Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: miehen yli 30v lapsi kirjoilla meillä vaikka on asunut 10 vuotta pysyvästi ulkomailla

Vierailija
02.02.2023 |

Kaikki viranomaisposti tulee meille, hän päästää verot ulosottoon ja sit niitä ulosotto-papereita ja kirjeitä tulee meille, kauheat ukaasit papereissa. Nämä paperit mies toimittaa eteenpäin mut enpä tiedä maksaako hän ne. Välillä pelkään että ulosottomies tulee ovelle ja vie jotain meidän kodista.

Suomen viranomaisilla ei siis ole hänen oikeaa osoitettaan toiseen maahan. Olen kysynyt tästä systeemistä mieheltä ja vastauksena on ollut, että pitää hänellä joku osoite olla Suomessa.

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen poika ottaa PL osoitteen, eikä roiku toisten osoitteessa kirjoilla.

Ehkei poika halua virallisten tahojen tietävän, että on muuttanut / missä oikeasti asuu? PL myös maksaa ja siellä olisi ravattava jonkun (eli ap:n miehen?) aika ajoin tsekkaamassa pojan puolesta, mitä postia on tullut, jos poikaa kiinnostaa.

Ei se ap:n lompakosta pois ole, että PL pito maksaa.

Poika ilmoittaa osoitteensa sinne dvv. fi, niin säästyy isukkikin vaivalta touhuta pojan postien kanssa.

Isukki voi myös itse tehdä poikansa osoitteen muutoksen samaiseen paikkaan.

Vierailija
42/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoite pitää olla siinä maassa jossa pääsääntöisesti asuu, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan mm. Sosiaalietuuksiin, verotukseen. Ja ihan tavoitettavuuden kannalta pitää olla kirjoilla siellä missä oikeasti asuu.

Jos pitää kirjansa kahdessa maassa, niin vähän maan järjestelmistä riippuen henkilö voi helposti nostaa kahden maan etuuksia ja käyttää kahden maan terveydenhoitoa. Kyllä ulkomaillakin kirjoilla oleva saa hoitoa Suomessa mutta se menee vähän eri tavalla.

Ongelmia tulee jos vuosikausia roikottaa kirjojaan väärässä maassa, niin se vaan on. Voi huomaamattaan käyttää vahingossa jotain etuutta / palvelua ja jos se huomataan, seuraukset voivat olla ankarat.

Ei tule mitään ongelmia, kokeiltu on. Riittää, että käy välillä Suomessa ja niinhän ap kertoi pojan tekevän. Voit varsin hyvin asua kahdessa maassa, mutta et tietenkään ole molempien maiden kansalainen. Etuuksia ei saa kahdesta maasta samaan aikaan. Ulkomailla kirjoilla oleva saa Suomessa hoitoa kuin suomalainen Suomessa asuva.

Olet aivan väärässä. Jos muuttaa pysyvästi ulkomaille, sinne pitää muuttaa myös pysyvä osoite. Tilapäinen alle 3 vuoden asuminen ulkomailla ei vielä tätä edellytä mutta pidempi katsotaan pysyväksi.

Tietenkään ei tule ongelmia jos viranomainen ei saa tietää mutta jossain kohtaa tieto voi mennä. Tällöin voi tulla seurauksia.

Ja esim tuo puheena ollut ulosotto. Jos henkilöä ei tavoiteta eikä hän maksa pois velkaa, niin siirrytään muihin toimenpiteisiin.

Sisarelle tuli kenkku tilanne kun ex-mies ei siirtänyt kirjojaan pois. Tuli jos jonkinlaista postia ja sit tuli haastemies tuomaan haastetta. Sisko sai kovat haukut kun ei ollut itse ilmoittanut maistraattiin ettei ko. henkilö ole enää asumassa siellä. Mut hän ei tiennyt että niin voi tehdä. Ei hänelle siitä mitään syytettä tullut mutta uhattiin kyllä seuraamuksilla.

Haastemies tietää, että asukas ei ole vastuussa maistraatissa olevista tiedoista. Jos hakee Kelan tukia, niin asia voi tulla esille, mutta muuten ei. Turhat haukut tuossa on annettu.

