisi elää erityisen rikkaasti? Mikä siihen oikeuttaa?

Tähän olisi tosiaan hyvä saada vastaus. Miksi opiskelijan pitäisi olla oikeutettu elämään rikkaasti muiden rahoilla? Opiskelijat saavat jo nyt aivan valtavasti yhteiskunnalta; ilmaiset opinnot, ilmaisen terveydenhuollon, yhteiskunnan tarjoaman elätyksen, tuetut ateriat, jne.

Rikkaasti?missä mailmassa sä elät?Tietysti,jos alle 300€+asumistuki riittää sulle rikkaaseen elämään,niin onnea sinulle!

Asuminen alueella, jonka keskimääräiset neliöhinnat ovat 8000 eur, on rikkaan ihmisen elämää. Ja opiskelijat asuvat nyt juuri tällaisilla alueilla.

Tällä tavalla ajattelemalla myös Hermannissa sijaitsevassa vankilassa asuvat viettävät rikkaan ihmisen elämää. Nojoo Jätkäsaareen varmasti viittaat, mutta asuu siellä myös työttömiä kaupungin vuokra-asunnoissa sekä vammaisia tukiasunnoissa. Eli ei tämä ole mikään opiskelijoiden etuoikeus vaan Helsingin asuntopolitiikkaa.

380

Vierailija
385/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja teen samalla kohtuullisesti työtä, niin että kuitenkin jää myös terveellinen määrä vapaa-aikaa. Ympärilläni näen aivan uskomatonta käytöstä (pumpulissa kasvatetuilta?) opiskelijatovereiltani.

Eräs esimerkiksi valitti että on kohtuutonta vaatia yhtä aikaa opiskelemaan ja etsimään työharjoittelupaikkaa, koska siinä on liikaa työtä. Normaali opiskelukin tuntuu olevan liian rankkaa, vaikka ala ei ole mitenkään rankimmasta päästä.

Ongelma on todellinen, mutta tuntuu että se on enemmänkin näiden ihmisten stressinhallintataidoissa kuin ympäristössä. Ei ole olemassa yhteiskuntaa, joka pystyisi olemaan tarpeeksi pehmeä jotta nämä tapaukset pysyisivät tolpillaan. Heitä on aivan liikaa, luokastamme ehkä noin 75% on tämänsuuntaisia ajattelultaan.

Mikä tähän on johtanut? Olen itse muuttanut etelän kaupunkiin Lapista, ja siellä saman ikäisten mielenlaatu on aivan toinen. Onko kyse kasvatuksesta vai jostain muusta? Aidosti ihmettelen, tuntuu kuin eläisin jossain piilokamerassa.

Olen itse AMK opiskelija ja itselleni ei ainakaan jää paljoa yhtään aikaa opiskelujen ja liikunnan välille. En yksinkertaisesti millään kerkeisi tällä hetkellä tekemään vielä töitä.

En tiedä onko kiinni yksilössä vai siitä mitä opiskelee, mutta kyllä esim. lääkäri-, ja IT-alaa yliopistossa opiskelevat ovat koko ajan tehneet töitä opiskelun ja harrastustensa ohessa. Onko läksyjen määrässä eroa, don't know. Aikamoista aikatauluttamistahan tuollainen elämä on, mutta aikansa kutakin.

Vierailija
386/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erinomainen ajatus! Kannatan, vaikka olen itsekin opiskelija.

Miksi?

Johan asia on perusteltu ketjussa. Miksi asumista yksiöihin pitäisi tukea, kun samaan aikaan on soluja tyhjillään? Niissä vuokrat alhaisemmat ja myös asumistukea maksetaan silloin vähemmän. Ne turhat neliöt ja opiskelijoiden elämänlaatu maksetaan verovaroista, ei ole edelleenkään sitä taikaseinää. Tärkeämpää on laittaa rahat esimerkiksi päiväkoteihin ja terveydenhuoltoon.

Ei jokainen ketjussa oleva perustele vastauksiaan identtisesti. Et siis poistaisi asumistukea kokonaan, mutta tukisit vain soluasumista? Kuulostaa järkevältä.

Se vanha asumislisä oli hyvä systeemi: asumistuelle euromääräinen katto. Silloin opiskelija, joka haluaa asua "leveästi", maksaa loput omasta pussistaan. Solussa asuva pärjää vähemmällä.

Nykyinen systeemi eli yleinen asumistuki toimii juuri näin. Vuokralla on euromääräinen katto ja jos menee yli niin joutuu maksamaan omasta pussistaan.

eri

Vierailija
387/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain opiskelijoiden asumistuet? Mielestäni opiskelua tulisi tukea aina enemmän kuin työttömyyttä.

