Miksi ihmiset tulevat iän myötä oikeistolaisemmiksi? Oliko muita syitä kuin viisastuminen?
Ikään ja kokemukseenhan liitetään oppi ja viisastuminen ja toisaalta nuoruuteen naiivius ja kokemuksen puute sekä idealismi.
Paljon esimerkkejä näin päin vaan toisinpäin ei yhtään, mutta miksi?
Kommentit (117)
Naiset on aina vasemmistolaisia, koska he elävät aina pelkästään tunteella.
En usko tuohon teoriaan. Jos haluaa uskoa tiettyjä poliitikkoja, on aivopesty, vaalilupauksia.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on aina vasemmistolaisia, koska he elävät aina pelkästään tunteella.
Ei aina. Tapailin jonkin aikaa oikeistolaista naista - hän paljastui tunnekylmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston arvot on vastenmielisiä. woke, trans, huumeet, tatskat yms
Paljon mieluumin valitsen kodin, uskonnon ja isänmaan!
Kyllä taas oikein älykkyys loistaa, no hyvin sovit persujen profiiliin.
Tatskat ja huumeet sun muut on vasemmiston arvoja. Huoh.
Raha ja omaisuus sen tekevät, ap.
tyhmään oikeistolaispropagandaan menee vain tyhmät halpaan,iästä riippumatta.
Päin vastoin minulla. Kotona oli aika oikeustolaista puhetta. Yrittäjä on aina hyvä, työntekijän palkka riistoa yrittäjän tuloista. Ai että, ihminen on oman elämänsä seppä.
Minua on elämä kolhinut ja opettanut, ettei ole mustavalkoista. Jäin pienen lapsen kanssa yksin, mies vaihtoi uusperheeseen ja alkoi leikkiä isiä siellä. Heille syntyi omia lapsia ja sen jälkeen minun rakas lapseni näki isäänsä kerran kuukaudessa. Kaikesta saanut tapella. Elareista ja kuljetuksista. Koska minä saan lapsilisät, exän mielestä minun kuului kuljettaa lapsi edestakaisin, vaikka se oli nimenomaan hän, joka muutti eri paikkakunnalle. Välillä oli köyhääkin. Esim. kun lapsella oli 5-7-vuotiaana flunssakierre, käytin yksityisellä lääkärillä luultavasti 10 kertaa ja maksoin laskun yksin ihan joka kerta. Milloin oli korvatulehdus, milloin poskiontelotulehdus. Sen takia ehdottomasti olen sitä mieltä, että julkinen terveydenhuolto kuntoon ja mielellään vielä maksuttomaksi kaikille ja riittävästi lääkäreitä sinne ja päivystysjono ei saa missään tilanteessa ylittää 5 tuntia.
On minulla muitakin rankkoja aikoja ollut. Siskoni sairastui ensin syöpään, toipui siitä ja sairastui vaikeaan masennukseen, joka kesti vuosia. En voi sanoin kuvailla, miltä se tuntuu, kun läheinen putoaa syvälle mustaan etkä tiedä, selviääkö. Hitot omaisuudesta ja titteleistä, niillä ei ole mitään väliä, jos vertaa ihmiselämän arvoon, tai sanotaanko ihmisarvoiseen elämään. Nyt on ollut monta parempaa vuotta, mutta krooninen huoli on jäänyt. Jos niin käy kauniille ja vahvalle siskolleni, se voi tapahtua minullekin tai kenelle tahansa, ei voi itse valita.
Björn Wahlroos
Erkki Tuomioja
Nuoruusajan kaverit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston arvot on vastenmielisiä. woke, trans, huumeet, tatskat yms
Paljon mieluumin valitsen kodin, uskonnon ja isänmaan!
Kyllä taas oikein älykkyys loistaa, no hyvin sovit persujen profiiliin.
Tatskat ja huumeet sun muut on vasemmiston arvoja. Huoh.
Tottahan se on. Li Andersson oli juuri huolissaan huumeiden käyttäjien oikeuksista.
Nuoruuteen kuuluu monilla tietty idealismi ja halu parantaa maailmaa. Usko siihen, että asioihin voi vaikuttaa, kuten onneksi voikin. Konservatiivisuuden lisääntyminen puolestaan liittyy vanhenemiseen. Mutta ei sekään mitenkään automaattisesti tapahdu.
Mitä viisauteen tulee, tutkimusten mukaan ikä ei automaattisesti tuo kenellekään viisautta. Viisauteen vaaditaan tiettyjä kykyjä, kuten taitoa reflektoida kokemuksiaan.
Kertoo aika paljon oikeistosta kun ne edelleen sotkee kommunismia näihin juttuihin, vasemmistosta tiedetään tasan sen verran mitä äärioikeisto youtube video kerto ja se niellään kun siihen vaan halutaan uskoa.