Meille on tullut jo 5 vuoden ajan jonkun henkilön postia ja kerran kävi haastemies ovella. Totesin, että ei asu täällä, postin kanssa olen toiminut kuten laki edellyttää eli vienyt keltaiseen laatikkoon. Ei siitä mitään moitetta saatu eikä asuntoa tultu ratsaamaan eikä kyselty, koska maksan.

Mulle kävi niin että kun muutin uuteen vuokra-asuntoon niin edellisen asukkaan posti vain jatkui tulemistaan. Aluksi heitin roskiin sit aloin kääntää ne -ei asu täällä- tekstillä takas postille. Kaapeista löytyi myös hänen tavaraa ja myös jotain kalusteita siellä oli vaikka vuokranantaja sanoi että oli asunnon tyhjennyt ja siivonnut. Pinttynyt tupakan löyhkä ym.

No sit tuli poliisilta ja käräjäoikeudelta jos jonkinlaista. Sit kerran heräsin siihen että ovikelloa soitetaan ja ovea hakataan että avaa ovi täällä poliisi. Rupesin vaihtamaan vaatetta ja olin ihan hädissäni, no sit ne poliisit tulikin jo oven läpi ASEET kourassa ja huusivat että missä se on, missä xx on. Sanoin ettei asu täällä, ja he siis oikeasti katsoivat kylppäriin, vaatehuoneeseen ym. Minä rupesin itkemään ja sanoin että olen 6kk vasta asunut ja sen miehen postit tulee tänne, en tunne koko miestä. Uskoivat, pyysivät anteeksi, häipyivät. Taloyhtiö korjasi oven. Muutin äkkiä pois sieltä kun olin varma että seuraavaksi joku rikollinen tulee uhittelemaan tms.

Googlailin tuota nimeä ja sit vuoden päästä tuli vastaan tieto että sai tuomion eräästä huume- ja väkivalta- rikosvyyhdistä.

Millainen ihminen ei älyä avata ovea poliisille heti kun käsketään?

Vastaisuuden varalle: ilmoita DVV:lle, jos edellinen asukas ei ole ilmoittanut muutosta pois. Niin kauan kuin on kirjoilla asunnossa, viranomaiset etsii häntä juuri sieltä missä kirjoilla.

He tulivat aamulla kasin jälkeen, kävin silloin vuorotöissä ja söin unilääkkeitä, olin tullut neljältä kotiin nukkumaan ja olin sekaisin kuin seinäkello, kun hakkasivat ovea. Kun heräsin niin eka ajatus oli mitä ihmettä, ja toka ajatus että pitää vetää kolitsit jalkaan ja huppari päälle. Olin just menossa avaamaan ja huusinkin jo että oon tulossa mutta naps vaan olivat saaneet oven auki. Ovessa ei ollut mitään varmuuslukkoa tms ja ihan kummallisen helpolla olivat sen naksauttaneet vaan auki, ei kuulunut edes kovaa ääntä. Ovi oli siis rikottu, eivät olleet käyttäneet mitään yleisavainta. 

t. tuo joka tuon kirjoitti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä niin paljon aukkoja ja virheitä tarinassa että mikähän tässä on totuus. Siis muu kuin se että nainen yrittää katkoa miehen ja hänen lapsen välejä

Vierailija
44/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä kaikkea säätöä kans on!

Tuossakin olisi ollut fiksuina ja reiluinta kaikkien osapuolten kannalta, että ap:n miehen lapsi vaan olisi ilmoittanut ihan itse sinne maistraattiin uuden osoitteensa aikanaan. 

Naurettava ajatus, että isukki hoitelee yli kolmekybäsen jannun ulosottopapereita ja kirsikkana kakussa maksetaan vielä vesilaskua kuvitteellisesta asukkaasta. 

Ap, heillä on nyt 10v aikaa ollut hoitaa tuo ilmoitus. Koska sitä ei ole tehty, sinä ilmoitat maistraattiin, ettei henkilö enää asu täällä. Johan loppuu postien ja ulosottopapereiden tulo. Kova kovaa vastaan vaan. Asunto on kumminkin puoliksi sinun ja tuo kuvio on tarkalleen ottaen laiton. 

Vierailija
45/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksyisi tuollaista. 

