Suurinosa kauppojen ruokatarvikkeista voi suosiolla jäädä hyllyyn. Rahaa säästyy kun pitää maito, voi, liha, kasvislinjan.
Olen jättänyt leivän ja sokerin syönnin. Ostan vain lihaa, juustoa, munia, kasviksia, voita ym . Eli ihan sitä oikeaa perusruokaa.
Monesti ihmiset sanoo, että tämmöinen tulee kalliiksi mikä on suuri väärinkäsitys. Aikaisemmin jouduin ostamaan kolme kassillista, kun nykyään riittää yksi.
Ruuanlaatuun ja ravitsevuuteen satsaamalla, tulee syötyä vähemmän.
Aikaisemmin rahaa paloi hirveät määrät leipään ja mehuihin ym. Nykyään ne jää kokonaan kaupan hyllylle.
Tavaraa tulee kannettua huomattavasti vähemmän kaupasta , kuin ennen.
Oltko miettinyt miten vähällä valikoimalla kauppareissusta selviää ja kuinka suurinosa hyllyillä olevista tuotteista on täysin turhaa vatsantäytettä ja rahanmenoa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on ihan käsittämättömän kallista nykyään. Samoin juustot. Kurkkujenkin hinnat huitelee pilvissä. Ei tässä ole kohta varaa syödä muuta kuin kaurapuuroa ja kanamunia.
Niin on. Jos syö joka lounaalla/päivällisellä sen suositellun 100g lihaa/kalaa niin lasku on aikamoinen
Mistä sinä tämän luvun vetäisit?? Nyt kyllä kannattaisi tarkistaa tietojaan. Suositeltu lihan määrä on 500g VIIKOSSA, ei todellakaan 200g/ pv!
Lihasuositus ja proteiinin tarve on jonkinmoisessa ristiriidassa. Toki proteiinia on muussakin kuin lihassa.
-ohis-
Tuo proteiinin tarve on kyllä huolista pienin. Suomalaisista miehistä neljä viidesosaa saa liikaa proteiinia, eli kannattaisi pikemminkin huolehtia sen vähentämisestä.
Kanan saa grillattunakin alle 8e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on ihan käsittämättömän kallista nykyään. Samoin juustot. Kurkkujenkin hinnat huitelee pilvissä. Ei tässä ole kohta varaa syödä muuta kuin kaurapuuroa ja kanamunia.
Niin on. Jos syö joka lounaalla/päivällisellä sen suositellun 100g lihaa/kalaa niin lasku on aikamoinen
Mistä sinä tämän luvun vetäisit?? Nyt kyllä kannattaisi tarkistaa tietojaan. Suositeltu lihan määrä on 500g VIIKOSSA, ei todellakaan 200g/ pv!
Lihasuositus ja proteiinin tarve on jonkinmoisessa ristiriidassa. Toki proteiinia on muussakin kuin lihassa.
-ohis-
Mutta nyt puhuttiin lihasta ei proteiineista. Liiallisella lihansyönnillä on yhteys suolistosyöpiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset litkivät jotain maitoja..
Tätä mä olen myös ihmetellyt. Aikuinen ihminen ei tarvitse maitotuotteita. Jonkun rahkan ymmärrän kun se on hyvä proteiinin lähde.
No, pitäisikö sitä sitten juoda pelkkää raanavettä lämpimän aterian kanssa?
Hanavesi on paras ruokajuoma, meillä lapsetkin juo vettä aterioilla. Ei tule allergioita eikä lisäainekuormaa elimistöön.
Eikä raudan puutetta. Kalsium haittaa raudan imeytymistä.
Minä rakastan leipää (ruisleivän ostan,sekaleivän leivon itse)ja juustoja. Ruoka normia sekasyöjän ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis-
Mutta nyt puhuttiin lihasta ei proteiineista. Liiallisella lihansyönnillä on yhteys suolistosyöpiin.
Ei ole todettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan leipää (ruisleivän ostan,sekaleivän leivon itse)ja juustoja. Ruoka normia sekasyöjän ruokaa.
Mitä on normi ruoka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis-
Ei ole todettu.
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää miettimään. Mehut, murot, keksit, leivät, makkarat on kyllä ihan turhaa vatsantäytettä. Ja kuluerä lompakolle.
Tuoremehut ei mielestäni ihan turhia. Esimerkiksi appelsiinit tuoreena ovat kalliita, jopa 0,50€/kpl. Sillä hinnalla saa jo litran appelsiini tuoremehua joka riittää lähes viikoksi. Toki kuidut jää saamatta mutta C vitamiinin vuoksi ostan mehua ja juon lasillisen päivässä. Kuituja saan vihanneksista.
Valmistuoremehut on ihan rahan hukkaan heittämistä. Ostin mehupuristimen ja voin itse tehdä mehua kaikista hedelmistä ja porkkanoista.
