Mitä tapahtuu jos ottaa vanhentuneen lääkkeen
Sain astmakohtauksen kun pesin kylppäriä kloriitilla, kloriitti kävi henkeen niin pahasti. En ole vuosiin tarvinnut astmalääkkeitä, niin ei löydy kotoa enää uusia. Piti kohtauksen yllättäessä kaivaa kaapista joku ikivanha astmapiippu, mennyt vanhaksi vuonna 2020kohtaus helpotti välittömästi mutta voiko tulla jotain sivuvaikutuksia noin vanhan lääkkeen käyttämisestä?
Kommentit (20)
Ilmeisesti astmalääkettä voi käyttää. Mm parasetamoli ja aspiriini voivat tulla myrkyllisiksi vanhennuttuaan.
Kotisiivouksessa ei käytetä kloriittia. Taisit huomatakin yhden syistä miksi ei käytetä.
Kyllä itse ainakin noita inhalaattoreita oon käyttänyt vaikka päiväys mennyt. Teho vaan heikompi
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti astmalääkettä voi käyttää. Mm parasetamoli ja aspiriini voivat tulla myrkyllisiksi vanhennuttuaan.
Kotisiivouksessa ei käytetä kloriittia. Taisit huomatakin yhden syistä miksi ei käytetä.
Miksi kloriittia myydään kotikäyttöön sitten? Ja millä korvaisit kloriitin jos täytyy desinfioida pintoja?
Teho heikkenee useimmissa lääkkeissä. Välttelisin kyllä käyttämästä esim.iholle/limakalvoille levitettäviä lääkevoiteita.
Mä oon jo vuosia käyttänyt välillä vanhoja astmapiippuja. Jotkut niistä menee vanhaksi todella nopeasti ja annoksia kuitenkin yleensä sen 200-300 enkä välillä tarvitse moneen kuukauteen astmalääkettä niin ei ehdi käyttää ennen kuin päiväys menee. Tosiaan teho on vaan heikompi jos mennyt vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kloriittia myydään kotikäyttöön sitten? Ja millä korvaisit kloriitin jos täytyy desinfioida pintoja?
Off topic mutta kysyn samaa! Itse käytän myös kloriittia ja joka kerta siivotessa totean että ei tää voi terveellistä olla ku käy henkeen niin pahasti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myydään sitä tupakkaakin. Hakusanoilla: luontaisesti desinfioiva löytyy jotain kotikäyttöön soveltuvaa. Ainoa syy mikä itselle tulee mieleen milloin kodissa täytyy desinfioida pintoja, on tarttuvien tautien leviämisen ehkäisy, mutta ei sillä desinfioinnilla ehdi sen viruksen perässä pysyä. Paras noissa tapauksissa on käsien pesu.
Muistathan, että kloriittia ei milloinkaan käytetä lämpimissä olosuhteissa tai esim lämpimässä vedessä.
Riippuu lääkkeestä. Useat lääkkeet ovat ihan turvallisia pari vuotta päiväyksen jälkeen, jos on säilytetty oikein (ei valoa, ei kosteutta, ei kuumuutta).
Joidenkin lääkkeiden teho heikkenee nopeammin. Esim. adrenaliini, insuliini.
Jotkut lääkkeet muuttuvat.
Esim. aspiriini, asetyylisalisyylihappo, muuttuu etikkahapoksi. Monet antibiootit, kuten tetrasykliinit muuttuvat haitalliseksi ja voivat aiheuttaa munuais- ym. kudosvaurioita.
Ei kannata kokeilla, jos ei tiedä.
Kannattaa käyttää hengityssuojaimia
Riippuu lääkkeestä. Minulla on Imovaneja vuodelta 2002 ja toimivat edelleen.
Ei kannata kokeilla. Voivat olla vaarallisia.
Heitä kloriitit mäkeen. Niitä ei kotiolosuhteissa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myydään sitä tupakkaakin. Hakusanoilla: luontaisesti desinfioiva löytyy jotain kotikäyttöön soveltuvaa. Ainoa syy mikä itselle tulee mieleen milloin kodissa täytyy desinfioida pintoja, on tarttuvien tautien leviämisen ehkäisy, mutta ei sillä desinfioinnilla ehdi sen viruksen perässä pysyä. Paras noissa tapauksissa on käsien pesu.
Muistathan, että kloriittia ei milloinkaan käytetä lämpimissä olosuhteissa tai esim lämpimässä vedessä.