Mikä pointti siinä edes on, että se henkilö on kirjoilla ap:n osoitteessa? Mitä hyötyä siitä on hänelle? 

Kyllä se posti löytää sinne toiseen maahankin, niin ei tarvitse pohtia, löytääkö posti perille. RIittää, kun ilmoittaa maistraattiin ja postille. 

Vierailija
46/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hyväksyisi tuollaista. 

Mikä pointti siinä edes on, että se henkilö on kirjoilla ap:n osoitteessa? Mitä hyötyä siitä on hänelle? 

Kyllä se posti löytää sinne toiseen maahankin, niin ei tarvitse pohtia, löytääkö posti perille. RIittää, kun ilmoittaa maistraattiin ja postille. 

Tulee mieleen, että ko. henkilö nostaa jotain etuutta Suomesta.

Eihän muuten tuossa ole mitään järkeä, että pysyttelee nimellisesti Suomessa. Hankalaksihan vaan asiat menee hänellä itselläänkin, kuten on jo nähty.

Vierailija
47/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoite pitää olla siinä maassa jossa pääsääntöisesti asuu, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan mm. Sosiaalietuuksiin, verotukseen. Ja ihan tavoitettavuuden kannalta pitää olla kirjoilla siellä missä oikeasti asuu.

Jos pitää kirjansa kahdessa maassa, niin vähän maan järjestelmistä riippuen henkilö voi helposti nostaa kahden maan etuuksia ja käyttää kahden maan terveydenhoitoa. Kyllä ulkomaillakin kirjoilla oleva saa hoitoa Suomessa mutta se menee vähän eri tavalla.

Ongelmia tulee jos vuosikausia roikottaa kirjojaan väärässä maassa, niin se vaan on. Voi huomaamattaan käyttää vahingossa jotain etuutta / palvelua ja jos se huomataan, seuraukset voivat olla ankarat.

Ei tule mitään ongelmia, kokeiltu on. Riittää, että käy välillä Suomessa ja niinhän ap kertoi pojan tekevän. Voit varsin hyvin asua kahdessa maassa, mutta et tietenkään ole molempien maiden kansalainen. Etuuksia ei saa kahdesta maasta samaan aikaan. Ulkomailla kirjoilla oleva saa Suomessa hoitoa kuin suomalainen Suomessa asuva.

Olet aivan väärässä. Jos muuttaa pysyvästi ulkomaille, sinne pitää muuttaa myös pysyvä osoite. Tilapäinen alle 3 vuoden asuminen ulkomailla ei vielä tätä edellytä mutta pidempi katsotaan pysyväksi.

Tietenkään ei tule ongelmia jos viranomainen ei saa tietää mutta jossain kohtaa tieto voi mennä. Tällöin voi tulla seurauksia.

Ja esim tuo puheena ollut ulosotto. Jos henkilöä ei tavoiteta eikä hän maksa pois velkaa, niin siirrytään muihin toimenpiteisiin.

Sisarelle tuli kenkku tilanne kun ex-mies ei siirtänyt kirjojaan pois. Tuli jos jonkinlaista postia ja sit tuli haastemies tuomaan haastetta. Sisko sai kovat haukut kun ei ollut itse ilmoittanut maistraattiin ettei ko. henkilö ole enää asumassa siellä. Mut hän ei tiennyt että niin voi tehdä. Ei hänelle siitä mitään syytettä tullut mutta uhattiin kyllä seuraamuksilla.

Haastemies tietää, että asukas ei ole vastuussa maistraatissa olevista tiedoista. Jos hakee Kelan tukia, niin asia voi tulla esille, mutta muuten ei. Turhat haukut tuossa on annettu.

Meille on tullut jo 5 vuoden ajan jonkun henkilön postia ja kerran kävi haastemies ovella. Totesin, että ei asu täällä, postin kanssa olen toiminut kuten laki edellyttää eli vienyt keltaiseen laatikkoon. Ei siitä mitään moitetta saatu eikä asuntoa tultu ratsaamaan eikä kyselty, koska maksan.

