Työkaverilla on outo ajatuksenjuoksu
Meille tuli vuoden alussa uusi työkaveri. Korkeasti koulutettu nuori ihminen, joka on todella outo. Selkeästi tosi fiksu joissain asioissa, mutta ymmärtää ihan jatkuvasti väärin, eikä tajua joitain itsestäänselviä asioita.
En nyt tähän viitsi suoria esimerkkejä laittaa (olisi vaikka kuinka paljon) kun asiat tosiaan niin kummallisia, ettei tuollaisia virheitä luulisi ihmisen yleensä tekevän. Voiko kyse olla aspergeristä vai mistä? Onko ideaa, mikä tähän auttaisi? Pitääkö ja voiko vääntää joka ikisen asian rautalangasta?
Vähän muokattuja esimerkkejä:
Minä: "Me oltiin viikonloppuna pitkästä aikaa mummolassa."
Työkamu: Siis täh, ketkä me? En mä ollut.
Minä: Niin mun perhe, et sinä.
Työkamu: Ai jaa.
Minä: Meidän pitäisi sopia se tapaamisaika, jolloin tehdään yhdessä sitä esitystä.
T: Keidän meidän?
M: No sinun ja minun, kun mehän ollaan sovittu että tehdään se kaksin.
M: Ootko nähnyt mun kännykkää, mä oon jättänyt sen jonnekin?
T: En oo nähnyt.
M:No täytyy etsiä muualta.
T: Juu, jos laitat viestiä ryhmään että etsit sitä, niin laita samalla, että joku on jättänyt työpuhelimensa mun pöydälle.
M: Siis se ON se MUN työpuhelin.
T: Ai mä luulin, että sä etsit sun puhelinta.
M:Ota sun tietokone mukaan kokoukseen.
T:Miksi?
M: No tehdään heti suoraan ne muutokset, niin on näppärä, että kaikilla on kone mukana.
T: Mä en kyllä haluaisi kantaa mun konetta töihin, miksi ei voi tehdä työkoneella?
M: Mä tarkoitin työkonetta.
Työn tilastointi:
Kaikki työ merkitty Toimistotyöksi, koska se tilastoinnin merkintä on toimistotyötä. Eli jos vaikka tekee makaronilaatikkoa, niin merkitsee tämän makaronilaatikon teon toimistotyöksi, koska se merkinnät teko on toimistohommia.
Miten ihmeessä tällaisen ihmisen kanssa pystyy kommunikoimaan? Erityisesti tuo "meidän" ymmärtämättömyys tulee jatkuvasti eteen. Ei ole kenenkään muun kanssa tarvinnut vääntää, että kuka on "me" tai "oma" Onko muiden vaikeuksia tajuta näitä sanoja?
Kommentit (148)
Minusta nuo vaikuttaa hajamielisiltä kommenteilta joissa ihmetellään mitä sinä nyt haluat tällä kertaa ja onko sillä MERKITYSTÄ että Sirpakin tulee kokoukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis just tuo että häiritset kollegaa puhelimellasi tai kansioillasi, ihan oikeesti. Mua alkais vähän ärsyttämään, miettisin että miksi minua vaivaat tällä asiallasi.
Siis jos jätän työpuhelimeni sinun työpöydällesi (kun olen ollut neuvomassa sinua sinun työtietokoneellasi), en saisi kysyä sinulta, että onko se minun työpuhelimeni sinun työpöydälläsi, kun sen siihen ehkä jätin? Tai jos me olemme samassa työhuoneessa ja olet menossa talon toiseen päähän työkokoukseen, johon työkansio pitäisi viedä, et voisi kantaa samalla sitä sinne? Huh.
No puhelinasiassa tuntui menevän sekaisin oma puhelin ja työpuhelin. Jos joku kysyy suoraan voitko katsoa onks sun työpöydälle jäänyt mun työpuhelinta, kyllä mä kertoisin onko jäänyt. Kyllä mä myös voisin viedä jonkun kansion sen puolesta jonnekin. Mutta itse en kyllä pyytäisi moista muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis just tuo että häiritset kollegaa puhelimellasi tai kansioillasi, ihan oikeesti. Mua alkais vähän ärsyttämään, miettisin että miksi minua vaivaat tällä asiallasi.
Siis jos jätän työpuhelimeni sinun työpöydällesi (kun olen ollut neuvomassa sinua sinun työtietokoneellasi), en saisi kysyä sinulta, että onko se minun työpuhelimeni sinun työpöydälläsi, kun sen siihen ehkä jätin? Tai jos me olemme samassa työhuoneessa ja olet menossa talon toiseen päähän työkokoukseen, johon työkansio pitäisi viedä, et voisi kantaa samalla sitä sinne? Huh.
No puhelinasiassa tuntui menevän sekaisin oma puhelin ja työpuhelin. Jos joku kysyy suoraan voitko katsoa onks sun työpöydälle jäänyt mun työpuhelinta, kyllä mä kertoisin onko jäänyt. Kyllä mä myös voisin viedä jonkun kansion sen puolesta jonnekin. Mutta itse en kyllä pyytäisi moista muilta.
Entä hoksaisitko, että jos kysyttäisiin, onko mun puhelin siinä sun pöydällä, että kyse voi myös olla siitä pöydällä olevasta työpuhelimesta? Ja että sillä sun pöydällä ei viitata sun kotona olevaan pöytään, vaan siihen työpaikallaan olevaan työpöytääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan ei ongelmia olisi ollut, mutta ap tunki nokkansa asiaan, kun kuuli ohimennen puolet keskustelusta ja päätti tulla väliin ja tunkea kansionsa kollegan mukaan, jonka olisi voinut viedä itse. Siis asia jonka olisi voinut hoitaa itse, mutta nakitetaan työkaverille ja nyt siitä tuli ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan ei ongelmia olisi ollut, mutta ap tunki nokkansa asiaan, kun kuuli ohimennen puolet keskustelusta ja päätti tulla väliin ja tunkea kansionsa kollegan mukaan, jonka olisi voinut viedä itse. Siis asia jonka olisi voinut hoitaa itse, mutta nakitetaan työkaverille ja nyt siitä tuli ongelma.
Itse asiassa työkaveri oli kaman helpottunut, kun kuuli minulta, että Sirpa on tulossa kokoukseen, eikä hänen tarvitse uutena hoitaa sitä yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa työkaveri oli kaman helpottunut, kun kuuli minulta, että Sirpa on tulossa kokoukseen, eikä hänen tarvitse uutena hoitaa sitä yksin.
Ap
Tä? Hänen olisi pitäny hoitaa se yksin alunperin, (tiesikö hän edes sitä) jos sun pitää ohjeistaa, et hän ylipäätään ottas läppärin mukaan kokoukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tä? Hänen olisi pitäny hoitaa se yksin alunperin, (tiesikö hän edes sitä) jos sun pitää ohjeistaa, et hän ylipäätään ottas läppärin mukaan kokoukseen?
Täh itsellesi. Ei se läppärin mukaan tuominen liittynyt mitenkään tähän Sirpa-palaveriin.
Ap
Aloittajan ulosanti on todella sekavaa. Siitä tuo johtuu.
Olisiko parempi että vaihdat firmaa? Susta tulee ennenpitkää mielisairas siellä ja kuolet lääkkeiden yliannostukseen.
Hirveän raskasta luettavaa kun ap:n kommenteissa vilisee jotain makaronilaatikkopalavereita(?) ja Sirpoja ja Sirpan kansioita.
Aihe taisi houkutella paikalle oikein lauman APn työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän raskasta luettavaa kun ap:n kommenteissa vilisee jotain makaronilaatikkopalavereita(?) ja Sirpoja ja Sirpan kansioita.
Niin, kyllä paljon selvempää olisi ollut, että suoraan olisi sanottu, että kyse on Hartex Oy:n Tammistonkatu 17 B 42 -liiketilan peruskorjauksen suunnittelupalaverista Sirpa Hägglundin, Teija Virolaisen ja asiakkaan edustajana tj Sanna Maanalan kanssa.
On se kummaa, kun ihmiset eivät laita tarkasti kaikkia tunnustetietojaan nettikeskusteluihin, vaan puhuvat epämääräisistä Sirpoista ja kokouksista.
Olen ajatellut, että olen hyvä perehdyttäjä. Kuinkakohan moni uusi työntekijä on kuitenkin ollut ihan ihmeissään, kun olen näyttänyt meidän taukotilan, kopiokoneen, postitushuoneen, kahvinkeittimen, parkkipaikan jne. Onko oikeasti moni ihmetellyt, että niin, siinä on teidän taukotila jne. onkohan minulla taukotilaa?
Lisäksi olen sanonut, että tässä on sinun puhelin, läppäri ja työhuone. Ovatkohan luulleet, että nämä ovat heidän omia?
Olen myös kertonut, että tässä on meidän työryhmä, meidän viikkopalaveri ja työterveyshuolto. Missähän on sun?
Olen myös neuvonut, että ota palveriin mukaan läppäri ja oma (!?) kahvikuppi. Kauhea toisen asiohin sekaantuja.
Ruokatunnilla olen jutellut muiden kanssa esim. mitä olen tehnyt viikonloppuna. Kauheaa! Ei kuilu työpaikalle se, olenko käynyt pilkillä vai en.
Mitenhän me saatais tää ongelma ratkaistua
Tuossa mummolahommassa hän varmaan luuli, että olet käynyt siellä työkavereidesi kanssa ja ihmetteli ettei häntä oltu kutsuttu mukaan.
Ongelmana siis on, ap, ettet kykene tai halua kommunikoida täsmällisesti - vaikka tiedät, että kyseisen kollegan kanssa pitäisi. Et opi.
Olet vähän laiska ja odotat, että kollega näkee ajatuksesi ilman, että sinun täytyy kovin paljon ponnistella: puhut vähän niin ja näin. Tämä ilmenee esimerkeistäsi oikein hyvin, vuorosanoistasi välittyy... eräänlainen velttous ja häpeä.
Ratkaisusi siihen, että ilmaisutaitosi on joutunut "tikun nokkaan," on selitellä. Eli valitset ns. pitkän kaavan. Sen sijaan että sopeutuisit (alistuisit?) kollegaan ja miettisit tarkemmin, millaisia lauseita suustasi päästät, jatkat samaa höttö-tyyliä. Odotatko joka kerta erilaista tulosta, vai "poljetko jalkaa" periaatteesta?
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kertonut, että tässä on meidän työryhmä, meidän viikkopalaveri ja työterveyshuolto. Missähän on sun?
Kenen meidän? Ja miten viikkopalaveri ja tth voi olla samaan aikaan samassa paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän me saatais tää ongelma ratkaistua
Sanot vaan, että se on meidän. Niin hän ajattelee, että teidän.