Mitä mieltä translain läpi menemisestä?
Itse olen laki vastaan. Laki varmasti antaa kaiken mailman hyypiölle mahdollisuuden kiertää asevelvollisuutta ja muita yhteiskunnan velvollisuuksia. Olen kuitenkin transihmisten puolella, kunhan omat lapset eivät siihen sairastu.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta huomaa, että pridelle on tarvetta edelleen Suomessa, vaikka monet sitä yrittävät väheksyä. Toisten ihmisoikeudet ei ole teiltä pois.
Mielenterveyshuollon lisäresursseille on tarvetta.
Tämä on kaikilta naisilta ja lapsilta pois.
Pridetys ajaa selvästi vain pervojen miesten asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
knobbe kirjoitti:
Mist on kiva, että meni läpi, mut oonkin leikkaamaton transnainen. Ei ollut aikaisemmin mahdollista vaihtaa henkilöpapruista miessukupuolta pois, ja en koe itseäni mieheksi, vaikka mulla se pippeli onkin siellä jalkovälissä. Lakihan olisi ollut järkevää toteutua siten, että se koskee vain transhenkilöitä. Mutta olen kuitenkin tyytyväinen, että voin viimein vaihtaa vaivattomasti tuon sukupuolen koskemaan peilistä näkyvää vastaavaksi, eikä tarvitse leikata munia pois sen takia.
On nimenomaan hyvin outoa nimetä laki translaiksi, kun sen perusteella ihan kuka vaan voi vaihtaa sukupuolensa. Ei liity transiuteen juuri mitenkään.
Ei sen nimi olekaan translaki, vaan laki sukupuolen vahvistamisesta.
Tuokin on täysin harhaanjohtava nimi. Jos sukupuoli vahvistetaan, silloin ei pitäisi olla mitään paluuta takaisin siihen aiempaan. Sukupuoli kun ei ole mielentila, joka vaihtuu ees taas.
Jep. Sanoilla transaktivistit kikkailevat muutenkin harhautusmielessä, tämä "vahvistaminenkin" tarkoittaa oikeasti valehtelua. Eli "sukupuolen valehteleminen" , ei "sukupuolen vahvistaminen" , olisi rehellinen termi.
Mutta rehellisyydellä ei saisi manipuloitua ja kiristettyä päättäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
knobbe kirjoitti:
Mist on kiva, että meni läpi, mut oonkin leikkaamaton transnainen. Ei ollut aikaisemmin mahdollista vaihtaa henkilöpapruista miessukupuolta pois, ja en koe itseäni mieheksi, vaikka mulla se pippeli onkin siellä jalkovälissä. Lakihan olisi ollut järkevää toteutua siten, että se koskee vain transhenkilöitä. Mutta olen kuitenkin tyytyväinen, että voin viimein vaihtaa vaivattomasti tuon sukupuolen koskemaan peilistä näkyvää vastaavaksi, eikä tarvitse leikata munia pois sen takia.
On nimenomaan hyvin outoa nimetä laki translaiksi, kun sen perusteella ihan kuka vaan voi vaihtaa sukupuolensa. Ei liity transiuteen juuri mitenkään.
Ei sen nimi olekaan translaki, vaan laki sukupuolen vahvistamisesta.
= sukupuolen valehtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta huomaa, että pridelle on tarvetta edelleen Suomessa, vaikka monet sitä yrittävät väheksyä. Toisten ihmisoikeudet ei ole teiltä pois.
Mielenterveyshuollon lisäresursseille on tarvetta.
Tämä on kaikilta naisilta ja lapsilta pois.
Pridetys ajaa selvästi vain pervojen miesten asiaa.
Olikohan Espanjan taannoisessa pride-kulkueessa kun poliisi esti lesboja osallistumasta. Eivät riehuvien ja uhkailevien transaktivistien takia voineet taata lesbonaisten turvallisuutta.
Kyllä tämä on ihan pervojen fetissimiesten liike, naisiin, etenkin lesboihin kohdistuu järkyttävää agressiota ja uhkailua näiden taholta. Pienimmästä päästä nämä "suck my girld*ick", pahimmasta päästä paloit-teluki-dutus-, ra i s k aus-uhkailu ja päänkatk-omiset. Ja ihan julkisesti näitä kylttejä heiluttelevat, esim täällä videoita noista riehumisista: https://twitter.com/hashtag/LetWomenSpeak
Lakia vastaan. Laki on essentiaalisesti enemmistön oikeuksia polkeva laki ja se olisi pitänyt muotoilla aivan eri tavalla jos nyt piti edes mennä läpi. On tragikoomista, että sukupuolen voi vaihtaa joka vuosi ja lisäksi ilman minkäänlaista lääkärin tai psykologin kohtaamista. En minäkään esimerkiksi voi pelkällä ilmoituksella kokea olevani eläkeikäinen ja sen perusteella päästä eläkkeelle - se olisi täysin subjektiivinen kokemus myös.