Mulle kävi niin että kun muutin uuteen vuokra-asuntoon niin edellisen asukkaan posti vain jatkui tulemistaan. Aluksi heitin roskiin sit aloin kääntää ne -ei asu täällä- tekstillä takas postille. Kaapeista löytyi myös hänen tavaraa ja myös jotain kalusteita siellä oli vaikka vuokranantaja sanoi että oli asunnon tyhjennyt ja siivonnut. Pinttynyt tupakan löyhkä ym.

No sit tuli poliisilta ja käräjäoikeudelta jos jonkinlaista. Sit kerran heräsin siihen että ovikelloa soitetaan ja ovea hakataan että avaa ovi täällä poliisi. Rupesin vaihtamaan vaatetta ja olin ihan hädissäni, no sit ne poliisit tulikin jo oven läpi ASEET kourassa ja huusivat että missä se on, missä xx on. Sanoin ettei asu täällä, ja he siis oikeasti katsoivat kylppäriin, vaatehuoneeseen ym. Minä rupesin itkemään ja sanoin että olen 6kk vasta asunut ja sen miehen postit tulee tänne, en tunne koko miestä. Uskoivat, pyysivät anteeksi, häipyivät. Taloyhtiö korjasi oven. Muutin äkkiä pois sieltä kun olin varma että seuraavaksi joku rikollinen tulee uhittelemaan tms.

Googlailin tuota nimeä ja sit vuoden päästä tuli vastaan tieto että sai tuomion eräästä huume- ja väkivalta- rikosvyyhdistä.

Luulisi poliisin ottavan selvää ennen rynnäkköä, että oleskeleeko kohde siellä, minne rynnitään.

Tapahtuiko Suomessa?

Mitenköhän oletat, että poliisi sen selvittää? Tietenkin poliisi etsii ihmistä kotoaan. Jos siellä ei ovea avata, tulevat sisään, jos epäilty pitää saada kiinni.

Minulle kävi vastaavalla tavalla 90 -luvun lopulla. KRP:n poliisit olivat oven takana isännöitsijän kanssa, joka siis olisi avannut asunnon oven, mikäli en olisi ehtinyt vastaamaan ovikelloon. 

Ja ei mitään anteeksipyyntöä kuulunut. Selittivät vain, että olivat kadulta löytäneet avaimet ja siksi KRP muka tuli tarkistamaan asiaa... :DDD

Vierailija
48/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulosottoviranomaiset kenenkään kotiin tule ja ryhdy kantamaan pirttikalustoa pihalle.

Mutta muuta hankaluutta tuosta voi seurata. Lähinnä kait se, että jos tämä valheellisesti Suomessa kirjoilla oleva alkaisi nostaa tukia. Onhan näitä tapauksia nähty, että henkilön lähipiiriäkin on tuomittu sosiaalietuuksien väärinkäytöstä, jos ovat sen mahdollistaneet. 

Kyllä se niin vain on, että henkilön pitää ilmoittaa muuttaessaan pysyvästi ulkomaille. Säädökset sanovat näin. Vaikka jokin tukiasia ei olisikaan ajankohtaista, niin esimerkiksi terveydenhoito kohtelee ihmistä vähän eri tavoin riippuen siitä, onko hän kirjoilla Suomessa vai ulkomailla. Suomessa kirjoilla olevalle tulee esimerkiksi (naisille) ne säännölliset papa-kutsut, vanhemmille naisille mammografia-kutsut, miehille kunnasta riippuen omia seulontoja, paksusuolen syövän seulonnat jne. Henkilö tulee myös hoitaa aina sen kotikunnan sairaanhoidossa. Eli jos tämä lapsi on kirjoilla Hgissä ja tekee keikkaa Oulussa ja sairastuu, niin lähtökohtaisesti pitää mennä hoidattamaan omaan kuntaansa (tai sote-alueelle, miten nyt nykyään meneekään). Ulkomailla kirjoilla oleva hoidetaan siellä missä sairastuu, ja kustannukset menevät eri "kassasta". 

Viranomaisilla pitää myös olla aina se oikea osoite, sillä viranomaisten on kyettävä tavoittamaan henkilö.

Yleensä vain rikollisilla on tuo tilanne, että pysyttelevät väärässä osoitteessa kirjoilla. 

Vierailija
49/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tuossa mitään väliä ole, jos ei vaan maksa niitä vesimaksuja. Voisihan se lapsi tehdä myös osoitteensiirron ulkomailla vaikka vakituinen osoite onkin Suomessa. 