Oon käyttäny kloriittia lämpimän/kuuman veden kanssa kotia pestessä viimeiset 35 vuotta :D aina oppii uutta! No, oon ainakin vielä hengissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käyttäny kloriittia lämpimän/kuuman veden kanssa kotia pestessä viimeiset 35 vuotta :D aina oppii uutta! No, oon ainakin vielä hengissä!
Jos palstalta kysyy, mitä ihmeellisemmät asiat ovat hengelle hupia.
Älkää käyttäkö kloriittia pintojen pesemiseen ainakaan usein ja silloinkin hengityssuojain ja kumihanskat eikä ikinä saunan pesuun.
Saatte syövän vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kloori ei ole pesuaine.
Laitan tähän netistä kopioimaani tekstiä ja linkin alle, josta voi lisää lukea. Linkistä löytää myös kloriitille korvaajan.
"Kloori on hyvin myrkyllinen aine. Se on haitallinen niin ihmiselle kuin ympäristölle. Siksi kloorin käyttöä tulisi välttää viimeiseen asti. Kloorin myrkyllisyydestä kertoo hyvin se, että sitä on käytetty toistuvasti jopa kemiallisena aseena.
Kloori kaasuuntuu helposti ja kaasuuntuessaan aiheuttaa vaurioita silmille ja hengitysteille. Kloori on ilmaa raskaampaa, joten se pyrkii kerrostumaan lattian tasolle. Vaikka ylempänä, aikuisen kävelykorkeudella kloori ei tuoksahtelisikaan, lattialla leikkivät lapset sen huomaavat.
Kloorin myrkyllisyys perustuu sen hapetuskykyyn. Kloori tunkeutuu kaasuuntuessaan hengitysteihin ja vaurioittaa keuhkoja. Ilman klooripitoisuus ilmaistaan yksiköllä ppm (parts per million).
Ilmasta voidaan havaita jo 0,2 ppm klooripitoisuudet.
Kloori aiheuttaa terveysongelmia (oksentelua ja yskää) 30 ppm
Keuhkovaurioita alkaa ilmetä yli 60 ppm klooripitoisuuksilla.
Yli 100 ppm pitoisuudet klooria voi tappaa ihmisen muutaman syvän hengityksen jälkeen
Älä käytä klooripitoisia kemikaaleja yhdessä kuuman veden kanssa
Kloori höyrystyy helposti. Jos käytät kylpyhuoneen pesuun klooripitoista puhdistusainetta yhdessä kuuman veden kanssa, ilma on täynnä myrkyllistä kloorihöyryä. Klooria käytettäessä pitää aina käyttää vain viileää vettä. Näin höyrystyminen on vähäisintä."
Monet lääkkeet säilyvät vielä vuosia päiväyksen jälkeen, mutta vaikea sanoa jostain tietystä lääkkeestä ilman kokemusta.
Lääkkeiden säilyvyydestä on tehty tutkimuksia. Osa lääkkeistä toimii hyvin vaikka päiväys olisi hyvinkin vanha.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7040264/
Tuossa tutkimus aiheesta. Nestemäiset antibiootit, insuliini ja nitroglyseriini eivät säily. Kiinnostusta tuohon aiheeseen on ollut erityisesti sotilassairaaloihin liittyen kun niiden lääkevarastoiden uusiminen on varsin kallista puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden säilyvyydestä on tehty tutkimuksia. Osa lääkkeistä toimii hyvin vaikka päiväys olisi hyvinkin vanha.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7040264/
Tuossa tutkimus aiheesta. Nestemäiset antibiootit, insuliini ja nitroglyseriini eivät säily. Kiinnostusta tuohon aiheeseen on ollut erityisesti sotilassairaaloihin liittyen kun niiden lääkevarastoiden uusiminen on varsin kallista puuhaa.
https://sci.bban.top/pdf/10.1001/jama.2016.0048.pdf
Tuossa yhden sivun pituinen raportti (yhteenveto) samasta asiasta. Suurimmalta osin kyse on lakien asettamista rajoituksista lääkeaineille, joille rajoituksille ei oikeasti olisi perustetta. Vanhentuneita silmiin laitettavia lääkeaineita en käyttäisi mutta ei ole mitään syytä heittää esimerkiksi parasetamol - pillereitä pois vain siksi, että niiden päivämäärä on 6 kuukautta yli vanhenemispäivän.
Mistä tieto että parasetamoli muuttuu myrkylliseksi??
No nyt meni ihan plörinäksi aloituksen kirjoittaminen kun puhelimella näppäilin. Tosiaan vuonna 2020 mennyt lääke vanhaksi.
Ap