Ohjeita työhaastattelijalle
- Älä kommentoi haastateltavan ulkonäköä
- Älä kommentoi teknisiä haasteita, joille ei voi tehdä mitään
- Älä pyydä siirtämään konetta tms. , tuskin haastateltava voi sillä sekunnilla rakentaa neuvotteluhuonetta
- Ole kiinnostunut haastateltavasta, myös siitä kiintiötapauksesta
- Anna hyvä vaikutelma työpaikasta
- Hymyile haastateltavalle
- Ota kontaktia haastateltavaan
- ESITTELE TYÖTEHTÄVÄT
- Älä vähättele tai epäile haastateltavan kiinnostusta
- Keskustele rakentavasti
- Älä ole torjuva, vaikka et pitäisi haastateltavasta
- Ole inhimillinen ja lämmin
.
Vaikka et juuri häntä palkkaisi, niin ikävä haastattelukokemus on epäkohteliasta ketä tahansa hakijaa kohtaan.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhakijana älä perustele osaamista sillä, että olet lasten kanssa oppinut jotain. Et ole, lasten määrä ei millään tavalla kerro työelämän vaatimasta osaamisesta.
Tähän kehotetaan niissä oppaissa, jotka on suunnattu työnhakijoille. Sen pitäisi kertoa mm. häiriön sietämisestä ja kyvystä toimia häiriön alla, multitaskaamistaidoista, johtamisesta jne.
T. Vela
Omista työntekijöistäni kahdesta parhaasta toisella on ja toisella ei ole lapsia. Kahdella onnettomimmalla puolestaan on molemmilla lapsia. En oikeasti ole ikinä huomannut mitään eroa noiden taitojen osalta sen suhteen, onko jollakin lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan töitä hakiessa niin kypsytti se "miksi hait juuri tätä tehtävää?" No kuule kun haluaisin mielelläni rahaa elämiseen ja tämä paikka on sijainniltaan ja työnkuvaltaan sopiva. Tämähän se on pohjimmiltaan ihan kaikkien motiivi, mutta silti pitää aina kehittää liirumlaarumia siitä et ei kun kuule koen että elämäni syvin merkitys olisi tulla sihteeriksi juuri tähän teidän pahvilaatikkotehtaaseen
Mä olen itse sanonut syiksi juuri nuo ja molemmilla kerroilla tärpännyt. Rahasta en kyllä ole maininnut, mutta olen ihan suoraan sanonut, että työ sopisi minulle ja on sijainniltaan täydellinen. Liirumlaarumia ei ole tarvinnut kehitellä.
Minä olen tehnyt samoin. Haluan tähän tehtävään, koska osaamiseni on tämä ja haluan kehittyä tässä ja teillä on käytössä tämä järjestelmä, jonka pääkäyttäjä nykytyöpaikassa olen. Lisäksi tähän työpaikkaan on kävelymatka, joten eipä tule ongelmaksi se, että joukkoliikenne ei toimi. Rehellisyys on usein helpointa ilman mitään keksittyjä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuvittele etteikö tieto sinun ja edustamasi yrityksen toiminnasta voisi levitä eteenpäin, jos käyttäydyt epäasiallisesti haastattelussa. (Huom. tähän kuuluu myös asiattomat kysymykset.)
Sama pätee työnhakijoihin. Älä hauku entistä/nykyistä työnantajaasi ja perustele sillä, että haluat vaihtaa työpaikkaa.
43, tuo toimii ja on suoraa ja rehellistä !
Vierailija kirjoitti:
HR puolella kyllä nähdään vaikka mitä viheltäjää, ja huomaan kyllä täällä , että eipä se paikka kiinnosta, siksi meillä on aika kiva tapa erottaa teidät paskat muista.🙂 ihan pikku vinkki, ei kannata olettaa olevansa mikään superlöytö. Suurin osa hakijoista näihin alemman luokan hommiin on sellaisia, joista näkee heti, että ei huolita, siksi harvoin venytän haastattelua 15min pidempään.
Etkö voisi lukea hakemuksia hieman tarkemmin? Ei edes tarvitsisi kutsua sellaisia henkilöitä haastatteluun, josta ei pidä. Esim. joku mainitsi (tässä tai toisessa ketjussa) 50 työpaikkakokemuksen hakijasta, joka on ollut alle 6 kk per paikka töissä. Miksi kutsua sellaista haastateltavaksi, mikäli pitää sellaista epäkelpona tehtävään?
Vierailija kirjoitti:
Se asenne että työnhakija olisi jotenkin altavastaaja tilanteessa. Ei hän ole. Tasavertainen. Myös sinä tarvitset hänet, hänen osaamisensa.
Häkellyttävän moni työnantaja ei tajua että siinä haastattelussa tehdään käytännössä valintaa molemmin puolin. Myös työntekijä arvioi työpaikkaa, ja hyvällä tekijällä on vaihtoehtoja. Olen kerran ollut haastattelussa, jossa haastattelun teki tuleva esimies. Hän oli ylimielinen ja tyly ja kyseli laittomia kysymyksiä mm. yksityiselämästä ja terveydentilasta. Pari päivää myöhemmin tuli puhelu, että no niin, sinut on valittu, koska voit aloittaa. Sanoin, että kiva kiitti mutta en tule.
Mulla on niin mennyt usko työnantajiin alallani. Viime haastattelun jälkeen luvattiinnettä palautetta saa kysyä, eipä ole tähän päivään mennessä tullut vastausta. En tullut valituksi ja pyysin erittäin kohteliaasti palautetta. Teinnitsestäni pellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan töitä hakiessa niin kypsytti se "miksi hait juuri tätä tehtävää?" No kuule kun haluaisin mielelläni rahaa elämiseen ja tämä paikka on sijainniltaan ja työnkuvaltaan sopiva. Tämähän se on pohjimmiltaan ihan kaikkien motiivi, mutta silti pitää aina kehittää liirumlaarumia siitä et ei kun kuule koen että elämäni syvin merkitys olisi tulla sihteeriksi juuri tähän teidän pahvilaatikkotehtaaseen
Mä olen itse sanonut syiksi juuri nuo ja molemmilla kerroilla tärpännyt. Rahasta en kyllä ole maininnut, mutta olen ihan suoraan sanonut, että työ sopisi minulle ja on sijainniltaan täydellinen. Liirumlaarumia ei ole tarvinnut kehitellä.
Minä olen tehnyt samoin. Haluan tähän tehtävään, koska osaamiseni on tämä ja haluan kehittyä tässä ja teillä on käytössä tämä järjestelmä, jonka pääkäyttäjä nykytyöpaikassa olen. Lisäksi tähän työpaikkaan on kävelymatka, joten eipä tule ongelmaksi se, että joukkoliikenne ei toimi. Rehellisyys on usein helpointa ilman mitään keksittyjä juttuja.
Ei toimi kaikkialla. Täällä on synti jos työpaikka on lähellä. Yhdellä oli hakemuslomakkeellakin vaihtoehtona
- haen, koska työpaikka sijaitsee lähellä asuinpaikkaani
Ja vaikka asuisi lähellä, niin siihen pitää vastata ei.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin mennyt usko työnantajiin alallani. Viime haastattelun jälkeen luvattiinnettä palautetta saa kysyä, eipä ole tähän päivään mennessä tullut vastausta. En tullut valituksi ja pyysin erittäin kohteliaasti palautetta. Teinnitsestäni pellen.
Ei, et sinä ollut pelle, vaan työnantaja teki sen itsestään. Ja voit olla tyytyväinen, että et tullut valituksi paikkaan, jossa työnantaja valehtelee. Työnantajaan pitää voida luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, et sinä ollut pelle, vaan työnantaja teki sen itsestään. Ja voit olla tyytyväinen, että et tullut valituksi paikkaan, jossa työnantaja valehtelee. Työnantajaan pitää voida luottaa.
Kiitos, oikeasti, sanoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se asenne että työnhakija olisi jotenkin altavastaaja tilanteessa. Ei hän ole. Tasavertainen. Myös sinä tarvitset hänet, hänen osaamisensa.
Häkellyttävän moni työnantaja ei tajua että siinä haastattelussa tehdään käytännössä valintaa molemmin puolin. Myös työntekijä arvioi työpaikkaa, ja hyvällä tekijällä on vaihtoehtoja. Olen kerran ollut haastattelussa, jossa haastattelun teki tuleva esimies. Hän oli ylimielinen ja tyly ja kyseli laittomia kysymyksiä mm. yksityiselämästä ja terveydentilasta. Pari päivää myöhemmin tuli puhelu, että no niin, sinut on valittu, koska voit aloittaa. Sanoin, että kiva kiitti mutta en tule.
Tämä. Minullakin on 2 paikkaa, jossa haastattelija(t) antoivat niin huonon kuvan itsestään, että en valinnut heitä.
Haastateltavien ja haastattelijoiden muodostaman työtiimin pitäisi tulevaisuudessa pelata yhteen. Miten se onnistuu jos haastattelijoina ovat tahallaan huonoja.
"- Älä pyydä siirtämään konetta tms. , tuskin haastateltava voi sillä sekunnilla rakentaa neuvotteluhuonetta"
Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? 😄 Mikä/ minkä koneen siirto? Neuvotteluhuoneen rakentaminen? Raksarekryt?
Vierailija kirjoitti:
"- Älä pyydä siirtämään konetta tms. , tuskin haastateltava voi sillä sekunnilla rakentaa neuvotteluhuonetta"
Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? 😄 Mikä/ minkä koneen siirto? Neuvotteluhuoneen rakentaminen? Raksarekryt?
Voi tsiisus! Tarkoittaa sitä ettei kaikki pysty vaihtamaan (tieto)paikkaa jos vaikka kotona on muitakin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kysyit, sähköpostivastauksen lopussa vai ihan erillisessä viestissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus! Tarkoittaa sitä ettei kaikki pysty vaihtamaan (tieto)paikkaa jos vaikka kotona on muitakin töissä.
Ok. Ei kyllä aukene vieläkään. Tietopaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ei kyllä aukene vieläkään. Tietopaikka?
Nää on vaikeita hetkiä meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kysyit, sähköpostivastauksen lopussa vai ihan erillisessä viestissä?
Onko sillä väliä? Ihan vastasin tulleeseen viestiin.
Haastattelijalle sanoisin, että selvitäpä ensin mitä se työnantaja haluaa ja mikä on työnkuva.
Kävin just hr-tyypin juttusilla ja kysellessäni työnkuvasta tarkemmin, hän ilmoitti silmät kirkkaana ettei tiedä ja se riippuu aina siitä mitä asiakas haluaa.
WTF?!
Joo, eipä se keskustelu edennyt mihinkään, en hyppää sellaiseen työpaikkaan josta ei irtoa mitään.
Omassa työyhteisössäni äii-ihminen on kaikkein huonoin ottamaan palautetta vastaan..