Vierailija
50/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkei poika halua virallisten tahojen tietävän, että on muuttanut / missä oikeasti asuu? PL myös maksaa ja siellä olisi ravattava jonkun (eli ap:n miehen?) aika ajoin tsekkaamassa pojan puolesta, mitä postia on tullut, jos poikaa kiinnostaa.

Poika ilmoittaa osoitteensa sinne dvv. fi, niin säästyy isukkikin vaivalta touhuta pojan postien kanssa.

Se on pojan tai isukin lompakosta pois, ja ehkä he ovat sopineet järjestelystä? Toisekseen, poika ei välttämättä halua ilmoittaa todellista osoitettaan vaikka se olisi helppoa ja ilmaistakin? Ymmärrän kyllä ap:n ärtymyksen, mutta kyse ei ole yksin hänestä. Hankala tilanne tietysti, mutta voisi vaatia, että osoite on muutettava.

Mietin myös, jos pojan osoite on Suomessa, että minne hän maksaa veronsa, vai maksaako minnekään? Saksassa on myös aika korkeat sairausvakuutusmaksut, jotka ovat pakollisia Saksassa kirjoilla oleville...

Vierailija
51/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postin siirto tai keskeytys

Voit siirtää postisi toiseen osoitteeseen esimerkiksi loman ajaksi. Voit myös keskeyttää jakelun ja jättää postit säilytettäväksemme. Jos osoitteesi muuttuu pysyvästi, tee osoitteenmuutos.

Tämä on postin sivuilta poimittua.

Viranomaiskirjeisiin ap voi kirjoittaa "ei asu tässä osoitteessa" ja palauttaa postin laatikkoon, niin posti palauttaa kirjeet lähettäjälle.

Vierailija
52/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pojan tai isukin lompakosta pois, ja ehkä he ovat sopineet järjestelystä? Toisekseen, poika ei välttämättä halua ilmoittaa todellista osoitettaan vaikka se olisi helppoa ja ilmaistakin? Ymmärrän kyllä ap:n ärtymyksen, mutta kyse ei ole yksin hänestä. Hankala tilanne tietysti, mutta voisi vaatia, että osoite on muutettava.

Mietin myös, jos pojan osoite on Suomessa, että minne hän maksaa veronsa, vai maksaako minnekään? Saksassa on myös aika korkeat sairausvakuutusmaksut, jotka ovat pakollisia Saksassa kirjoilla oleville...

No eikö ne verot makset sinne minne töitä tekee. Jos asuu Saksassa ja tekee töitä siellä, niin eiköhän ne verotkin sinne maksa. Saksa tuskin tietää hänen Suomen osoitteestaan. 

Vierailija
53/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ne kirjeiden lähettäjät saa tietoon, ettei poika asu osoitteessanne, kun palautat lähettäjälle kirjeet kirjoittamalla kuoreen "palautetaan lähettäjälle". Pudota vaan sinne postin laatikkoon.

Vierailija
54/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tuosta voi olla vaikka mitä seuraamuksia teille.

Siis mitä seuraamuksia? Vuokralainen ei ollut virallisesti muuttanut osoitettaan, kun oli asunnostani muuttanut pois, mutta ei siitä mitään seuraamuksia mulle tullut. Ilmoitin vaan, ettei tämä henkilö enää asu tässä asunnossa. 

Vierailija
55/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummi. Sitä mieltä.

Vierailija
56/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se poika rikkoo lakia. Hänellä on ollut jobajat sitten velvollisuus tehdä muuttoilmoitus siitä, että asuu pysyvästi muualla.

Kuulostaa siltä, että hän nostaa jotain tukia Kelalta tms epärehellistä.

Tekisin ilmoituksen vöhintään verottajalle siitä, että ko henkilö ei ole asunut vuosiin täällä ja antaisin hänen uudet osoitetietonsa. Muuten pelkäisin syyllistyvåni johonkin peittelyyn. Tekisin ilmoituksen. Jos mies ei sitä hyväksy, ottaisin eron ja muuttaisin pois

Vierailija
57/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä sanoisin etten suostu moiseen järjestelyyn enää hetkeäkään.

