Ruokakauppaan yhdeltä henkilöltä 353,70e/kk.
Sisältää ruuan, hygienituotteet (ei meikkejä kuitenkaan), wc-paperin yms. mitä nyt ruokakaupasta saa...
Onko paljon vai vähän? Ekaa kertaa elämässäni laskin kuluja....
Harrastuksiin meni 108,30e, kosmetiikkaan 36,20e, ja muihin kuluihin 205,35e (mm. apteekki, bussikortti, leffa, lounas kaverin kanssa yms.)
Yhteensä: 699,85e.. auts, kuulostaapa isolta summalta. (Tässä ei ole vuokraa, puhelinlaskua, sähkölaskua, muita laskuja, kirjasin vain ylös paljonko pankkikortilla kulutan.)
Paljoko te kulutatte kuukaudessa?
Kommentit (126)
Normaalikulutus yhdelle hengelle.
Meillä kaksi ja noin 600-700 euroa. kk.
Kannattaa tässä kuussa AP jaotella mitä siellä ruokalaskussa oikeasti on. Siis erikseen esim:
- Kodinhoitotarvikkeet (pesuaineet, wc-paperi jne...)
- Ruoka (siis oikea ruoka)
- Einekset (puhutaan enemmänkin sellaisista valmisruoka-painotteisista)
- Herkut (sisältää myös juotavat, esim kivennäisvesi)
Tästä sitten näkee meneekö se sun raha oikeasti ruokaan vai enemmänkin einesruokiin ja herkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lihaksikkaana 86kg atleettina ja terveysintoilijana kulutan ruokaan 440€ kuukaudessa.
Kun syö säännöllisesti salaattia ja laadukasta lihaa/kalaa ym niin kyllä niihin menee rahaa.
Salaattia?
Oliko jotain mitä et ymmärtänyt sanassa?
Herrajjestas mitä summia teillä menee! Olen kotona ja mulla menee n 220€ kaikkineen. JA syön terveellisesti.
Onko teillä valmisruokia vai mitä?
uhh...
Omassa taloudessa kaksi opiskelijaa ja kuukaudessa kauppaan menee 250e. Toki arkilounaat syödään yliopistolla, siitä tulee lisää noin 40e/kk/pää. Omasta mielestäni syödään terveellistä ruokaa monipuolisesti, tätä auttaa pakastin täynnä itse kerättyjä marjoja, hedelmiä ja sieniä. Aika hurjalta käyttämäsi summa kyllä kuulostaa, ei meillä olisi tullaiseen varaa opintolainalla...
On todella paljon.
Itellä meni lidliin viime kuussa 120€ ja siitäkin vähintään kolmasosa oli ns. herkkuja eli täysin turhia.
Ruokakauppaan menee kuukaudessa n. 800e ja meillä on kuusihenkinen talous. Sisältää kaikki hygieniatuotteet yms mitä nyt tarvitseekaan ruokien lisäksi.
Onhan sulla hurjat kulut, jos lähes pelkällä lainarahalla elelet.
Isokokoisena naisena minun on syötävä paljon, jotta pysyn isokokoisena.
Onhan se paljon, etenkin kun päälle tulee vielä ravintolalounaat sun muut ja elät opintolainalla. Missä teet ruokaostokset?
Mulla meni työttömänä kotona ollessa ruokaan 200€ ja nyt kun olen töissä tulee huomaamatta haettua pieniä välipaloja työpaikan läheisestä ruokakaupasta odotellessa bussia. Nyt menee ruokaan 350-300, joskus yli mikä hirvittää. Hankala laskea kun käytän kahden eri pankin kortteja ja sovelluksesta näkee kätevästi vain toisen. En jaksa excelöidä.
Yhden hengen talouteni käyttää ruokaan n. 450e/kk sisältäen pesuaineet ja wc- sekä talouspaperit.
Pyrin syömään terveellisesti ja laadukkaasti. Erityisesti suosin parhaita marjoja, hedelmiä ja vihanneksia.
Kaikesta muusta voin pihistellä, mutta en ruoasta. Ihminen on sitä mitä hän syö, sanoi joku.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään poikeavaa. Mutta onko paljon vai vähän, niin se kai riippuu myös tuloistasi?
Ja noista muista menoista, mitä et mainitse?
Eli jääkö mitään säästöön, vai mennäänkö miinukselle?
Äkkiseltään noi muut kulut: vuokra 550e/kk, puhelin 20e/kk, sähkö ~20-25e/kk, sohvan osamaksu 15e/kk (enää 150e jäljellä) , pyykkitupa 10e/kk.,spotify 10e/kk.