Koska keski-ikäisillä ei ole käsitystä siitä, millaista on olla opiskelija tässä ajassa. He näkevät vain oman napansa ja on vaikea asettua toisen ihmisen asemaan. "Minä olin köyhä opiskelija, sietää muidenkin olla".

Tähän olisi tosiaan hyvä saada vastaus. Miksi opiskelijan pitäisi olla oikeutettu elämään rikkaasti muiden rahoilla? Opiskelijat saavat jo nyt aivan valtavasti yhteiskunnalta; ilmaiset opinnot, ilmaisen terveydenhuollon, yhteiskunnan tarjoaman elätyksen, tuetut ateriat, jne.

Vastaan toki. Maksuttomat opinnot on jo huomioitu progressiivisessa verotuksessa. Argumentti on validi vain jos valmistumisen jälkeen lähtee ulkomaille. YTHS-maksu on pakollinen ja YTHS on ruuhkautunut eli suurin osa maksaa tyhjästä. Myös työttömät saavat yhteiskunnan tarjoaman elätyksen ja suuremmilla tuilla. Ateriatuki on iso plussa, mutta tulee silti selvästi kalliimmaksi kuin kokkaaminen itse. Opiskelija ei nykyiselläkään elä rikkaasti vaan köyhemmin kuin kukaan muu yhteiskunnassa. Opiskelijan aseman heikentäminen on moraalitonta ja voidaan toteuttaa vain siksi, että opiskelijat eivät rupea riehumaan ja rellestämään.

Eli sulla ei ole mitään vastausta siihen, miksi opiskelijoilla pitäisi olla täysi asumistuki.

Vierailija
388/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän nämä opiskelijat kuvittelevat, että kukaan kykeni opiskelemaan ennen vuotta 2017, sillä siihen asti opiskelijat eivät saaneet yleistä asumistukea.

Vierailija
389/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelupaikkoja useammalla alalla on vain isoilla paikkakunnilla. Vähänkään pienemmillä ei ole kuin muutama ala, pienimmissä vain lukio. Peruskoulun jälkeen iso osa joutuu muuttamaan opintojen perään vaikka ei ehkä niin huvittaisi. Ei heitä pitäisi rankaista asumistuen poistolla ja pakottaa johonkin kahden hengen asuntolakoppiin jossa käden suoristamalla sormet on jo kämppiksen sängyssä. Opiskelijasolut ok, niihin saa asumistukea, sekö pitäisi poistaa?

Ketään ei rangaista, mutta jos muuhun ei ole varaa niin sitten ei ole. 

Vierailija
390/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kyllä loppuisi opiskelu saman tien jos olisi pakko soluasuntoon muuttaa. En kaipaa hienoa uutta asuntoa, pieni ja vanha yksiö riittää loistavasti, mutta oma sen on kuitenkin oltava. Ei mielenterveys kestäisi viiden vuoden yliopisto-opiskelua samassa asunnossa tuntemattomien kanssa, ja sellaisia kavereita ei ole joiden kanssa voisi asua kimppakämpässä. Ahdistaisi todella paljon olla samassa asunnossa tuntemattomien kanssa. Ehkä tuo olisi menetellyt lukioikäisenä, mutta ei enää +25-vuotiaana yliopisto-opiskelijana. Vanhempien luona asuminenkaan ei ole kaikille mahdollista, esimerkiksi minulla olisi ollut n. 150km matka lähimpään yliopistoon. Epäilen, että into opiskelua kohtaan vähenee jos asumista hankaloitetaan, kun ei näillä opiskelijan rahoilla nytkään juhlita.

Jos et kykene yhteisasumiseen, mutta olet aivan terve nuori ihminen niin mielestäni sinun tulee kustantaa erotus soluasumisesta ja yksiössä asumisesta itse ja saada tuet mitoitettuna soluasumiseen.

Vierailija
391/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja teen samalla kohtuullisesti työtä, niin että kuitenkin jää myös terveellinen määrä vapaa-aikaa. Ympärilläni näen aivan uskomatonta käytöstä (pumpulissa kasvatetuilta?) opiskelijatovereiltani.

Eräs esimerkiksi valitti että on kohtuutonta vaatia yhtä aikaa opiskelemaan ja etsimään työharjoittelupaikkaa, koska siinä on liikaa työtä. Normaali opiskelukin tuntuu olevan liian rankkaa, vaikka ala ei ole mitenkään rankimmasta päästä.

