Mikä peruskoulussa opetettu oppiaine on ollut sinulle hyödyllisin?
Minulle se on englanti. Työelämässä kommunikoin ja kirjoitan englanniksi joka päivä.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se, että tajusin omaksuvani tietoa nopeasti ja helposti. Jossain vaiheessa ymmärsin myös, että pystyn lukemaan todella nopeasti ja sisäistämään tiedon.
Itseluottamus on kaiketi se tärkein, mitä sain.
Tämä toki oli tarpeenkin, koska äitini oli hirviö, joka nimitteli, vähätteli ja teki jo alle kouluikäisenä selväksi minulle, että olen huono ja ruma eikä minusta tule koskaan mitään.
Peruskoululle kuuluu kiitos siitä, että olen uskonut itseeni ja opiskellut kunnianhimoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aineet ovat kyllä olleet hyödyllisiä. Näin vanhempana sen tajuaa miten tärkeää yleissivistys ja perustiedot vähän kaikesta ovat.
Ja heti kirjoitin päin prinkkalaa lol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se, että tajusin omaksuvani tietoa nopeasti ja helposti. Jossain vaiheessa ymmärsin myös, että pystyn lukemaan todella nopeasti ja sisäistämään tiedon.
Itseluottamus on kaiketi se tärkein, mitä sain.
Et sitten kuitenkaan ole oppinut lukemaan aloitusta, johon vastaat.
Et sitten ymmärtänyt, että minun kohdallani koko peruskoulu oli käänteentekevä. Ei ainostaan yksi aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osasin jo lukea ja kirjoittaa kouluun mennessä, joten sanoisin, että hyödyllisin oppiaine on ollut biologia.
Joo, varmaan tulkitsit Dostojevskiä ja kirjoittelit vastineita, raportteja ja tutkielmia ja erittelit kielen ilmiöitä asiaankuuluvin käsittein sekä pidit puheita ja esitelmiä jo ennen koulua.
Sinulla oli luki-taitojen alkeet. Ikään kuin äikkä olisi turha aine sen jälkeen, kun lapsella on mekaanisen lukutaidon alkeet hallussa.
Äikkä on ollut kaikille tärkein aine. Piste.
Meillä ei kyllä peruskoulun äidinkielessä kaikkea tuota käsitelty.
No nykyään kyllä käsitellään.
T. Yläkoulun äikänope
No ei kyllä käsitellä. Ei ole lapsi ikinä edes avannut Dostojevskin kirjoja. Saati tulkinnut niitä. Tutkielmatkin ovat enemmän korkeakoulun juttu kuin peruskoulun.
t. 9. luokkalaisen äiti
Turhin oli pitkä saksa.
Hyötynyt olen: matikka, fysiikka, kemia, historia, äikkä, ruotsi. (Mieheni suku on suo.enruotsalan2n)
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli. Olen yliopisto-opiskelija.
onko äidinkielesi englanti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osasin jo lukea ja kirjoittaa kouluun mennessä, joten sanoisin, että hyödyllisin oppiaine on ollut biologia.
Joo, varmaan tulkitsit Dostojevskiä ja kirjoittelit vastineita, raportteja ja tutkielmia ja erittelit kielen ilmiöitä asiaankuuluvin käsittein sekä pidit puheita ja esitelmiä jo ennen koulua.
Sinulla oli luki-taitojen alkeet. Ikään kuin äikkä olisi turha aine sen jälkeen, kun lapsella on mekaanisen lukutaidon alkeet hallussa.
Meillä ei kyllä peruskoulun äidinkielessä kaikkea tuota käsitelty.
T. Yläkoulun äikänope
Missä koulussa, kun kokemukseni mukaan kirjatkin on oppilailta lukematta, kun palautuspäivä kirja-analyysistä on huomenna. Sitä olen ihmetellyt, että eikö äikässä ole seurantaa, että kirjat luetaan ja asiassa edetään?
t. toisen aineen ope, joka kuuntelee koko ajan näitä, että äikän esitelmät, analyysit ja projektit tekemättä vaikka niitä on kuukausia työstetty tunneilla, että mitä ihmettä ne oppilaat on tehneet ne kaikki työstötunnit?