Tulot asumistuki 330e, opintotuki 268e. Palkka ~300e kk.
Muut menot opintolainasta, eli aika paljon miinuksella oon kun lainalla pitää maksaa... Nyt on myös vakuutus 180e erääntymässä ja yths maksu.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppaan menee noin 500 euroa kuukaudessa. Ostan sieltä oikeastaan hyvin paljon muutakin ruuan lisäksi. Viimeksi kaksi paistinpannua ja samaan ruokakauppaan meneviin rahoihin lasken nuokin. Yhtä lailla kuin vaikka pari nippua sukkia töihin yms tai vaikkapa kahvinkeitin.bSaati että jaottelisin hygieniatuotteet yms kodin tarvikkeet pois laskuista. Vääristää toki laskelmia enkä voi ikinä kertoa miten elän koko kuukauden 100 euron ruokamenoilla.
Kiinteät menot kuukaudessa ovat toisen noin 500 euroa ja muut menot sitten muutamasta satasesta ylöspäin.
Näin ekaa kertaa budjettia tekevänä koin myös helpommaksi laittaa vain "ruokakauppa", enkä eritellä erikseen ruokaa hammastahnoista, pyykinpesuaineista yms.
Aika samoissa, 900-1200 / kk / 3hlö mennyt viimeisen vuoden aikana. Ei tarvitse miettiä mitä ostaa, senkun klikkaa koriin ja kuljetus tuo seuraavana päivänä. Meillä tuossa "kaikki" market-tavara, myös työeväät, mutta ei vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Omassa taloudessa kaksi opiskelijaa ja kuukaudessa kauppaan menee 250e. Toki arkilounaat syödään yliopistolla, siitä tulee lisää noin 40e/kk/pää. Omasta mielestäni syödään terveellistä ruokaa monipuolisesti, tätä auttaa pakastin täynnä itse kerättyjä marjoja, hedelmiä ja sieniä. Aika hurjalta käyttämäsi summa kyllä kuulostaa, ei meillä olisi tullaiseen varaa opintolainalla...
Yliopistolla ei kuitenkaan opeteta maalaisjärkeä. Ruokakauppaan ei mene paljon mutta syötte noin 20 lounasta joka kuukausi kodin ulkopuolla. Välttämättä illalla ei tarvitse mitään ruokaa siis enää laittaa niinä päivinä. Lisäksi pakastin täynnä satoa vääristämässä hintoja mitä kauppaan menee. Todennäköisesti käytte vielä usein viikonloppuisin vanhemmillanne syömässä ja saatte ruokakassit mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon, etenkin kun päälle tulee vielä ravintolalounaat sun muut ja elät opintolainalla. Missä teet ruokaostokset?
Mulla meni työttömänä kotona ollessa ruokaan 200€ ja nyt kun olen töissä tulee huomaamatta haettua pieniä välipaloja työpaikan läheisestä ruokakaupasta odotellessa bussia. Nyt menee ruokaan 350-300, joskus yli mikä hirvittää. Hankala laskea kun käytän kahden eri pankin kortteja ja sovelluksesta näkee kätevästi vain toisen. En jaksa excelöidä.
Useimmiten S-marketissa, joskus kiireessä k-supermarketissa, joka on mun lähikauppa. K on tosin ihan järkyttävän kallis!
On mulla prisma bussiyhteyden päässä, ehkä voisin kokeilla sitä. Silti yksin asuvan on vaikea kantaa isoja ostoksia bussillakaan.
Eniten käyn keskustan S-marketissa, koska se on rahallisesti ja ajallisesti kannattavin.
Paljonko prisma on s-markettia edullisempi?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tässä kuussa AP jaotella mitä siellä ruokalaskussa oikeasti on. Siis erikseen esim:
- Kodinhoitotarvikkeet (pesuaineet, wc-paperi jne...)
- Ruoka (siis oikea ruoka)
- Einekset (puhutaan enemmänkin sellaisista valmisruoka-painotteisista)
- Herkut (sisältää myös juotavat, esim kivennäisvesi)
Tästä sitten näkee meneekö se sun raha oikeasti ruokaan vai enemmänkin einesruokiin ja herkkuihin.
Täytyy tehdä näin.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon sinä kulutat, minulla ei olisi varaa tuollaiseen, olen työssäkäyvä.
Siinä on eroa että sinä maksat kulusi tienatulla rahalla, ap maksaa lainatulla.
Pelkästään ravintolalounaisiin menee enemmän. Päälle sitten kotiin ostetut ruuat.