Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jalkapohjat kipeytyy liikkuessa - hyviä kenkä suosituksia?

Vierailija
04.03.2023 |

Minulle on tullut inhottava ongelma, ainakin talvi ja sisäpelikengissä jalkapohjat kipeytyvät ikävästi. Tähän ei auta se millä ne tulikin, eli liike. Olen kävellyt jo vuosien ajan vähintään puoli tuntia päivässä, mutta ongelmaa on ollut enemmän vasta tänä talvena.

Ulkokenkinä on jotkut icebugit ja sisäpeleissä Adidakset. Minulla on selvästi leveä lesti, ylipainoa ja taipumusta vähän lättään jalkaan.

Kesällä ei vielä ole ollut samaa vaivaa, mutta jännityksellä odotan tulevaa kesää.

Aina on tuntunut että miellyttävämpää on kävellä jollain aivan lerpuilla kengillä. Esimerkiksi vaellus kenkiä olen lähes poikkeuksetta inhonnut, tuntuvat liian kovilta ja taipumattomilta. Vähän samanlaisethan nuo icebugit on nyt. Kerran omistin erittäinhyvät vaellus ulkoilukengät, ja ne oli vielä halvatkin, valitettavasti en enää löydä samaa merkkiä. Pitäisi löytää taas jotain lerppuja, ja kokeilla kipeytyykö niissä jalat.

Pystyttekö antamaan suosituksia ulkoilu ja sisäpelikengistä näillä tiedoilla?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nyt ensiavuksi jotain geelipohjallisia sinne kenkiin.

Vierailija
2/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kokeilisin kyllä oikeita juoksulenkkareita jotka vaimentavat askellusta. Ja siirtyisin poluille asfaltin sijaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna kokeilisin kyllä oikeita juoksulenkkareita jotka vaimentavat askellusta. Ja siirtyisin poluille asfaltin sijaan

No kyllä nuo sisäpelikengät on ihan oikeat siihen lajiin. Ulkona ei tule juuri juostua, näin talvella haluan sinne myös nastat jalkojen alle, mutta niitähän saa irtonakin.

Pitääpä kokeilla geelipohjaa

Vierailija
4/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sketchersillä on hyvin vaimennettua pohjia. Nämä kengät auttoivat minulla samankuuloiseen vaivaan. Fysioloterapeutti suositteli myös keinupohjakenkiä.

Vierailija
5/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kengissä sinänsä vikaa vaan tarvitset ylimääräistä pehmennystä ja vaimennusta. Eli laadukkaat geelipohjalliset.

Vierailija
6/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavia kenkiä ostaessasi kokeile taivuttaa niitä päkiän kohdalta, älä osta jäykkiä.

Joillekin on ollut apua paljasjalkakengistä- makuasia.

Vierailija
7/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta sellaisilla menetelmillä mitkä eivät vaadi paljoa jaloilla oloa.

Vierailija
8/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mizunon wave riderit ovat sopineet omalle jalalle. Taitaa olla viides pari menossa ja yhdet käyttämättömät juoksukengät löytyy kaapista.

Vierailija
9/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmäävätkö oireesi plantaarifaskiittiin? Se on niin yleinen, että lääkäri ei meinannut millään ensin uskoa ettei mulla ole sitä, kun kävin valittamassa että kantapäät kipeytyy seisomisesta ja runsaasta kävelystä.

Minulla kyse on ilmeisesti siitä että nilkan ja jalkaterän lihakset ovat vähän turhan löysiä jolloin jalka menee vinoon ja paino asettuu kaikki samalle pisteelle kantapäässä. Määrätyt jumppaohjeet ja huomion kiinnittäminen jalkaterän asentoon on auttanut aika paljon, ei tarvittu korjaavia pohjallisia tai erilaisia kenkiä.

Vierailija
10/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös ylirasituksesta kyse. Kokeile huilata muutama päivä ja jättää liikunta minimiin.

Vierailija
11/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa pienemmäksi,jalkojen lihaksia treenata vahvemmiksi ja sitten oikeanlaiset vaimentavat kengät. Itsellä oli hiukan ylipainoa,kun rupesin juoksemaan,niin kipeytyi nilkka. Luulen sen johtuvan siitä,että on ylipainoa,jalan lihaksilla ei ole ollut treeniä aikoihin ja ehkä astun vielä jotenkin väärin.

Vierailija
12/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoa pienemmäksi,jalkojen lihaksia treenata vahvemmiksi ja sitten oikeanlaiset vaimentavat kengät. Itsellä oli hiukan ylipainoa,kun rupesin juoksemaan,niin kipeytyi nilkka. Luulen sen johtuvan siitä,että on ylipainoa,jalan lihaksilla ei ole ollut treeniä aikoihin ja ehkä astun vielä jotenkin väärin.

Ylipaino varmasti vaikuttaa minulle, mutta jalkojen lihaksista tuskin on kyse, ne on käsittääkseni hyvässä kunnossa.

Vierailija
13/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sketchersillä on hyvin vaimennettua pohjia. Nämä kengät auttoivat minulla samankuuloiseen vaivaan. Fysioloterapeutti suositteli myös keinupohjakenkiä.

Minulla taas Sketschersit pahensivat vain kipuja. Taustalla mm.

nivelten yliliikkuvuusongelma ja lisäksi muutakin lihaksistoon ja hermostoon liittyvää diagnostiikkaa. Hyvät, mahdollisimman kevyet juoksukengät ovat mulla parhaat, ilman mitään geelipohjia.

Vierailija
14/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ylipainoa, niin se pois. Geelit on hyvät, mutta jos on leveä lesti, niin ei mitään Mesh-Asicseja. Ihan suotta torpata hyvää geelikenkää siksi, että niitä myydää juoksukenkänä. Niillä voi kävellä yhtä hyvin. Tietenkään kävelyyn ei kannata valita yliliioilteltua keinuhevosenjalas -mallia, vaan suunnilleen jalankokoinen pohja.

Vierailija
15/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan sama ongelma. Ostin viime kesänä lenkkikengiksi Suecos-merkkiset lenkkarit, jotka on tarkoitettu työkäyttöön esimerkiksi hoitoalalla. Todella ihanat jalassa, ei kipeydy jalat yhtään, eikä myöskään selkä, joka minulla myös helposti oikuttelee.

Vierailija
16/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä kävelet paljain jaloin niin paljon kuin vaan mahdollista, jalkapohjat saavat luonnollista hierontaa. Nyt keväällä suosittelen että käyt jalkahoidossa johon kuuluu jalkapohjahierontaa. Kengät kannattaa ostaa kaupasta jossa osaava myyjä ja ei sitten pihistellä.

Vierailija
17/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy jalkalääkääri puheilla. Hän osaa parhaiten suositella mikä sopii juuri sinun jalallesi, tarvittaessa teettää erikoispohjalliset, jotka tehty just sun jalalle sopivaksi.

Vierailija
18/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi paljasjalkakengät? Ne ovat auttaneet minulla jalkojen kipuiluun, alkuun kannattaa kävellä lyhyempiä matkoja jotta jalat tottuvat.

Vierailija
19/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasjalkakengät. Mulla auttoivat kipeytyviin jalkapohjiin. Niitä on "kesätossu"-mallisina, mutta myös vaelluskenkätyyppisinäkin.

Vierailija
20/29 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki nyt ensialkuun leveälestiset kengät. Meidän perheessä kaikilla on leveät jalat ja Adidas ei kuulu kenenkään kenkävalikoimaan, se on aika kapealestinen merkki.

Asics taitaa olla meillä käytetyin merkki, vaelluskengissä Salomon. Puoliso tilailee sisäpelikenkänsä ulkomailta netistä, ei kotimaan kaupoista löydy sopivia.