Miksi ihmiset tulevat iän myötä oikeistolaisemmiksi? Oliko muita syitä kuin viisastuminen?
Ikään ja kokemukseenhan liitetään oppi ja viisastuminen ja toisaalta nuoruuteen naiivius ja kokemuksen puute sekä idealismi.
Paljon esimerkkejä näin päin vaan toisinpäin ei yhtään, mutta miksi?
Kommentit (117)
Olin 40+ ikäiseksi saakka Kokoomuksen jäsen, mukana paikallispolitiikassa + tietysti äänestäjä. Sitten tulin järkiini ja siirryin Vihreisiin. En ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
On tullut nähtyä kommunismi, sekä vasemmiston idiotismia ihan lapsesta nyky päivään, tyhmähön sitä olisi, jos ei ymmärrä vasemmiston toohotusta.
Tuntemani ikääntyvät (ex) vasemmistolaiset ja demarit ovat kyynistyneet ja oikeistolaistuneet (lukevat nykyään persusomea ja äänestävät persuja) vanhetessaan, mutta tuntemani kokoomusta kannattavat ikä-ihmiset ovat pysyneet samanlaisina kautta vuosikymmenten ja osa paheksuu nuorten kokoomuslaisten kovuutta.
Tulevatko ihmiset oikeasti oikeistolaisemmiksi iän myötä? Vai pysyvätkö he enemmän tai vähemmän ennallaan yhteiskunnan siirtyessä arvoliberaalimpaan suuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ihmiskuvahan on aika karu, ihminen nähdään holhouksen tarpeessa olevana, ja vallanpitäjät tietävät paremmin kuin ihminen itse, mihin tämän tulisi rahansa käyttää, koska ihminen on perusolemukseltaan niin tyhmä, ahne ja itsekäs. Tähän on nuorena, kokemattomana ja epävarmana helpompi samaistua, varsinkin jos kaverit ovat enimmäkseen täysiä jonneja. Vanhemmiten ihminen kerää itseluottamusta ja elämänkokemusta. Vanhempana ihmisellä on myös enemmän kokemusta erilaisten ihmisten kanssa toimimisesta. Vapauden ja vastuun merkitys alkaa korostua, usko ihmisyyteen ja hyvyyteen lujittuu.
Kylläpäs olet melko jonne noine näkemyksinesi vasemmistolaisuudesta ja sen ihmiskuvasta. Enenmmänkin oikeiston ihmiskuvaa kuvastaa tuo ihmisen tyhmyys, ahneus ja itsekkyys - sitähän pitää oikein kannustaa yhteisen hyvän ja solidaarisuuden kustannuksella. Oikeistolainen ajatusmaailma haluaa holhota, kontrolloida ja kepittää mm. työttömiä, ym. heikommassa asemassa olevia. Holhouksen halusta kertoo myös kokoomuksen hanke terveysperusteisesta sokeriverosta.
Usko ihmisyyteen katoaa ajoittain, kun seuraa mm. kokoomuksen poliittisia kannanottoja. Erityisesti kokoomusnuorten taholta on vuosien saatossa tullut ylimielisiä, lähes julmia aivopieruja - halveksuntaa köyhempää kansanosaa kohtaan. Mitä toisaalta voi odottaakaan ihmisiltä, jotka ovat saaneet hyvän alun jo syntymässään, lapsilisäsäästöt asuntosäästötilille tai sijoitusamarkkinoille. Kun varattomammat ovat pakosta käyttäneet sen elämisen kuluihin. Mistään henkisestä kehityksestä ei itsekkyys koskaan kerro.
Mikäli kokoomus ja oikeistopiirit olisivat saaneet päättää, ei mm. peruskoulua, julkista terveydenhoitoa, kirjastolaitosta, vuosilomia, 5-päiväistä työviikkoa ja 8-tuntista työpäivää olisi (vaan tekisimme edelleen 6-päiväistä työviikkoa pienine lomaetuineen).
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston arvot on vastenmielisiä. woke, trans, huumeet, tatskat yms
Paljon mieluumin valitsen kodin, uskonnon ja isänmaan!
Ai tatskat kuuluu vasemmiston arvoihin? 😂
Tuostapa en ole ennen kuullutkaan. No, itselläni ei ole tatskoja, niin vasemmistolainen kuin olenkin. Ulkomuodoltani enemmän virkamiesmäinen, kuin rokkari. Mutta sallittakoon ihmisille vapaus olla mitä haluavat. Sallivuus, välittäminen ja vapaus ovat vasemmiston arvoja.