Ei vouti teiltä mitään tule viemään mutta jos hän olisi vaikkapa nostanut työttömyysetuutta kaikki vuodet ja sitten selviäisi ettei Suomessa edes asu, niin siitä tulee rikostutkinta, syyte ja tuomio. Pahimmassa tapauksessa teidänkin osuus selvitetään, kun olette mahdollistaneet kuvion ja siten osallistuneet harhauttamiseen.

Ihmiset eivät tunnu tajuavan että vaikk Suomen kansalaisuus säilyy, niin Suomen palveluihin lakkaa oikeus tietyssä vaiheessa kun ulkomailla tarpeeksi pitkään asuu. Sitä ei muuta miksikään, että pitää kirjojaan Suomessa ja lomailee tai tekee satunnaisia töitä Suomessa.

Vakituisen muuton myötä pitää AINA tehdä ilmoitus maistraattiin ja hyvä olisi ottaa yhteyttä myös Kelaan.

Oikeus Suomen palveluihin säilyy, kun käy Suomessa tekemässä töitä aina välillä, kuten tuo poika tekee. Satunnaiset työt riittävät varsin hyvin!

Lisäksi asunnon muut asukkaat eivät ole millään tavalla vastuussa siitä, kuka siellä on kirjoilla. Minäkin voin ilmoittaa maistraattiin minkä tahansa osoitteen eikä ne todelliset asukkaat siitä ole vastuussa.

Mihin palveluihin?

Etuudet loppuvat, jos asuu yli 6kk ulkomailla!

Ulkomailla kirjoilla oleva suomalainen saa hoitoa kuten ulkomaalainen, eihän hänellä ole kotikuntaa jonka sotealueelle hoito pitäisi ohjata. Ulkomaalainen saa hoitoa Suomessa.

Verovelvollisuus säilyy siltä osin kun tekee töitä Suomeen.

Kansalaisena on oikeutettu kaikkiin kansalaisuuden tarjoamiin asioihin kuten äänestämiseen.

Joten mistähän palveluista puhut, kun puhut että oikeus palveluihin säilyy jos käy tekemässä töitä satunnaisesti Suomessa?

Koska se kotiosoite on ap:n luona ja todistettavasti on Suomessa tienattu rahaa, niin sen osoitteen mukainen sotealue tarjoaa hoidon. Muita mahdollisia palveluja ovat Suomen passi, kirjastot, museot, työkkärit, koulutus, jne. eli jos ap:n esimerkin mies päättää palata Suomeen, ei häntä kohdella ulkomaalaisena tai edes muuttajana, hän on heti täysivaltainen suomalainen toisin kuin jos hän lähtisi vaikka Italiaan. Tai on oikeastaan jo nyt: halutessaan lapsille päivähoitopaikan se järjestyisi.

Etuudet loppuvat, kun on ollut 6 kk ajan myös kirjoilla siellä ulkomailla eli käynyt vaikka kaupungintalolla kirjautumassa (kaikissa maissa ei ole keskitettyä järjestelmää). Jos ei käy, niin varmistaa terveyspalveluiden saatavnuuden muulla tavoin. EU-alueella sen takaa yksi ainoa kortti.

Vierailija
58/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se poika rikkoo lakia. Hänellä on ollut jobajat sitten velvollisuus tehdä muuttoilmoitus siitä, että asuu pysyvästi muualla.

Kuulostaa siltä, että hän nostaa jotain tukia Kelalta tms epärehellistä.

Tekisin ilmoituksen vöhintään verottajalle siitä, että ko henkilö ei ole asunut vuosiin täällä ja antaisin hänen uudet osoitetietonsa. Muuten pelkäisin syyllistyvåni johonkin peittelyyn. Tekisin ilmoituksen. Jos mies ei sitä hyväksy, ottaisin eron ja muuttaisin pois

Mihin sinä kokisit syyllistyneesi? Jos asunnossasi on 8 vuotta sitten tapettu joku, niin koetko olevasi syyllinen, vaikka et asiasta tiedä, koska muutit sinne viime vuonna?

Vierailija
59/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuosta voi olla vaikka mitä seuraamuksia teille.