Olen aina kannattanut vasemmistoa ja iän myötä luonnollisesti kovalla työllä myös vaurastunut. Silti olen edelleen vasemmistolainen, pienen köyhän pienellä palkalla työtä tekevän ihmisen puolella. Ehkä vasemmistolaisempi kuin koskaan. Työllä tämä maa saadaan nousuun eikä millään leikkauksilla!
Saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni. Joku ehkä pelkää kurjaa vanhuutta ja haluaa rahalla ostaa palveluja ja hyvää elämää. Sitten jämähdetään poteroihin ja aletaan istua rahojen ja omistusten päällä. Ei kaikille kuitenkaan käy näin. Osa esimerkiksi henkistyy ja hakee arvoja ja merkityksiä. Näissä kehityssuuntauksissa se materia ehkä menettää entistä enemmän merkitystään. Merkitys haetaan siitä, miten voidaan olla muille avuksi, esim. On useita kehityssuuntia, tietenkin.
Kunpa Suomessa olisi edes yksi oikea oikeistopuolue, mitä äänestää. Yksikään nykyisistä ei esim. aja progressiivisesta verotuksesta luopumista tai sosiaaliturvan vastikkeellisuutta. Kirjoitan tämän muuten pitkäaikaistyöttömänä, joka tietää olevansa vailla potkua p*rsuuksiinsa.
Nuorempana minunkin muutaman ajatukseni reuna punersi. Sittemmin aikuistuin.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kannattanut vasemmistoa ja iän myötä luonnollisesti kovalla työllä myös vaurastunut. Silti olen edelleen vasemmistolainen, pienen köyhän pienellä palkalla työtä tekevän ihmisen puolella. Ehkä vasemmistolaisempi kuin koskaan. Työllä tämä maa saadaan nousuun eikä millään leikkauksilla!
Niin, työllä, ei lisävelalla.
Kun vanhana on jo kaikki tehty ja eläkkeellä, kuvitellaan että se jenkkiläinen ja kokoomuslainen "olet oman onnesi seppä" pitää paikkansa, hyvähän se on jälkeenpäin sanoa kun elämä jollainlailla jo toteutunut, mutta nuorilla se on vasta edessäpäin ja ei näinä aikoina välttämättä tekemälläkään pääse eteenpäin elämässä kun puhutaan niinkin hulluja että työnteolla ei muka tarvitsisi tulla toimeen...
Ihmiset ehkä kyynistyvät ja ajattelevat etteivät itse tule koskaan tarvimaan sosiaalitukia tai muita verovaroin maksettuja palveluita
Yliopistoilla on aika vasemmistolaista ilmapiiriä, sitä ajatusmaailmaa jos nuorena omaksuu, niin siitä on paha enää päästä muuhun suuntaan kuin oikealle, vaikkei äärioikealle menisikään. Lapsuuden perheeni ei ollut poliittinen, vanhemmat eivät kertoneet, ketä äänestävät, vaikka olisi kysytty.
Olen tullut iän myötä vasemmistolaisemmaksi. Nuorena en ymmärtänyt yhteiskunnan toimintaa ja koin vahvasti olevani oman onneni seppä. Pääsin mm. opiskelemaan hyvää alaa ja työllistyin nopeasti. Muutamat asiat elämässäni kuitenkin herättelivät minut tajuamaan, miten vähän menestyksestäni on ollut omissa käsissäni. Iän myötä saatuani perspektiiviä tajusin myös, miten paljon yhteiskunta on minua auttanut. Olen saanut ilmaisen koulutuksen, olen voinut opiskella ilmaisten kirjastojen turvin, olen saanut ilmaisen tai lähes ilmaisen terveydenhoidon neuvolasta asti, olen voinut tehdä lapsia miettimättä onko minulla varaa synnyttää, onko varaa neuvolaan, tai lasten koulutukseen. Uupuessani opiskeluaikana sain mielenterveyspalveluita täysin ilmaiseksi. Olen saanut opintotukea sekä asumistukea. Olen saanut elää maassa, jossa minun ei tarvitse pelätä turvallisuuteni puolesta.
Moni ei näe lainkaan sitä summaa, minkä jokainen meistä on kuluttanut yhteiskunnan varoja. Harva saa sitä koskaan maksettua veroina takaisin. Minä haluan antaa yhteiskunnalle takaisin koska olen saanut niin paljon. Ilman yhteiskunnan apua olisin ojan pohjalla. En ikinä haluaisi asua oikeiston unelmayhteiskunnassa jossa jokainen selviää miten parhaaksi näkee. Sellainen yhteiskunta on turvaton, vaarallinen ja epätasa-arvoinen.
Aivoihin kerääntynyt plakki ja raskasmetallit heikentävät aivojen toimintaa.