Voi =%#`!" #%¤¤)!!!! Hurraahuuto subjektiiviselle päivähoito-oikeudelle!
En voi ottaa työpaikkaa vastaan, koska lapsillemme ei riitä hoitopaikkoja. Kohta veronmaksajat pääsevät makselemaan minulle työttömyyskorvausta, pelkästään laiskojen äitien takia! Kyllä vituttaa!
Lähipiirissä on äiti, joka tahtoo säilyttää esikoisensa hoitopaikan ja pitää häntä siksi hoidossa vaikka on itse kotona. Muutamassa perheessä lapset viihtyvät päiväkodissa paremmin kuin kotona (Ja äidit vielä kehtaavat mainostaa tätä!!!!) ja jossakin perheessä kolmen lapsen äiti on väsynyt kun kaikki lapset ovat niin pieniä ja valvovat. (Niin, enpä olisi arvannut että jos tekee kolme lasta kolmessa vuodessa, ei esikoinen ole täysi-ikäinen kuopuksen syntyessä. Ja kukapa olisi uskonut, että vanhemmat lapset eivät opi nukkumaan täysiä öitä heti kun istukka on syntynyt?)
Hävetkää laiskat loiset jotka netissä roikutte kun toiset hoitavat lapsianne!!!
Kommentit (263)
Voi ei, tämä keskustelu ei koske äitejä jotka opiskelevat! Lähinnä äitejä, jotka haluavat vaan olla sen vauvan kanssa kahden kotona. Enkä tosiaankaan ole ottamassa hoito-oikeutta äideiltä joilla psyykkisiä ongelmia. Tämän päivän hesarissa oli taas hyvä kirjoitus, missä kysyttiin miksi kotona olevat äidit tahtovat toisten lasten äitien hoitavan omia lapsiaan. onko ne toisten lasten äidit parempia? heh, taitavat olla. hakekaa hyvät ihmiset kerho paikkoja lapsillenne. viekää harrastuksiin yms. kauheeta tuollainen isompien lasten kaltoinkohtelu. Tähän tulee puuttua!
Mutta itse kotiäitinä, sairastuin pahoin eikä mieheni voinut olla töistä pitkää aikaa poissa jo talouden takia. Siksi (onneksi sain hoitopaikan) lapsemme meni hetkeksi hoitoon, että jälleen sain terveyteni takaisin. Ja nyt on jälleen lapset kotosalla ja minä heitä hoitelen. Joskus vain kotiäitikin tarvii apua, niin valitettavaa kuin se onkin.
Onneksi meillä päivähoitopaikoista päättävät ymmärsivät akuutin tarpeen, kiitos heille!
ainakin Helsingissä on otettu ylipaikoille lapsia. onko lapsesi päiväkodin alle 3-vuotiaiden ryhmässä vain 4 lasta/ aikuinen? yli 3-vuotiaiden ryhmissä 7lasta/aikuinen? aika törkeesti on ryhmiä joihin laitetu enemmän lapsia, kun on ollut paljon tulijoita. Ja varmasti näissä on niitä " kirottuja" virikelapsia.
Vierailija:
Näet paljon ongelmia mahdollisissa muutoksissa, mutta et mitään nykyisessä tilanteessa. Ei ole vaikea huomata että et ole koskaan ollut tällaisessa tilanteessa...Vastaappa vielä tähän:
Unelmamaailmasta saa haaveilla, mutta tilanne on nyt se mikä on ja sen kanssa on elettävä. Oletko rehellisesti sitä mieltä, että hoitopaikkoja ei tarvi luovuttaa virikelapsilta työssäkäyville, vaan on parempi että työttömyys maassamme lisääntyy?
Onko sinusta siis ihan ok, jos naapurisi pitäisi lastaan virikehoidossa ja sinä jäisit sen takia työttömäksi? (joojoo, lain mukaan kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan, eikun syytettä nostamaan...)
Kysymys on siitä, missä ongelman ydin piilee. Ja mielestäni se piilee kuntien asenteessa, eikä järjestelmässä. Eli ongelmaa ei ratkaise järjestelmän muuttaminen, vaan kuntien asenteenmuutos on ainoa, joka poistaa sen.
Ja olen sitä mieltä, ettei virikelapsia voida ottaa pois hoidosta, koska laki ei sitä salli. Jos laki muuttuu, niin voidaan tietysti tehdä, mutta en silti usko sen ratkaisevan ongelmaa, vaan tarjoaa vain kunnalle porsaanreiän ja mahdollistaa vielä nykyistäkin huonomman tilanteen vanhemmille.
Tottakai olisi ihanaa, jos yhteiskunta olisi täydellinen, mutta subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen ei mielestäni siihen johda. Ja minun kannaltani on ihan sama, keitä muita lapsia hoidetaan kunnallisesti, minä vain edellytän, että kunta järjestää hoidon myös minun lapsilleni ja kaikille muillekin lapsille, joiden vanhemmat sitä haluavat.
Ja ihan selkeyden vuoksi voin vielä todeta, että itse otin esikoisen pois päivähoidosta kuopuksen synnyttyä. Ja samoin teen, jos kolmas lapsi vielä joskus saadaan. Eli minulla ei ole tässä oma lehmä ojassa.
hyvät perustelut, jos äiti kotona. Jos joku vielä laskee tähän äidit jotka sairaita tai opiskelevat, alan hermostua! Heille tietenkin hoitopaikka. kaikki tietää aikuisen oikeesti, että tällä keskustelulla tarkoitetaan äitejä, jotka tahtovat lässyttää vain vauvalle mukavia ja juoda naapurin kanssa kahvia rauhassa ilman isompaa lasta (joille se isompi on rasite).
ja selvisi, että prosentuaalisesti heitä oli hoidossa hyvin pieni määrä. Selvityksessä ei oltu edes eritelty, kuinka monella heistäkin oli jokin todellinen syy olla hoidossa (esim. suositus päivähoitoon ammattilaisen taholta, kotona ongelmia, sairautta, päihteitä...).
Virikelasten pois ottaminen päiväkodeista ei automaattisesti vapauttaisi paikkoja todelliseen tarpeeseen vaan saattaisi johtaa pienten yksiköiden alasajoon, isompiin ryhmiin ja yksiköiden yhdistelyyn. Kah kun silloin päivähoitopaikoille on myös pienempi tarve! Eli samalla ne kaivatut paikat saattaisivat löytyä entistä kauempaa.
Sen sijaan että ruoditaan mistä tämä pieni prosentti koostuu, voisi ensimmäiseksi kysyä, mikseivät kunnat pysty huolehtimaan lakisääteisistä velvollisuuksistaan.
Ja ei, oma lapseni ei ole koskaan ollut virikehoidossa.
Joo, poistetaan vaan subjektiivinen päivähoito-oikeus, jonka jälkeen voin vaikka lyödä vetoa siitä, että persaukiset kunnat karsivat virikelasten paikat, jolloin työssäkäyvien lasten paikkamäärä ei suinkaan lisäänny. Ja kun laki ei enää velvoittaisi kuntia myöntämään kaikille lapsille hoitopaikkaa, niin sittenhän kuntien on tosihelppoa supistaa jäljelle jääneistä paikoista.
Että kiva sitten työssäkäyville kun tarjolla on pelkkää eioota.
Vierailija:
EU:han se vasta onkin hyvä lähde, just joo! Totuuden kanssa tollasella ei ole mitään tekemistä. Me emme tarvitse holhousta, vaan ihmisten pitäisi älytä että jos lapsia tehdään ne hoidetaan. Ei se niin pitkä aika naisen elämässä ole se kotonaolo. On järkyttävää kuinka tämän aikakauden naiset ovat hukanneet naisen vaistonsa kokonaan ja elävät vaan itselleen. Miehetkin kärsivät tilanteesta, ei ihme että on niin paljon avioeroja kun on niin paljon kyvyttömiä äitejä.
Joku sovinistiäijä on eksynyt ilmeisesti vauvan palstalle...
Miksi ihmeessä naisen pitäisi hoitaa yksin kaikki synnyttämänsä lapset tällaisena aikana kun miehetkin saavat hoitovapaata, ja kun osa ihmisistä ei lisäänny ollenkaan.
Jos kukaan ei käyttäisi ehkäisyä ikinä, eikä päiväkoteja olisi olemassakaan, voisivat kaikki naiset olla aina kotona, mutta onneksi 50-luvulta on edistytty ja naiset voivat tehdä muutakin kuin synnyttää, imettää ja vaihtaa paskavaippoja.
Itse olen kiinnittänyt lähipiirissä huomiota siihen, että nykyään kukaan ei paheksu sitä että viedään 1-vuotias päivähoitoon, mutta heti jos viedäänkin 3-vuotias (ja toinen sisarus jää kotiin) niin vedetään herne nenään.
Tässä on jotain todella outoa.
T. Virikelapsen äiti, joka sentään on hoitanut esikoistaan 3 vuotta kotona, toisin kuin nämä ikuiset narisijat tästä subjektiivisesta päivähoidosta!
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on yksi tämän päivän syövistä, se rapauttaa naisten tunnetta itsestään naisina. On järjen vastaista, että yhteiskunta tukee päivähoitoa eikä kannusta äitejä hoitamaan lapsensa kotona. Itse asiassa minusta tilanne on täysin luonnon vastainen. Nainen on luotu kaitsemaan jälkikasvuaan ja nyt tämä järjestys yritetään rapauttaa kaikin keinoin. Sääliksi käy lapsi ressuja.
Ois todella asiallista jos pitäisi ekaksi esimerkiksi reksiteröityä päivähoidon tarvitsijaksi, jolloin kartotettaisiin se todellinen tarve, ihan niinku tässä ketjussa on tosiaasiallisesti esitetty.
ja lapsi hoidossa, niin johan aiheutuu kamalat traumat. Sanoisin, että noin voimakasta vihaa ja katkeruutta kuin joidenkin mielipiteet tässäkin ketjussa ilmentävät - siis näiden subj. hoito-oikeutta vastustavien - saa aikaan ainoastaan kateus ja pelko siitä, että jonkun elämä on jotenkin helpompaa. Rakastan lastani, mutta en todellakaan halua olla hänen kanssaan 24 t/vrk, se ei ole hyväksi kummallekaan meistä. Harrastan ja hoidan asioita päivällä ja vietän lapseni kanssa iltapäivän ja illan.
Kyllä nykyajan ihmiset ovat sitten käsittämättömän itsekkäitä länsimaissa.
Sietäisi käydä vähän Euroopan uslkupuolellakin. Monessa köyhässä paikassa elämä on onnellista puutteesta huolimatta kun arvot on kohdallaan. Naisen paikka on lasten kanssa.
Vierailija:
Kyllä nykyajan ihmiset ovat sitten käsittämättömän itsekkäitä länsimaissa.Sietäisi käydä vähän Euroopan uslkupuolellakin. Monessa köyhässä paikassa elämä on onnellista puutteesta huolimatta kun arvot on kohdallaan. Naisen paikka on lasten kanssa.
väität ettei sinulla ole siihen varaa. Shoppailuun ne rahat kuitenkin riittävät. Ja mikäs siinä, kun me muut maksamme lasesi päivähoidon verorahoista. Ja kärsimme kun omamme eivät mahdu esimerkiksi eskariin, kun sinä tunget lapsesi viihtymään ja itse viihdyt kaduilla ja kaupoissa.
Vierailija:
väität ettei sinulla ole siihen varaa. Shoppailuun ne rahat kuitenkin riittävät. Ja mikäs siinä, kun me muut maksamme lasesi päivähoidon verorahoista. Ja kärsimme kun omamme eivät mahdu esimerkiksi eskariin, kun sinä tunget lapsesi viihtymään ja itse viihdyt kaduilla ja kaupoissa.
sinunkin perehtyä hiukan paremmin siihen, mitkä maat ovat vertailukelpoisia ja mitkä ei?
Minä muuten käyn töissä.. Sinä ilmeisesti elät MINUN verorahoillani kotonasi?
perheestä, lapsista, siitä elämästä joka heille on annettu. Ei siellä podeta identieteettikriisejä ja muita tämän vinksahtaneen maailman ongelmia. Kun raha riittää ruokaan ja asuntoon, ymmärretään että elämä on ihanaa. Tämän voi nähdä jo ihan lyhyellä matkallakin, tavallisella lomalla, se on niin silmiinpistävää.
Minusta sinä kuulostat aika sisäistä hätää kärsivältä. Kannattaisi miettiä mistä se johtuu. Materia ei korvaa onnea, vaan se että ymmärtää laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
Vierailija:
Ei elämä ole sellaista, että tehdään lapsia, viedään ne näppärästi lähipäiväkotiin ja mennään töihin 20 minuutin matkan päähän. Kenenkään elämä ei ole sellaista.
Minun elämäni on, paitsi että työmatka on vajaat 15 minuuttia.
Minun elämäni on juuri tällaista. :)
Kuin myös. Pahimpaan ruuhka-aikaan voi työmatkalla mennä 25 min. Ja tuokin aika tuntuu aivan liian pitkältä. Haaveilen max. 10minsan työmatkasta ;)
Vierailija:
perheestä, lapsista, siitä elämästä joka heille on annettu. Ei siellä podeta identieteettikriisejä ja muita tämän vinksahtaneen maailman ongelmia. Kun raha riittää ruokaan ja asuntoon, ymmärretään että elämä on ihanaa. Tämän voi nähdä jo ihan lyhyellä matkallakin, tavallisella lomalla, se on niin silmiinpistävää.Minusta sinä kuulostat aika sisäistä hätää kärsivältä. Kannattaisi miettiä mistä se johtuu. Materia ei korvaa onnea, vaan se että ymmärtää laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
Kummassa ihmisillä on pidempi elinajaodote? Kummassa on suurempi lapsikuolleisuus? Kummassa kuolee ihmisiä hoidettavissa oleviin sairauksiin, joihin on lääkkeet, mutta ihmisillä ei ole varaa ostaa niitä?
Paljon on oltava rahaa Afrikassa, että se riittää ruokaan ja asuntoon? Entä mikä on vastaava summa Suomessa?
Minulla ei ole mitään hätää, ei sisäistä ei ulkoista, kiitos vaan diagnoosista. Meillä on tärkeysjärjestys se, että tienataan omat ruokarahamme. Sinusta on ilmeisesti ok käydä sossunluukulla, että voi olla lastensa kanssa 24/7 siihen asti kun he muuttavat pois kotoa?
Vastaappa vielä tähän:
Unelmamaailmasta saa haaveilla, mutta tilanne on nyt se mikä on ja sen kanssa on elettävä. Oletko rehellisesti sitä mieltä, että hoitopaikkoja ei tarvi luovuttaa virikelapsilta työssäkäyville, vaan on parempi että työttömyys maassamme lisääntyy?
Onko sinusta siis ihan ok, jos naapurisi pitäisi lastaan virikehoidossa ja sinä jäisit sen takia työttömäksi? (joojoo, lain mukaan kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan, eikun syytettä nostamaan...)