Lyhyet ihmiset: onko teillä muilla tällaista?
Olen 154 cm pitkä nainen. Olen normaalipainoinen ja terve, ja luonteeltani aika riuska. Kukaan suvustani ei ole yhtä lyhyt kuin minä.
Saan jatkuvasti kuulla kommentteja pituudestani.
Olen viimeisten parin viikon aikana kuullut mm. seuraavat kommentit:
- Kyllä sää oot aika tappi myös noilla korkokengillä.
- Kysyjä: Voisko joku tulla auttamaan? (tavaroiden kantamisessa) Minä: Minä tulen.
Kysyjä: Ei, voisko joku sellainen joka pystyy?
- Sää et kyllä varmaan saa tätä hommaa tehdyksi.
- Ootpa sää lyhyt!
- Täällä ei kyllä varmaan ole mitään sun mittaiselle.
Jne. jne.
Saan jatkuvasti osakseni väheksyvää kohtelua, kuittailua, osaamistani ja jaksamistani asetetaan kyseenalaiseksi, ja minua pidetään usein naiivina ja tietämättömänä ennen kuin olen edes avannut suutani.
Nykyään puhutaan jatkuvasti erilaisesta syrjinnästä, mutta pituuteen kohdistuvaa syrjintää joutuu silti sietämään jatkuvasti.
Onko muilla tällaista?
Kommentit (55)
Kyllä saan välillä pienikokoisuudestani kommenttia. Olen 158 cm pitkä ja lisäksi hoikka. En vaan oikein jaksa välittää. Kerran yhdessä vaatekaupassa myyjä ihmetteli kun eräs mekko mahtui minulle..ei ollut kenellekään muulle mahtunut.
N26
Paljon olen kuullut pituudestani, mutta en muistaakseni ikinä mitenkään negatiiviseen sävyyn. Itse olen aina ollut sinut pituuteni kanssa, enkä koe lyhyyttä mitenkään huonona asiana. Yhden kerran kyllä jäi jätskipaketti kauppaan kun ei ollut jakkaroita eikä muita asiakkaita lähellä, joilta olisi pyytänyt apua.
Enkä edes ole poikkeuksellisen lyhyt, 158cm.
Minä yritän käyttää kaupassa niitä jakkaroita. Mutta en edes ehdi nousta sille jakkaralle, kun on jo joku kohtelias mies siinä vieressä kysymässä tarvitsenko apua. Kiitos teille kaikki tuntemattomiksi jääneet kohteliaat miehet.
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän käyttää kaupassa niitä jakkaroita. Mutta en edes ehdi nousta sille jakkaralle, kun on jo joku kohtelias mies siinä vieressä kysymässä tarvitsenko apua. Kiitos teille kaikki tuntemattomiksi jääneet kohteliaat miehet.
Missä päin sä asut? Helsingissä ei käy koskaan noin.
T: yksi jakkaroita käyttävä lyhyehkö nainen
PS. niitä jakkaroita saisi olla kaupoissa enemmän, ettei niitä tarvitsisi metstästää, kun niitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin sä asut? Helsingissä ei käy koskaan noin.
T: yksi jakkaroita käyttävä lyhyehkö nainen
PS. niitä jakkaroita saisi olla kaupoissa enemmän, ettei niitä tarvitsisi metstästää, kun niitä tarvitsee.
Etelä-Helsingissä. Ja käyn usein meidän oman korttelin Alepassa.
En muista, että koskaan olisi oikeasti loukattu tai sanottu negatiivisesti. Itse olen ihan sinut pituuteni kanssa (154 cm). Toki joskus pituus on tullut puheeksi tai pienuus, mutta ei ilkeästi. Olin nuorena myös luonnostani laiha (42kg) myös lasten syntymän jälkeen. Nyt keski-ikäisenä 52 kg. Nykyään ehkä joku kommentoi, kun vieressäni on aikuiset 180 cm pojat, että miten heistä tuli noin pitkiä (vaikka taitavat olla ihan keskimittaisia miehiä).
Olen 155cm enkä ole koskaan kuullut kommentointia siitä. Eihän tämä pituus ole mikään harvinainen, onhan meitä. Nykyään vaatekaupoissa on ongelma kun vaatteet ovat pidempiä kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Taidat vain itse olla epävarma omasta pituudestasi jolloin kiinnität viattomiin kommentteihin huomiota. Kerää itseluottamusta!
Jep. Esim:
"Täällä ei varmaan oo mitään sun kokoiselle"
Miksi tuosta pitäis loukkaantua?! Itse olisin tyytyväinen, jos tulisi heti ilmi, enkä tuhlaisi aikaani.
T. Lyhyt
Riippuu pitkälti myös miten itse suhtautuu. Jos itse lyö leikkiä, niin saattaa muut lähteä mukaan kun ajattelee, et se on ok. Ja siitä ei voi ketään syyttää.
Kukaan ei ole oma-aloitteisesti kokoani kommentoinut
Jos noita kokemuksia alkaa kertyä yhdelle ihmisille jatkuvasti, niin kyllähän se kysymyksiä herättää. Aina kun joku kertoo jatkuvasti olevansa tietyn käytöksen/suhtautumisen uhri, kannattaa suhtautua terveellä kriittisyydellä
Vierailija kirjoitti:
Miksi te lyhyet ette käytä kaupassa niitä jakkaroita? Niitä minäkin 162 cm pitkä käytän. Etenkin pakastealtaiden yllä olevat hyllyt on hankalia.
Toki käytän. Tosin en niilläkään kaikissa kaupoissa yllä ottamaan pakastekaappien ylähyllyiltä tuotteita. Olen 156 cm.
Lyhyet naiset on seksikkäitä mut niiden kans ei pääse tiettyihin asentoihin peti puuhissa.
Oon 157cm pitkä ja normaalipainoinen. Oikeastaan enemmän treenatun näköinen, mutta vaatekoko xs-s. Espanjassa asuessani sulauduin ympäristöön ja sieltä ostamani vaatteet olivat sopivia myös lahjemitaltaan. Suomessa enemmän kommentoidaan kokoa, kuin muualla. Mun mielestä suomalaiset naiset ovat vain niin isokokoisia, joten siksi täällä kuulee enemmän kommentointia. Muutoin olen tyytyväinen kokooni.
Olen itse 182 cm pitkä nainen, mutta pöyristyneenä luen näitä. Täysin asiatonta kommentoida geneettistä ominaisuutta, joka ei kerro ihmisen kyvykkyydestä mitään.
Olen itse 46 v. ja mietin juuri, etten ole aikoihin kuullut kommentteja pituudestani. Parikymppisenä siitä kyllä vielä naljailtiin. Onko niin, että on enemmän ok kommentoida naisen epätavallista lyhyyttä kuin epätavallista pituutta? Minusta kummankaan kommentoiminen ei ole ok.
En kuulu ketjuun, mutta tulen silti. Olen pitkä nainen. Jos kohtaan selvästi lyhyen naisen, kumpikin on kuin ei huomaisi pituuseroa eikä siitä puhuta. On sellainen keskinäinen ymmärrys.