Ongelma on todellinen, mutta tuntuu että se on enemmänkin näiden ihmisten stressinhallintataidoissa kuin ympäristössä. Ei ole olemassa yhteiskuntaa, joka pystyisi olemaan tarpeeksi pehmeä jotta nämä tapaukset pysyisivät tolpillaan. Heitä on aivan liikaa, luokastamme ehkä noin 75% on tämänsuuntaisia ajattelultaan.

Mikä tähän on johtanut? Olen itse muuttanut etelän kaupunkiin Lapista, ja siellä saman ikäisten mielenlaatu on aivan toinen. Onko kyse kasvatuksesta vai jostain muusta? Aidosti ihmettelen, tuntuu kuin eläisin jossain piilokamerassa.

Olen itse AMK opiskelija ja itselleni ei ainakaan jää paljoa yhtään aikaa opiskelujen ja liikunnan välille. En yksinkertaisesti millään kerkeisi tällä hetkellä tekemään vielä töitä.

En tiedä onko kiinni yksilössä vai siitä mitä opiskelee, mutta kyllä esim. lääkäri-, ja IT-alaa yliopistossa opiskelevat ovat koko ajan tehneet töitä opiskelun ja harrastustensa ohessa. Onko läksyjen määrässä eroa, don't know. Aikamoista aikatauluttamistahan tuollainen elämä on, mutta aikansa kutakin.

Sama oikislaisilla, kauppislaisilla ja teekkareilla.

Omituista, että jostain syystä kaikkein vaativimpien opintojen ohella voikin hyvin työskennellä mutta sitten jossain AMK:ssa tämä ei onnistuisikaan. Miten nämä AMK:laiset kuvittelevat työllistyvänsä ilman mitään työkokemusta valmistuttuaan? Vai onko tässä se syy että eivät työllisty?

Vierailija
392/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännää miten täällä kyllä ollaan valmis pakottamaan opiskelijat, kunnolliset kansalaiset soluasuntoihin.

Samaan aikaan perkele vankiloissa ihmiset elää omissa selleissä ja 24/7 hoitopalvelussa. Niille maksetaan vielä rahaa siitä, että OVAT VANKILASSA. Saavat vielä sen lisäksi opiskella ilmaiseksi ja kaikki terveydenhuollot, salilla käynti jne maksettu.

Miten luulette että kun otetaan opiskelijoilta tuet pois, että alkaako ne tekemään rikoksia jotta pääsevät ilmaiseksi opiskelemaan täyshoitoon vankilaan?

Vierailija
393/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa opiskelijat asuvat kommuuneissa, joissa ei välttämättä ole edes omaa huonetta. Suomessa yksiö kuuluu opiskelijoiden ihmisoikeuksiin.

Vierailija
394/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan toki. Maksuttomat opinnot on jo huomioitu progressiivisessa verotuksessa. Argumentti on validi vain jos valmistumisen jälkeen lähtee ulkomaille. YTHS-maksu on pakollinen ja YTHS on ruuhkautunut eli suurin osa maksaa tyhjästä. Myös työttömät saavat yhteiskunnan tarjoaman elätyksen ja suuremmilla tuilla. Ateriatuki on iso plussa, mutta tulee silti selvästi kalliimmaksi kuin kokkaaminen itse. Opiskelija ei nykyiselläkään elä rikkaasti vaan köyhemmin kuin kukaan muu yhteiskunnassa. Opiskelijan aseman heikentäminen on moraalitonta ja voidaan toteuttaa vain siksi, että opiskelijat eivät rupea riehumaan ja rellestämään.

Eli sulla ei ole mitään vastausta siihen, miksi opiskelijoilla pitäisi olla täysi asumistuki.

Koska kaikilla muillakin pienituloisilla on. On vaikea perustella yleisen asumistuen tarpeellisuutta, jos sitä ei köyhimpiin eli opiskelijoihin uloteta.

Vierailija
395/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituista, että jostain syystä kaikkein vaativimpien opintojen ohella voikin hyvin työskennellä mutta sitten jossain AMK:ssa tämä ei onnistuisikaan. Miten nämä AMK:laiset kuvittelevat työllistyvänsä ilman mitään työkokemusta valmistuttuaan? Vai onko tässä se syy että eivät työllisty?

Niihin vaativimpiin aloihin ei todennäköisesti pääse kaikki oppisimisvaikeuksista kärsivät, liikuntarajotteiset tai joilla on muita syitä miksi opiskeleminen vie paljon aikaa eikä energia riitä muuhun kuin opiskeluun.