Nuo kokoomuksen koti, uskonto ja isänmaa arvoina kalskahtavat hiukan falskeilta nykyoikeiston puuhasteluihin fokusoituina. Viimeisin osoitus kokoomuksen todellisesta arvopohjasta oli Otto Meren twiitti, jossa hän perää seksityön oikeutusta.
Meri kysyy mm. "Mitä pahaa on siinä, jos jonkun lapsi haluaa hankkia elantonsa seksityöllä?"
Että sellaista viisastumista kokoomuksen leireissä...
https://mobile.twitter.com/OttoMeri/status/1619963002656260096
Vierailija kirjoitti:
Naiset on aina vasemmistolaisia, koska he elävät aina pelkästään tunteella.
Kylläpäs sieltä oikeiston suunnalta pärähtelee ummehtuneita aivopieruja.
Käsitys naiseudesta on jäänyt jonnekkin 1800-luvulle. On ne tunteelliset naiset ja sitten erikseen ne tuhmat naiset, joiden pitäisi saada toteuttaa yritystoimintaa itseään myymällä. Kaikkihan kokoomukselle on kaupan.
https://mobile.twitter.com/OttoMeri/status/1619963002656260096
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kannattanut vasemmistoa ja iän myötä luonnollisesti kovalla työllä myös vaurastunut. Silti olen edelleen vasemmistolainen, pienen köyhän pienellä palkalla työtä tekevän ihmisen puolella. Ehkä vasemmistolaisempi kuin koskaan. Työllä tämä maa saadaan nousuun eikä millään leikkauksilla!
Miten olisi käynyt jos olisit ottanut vuodesta toiseen hillittömästi velkaa, ryhtynyt tekemään 4-päiväistä viikkoa ja ottanut muutenkin lungisti?
Vierailija kirjoitti:
Muuta en tiedä kuin että maailmassa on liikaa ihmisiä ja että luonto-arvot on entistä tärkeämpiä ja luontokato pitää estää keinolla millä tahansa.
-N50
Ei muuta kuin aloitat itsestäsi. Ai et vai? Kulutat takuulla keskivertoa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston touhut nyt vaan on niin tyhmiä nykyään. Eikä ne edes puolusta köyhää duunaria vaan ihan ketä tahansa muuta ennemmin.
Helppo vaihtaa puoluetta.
Vasemmisto nimenomaan puolustaa köyhää duunaria.
Köyhää duunaria eivät ainakaan persut ja kokoomus puolusta. Kokoomus ajaa suurpääoman ja rikkaiden etuja. Persut hännystelevät kokoomusta. Tuskin Wille Rydman niin sujuvasti muuten olisi loikannut persuihin.
Jos sen kirjoittaa nettiin niin se muuttuu todeksi. Eli vastaus on: ihmisistä ei tule iän myötä oikeistolaisempia.
Valitettava tosiasia on, että Suomessa ei ole yhtään työläisten etuja ajavaa puoluetta. Vasemmistopuolueet, jotka 1900-luvun alussa perustettiin pitämään työtätekevien puolta, ovat muuttuneet työläisten kuppaajiksi ja jakavat työläisten ansaitsemat rahat niille jotka eivät työtä tee.
1900-luvun alun kartanonomistajat kuppasivat omilta torppareiltaan paljon vähemmän kuin nykyinen sosialistivaltio.
Sauli Niinistöstäkin tuli Lipposlainen demari ajatuksiltaan, kun kohtasi Jennin. Liekö järki jättänyt, vai mitä ap ajattelet?
Vierailija kirjoitti:
Kunpa Suomessa olisi edes yksi oikea oikeistopuolue, mitä äänestää. Yksikään nykyisistä ei esim. aja progressiivisesta verotuksesta luopumista tai sosiaaliturvan vastikkeellisuutta. Kirjoitan tämän muuten pitkäaikaistyöttömänä, joka tietää olevansa vailla potkua p*rsuuksiinsa.
Nuorempana minunkin muutaman ajatukseni reuna punersi. Sittemmin aikuistuin.
Enpä ihan usko, että tässä aito ihminen. Kokoomuksen propagandalta, tekemällä tehdyltä tuhlaajapoika-tarinalta kuulostaa. Tämän kirjoittajalla EI ole mitään hajua pitkäaikaistyöttömyydestä. Kukaan sellaista kokenut ei kaipaisi vastikkeellista sosiaaliturvaa ja potkua persuuksiin. Vain kokoomuksen märissä unissa työttömät ja köyhät näin rukoilevat. Autenttisuus loistaa poissaolollaan.
Miten saa vasemmistolaisuuden pois pojasta? Antaa sille vähän omaakin rahaa...