Nykysuomalaiset on niin laiskoja että edes ruokaa ei viitsitä laittaa. Ostetaan valmista ja kaikkea pas..... limuja, sipsejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää miettimään. Mehut, murot, keksit, leivät, makkarat on kyllä ihan turhaa vatsantäytettä. Ja kuluerä lompakolle.
Tuoremehut ei mielestäni ihan turhia. Esimerkiksi appelsiinit tuoreena ovat kalliita, jopa 0,50€/kpl. Sillä hinnalla saa jo litran appelsiini tuoremehua joka riittää lähes viikoksi. Toki kuidut jää saamatta mutta C vitamiinin vuoksi ostan mehua ja juon lasillisen päivässä. Kuituja saan vihanneksista.
Tuoremehut nyt eivät kenenkään normaalin työssäkäydän taloutta kaada. Mutta jos on pakko ruvueta aidosti köyhäilemään, niin oikeastaan kaikki juotavat asiat voi jättää kauppaan. Teollisissa mehuissa ei käytännössä ravinteita ole ja vitamiinit on lisätty sinne erikseen.
Samalla tavalla sinä sen c- vitaamininkin saisit niistä vihanneksista. Jos taas haluat syödä lisättyjä vitamiineja, niin ne on purkista vielä halvempia.
Kukin tyylillään. Tosin en voin ja rasvan palvonnan perusteita ymmärrä alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on normi ruoka?
Keitot,laatikkoruoat,padat ym.
Kaupat voisi olla lakossa pari kuukautta. Tekisi hyvää suurimmalle osaa suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porsaan sisäfilee S-market 7,99 500g. 100 g = n. 1,20 €?
Kasslerin paisti 1 kilo 8€ = 0,50€/100 grammaa
Jauheliha 400g alle 3€
Lihaa ja kalaa ei tarvitse syödä joka päivä. Voi käyttää munia, kanankoipia, juustoja proteiinin lähteenä. ( tosi edullisia) .
En syö minkäänväristä lihaa ja kanan jätin kun näin kauhuleffan kanalasta.
Ja toisekseen noissa kanankoivissa hukkaan menee hirveästi, maksaa nyt luista. Lihaa en syö koska vatsa ei toimita sitä, menee viikoksi tukkoon. Ois tietty hyvä jos pystyis käyttämään sitä.
Nämä ruokakeskustelut ovat aina yhtä hauskoja. Ap sanoo jättäneensä leivät ja mehut pois ja säästäneensä paljon. Sitten jengi peukuttaa.
Aika paljon on saanut vetää leipää ja mehua, jos tuolla säästää. Toki mehut nyt on turhia ja esim. puuro halvempaa kuin leipä, mutta ei kai kukaan usko, että ostettu määrä vähenee 1/3 noilla muutoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Li
Olen yli 50-vuotias nainen enkä todellakaan aio syödä mitään pakastepaskaa kun en ole sitä tähänkään asti syönyt. Kalakeitto tehdään kalatiskin lohesta/siiasta/mateesta ja kokonaisen broilerin saa ihan kylmähyllystäkin. Ja kokonaisesta broilerista riittää syötävää yhdelle aterialle.PAKASTEKALA on tuoreempaa kuin se kalatiskissä oleva!
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/uskomus-pakastekalan-huonomm…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis-
Ei ole todettu.
Kyllä on.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ruokakeskustelut ovat aina yhtä hauskoja. Ap sanoo jättäneensä leivät ja mehut pois ja säästäneensä paljon. Sitten jengi peukuttaa.
Aika paljon on saanut vetää leipää ja mehua, jos tuolla säästää. Toki mehut nyt on turhia ja esim. puuro halvempaa kuin leipä, mutta ei kai kukaan usko, että ostettu määrä vähenee 1/3 noilla muutoksilla.
Kyllä uskoo, jos vähänkään tajuaa, miten elimistö toimii.
Olen itse ruvennut syömään astetta "köyhemmin", ts. ruoka on kyllä ihan yhtä hyvää perusruokaa kuin ennenkin, mutta ei niin suositusten mukaista. Jännä huomio: ruoka täyttää paremmin, iltapala on jäänyt välistä nyt useampana iltana! Yleensä on kurniva nälkä iltaisin, mutta ei nyt.
Mitä sitten olen syönyt? Ruskea kastike (voihin tehtynä) ja peruna on ollut suosikkini, joten sitä useamman kerran. Samoin possunkyljestä on tehty kaikenlaista. Leipien tilalla on mennyt puuroja ja olen välillä syönyt lettujakin. Nämä paitsi täyttävät hyvin, mutta ovat myös edullisia valmistaa ja vaihteluakin tulee.