Jos eläisimme maailmassa jossa kaikki olisi täysin terveitä niin tälläistä ongelmaa ei varmasti olisi.

Vierailija
396/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erinomainen ajatus! Kannatan, vaikka olen itsekin opiskelija.

Miksi?

Johan asia on perusteltu ketjussa. Miksi asumista yksiöihin pitäisi tukea, kun samaan aikaan on soluja tyhjillään? Niissä vuokrat alhaisemmat ja myös asumistukea maksetaan silloin vähemmän. Ne turhat neliöt ja opiskelijoiden elämänlaatu maksetaan verovaroista, ei ole edelleenkään sitä taikaseinää. Tärkeämpää on laittaa rahat esimerkiksi päiväkoteihin ja terveydenhuoltoon.

Ei jokainen ketjussa oleva perustele vastauksiaan identtisesti. Et siis poistaisi asumistukea kokonaan, mutta tukisit vain soluasumista? Kuulostaa järkevältä.

Se vanha asumislisä oli hyvä systeemi: asumistuelle euromääräinen katto. Silloin opiskelija, joka haluaa asua "leveästi", maksaa loput omasta pussistaan. Solussa asuva pärjää vähemmällä.

Nykyinen systeemi eli yleinen asumistuki toimii juuri näin. Vuokralla on euromääräinen katto ja jos menee yli niin joutuu maksamaan omasta pussistaan.

eri

Et nyt taida ymmärtää. Yleisessä asumistuessa ei ole euromääräistä kattoa, vaan prosentuaalinen. Joten mitä kalliimpi asunto, sitä enemmän rahaa saa yhteiskunnalta.

Asumislisässä oli euromääräinen katto. Eli sai saman summan, oli vuokran taso mikä tahansa. Mikä ohjasi valitsemaan halvempia asuntoja. Yleisellä asumistuella on vastakkainen vaikutus.

Vierailija
397/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki mykymuodossaan on todellakin vääristänyt tässä yhteiskunnassa montakin asiaa, eikä meillä ole siihen varaa- Nykyinen hallitushan nyt ei välitä valtion velasta tuon taivaallista, mutta onneksi on niitäkin, jotka tajuavat, ettei holtiton elämä ole koskaan järkevää.

Vierailija
398/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihin vaativimpiin aloihin ei todennäköisesti pääse kaikki oppisimisvaikeuksista kärsivät, liikuntarajotteiset tai joilla on muita syitä miksi opiskeleminen vie paljon aikaa eikä energia riitä muuhun kuin opiskeluun.

Jos eläisimme maailmassa jossa kaikki olisi täysin terveitä niin tälläistä ongelmaa ei varmasti olisi.

Tämä ei silti vastaa siihen, miksi niiden ongelmatapausten pitäisi asua maan kalleimmilla paikoilla. Se ei edistä opiskelua millään tavoin. Ja missä nämä ihmiset kuvittelevat asuvansa opintojen jälkeen, jos ei energia riitä työssäkäyntiin? Silloin ei todellakaan ole varaa asua Helsingin ydinkeskustassa.

Vierailija
399/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki mykymuodossaan on todellakin vääristänyt tässä yhteiskunnassa montakin asiaa, eikä meillä ole siihen varaa- Nykyinen hallitushan nyt ei välitä valtion velasta tuon taivaallista, mutta onneksi on niitäkin, jotka tajuavat, ettei holtiton elämä ole koskaan järkevää.

Vankeihin ja heidän tukemiseen taitaa mennä kyllä moninkertainen määrä, kun verrataan vankien menoja ja vaikka opiskelijoidn asumistukia. 

Vierailija
400/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei silti vastaa siihen, miksi niiden ongelmatapausten pitäisi asua maan kalleimmilla paikoilla. Se ei edistä opiskelua millään tavoin. Ja missä nämä ihmiset kuvittelevat asuvansa opintojen jälkeen, jos ei energia riitä työssäkäyntiin? Silloin ei todellakaan ole varaa asua Helsingin ydinkeskustassa.

Mistä sinä tiedät asuvatko he muka "maan kalleimmilla paikoilla"? Ihan typerä ajatus. Eiköhän ne kaikki asu todella halvoissa asunnoissa tai opiskelijakämpöissä.

Missä fantasiamaailmassa te oikein elätte että luulette tuollaisten ihmisten elävän ylikalliissa asunnoissa? Eiköhän se ole rikkaiden lapset jotka asuu niissä kalliissa vuokra-asunnoissa.