Kenelle tahansa voi tapahtua mitä tahansa.
Siksi vasemmisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston touhut nyt vaan on niin tyhmiä nykyään. Eikä ne edes puolusta köyhää duunaria vaan ihan ketä tahansa muuta ennemmin.
Helppo vaihtaa puoluetta.Vasemmisto nimenomaan puolustaa köyhää duunaria.
Köyhää duunaria eivät ainakaan persut ja kokoomus puolusta. Kokoomus ajaa suurpääoman ja rikkaiden etuja. Persut hännystelevät kokoomusta. Tuskin Wille Rydman niin sujuvasti muuten olisi loikannut persuihin.
Vasemmisto ei puolusta köyhää duunaria, vaan haluaa että kaikki muut ovat köyhiä duunareita samalla kun itse on keskuskomitean jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon esimerkkejä näin päin vaan toisinpäin ei yhtään, mutta miksi?
Esimerkki toiseen suuntaan: Urho Kekkonen. Enkä tarkoita nyt vain pakon sanelemaa suomettumista. Urkki oli nuorena kova oikeistoradikaali, mutta ilmeisesti sisällissodan kauhukokemukset jäivät itämään nuoreen mieleen, ja siitä kehkeytyi lopulta jonkinlainen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vaatimus.
Itse asiassa äidillenikin on käynyt vähän samoin. Isänmaallis-konservatiivisen kodin kasvattiin teki syvän vaikutuksen Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla; kuulemma oppi siitä ymmärtämään punaistenkin näkökulmaa. Ja taannoin Sipilän hallituksen leikkauksista ym. kuullessaan tiuskaisi, että hänestä tulee tätä menoa kommunisti. :)
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin minulla. Kotona oli aika oikeustolaista puhetta. Yrittäjä on aina hyvä, työntekijän palkka riistoa yrittäjän tuloista. Ai että, ihminen on oman elämänsä seppä.
Minua on elämä kolhinut ja opettanut, ettei ole mustavalkoista. Jäin pienen lapsen kanssa yksin, mies vaihtoi uusperheeseen ja alkoi leikkiä isiä siellä. Heille syntyi omia lapsia ja sen jälkeen minun rakas lapseni näki isäänsä kerran kuukaudessa. Kaikesta saanut tapella. Elareista ja kuljetuksista. Koska minä saan lapsilisät, exän mielestä minun kuului kuljettaa lapsi edestakaisin, vaikka se oli nimenomaan hän, joka muutti eri paikkakunnalle. Välillä oli köyhääkin. Esim. kun lapsella oli 5-7-vuotiaana flunssakierre, käytin yksityisellä lääkärillä luultavasti 10 kertaa ja maksoin laskun yksin ihan joka kerta. Milloin oli korvatulehdus, milloin poskiontelotulehdus. Sen takia ehdottomasti olen sitä mieltä, että julkinen terveydenhuolto kuntoon ja mielellään vielä maksuttomaksi kaikille ja riittävästi lääkäreitä sinne ja päivystysjono ei saa missään tilanteessa ylittää 5 tuntia.
On minulla muitakin rankkoja aikoja ollut. Siskoni sairastui ensin syöpään, toipui siitä ja sairastui vaikeaan masennukseen, joka kesti vuosia. En voi sanoin kuvailla, miltä se tuntuu, kun läheinen putoaa syvälle mustaan etkä tiedä, selviääkö. Hitot omaisuudesta ja titteleistä, niillä ei ole mitään väliä, jos vertaa ihmiselämän arvoon, tai sanotaanko ihmisarvoiseen elämään. Nyt on ollut monta parempaa vuotta, mutta krooninen huoli on jäänyt. Jos niin käy kauniille ja vahvalle siskolleni, se voi tapahtua minullekin tai kenelle tahansa, ei voi itse valita.[/quot
Osin sama tarina. Onneksi älykkäät vanhemmat, jotka ovat itse sijoittaneet ja opettaneet myös lapset sijoittamaan. Myös sairausvakuutus (38€/kk) on auttanut siinä, että on selvinnyt näistä kriiseistä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo vaihtaa puoluetta.Vasemmisto nimenomaan puolustaa köyhää duunaria.
Vasemmisto puolustaa työtä vieroksuvia
Onpas sinulla röyhkeä käsitys työttömistä. Mikäli olet yrityksen omistaja, toivon ettei kukaan työtön erehdy ovellesi.
Ainakin omalla äidillä liittyy lievään muistin heikkenemiseen ja mökkiytymiseen. Itsekkyys kasvanut.