Äidinkieli, koska opin lukemaan ja kirjoittamaan. Matematiikka, koska opin laskemaan. Aika harva hallitsee nämä ennen koulua.
Pitkästä venäjästä oli aikanaan kaupallisella alalla paljon hyötyä. Ja ennen kuin pillastutte: en enää tee yhteistyötä Venäjän suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli, koska opin lukemaan ja kirjoittamaan. Matematiikka, koska opin laskemaan. Aika harva hallitsee nämä ennen koulua.
Nykyisin suurin osa hallitsee, koska perusteet opetetaan jo esikoulussa. Meilläkin (90-luvun alussa) enemmän kuin yksi tai kaksi oppilasta osasi alkeet lukemisesta ja laskemisesta ennen koulua. Muutama osasi lukea ihan sujuvastikin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä venäjästä oli aikanaan kaupallisella alalla paljon hyötyä. Ja ennen kuin pillastutte: en enää tee yhteistyötä Venäjän suuntaan.
on siitä varmasti hyötyä jatkossakin.
Ei mikään,en ole käynyt peruskoulua.
Lukeminen ja kirjoittaminen, perusmatematiikka.
Opo.
Sain suosituksen lähteä opiskelemaan alaa, jolla olen ollut nyt jo kohta 30-V.
Jos ei se, niin äidinkieli ja englanti.
Englanti. Se auttoi lukemaan edes jotenkin Vic-20:n englanninkielistä käyttöohjetta 14-vuotiaana. Sen perusteella sain seuraavana kesänä ensimmäisen kesätyöpaikan ja myöhemmin ammatin.
Muuten sanoisin toiseksi matematiikan, mutta topiccina oli peruskoulu. Siellä en oppinut paljoakaan, kun osasin sinit, kosinit ja monta niiden kaveria jo vähän päälle 10-vuotiaana. Vasta lukiomatematiikassa alkoi tulla oikeasti uutta asiaa, ja se on myös auttanut aivan älyttömästi ammatissani.
Vähiten hyödyllinen: pitkä ruotsi. Sain vapautuksen kaikesta muusta paitsi kokeista, koska riikinruotsi on (tai oli vielä 30 vuotta sitten) toinen äidinkieleni. Sittemmin kielitaito on taantunut, kun en asu rantaruotsalaisten vyöhykkeellä eikä sitä täällä sisämaassa pääse käyttämään yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuollaista peruskoulussakaan tehdä. Paitsi pidetään esitelmiä.
Jotenkin epäilen, ettet ole lukenut yläkoulun suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmaa. Silti kyllä "tiedät", mitä siihen kuuluu.
Olen ollut yli 20 vuotta hommissa, ja joka vuosi on klassikoista puhuttu, ja lahjakkaat niitä lukevatkin. Joka vuosi kirjoitetaan erilaisia mielipidetekstejä, kuten vastineita, ja raportteja, työpaikkahakemuksia, uutisia, esseitä, kirjeitä, referaatteja jne. Joka vuosi pidetään vaikuttavia puheita ja tilannepuheita.
Kielenhuollon ja kieliopin opetuksen tarkoitus on mm. opettaa kielestä puhumisen käsitteet.
Mitä te oikein kuvittelette, että niillä tunneilla tehdään, jos ei näitä asioita? Syödään kynsiä?
T. Yläkoulun äikänope
Jos meinaat pärjätä elämässä, niin perustaidot jokaisesta aineesta ovat tarpeen.
Toki kirjoitus- ja lukutaito ovat ne vähimmäisvaatimukset, mutta tässähän kysyttiin sitä hyötyä koko peruskouluopetuksen ajalta.
Minä esim osasin lukea ja kirjoittaa ennen kouluikää. Tein myös isosiskoni matematiikan tehtäviä ennen kouluikää.
T. Yläkoulun äikänope