Ohjeita työhaastattelijalle
- Älä kommentoi haastateltavan ulkonäköä
- Älä kommentoi teknisiä haasteita, joille ei voi tehdä mitään
- Älä pyydä siirtämään konetta tms. , tuskin haastateltava voi sillä sekunnilla rakentaa neuvotteluhuonetta
- Ole kiinnostunut haastateltavasta, myös siitä kiintiötapauksesta
- Anna hyvä vaikutelma työpaikasta
- Hymyile haastateltavalle
- Ota kontaktia haastateltavaan
- ESITTELE TYÖTEHTÄVÄT
- Älä vähättele tai epäile haastateltavan kiinnostusta
- Keskustele rakentavasti
- Älä ole torjuva, vaikka et pitäisi haastateltavasta
- Ole inhimillinen ja lämmin
.
Vaikka et juuri häntä palkkaisi, niin ikävä haastattelukokemus on epäkohteliasta ketä tahansa hakijaa kohtaan.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
15, ja tuo asenne paistaa läpi haastattelijalle.
No kuule minua ei täystyöllistettynä kiinnosta pätkääkään mikä kaikki paistaa läpi sille pölvästille haastattelijalle, joka ei osaa yhtään suhteuttaa kysymyksiä työn luonteeseen. Kertoo täydellisestä tilannetajun puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha alkaa tässä ketjussa haukkumaan työnhakijoita. Tässä ketjussa keskustellaan siitä miten työhaastattelijan tulee parantaa suoritustaan.
Ja huono sana alkaa kiirimään nopeasti, eli kannattaa antaa hyvä kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan töitä hakiessa niin kypsytti se "miksi hait juuri tätä tehtävää?" No kuule kun haluaisin mielelläni rahaa elämiseen ja tämä paikka on sijainniltaan ja työnkuvaltaan sopiva. Tämähän se on pohjimmiltaan ihan kaikkien motiivi, mutta silti pitää aina kehittää liirumlaarumia siitä et ei kun kuule koen että elämäni syvin merkitys olisi tulla sihteeriksi juuri tähän teidän pahvilaatikkotehtaaseen
Tää valehtelu että töitä tehdään koska se on kivaa liirum laarumit on onneksi jäämässä boomereiden myötä pois.
Koko haastattelu pitäisi uudistaa keskusteluksi. Aivan älytön tuollainen kysymys-vastaus-meininki. Ehkäpä nuorempi sukupolvi uudistaa haastattelutilanteet paremmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen haastattelussa missä minun kiinnostusta epäiltiin nyt katselen kilpailevia firmoja.
Haastattelijan oli sitten aivan oikeassa sinun motivaatiosi suhteen. Jos pelkästään se että motivaatiosta pitää puhua ja sitä pyydetään perustelemaan, saa sinut tuohtumaan ja katsomaan paikkoja kilpailijalta, niin ei se ensin hakemasi työpaikka mikään unelmien täyttymys olisi ollutkaan. Ja juuri sen takia sitä kysytään. Samalla osaamistaustalla ja reippausasteella voi olla useita hakijoita. Sulle paikka oli vaan yksi monista, mutta jollekin se voi olla just se minkä todellakin haluaa.
Olen eri, mutta en käsitä sellaista tyyliä, jossa ei kysytä positiivisesti kiinnostuksesta ja motivaatiosta, vaan epäillään negatiivisesti. Eli tapa, jolla asia tuodaan esille. Negatiivinen ei todellakaan lisää innostusta, vaan antaa paskan kuvan haastattelijasta. Minulla ei todellakaan ole lisää kysyttävää sellaisilta haastattelijoilta, joilla on minua kohtaan negatiivinen asenne.
-eri
Haastattelijan tulisi tuossa tilanteessa sanoa, että hienoa, että ilmaiset kiinnostustasi alaan laajemminkin ja ryhtyä rupattelemaan siitä, miten monessa alan haastattelussa jo olet ollut. Haastattelun loppuajan voi pitää yllä positiivista tunnetta, kysellä vaikka sitä, miten nopeasti pääsisi aloittamaan ja onko toiveita vaikka ylenemisen suhteen. Papereihin voisi piirrellä kukkasia, jotta vaikuttaa siltä, että kirjoittaa muistiinpanoja. Lopuksi kiittää keskustelusta ja hymyilee sanoen "otamme mielellämme uudestaan yhteyttä". Ja sitten hakemus ja CV roskakoriin.
Se asenne että työnhakija olisi jotenkin altavastaaja tilanteessa. Ei hän ole. Tasavertainen. Myös sinä tarvitset hänet, hänen osaamisensa.
En pyydä siirtämään konetta, vaikka toinen istuisi meluisassa kahvilassa. Tosin metelissä en erottaisi vastauksiaan, joten haastattelu jäisi puolittaiseksi ja haastattelun jälkeen haastateltavan nimen perässä olisi iso kysymysmerkki. Valitettavasti et tullut tällä kertaa valituksi.
Olisi mukava, jos haastateltava osaisi kertoa osaamisestaan muutakin kuin että on hoitanut 4 vuotta lapsia kotona, vaikka CV:n mukaan hän on ollut töissä vuodesta 2017 lähtien. Ihan kiva tietää, mutta me olemme hakemassa kirjanpitäjää.
HR puolella kyllä nähdään vaikka mitä viheltäjää, ja huomaan kyllä täällä , että eipä se paikka kiinnosta, siksi meillä on aika kiva tapa erottaa teidät paskat muista.🙂 ihan pikku vinkki, ei kannata olettaa olevansa mikään superlöytö. Suurin osa hakijoista näihin alemman luokan hommiin on sellaisia, joista näkee heti, että ei huolita, siksi harvoin venytän haastattelua 15min pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Se asenne että työnhakija olisi jotenkin altavastaaja tilanteessa. Ei hän ole. Tasavertainen. Myös sinä tarvitset hänet, hänen osaamisensa.
Tuo toimii vain silloin, kun haastateltavakin osaa kysyä muutakin kuin palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha alkaa tässä ketjussa haukkumaan työnhakijoita. Tässä ketjussa keskustellaan siitä miten työhaastattelijan tulee parantaa suoritustaan.
Haastattelija pyrkii samalle tasolle haastateltavan kanssa, siksi joutuu olemaan tökerö ja tyly.
- Älä lupaa ilmoittaa haastateltavalle lopputuloksesta, ellet sitä tee.
Työnhakijana älä perustele osaamista sillä, että olet lasten kanssa oppinut jotain. Et ole, lasten määrä ei millään tavalla kerro työelämän vaatimasta osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
En pyydä siirtämään konetta, vaikka toinen istuisi meluisassa kahvilassa. Tosin metelissä en erottaisi vastauksiaan, joten haastattelu jäisi puolittaiseksi ja haastattelun jälkeen haastateltavan nimen perässä olisi iso kysymysmerkki. Valitettavasti et tullut tällä kertaa valituksi.
Olisi mukava, jos haastateltava osaisi kertoa osaamisestaan muutakin kuin että on hoitanut 4 vuotta lapsia kotona, vaikka CV:n mukaan hän on ollut töissä vuodesta 2017 lähtien. Ihan kiva tietää, mutta me olemme hakemassa kirjanpitäjää.
Kertoisi mielellään jos saisi edes johdateltua työhaastattelijan itse aiheeseen. Ei onnistunut viimeisimmässä haastattelussa. Minä kyllä pyydän avaamaan työtehtäviä ja kerron niihin liittyvästä koulutuksesta ja aiemmasta työkokemuksesta. Kun haastattelija päättää, että tuota rumilusta ei oteta, niin haastattelu on sen mukainen. Haastattelija ei edes halua kuulla osaamisesta.
Älä kuvittele etteikö tieto sinun ja edustamasi yrityksen toiminnasta voisi levitä eteenpäin, jos käyttäydyt epäasiallisesti haastattelussa. (Huom. tähän kuuluu myös asiattomat kysymykset.)
Vierailija kirjoitti:
Työnhakijana älä perustele osaamista sillä, että olet lasten kanssa oppinut jotain. Et ole, lasten määrä ei millään tavalla kerro työelämän vaatimasta osaamisesta.
Sinä et ainakaan ole oppinut kuuntelemaan palautetta. Eikö sinulla ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Tähän kehotetaan niissä oppaissa, jotka on suunnattu työnhakijoille. Sen pitäisi kertoa mm. häiriön sietämisestä ja kyvystä toimia häiriön alla, multitaskaamistaidoista, johtamisesta jne.
T. Vela
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan töitä hakiessa niin kypsytti se "miksi hait juuri tätä tehtävää?" No kuule kun haluaisin mielelläni rahaa elämiseen ja tämä paikka on sijainniltaan ja työnkuvaltaan sopiva. Tämähän se on pohjimmiltaan ihan kaikkien motiivi, mutta silti pitää aina kehittää liirumlaarumia siitä et ei kun kuule koen että elämäni syvin merkitys olisi tulla sihteeriksi juuri tähän teidän pahvilaatikkotehtaaseen
Mä olen itse sanonut syiksi juuri nuo ja molemmilla kerroilla tärpännyt. Rahasta en kyllä ole maininnut, mutta olen ihan suoraan sanonut, että työ sopisi minulle ja on sijainniltaan täydellinen. Liirumlaarumia ei ole tarvinnut kehitellä.
Vierailija kirjoitti:
HR puolella kyllä nähdään vaikka mitä viheltäjää, ja huomaan kyllä täällä , että eipä se paikka kiinnosta, siksi meillä on aika kiva tapa erottaa teidät paskat muista.🙂 ihan pikku vinkki, ei kannata olettaa olevansa mikään superlöytö. Suurin osa hakijoista näihin alemman luokan hommiin on sellaisia, joista näkee heti, että ei huolita, siksi harvoin venytän haastattelua 15min pidempään.
Aika jännää. Kohtasit kakkana työnantajana kakan työnhakijan, mutta matchista huolimatta et palkkaa? Kannattaisi ihmeessä :)
Tuota ei voi tarpeeksi painottaa, että älä pyydä haastatteluun, jos hakijan cv tai hakemus on sinusta huono. Haastattelu ei voi mitenkään mennä silloin hyvin, vaikka hakija sanoisi mitä. Äläkä tule krapulassa haastattelemaan, se on tosi loukkaavaa.