Jos tädillä ois munat se ois setä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että lastenlääkärien ja sukupuolidystrofiaa potevien nuorten hoidosta vastaavien psykiatrien mielipiteitä ei kuunneltu eikä kuunnella, kertoo mielestäni kaiken olennaisen.
Lisäksi se, että sukupuolta voi vaihtaa joka vuosi, on hullumpaa kuin pahimmissa tieteiselokuvissa.
Virallista äidinkieltä voi vaihtaa vaikka joka päivä, mutta ei siitä ole seurannut mitään kaaosta. Mahdollisuutta käyttää vain ne joita asia koskee - miksi kukaan muu vaivautuisi? Sama juttu sukupuolen kanssa.
E ole lainkaan sama asia. Sukupuoli on biologisesti pysyvä ominaisuus.
No, juridinen sukupuoli ei ole pysyvä ominaisuus. Toisaalta äidinkieli on hyvinkin pysyvä ominaisuus, mutta juridisen äidinkielen voi silti muuttaa yhdellä klikkauksella ilman mitään kielikoetta, koska pienelle vähemmistölle sellainen muutos voi olla tarpeen.
Translaista panikoijilla tuntuvat ihmeellisesti sekoittuvan rekisterimerkinnät ja fyysinen todellisuus.
No kuulepa kun sillä on suurikin merkitys. Enää poliisikaan ei voi lain mukaan poistaa miestä naisten tiloista, jos se on papereissa "nainen", ovat kädettömiä.
Tämäkö on sinun mielestä mitätön asia, että naisilta ja tytöiltä vietiin yhdessä yössä turvallisuus edes omissa tiloissaan pois.Kuule haistapa iso transin kakka.
Jännä laki, kun aiemmin poliisi on kyllä voinut poistaa naisetkin naisten tiloista.
Olen sitä mieltä, että nykymaailma on mennyt niin naurettavuuksiin monella saralla, että se tulee tuhoutumaan lopulta omaan mahdottomuuteensa.
Kuka ihme keksi, että identiteetin mukaan on ihan ok valita naisten tai miesten puoli vaikka saunassa tai pukuhuoneessa? Siis sisäisen kokemuksen mukaan, ei biologian tai fyysisten ominaisuuksien mukaan?
Naisten oikeuksia tällä poljetaan. Teidän ihana Sannakin tällaista kannattaa into piukeena.
En mitään. Aivan marginaaliasia.
Siis ihan oikeastiko rasti ruutuun tekee jonkun mielestä ihmisestä tietyn sukupuolen edustajan? Siis ihan oikeasti? Mitä edes enää tarkoittaa nainen tai mies? Ei mitään!
Minkähän reiän gynekologi syynää kun asiakkaaksi tulee mies joka haluaa olla nainen?
Olen lakia vastaan, ja erittäin surullinen sen läpi menemisestä.
Lakia on kritisoitu sillä perusteella, että sitä voi hyödyntää vaikka tirkistelyyn tai asepalveluksen välttelyyn. Kuitenkin ongelmana on ylipäätään lain perustana oleva ajatus siitä, että sukupuolen määrittäisi kunkin oma kokemus (eivätkä todelliset biologiset ruumiilliset ominaisuudet).
Toki nyt läpi mennyt translaki on järkyttävä erityisesti siksi, että sen vääristävät vaikutukset kohdistuvat lapsiin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Laista tekee ongelmallisen että lakia voi käyttää hyväkseen myös sellaiset joilla ei ole mitään tekemistä transien kanssa ja se on taas väärin transeja itseään kohtaan.
Mulla ei ole mitään transeja vastaan ja aiempi laki mielestäni oli paljon oikeudenmukaisempi ja tasa-arvoisempi heille itselleen. Nyt kun laki mahdollistaa sukupuolen vaihtamisen omalla ilmoituksella niin sitä ei mikään taho myöskään valvo ja väärinkäytösten riski on paljon suurempi.
Transien kirje eduskunnalle lakia koskien: https://tulenhenkiblogi.blogspot.com/2022/08/translain-uudistusta-kriti…
Tuskinpa kukaan vaivautui lukemaan...
Periaatteessa laki joka ärsyttää venäjän arvomaailmaa ja erityisesti putinia on hyvä.
Siksi kannatan tätä erityisesti.
Suomi on ottanut askeleen kohti länttä ja kapitalismia pois kommunismista.
Meillä alkaa olemaan meno kuin Yhdysvalloissa kunhan vielä kannabis saadaan laillistettua.
Tällä taataan yksilönvapaudet ja ettei kansalainen ole valtion omistuksessa vaan omistaa itse itsensä.
Laista tekee ongelmallisen että lakia voi käyttää hyväkseen myös sellaiset joilla ei ole mitään tekemistä transien kanssa ja se on taas väärin transeja itseään kohtaan.
Mulla ei ole mitään transeja vastaan ja aiempi laki mielestäni oli paljon oikeudenmukaisempi ja tasa-arvoisempi heille itselleen. Nyt kun laki mahdollistaa sukupuolen vaihtamisen omalla ilmoituksella niin sitä ei mikään taho myöskään valvo ja väärinkäytösten riski on paljon suurempi.