Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantajien alamäki jatkuu: Kokoomus aikoo poistaa opiskelijoiden asumistuen

Vierailija
03.02.2023 |

Onko Kokoomuksen ilmoittava miljardin euron säästötoimi asumistuessa tuen poistaminen opiskelijoilta?

Kokoomuksen mielestä tulisi myös harkita opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin.

Miljardin säästö asumistuessa tulee vaikuttamaan asuntojen vuokriin, jotka ovat olleet koronan jälkeen laskusuunnassa. Kannattaako asunnon vuokraaminen enää tulevaisuudessa? Vastikkeet ja korot nousevat. Asumistuki on tärkeä tulonsiirto ja apu valtiolta vuokranantajille.

https://www.salkunrakentaja.fi/2021/11/asumistuki-kokoomus/

Kommentit (770)

Vierailija
341/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on, jos vaihdetaan asumistuesta asumislisään?

Asumislisä oli paljon pienempi. Ja opintotukeen sidottu. Eli kesällä asumiseen ei tipu tukea. Ajatus kai oli muinoin, että kesäksi irtisanotaan asunto ja mennään vanhempien nurkkiin. Ei ole tätä päivää. Itse opiskelin ysärin lamassa. Kesätöitä ei ollut, joten kesät oli elettävä pyhällä hengellä. Sossusta ei tukea saanut, kesät meni syömällä pelkkää riisiä ja stressissä. Vanhempien kotiin ei ollut asiaa.

Vierailija
342/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden saamat asumisen tuet ovat kasvaneet vuodesta 2016 noin 260 miljoonalla eurolla vuoteen 2020 mennessä. Kokoomuksen mielestä on vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen.

Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt, kokoomus toteaa.

Kokoomus esittää useita muutoksia asumistukeen.

Mihin hikisissä ja kalliissa yksiöissä asuvat opiskelijat aiotaan tunkea?

Maamme tekee rajua sukupuuttokuolemaa ja asuntoja vapautuu lähiaikoina sarjoittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteon tulisi olla aina kannattavaa, myös matalapalkka-alalla. Opiskelu on sijoitus, joko omaan taloudelliseen tilanteeseen tai pääsyyn haavealalle. Työttömän elämän ei tulisi olla kannattavaa muihin vaihtoehtoihin verrattuna, vain siedettävää.

Eli työssäkäynnin tulisi olla kannattavampaa kuin opiskelun, jonka tulisi puolestaan olla kannattavampaa kuin työttömyyden. Työttömille tulisi kuitenkin olla tarpeeksi ruokaa, edulliset vaatteet ja kaikki tarpeelliset lääkkeet, sekä katto pään päällä. Asettaisin ensimmäiseksi pitkäaikaistyöttömien asumisentukeen katon, niin että keskusta-asunnot jäävät opiskelijoille ja työssäkäyville. Sitten asettaisin opiskelijoille katon paikkakunnan mukaan niin, että tuetaan perus soluhuoneessa asuminen ja enemmän voi maksaa itse, jos haluaa. Työssäkäyvien, erityisesti heidän jotka tukia tarvitsevat, elämää tukisin eniten niin että pienikin työssäkäynti kannattaa aina. 

Vierailija
344/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain opiskelijoiden asumistuet? Mielestäni opiskelua tulisi tukea aina enemmän kuin työttömyyttä.

Koska keski-ikäisillä ei ole käsitystä siitä, millaista on olla opiskelija tässä ajassa. He näkevät vain oman napansa ja on vaikea asettua toisen ihmisen asemaan. "Minä olin köyhä opiskelija, sietää muidenkin olla".

Miksi opiskelijan tulisi elää erityisen rikkaasti? Mikä siihen oikeuttaa?

Tähän olisi tosiaan hyvä saada vastaus. Miksi opiskelijan pitäisi olla oikeutettu elämään rikkaasti muiden rahoilla? Opiskelijat saavat jo nyt aivan valtavasti yhteiskunnalta; ilmaiset opinnot, ilmaisen terveydenhuollon, yhteiskunnan tarjoaman elätyksen, tuetut ateriat, jne.

Vierailija
345/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä idea. Opiskelijoille voisi maksaa pientä asumistukea opintotuen mukana, mutta aivan max. 250 €/kk. Samalla soluasunnot voisi halventaa niin, että huoneessa saisi asua vaikka nimellisellä 100 €/kk hinnalla. Uskon, että soluasuminen alkaisi jälleen kiinnostamaan.

Olen ihmetellyt että miksi nuorten, kotoa muuttavien opiskelijoiden pitäisi saada asua yksiössä ja sisustaa se kuin varakas keskiluokkainen ihminen aina design-huonekaluja ja isoa TV:tä myöten.

Voisiko tämän ulottaa myös pitkäaikaistyöttömiin ja köyhiin sairaseläkeläisiin? Miksi heidän pitää saada asua yksiössä ja sisustaa se kuin varakas keskiluokkainen ihminen aina design-huonekaluja ja isoa TV:tä myöten?

Monet kyllä asuvat todella surkeasti huonokuntoisissa asunnoissa. Näistä vaan ei ole julkisuudessa mitään puhetta. Tiedän kun työni takia näen näitä koteja.

Tästä kerrotaan ohuessa vaatimattoman näköisessä kirjassa, joka käsitteli köyhyyttä Suomessa.  Olen unohtanut kirjan nimen. Mm yhden pariskunnan aikuinen poika oli kuollut. Vanhemmat menivät pojan asuntoon, jota eivätolleet nähneet. Kyseessä oli hirveä röttelö, joka ei ollut ihmisille sopiva millään mittarilla. Sieltä he sitten katselivat kuolleen lapsensa vähäisiä tavaroita ja kauhistelivat, kun eivät olleet tienneet millaisissa oloissa poika oli elänyt. Ehkä poikaa oli hävettänyt tai hän  ei ollut halunnut huolestuttaa isää ja äitiä. Muistan kirjasta parhaiten tämän kohdan.

Vierailija
346/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen ajatus! Kannatan, vaikka olen itsekin opiskelija.

Vierailija
347/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Vierailija
348/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan kerta pakottaa opiskelijat soluihin, niin soluissa asumisesta pitäisi pyrkiä tekemään jollakin tapaa mielekästä. Samanlaiset ihmiset samoihin soluihin, lika barn leka bäst. Ihan älyntö olisi joutua elämään jonkun bilettävän örveltäjän kanssa, jos itse on absolutisti. Samoin ihmiset, joilla ei käy vieraita saisivat asua samalaisten kanssa, koska vituttaisi asua kämpiksen kanssa, jolla joka viikko kylässä poikkis ja muita kavereita. Jos ei elä kuten on hakemuksessa kertonut, on kämppisellä oikeus valittaa ja toinen potkitaan ulos.

Vierailija
349/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain opiskelijoiden asumistuet? Mielestäni opiskelua tulisi tukea aina enemmän kuin työttömyyttä.

Koska keski-ikäisillä ei ole käsitystä siitä, millaista on olla opiskelija tässä ajassa. He näkevät vain oman napansa ja on vaikea asettua toisen ihmisen asemaan. "Minä olin köyhä opiskelija, sietää muidenkin olla".

Miksi opiskelijan tulisi elää erityisen rikkaasti? Mikä siihen oikeuttaa?

Tähän olisi tosiaan hyvä saada vastaus. Miksi opiskelijan pitäisi olla oikeutettu elämään rikkaasti muiden rahoilla? Opiskelijat saavat jo nyt aivan valtavasti yhteiskunnalta; ilmaiset opinnot, ilmaisen terveydenhuollon, yhteiskunnan tarjoaman elätyksen, tuetut ateriat, jne.

Paskapuhetta. Vain oppivelvolliset saavat ilmaiset opinnot. Muut maksavat itse.

Vierailija
350/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei kannata opiskella mitään ,kannattaa asua yksin vuokralla eikä mennä töihin.

Hgissä tai Espoossa ei kunnon asuntoa saa edes alle 700 euron...solustakin saa maksaa 400-500 e.

Katsokaa vaikka vuokria...

Ei kannata hankkia lapsia eikä oikeastaan tehdä mitään paitsi olla hiljaa kotona..

Sinä et HALUA hankkia lapsia tai tehdä muuta kuin olla hiljaa kotona. Suomessa on harvinaisen hyvät mahdollisuudet jokaiselle hankkia lapsi, mikään pakko se ei ole.

Paitsi silloin,kun olisit "parhaassa" iässä saada lapsia.Vai tulisitko itse toimeen 370€ opintotuella,vajaan 100€ lapsilisällä ja jos Kokoomusta äänestät, max.250€:n asumistuella? Vai oletko ensin sen 8h koulussa ja sen jälkeen 4h töissä ja vielä vietät aikaa lapsen kanssa?Vai otatko opintolainaa 30 000€ ja yrität olla miettimättä, että mitenkäs sitten valmistuttuasi siitä selviät? Vai jätätkö lapsihaavet sinne neljänkympin tienoille,että olet opintolainat/autolainat jne.saanut maksettua ja vihdoin voisi olla mahdollisuus saada uutta lainaa asuntoa varten?Jep,ainakaan nuorella ei täällä ole erityisen hyvät mahdollisuudet sille lapsen hankinalle.

Vierailija
351/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan elämää on hyvä tukea niin, että välttämätön tarjotaan muttei enempää. Ihan jo senkin takia, että kyseessä on myös nuoren aikuisen kasvatus, hänen tulee oppia ottamaan vastuuta omasta elämästään. Mutta turvallisesti ja niin, että jos kompuroi niin turvaverkko auttaa.

Jos kyse on vanhemmasta, oikeasti aikuisesta opiskelijasta niin hän tietysti ottaa vastuun jos haluaa elää opiskelijana normi opiskelijan elintasoa korkeammalla. Ja kouluttautuu työllistävälle alalle, jos haluaa tukia.

Vierailija
352/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on, jos vaihdetaan asumistuesta asumislisään?

Asumislisä oli paljon pienempi. Ja opintotukeen sidottu. Eli kesällä asumiseen ei tipu tukea. Ajatus kai oli muinoin, että kesäksi irtisanotaan asunto ja mennään vanhempien nurkkiin. Ei ole tätä päivää. Itse opiskelin ysärin lamassa. Kesätöitä ei ollut, joten kesät oli elettävä pyhällä hengellä. Sossusta ei tukea saanut, kesät meni syömällä pelkkää riisiä ja stressissä. Vanhempien kotiin ei ollut asiaa.

Ei vaan kesällä

a) mennään töihin

b) tehdään opintoja, jolloin voi nostaa normaalisti opintotukea

c) nostetaan lainaa ja eletään sillä tai jos se ei riitä, ollaan oikeutettuja toimeentulotukeen.

Vierailija
353/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opiskelijoilta leikkaaminen ole mikään ratkaisu. Se vain aiheuttaa valmistumisen viivästymistä, koska monien on pakko alkaa tehdä töitä/hanttihommia opintojen ohella. Jos rahaa ei ole, se aiheuttaa stressiä ja muita ongelmia, jotka puolestaan vaikuttavat kielteisesti opiskeluun.

On varmasti paljon muitakin turhempia rahareikiä, joihin rahaa pumpataan ja joista ei ole mitään hyötyä tulevaisuuden kannalta. Opiskelijoista kuitenkin tulee tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia.

Vierailija
354/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos halutaan kerta pakottaa opiskelijat soluihin, niin soluissa asumisesta pitäisi pyrkiä tekemään jollakin tapaa mielekästä. Samanlaiset ihmiset samoihin soluihin, lika barn leka bäst. Ihan älyntö olisi joutua elämään jonkun bilettävän örveltäjän kanssa, jos itse on absolutisti. Samoin ihmiset, joilla ei käy vieraita saisivat asua samalaisten kanssa, koska vituttaisi asua kämpiksen kanssa, jolla joka viikko kylässä poikkis ja muita kavereita. Jos ei elä kuten on hakemuksessa kertonut, on kämppisellä oikeus valittaa ja toinen potkitaan ulos.

Opiskelijat eivät ole mitään lapsia ja kykenevät varmasti itsekin halutessaan tekemään tällaisen järjestelyn. Joita on myös jo joillakin paikkakunnilla olemassa. Tämähän alkaa mennä naurettavaksi, puhutaan kuitenkin aikuisista ihmisistä.

Vierailija
355/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteon tulisi olla aina kannattavaa, myös matalapalkka-alalla. Opiskelu on sijoitus, joko omaan taloudelliseen tilanteeseen tai pääsyyn haavealalle. Työttömän elämän ei tulisi olla kannattavaa muihin vaihtoehtoihin verrattuna, vain siedettävää.

Eli työssäkäynnin tulisi olla kannattavampaa kuin opiskelun, jonka tulisi puolestaan olla kannattavampaa kuin työttömyyden. Työttömille tulisi kuitenkin olla tarpeeksi ruokaa, edulliset vaatteet ja kaikki tarpeelliset lääkkeet, sekä katto pään päällä. Asettaisin ensimmäiseksi pitkäaikaistyöttömien asumisentukeen katon, niin että keskusta-asunnot jäävät opiskelijoille ja työssäkäyville. Sitten asettaisin opiskelijoille katon paikkakunnan mukaan niin, että tuetaan perus soluhuoneessa asuminen ja enemmän voi maksaa itse, jos haluaa. Työssäkäyvien, erityisesti heidän jotka tukia tarvitsevat, elämää tukisin eniten niin että pienikin työssäkäynti kannattaa aina. 

Oletko tosiaan niin tautisen tyhmä, että kuvittelet, että se nykyinen asumistuki on katoton? Se ei missään isossa kaupungissa riitä mihinkään keskusta-asumiseen. Ei likimainkaan.

Ja oletko ikinä asunut solussa? Minä asuin opintojen alussa. Aivan puhdasta pazkaa, jossa opiskelusta ei tule yhtään mitään. 

Vierailija
356/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosiaan niin tautisen tyhmä, että kuvittelet, että se nykyinen asumistuki on katoton? Se ei missään isossa kaupungissa riitä mihinkään keskusta-asumiseen. Ei likimainkaan.

Ja oletko ikinä asunut solussa? Minä asuin opintojen alussa. Aivan puhdasta pazkaa, jossa opiskelusta ei tule yhtään mitään. 

Asun tällä hetkellä solussa ja yhteensä olen asunut kuudessa erityisessä solussa/kämppiasunnossa. Jos solussa opiskelusta ei tule mitään, ratkaisuna ei ole palkita perseileviä opiskelijoita ilmaisilla yksiöillä.

Vierailija
357/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haukkuu ihmisiä tyhmäksi, kuin joku viisivuotias? Kuvitteletko että tuon jälkeen mikään sanomasi vaikuttaa kovin kypsältä ajattelulta. :D

Vierailija
358/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Johan asia on perusteltu ketjussa. Miksi asumista yksiöihin pitäisi tukea, kun samaan aikaan on soluja tyhjillään? Niissä vuokrat alhaisemmat ja myös asumistukea maksetaan silloin vähemmän. Ne turhat neliöt ja opiskelijoiden elämänlaatu maksetaan verovaroista, ei ole edelleenkään sitä taikaseinää. Tärkeämpää on laittaa rahat esimerkiksi päiväkoteihin ja terveydenhuoltoon.

Vierailija
359/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljardia (tai miljardi euroa) on todella iso lovi vuokranantajien kukkaroon. Vuokrat tulevat tippumaan, se on selvä.

Hyvä juttu kun saadaan pienituloisille halpoja vuokrayksiöitä!

Kuka edes kaksi asettaa opiskelijat yleisen asumistuen piiriin?

Mistä se halpuus muodostuu jos yksiön, jossa on esim. putki- tai julkisivuremonttilaina maksettava, parhaimmillaan kumpikin, vastikkeet voivat olla korkeimmillaan jopa 500 euroa kulujen noustessa - jopa enemmän? Eli luuletko, että se vuokranantaja alkaa vuokraamaan opiskelijalle hyväkuntoista keskustayksiötä 350 euroa kuussa kyseisillä kuluilla? Suosittelen tutustumaan alkeelliseen kulut-tuotot-laskelmaan. En myöskään usko, että nuo vahvasti tuetut asuntosäätiöt alkavat yks kaks tiputtaa vuokria dramaattisesti, mikä järki siinä olisi. Tarjonnan ja kysynnän laithan tässä ratkaisevat.

Mene asumaan sinne soluasuntoon, ai niin mutta eihän se kelpaa.

Oletko vähän daiju? Ei kannata ainakaan alkaa (asunto)sijoittamaan, jos olet noin pihalla kysynnän ja tarjonnan laesta. Vuokralaiselle on tuon taivaallisen sama, millä asuntosijoittaja tai asuntoyritys maksaa sen asunnon. Jos siihen ylikalliiseen kämppään ei ole tulijoita niin sitten joko pidetään tyhjillään tai tarjotaan markkinahintaan. Ei kukaan rupea kyselemään sulta tai yritykseltä, että kuinka katat asunnon kulut? Itse ainakin vuokraan asunnon sillä perusteella, että kuinka se kohtaa mun talouden ja jos on niitä asuntosijoittajia, jotka kuvittelee mun kattavan täysin asunnon kulut niin se on voi ja leipä. Jos olet sijoitukseen yhtään perehtynyt niin niissä piilee riski ja se tekee sen sijoittamisen hauskaksi vapaa-ajan vietteeksi. Jos sä olet niin typerä, että kuvittelet sen vuokraluukkusi kattavan ja antavan sulle aina vain voittoa niin olet aika väärässä. Siksi asuntosijoittaminen on todella pitkän aikavälin sijoittamista. Ei sitä treidaamalla tehdä tai edes parin vuoden aikajänteellä. Ihme kun Suomessa onkin kupla asunnoissa kun olette itse sekoittaneet markkinat. 

Opiskelijat takaisin asumislisän piiriin ja jokainen kattaa kulunsa miten haluaa. Näin on aikaisemmin tehty ja silloin on ollut opiskelijoissa niitä, joilla on ollut joku tulevaisuus joko alemmalla tutkinnolla tai korkeakoulutettuna. Nykyinen malli antaa siimaa ihmettelylle ja pohdinnalle miltä itsestä tänään tuntuu ja niille mielenterveysongelmille. Kun on vaikka se ulkoinen motivaattori tehdä tutkinnot loppuun niin ne tulee tehtyä. Vaikka sitä on ollut joskus nuorena itsekin opiskelija, asunut solussa ja tehnyt töitä hullun lailla niin se on silti ollut elämäni parasta aikaa. Nykyään kun teen toista tutkintoa ja ei mua haittaa asua yli 30-vuotiaana solussa. Tämä on myös osa elämää ja tilanteet muuttuu. Tavaroihin ja paikkoihin ei saa liikaa kiintyä.

Onko sulla ongelmia luetun ymmärtämisessä? Kommentoin sitä kun täällä jotkut kommarit luulevat että vuokrataso romahtaa kun asumistuet poistettaisiin ja häpi end.

Vierailija
360/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Toki sitten jos rahaa tukiin on enemmän, voi myös antaa enemmän löysiä, kuitenkin tässä prioriteettijärjestyksessä.