Siis mitä seuraamuksia? Vuokralainen ei ollut virallisesti muuttanut osoitettaan, kun oli asunnostani muuttanut pois, mutta ei siitä mitään seuraamuksia mulle tullut. Ilmoitin vaan, ettei tämä henkilö enää asu tässä asunnossa. 

Voi tulla esimerkiksi sellainen seuraamus, että taloyhtiö perii vesimaksut huoneistoon kirjautuneen pääluvun mukaan. Isännöinti tarkistaa keitä on huoneistossa kirjoilla ja laskuttaa sen mukaan. Tätä on vaikea omistajana muuttaa, koska ei voi tehdä muuttoilmoitusta toisten puolesta. Esimerkiksi perheestä tulee helposti satanen kuussa.

Vierailija
60/147 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä sanoisin etten suostu moiseen järjestelyyn enää hetkeäkään.

Ei vouti teiltä mitään tule viemään mutta jos hän olisi vaikkapa nostanut työttömyysetuutta kaikki vuodet ja sitten selviäisi ettei Suomessa edes asu, niin siitä tulee rikostutkinta, syyte ja tuomio. Pahimmassa tapauksessa teidänkin osuus selvitetään, kun olette mahdollistaneet kuvion ja siten osallistuneet harhauttamiseen.

Ihmiset eivät tunnu tajuavan että vaikk Suomen kansalaisuus säilyy, niin Suomen palveluihin lakkaa oikeus tietyssä vaiheessa kun ulkomailla tarpeeksi pitkään asuu. Sitä ei muuta miksikään, että pitää kirjojaan Suomessa ja lomailee tai tekee satunnaisia töitä Suomessa.

Vakituisen muuton myötä pitää AINA tehdä ilmoitus maistraattiin ja hyvä olisi ottaa yhteyttä myös Kelaan.

Oikeus Suomen palveluihin säilyy, kun käy Suomessa tekemässä töitä aina välillä, kuten tuo poika tekee. Satunnaiset työt riittävät varsin hyvin!

Lisäksi asunnon muut asukkaat eivät ole millään tavalla vastuussa siitä, kuka siellä on kirjoilla. Minäkin voin ilmoittaa maistraattiin minkä tahansa osoitteen eikä ne todelliset asukkaat siitä ole vastuussa.

Mihin palveluihin?

Etuudet loppuvat, jos asuu yli 6kk ulkomailla!

Ulkomailla kirjoilla oleva suomalainen saa hoitoa kuten ulkomaalainen, eihän hänellä ole kotikuntaa jonka sotealueelle hoito pitäisi ohjata. Ulkomaalainen saa hoitoa Suomessa.

Verovelvollisuus säilyy siltä osin kun tekee töitä Suomeen.

Kansalaisena on oikeutettu kaikkiin kansalaisuuden tarjoamiin asioihin kuten äänestämiseen.

Joten mistähän palveluista puhut, kun puhut että oikeus palveluihin säilyy jos käy tekemässä töitä satunnaisesti Suomessa?

Koska se kotiosoite on ap:n luona ja todistettavasti on Suomessa tienattu rahaa, niin sen osoitteen mukainen sotealue tarjoaa hoidon. Muita mahdollisia palveluja ovat Suomen passi, kirjastot, museot, työkkärit, koulutus, jne. eli jos ap:n esimerkin mies päättää palata Suomeen, ei häntä kohdella ulkomaalaisena tai edes muuttajana, hän on heti täysivaltainen suomalainen toisin kuin jos hän lähtisi vaikka Italiaan. Tai on oikeastaan jo nyt: halutessaan lapsille päivähoitopaikan se järjestyisi.

Etuudet loppuvat, kun on ollut 6 kk ajan myös kirjoilla siellä ulkomailla eli käynyt vaikka kaupungintalolla kirjautumassa (kaikissa maissa ei ole keskitettyä järjestelmää). Jos ei käy, niin varmistaa terveyspalveluiden saatavnuuden muulla tavoin. EU-alueella sen takaa yksi ainoa kortti.

Sä olet AIVAN kujalla, etkä edes ymmärrä eroa kansalaisuuden ja asuinpaikan välillä. Ei sun kanssa kannata edes väitellä.

Ai että ulkomailla asuvalla olisi oikeus TE-toimiston palveluihin 😆

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä