Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhyet ihmiset: onko teillä muilla tällaista?

Vierailija
29.01.2023 |

Olen 154 cm pitkä nainen. Olen normaalipainoinen ja terve, ja luonteeltani aika riuska. Kukaan suvustani ei ole yhtä lyhyt kuin minä.

Saan jatkuvasti kuulla kommentteja pituudestani.

Olen viimeisten parin viikon aikana kuullut mm. seuraavat kommentit:

- Kyllä sää oot aika tappi myös noilla korkokengillä.

- Kysyjä: Voisko joku tulla auttamaan? (tavaroiden kantamisessa) Minä: Minä tulen.
Kysyjä: Ei, voisko joku sellainen joka pystyy?

- Sää et kyllä varmaan saa tätä hommaa tehdyksi.

- Ootpa sää lyhyt!

- Täällä ei kyllä varmaan ole mitään sun mittaiselle.

Jne. jne.

Saan jatkuvasti osakseni väheksyvää kohtelua, kuittailua, osaamistani ja jaksamistani asetetaan kyseenalaiseksi, ja minua pidetään usein naiivina ja tietämättömänä ennen kuin olen edes avannut suutani.

Nykyään puhutaan jatkuvasti erilaisesta syrjinnästä, mutta pituuteen kohdistuvaa syrjintää joutuu silti sietämään jatkuvasti.

Onko muilla tällaista?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat vain itse olla epävarma omasta pituudestasi jolloin kiinnität viattomiin kommentteihin huomiota. Kerää itseluottamusta!

Tällä samalla logiikalla kaikki väheksyvät kommentit ja vihapuhe olisi ok, ja ongelma olisi vain niiden kohteen korvien välissä. Asia ei ole koskaan kuulijan vastuulla. Tällainen puhe ei ole koskaan hyväksyttävää.

Ihan yhtä mustavalkoinenhan näemmä itsekin olet.

-eri

Vierailija
22/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varmaan kuvitella miten minulle kuittaillaan kun olen 155cm ja 132kg! Muiltakin osin esim. rahan suhteen, olen perheen musta lammas. Onneksi sisarukset ovat hoikkia ja kauniita. Kaikilla omat kodit ja puolisot! Minä vuokralla ja saan tonnin palkan! En oikein hyvin pärjää, mutta toistaiseksi kestän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes sinänsä lyhyt (163) mutta silti saan kuulla pienestä koostani välillä. Koska olen siro ja lapsenkasvoinen. Ja miestenalalla. Vaikea ylipäätään työllistyä ja nyt olenkin opiskelemassa uutta alaa. Täällä idässä moni mieskään ei ole juuri pidempi, joten kyllähän tuo vähättely ärsyttää. Vaikka toki tiedän että miehet on helposti vahvempia, vaikka olisi saman pituinen. Mutta kyllä minäkin fyysiseen työhön pystyn.

Vierailija
24/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 155cm ja ikäni kuullut läppää pituudestani. Mielestäni se on vain hauskaa, ja heitän usein itsekin jotain vitsiä aiheesta. Puolisoni on vieläpä tosi pitkä, joten puolin ja toisin huumoria kyllä riittää. En ole koskaan elämässäni kuullut, että joku kommentoisi pituuttani (tai kenenkään muunkaan pituutta) oikeasti ilkeään sävyyn. Varmaan tätäkin sitten jossain tapahtuu? On kivaa olla lyhyt, antakaa kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos jos ne häiritsevät! :)

Vierailija
25/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 155cm ja ikäni kuullut läppää pituudestani. Mielestäni se on vain hauskaa, ja heitän usein itsekin jotain vitsiä aiheesta. Puolisoni on vieläpä tosi pitkä, joten puolin ja toisin huumoria kyllä riittää. En ole koskaan elämässäni kuullut, että joku kommentoisi pituuttani (tai kenenkään muunkaan pituutta) oikeasti ilkeään sävyyn. Varmaan tätäkin sitten jossain tapahtuu? On kivaa olla lyhyt, antakaa kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos jos ne häiritsevät! :)

Olisikohan samanlainen läpänheitto lihavista, kampurajalkaisista, sokeista yhtä hyvä juttu?

Vierailija
26/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 150cm ja koulussa yläasteella kiusattiin lyhyyteni takia.

Aikuiselämässä jotkut on huomautellut lyhyydestä I, mutta melko vähän. Usein on luultu 10 vuotta nuoremmaksi. Nykyään olen 42 v. ja näkökin on kirinyt ikää kiinni. Kukaan ei ole koskaan työelämässä kyseenalaistanut osaamistani paitsi yksi henkilö, mutta hän oli muutenkin hankala. Ei vaan kemiat hänen kanssaan menneet yksiin.

Itseäni huvittaa lähinnä joskus tämä lyhyys. Esim. Joskus ruokakaupassa jätskilaarissa on melkein pitänyt sujahtaa altaaseen, että saa sen jätski sieltä takaa. Pylly pystyssä ja jalat ilmassa sain kuin sainkin sen jäätelön. Nauratti, että mitäköhän muut siitä ajattelee. Pyydän toki myös apua jos en johonkin yrittämisen jälkeen ylety.

Aina en edes muista, että olen näin lyhyt. Aiemmin painoin myös pitkään 40-42kg, mutta ikää kun on tullut niin paino noussut sellasen 6 kg.

Vierailija
27/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 153 cm ja normaalipainoinen, nuorena hyvin hoikkakin, mutta kurveja sopivasti.

Kuittailija on tullut lähinnä naisilta.

Tosin ei samalta toista kertaa, koska olen ylivoimainen takaisinkuittailussa. :D

Miehille olen ilmeisesti edustanut taskuvenus-käsitettä, koska aina on ollut kavereita sekä kavaljeereja tarjolla. - Toki avion ja perheellistymisen myötä en enää kovaljeereja keräile.

Vierailija
28/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet lyhyt, mutta ennen kaikkea idiootti.

Vierailija
29/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä persjalkaisia pätkiä. Minä olen 170 cm eli juuri sopivan mittainen nainen, en lyhyt mutta en pitkäkään. Yletyn kaupoissa ylähyllyille jne., koskaan en muiden apua pituuden puolesta tarvitse. 😘

Olen lyhyt, mutta myös kaunis. Olen aina saanut aikuisiällä haluamani miehen. Toki olen väärinkin valinnut, muttei kukaan ole koskaan hävennyt. Nykyisen mieheni kanssa olemme olleet yhdessä 16 vuotta ja yksi eskarilainen löytyy myös.

T. Se pyllistelijä

Vierailija
30/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

154cm, äitini pari senttiä lyhyempi, lapseni tulevat myös jäämään lyhyiksi, vaikka isänsä on keskimittainen.

Maailmaa ei ole tehty lyhyille ihmisille, vaan keskimittaisille miehille. On esimerkiksi autoja, joita en voi ajaa, onneksi rekat ja muut raskaat ajoneuvot eivät kuulu tähän kategoriaan. Nykyiset keittiöstandardit ovat yhtä tuskaa, kun ei meinaa ylettää tason takareunaan. Raskaana ollessa en ylettänyt edes aukaisemaan vesihanoja, kun ei vaan ne kädet ylettäneet sen kaksosraskausmahan ja altaan yli.

Kaksosten jälkeen paino putosi sinne teini-iän 45kg, ja silloin muutaman kerran töiden puitteissa tuli vähän epäilyjä osaamisestani. Ei ne epäilijät toista kertaa uskaltaneet enää kyseenalaistaa ammattitaitoani. Työskentelen kohtalaisen miesvaltaisella alalla, tosin tässä 30v aikana alkaa kohta suhdeluku olemaan toisin päin.

Kauppojen pakastealtaat ja isot ostoskärryt ovat aiheuttaneet muutamiakin hankalia tilanteita. Äitini kanssa ostoksilla ollessani hän yleensä laittaa minut kiipeämään sinne pakastealtaaseen, vaikka on itse notkeampi kuin minä. Joulukinkkuja kun piti valita (meillä oli sentilleen tietty budjetti, eli lahjakortti, millä piti saada kaksi kinkkua), niin jouduin aika kauan siellä altaan puolella roikkumaan... Pyydän reippaasti myös apua, tyttäreni on aivan hämillään siitä, että miten voin pyytää vieraita ihmisiä antamaan jotain t-paitaa ylimmältä vaatetangolta tai nuudeleita ylähyllyn takaosasta. No, jos en pyydä apua, niin jään sitten ilman.

Tosiaan ehkä yhden käden sormin laskettavia ovat kerrat, kun osaamistani, ymmärtämistäni tai taitojani on epäily pituuteni vuoksi. Sen lisäksi on muutaman kerran tullut epäilyjä siksi, että olen ylipäätään nainen. No, siinähän rutisevat, mulla on työni hoidettavana ja voin olla hyvinkin ikävä (jäätävän kohtelias, mutta en sitten enää yritäkään löytää kompromisseja, vaan mennään aivan tasan tarkkaan määräysten mukaan eikä joustoa löydy nanometriäkään) jos mulle ollaan ikäviä. Ei ole kukaan toista kertaa yrittänyt rutista. Mut mä olen tällä hetkellä alani huippuja Suomessa, joten eipä kellään ole kauheasti varaa edes yrittää.

Nuorena, teininä, koulussa, pituudesta ehkä naljailtiin enemmän. Lähinnä se oli sitä, että tosipitkä (yli 186cm) kaverini käytti minua lepuutusalustana (nojaili päähäni), mutta siitä selvittiin sillä, kun tiedustelin aina, onko siellä ylhäällä minkälainen keli, sataako vai tuuleeko. Ihan oli tasapuolista.

Mutta mulla on aina ollut järkkymätön usko omiin kykyihini ja oikeuksiini, putkiaivoinen dippainssi kun olen. Varmaan perintöä lapsuudesta ympäristössä, jossa naisiin ja lapsiin uskottiin ihan yhtä lailla kuin miehiinkin. Jos en saanut Valmetista kytkintä alas jalalla painamalla, niin seisoin sitten sen kytkimen päällä ja painoin itseäni ratista alaspäin... (olin siis jo lapsena tosi lyhyt).

Vierailija
31/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä persjalkaisia pätkiä. Minä olen 170 cm eli juuri sopivan mittainen nainen, en lyhyt mutta en pitkäkään. Yletyn kaupoissa ylähyllyille jne., koskaan en muiden apua pituuden puolesta tarvitse. 😘

Olen lyhyt, mutta myös kaunis. Olen aina saanut aikuisiällä haluamani miehen. Toki olen väärinkin valinnut, muttei kukaan ole koskaan hävennyt. Nykyisen mieheni kanssa olemme olleet yhdessä 16 vuotta ja yksi eskarilainen löytyy myös.

T. Se pyllistelijä

P. S lisäksi olen mukava

Vierailija
32/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti vai enemmän kuin hyvän itsetunnon omaava? - Oli minkä pituinen tahansa niin vaatii enemmän kuin paljon, jos joutuu vastaamaan tölväsyihin ja kommentteihin, jotain isessä olevaa negatiiviseksi miellettyä asiaa kohtaan.

Ja vaatii vielä enemmänn, jos pystyy heittämään takaisn niin, että osaa pistää huutelut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

En itse pidä saati nauti lyhyydestäni ja jokainen siitä koskeva huomautus lähes poikkeuksetta sattuu tai on sattunut ja tehnyt kipeää. Vaikka pituuteni on asia, jolle en itse voi yhtikäs mitään.

Vierailija
33/55 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinua lyhyempi enkä ole ikinä kokenut kiusaamista tai kuullut loukkaavasti puhuttavan pituudestani. 

Vierailija
34/55 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti vai enemmän kuin hyvän itsetunnon omaava? - Oli minkä pituinen tahansa niin vaatii enemmän kuin paljon, jos joutuu vastaamaan tölväsyihin ja kommentteihin, jotain isessä olevaa negatiiviseksi miellettyä asiaa kohtaan.

Ja vaatii vielä enemmänn, jos pystyy heittämään takaisn niin, että osaa pistää huutelut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

En itse pidä saati nauti lyhyydestäni ja jokainen siitä koskeva huomautus lähes poikkeuksetta sattuu tai on sattunut ja tehnyt kipeää. Vaikka pituuteni on asia, jolle en itse voi yhtikäs mitään.

Totta, minulla on hyvä itsetunto. Jos olisin sokea tai kompurajalka, vitsailisin siitäkin ja toivoisin että muutkin suhtautuisivat hyväntahtoisella huumorilla. :) Huom. huumori ja ilkeily ovat eri asia.

Vierailija
35/55 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella oudolta. Siis samat ihmiset sanovat samoja juttuja kerta toisensa jälkeen?

Vierailija
36/55 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut mitään kommentteja vaikka olen lyhyt ja hoikka.

Vierailija
37/55 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monia lyhyitä tuttavia, eikä kukaan ole valittanut tuollaista. Lyhin ystäväni on pituutensa puolesta lyhytkasvuinen (ennen käytettiin sanaa k**p**), vaikka hänellä ei ole sitä geneettistä syndroomaa. Ihan normaalisti häneenkin suhtaudutaan.

Vierailija
38/55 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 180cm pitkä nainen ja voi sitä pituuden taivastelua varsinkin nuorena. En ole koskaan kommentoinut kenenkään lyhyyttä tai pitkyyttä, koska tiedän miten inhottavaa on kuunnella kommentteja pituudestaan.

Vierailija
39/55 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 157 cm pitkä ja hoikka. Olen saanut kuulla lyhyydestäni hyväntahtoista vitsailua koko aikuisikäni, mutta suhtaudun siihen huumorilla ja itsekin vitsailen sillä. Joskus lyhyys ärsyttää, kun en yletä kaappeihin tai hyllyille. Edelläkuvatut tilanteet kaupan pakastealtaissa roikkumisesta ovat hyvin tuttuja. Ne ovat ärsyttäviä, mutta myös koomisia. Olen huomannut, että miehet tulevat usein avuksi sellaisissa tilanteissa, joissa pieni kokoni on haitaksi, mikä on mielestäni huomaavaista ja mukavaa.

Pääsääntöisesti en koe lyhyyttäni ongelmaksi ja uskon että naisena on helpompi olla lyhyt kuin miehenä.

Vierailija
40/55 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te lyhyet ette käytä kaupassa niitä jakkaroita? Niitä minäkin 162 cm pitkä käytän. Etenkin pakastealtaiden yllä olevat hyllyt on hankalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi