Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär täytti 16 eikä halua mennä enää viikonlopuiksi isälleen. Voinko pakottaa hänet sinne?

Vierailija
29.01.2023 |

Tyttö sanoo ettei jaksa enää vaihtaa kotia ja rahdata tavaroita edestakaisin, vaikka matka onkin lyhyt. Hän haluaa mieluummin nähdä isäänsä silloin kun itselle sopii.
Miten on? Voiko tyttö ja isä päättää keskenään näin? Meillä on lastenvalvojalla tehty sopimus viikonlopuista ja lomista (myös elatusmaksusta). Se on käsittääkseni sitova siihen asti kunnes lapsi on täysikäinen. Minulle on tärkeää saada omaa rauhaa välillä. Tärkeintä on se että isällä on myös vastuunsa ja velvollisuutensa ja niistä hän pääsisi luistamaan, jos annan tytölle periksi.

Kommentit (734)

Vierailija
21/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oi voi, mummu on niin yksinäinen! Miksi ette tule käymään ja miksi et ole minulle puheseurana? Oi voi voi voi..."

Vierailija
22/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko oikein, että tyttö ja isä päättää minun selän takana asiasta? Isällä ei ole oikeutta muuttaa allekirjoittamaansa sopimusta yksipuolisesti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Teille on syntymässä kahden aikuisen välinen suhde. Niin sen pitääkin mennä. Lapsivaihe oli jo ja olette menossa kohti tasa-arvoista aikuisten suhdetta. Hieno juttu. Moni karkoittaa lapsensa takertumalla ja tunkemalla heidät lapsen muotiin, huolimatta siitä mikä heidän ikänsä on. Silloin suhde jää etäiseksi kun toinen on aina toisen silmissä pelkkä toimenpiteiden kohde ilman omaa tahtoa ja elämää.

Vierailija
24/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä on tytär löytänyt feminismin ja miesten vihaaminen. Ja jos ei niin kyllä kohta taas isä kelpaa kun ollaan rahaa vailla

Kyllä tyttö isäänsä tapaa useinkin, mutta he eivät noudata enää sovittuja päiviä vaan näkevät, kun heille sopii.

Ap

Vierailija
25/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et saa sitä muuten häipymään silmistäs, vie se johki huumeluolaan. Pääasia, että saat olla rauhassa. Kamalia riippakiviä tuollaiset tyttäret.

Vierailija
26/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on voi voi. Voit toki pakottaa, mutta tekeekö se mitään hyvää mihinkään, on eri juttu.

Mulla on aina ollut tilane, että isä on lasten kanssa sen minkä pystyy ja silloinkin minä olen valmiudessa koska lapset voi palata kotiin milloin vaan. Rankkaa, kyllä, v i tuttaako, kyllä, mutta niin se vaan on. Minä olen lapset hankkinut ja vastuussa heistä. Ja tämä on meidän koti ja ihmisen pitää luottaa siihen, että kotiin on aina tervetullut, minkä ikäisenä tahansa. Puolet lapsista ei enää asu kotona, mutta ovat silti aina tervetulleita.

Oma rauha, onhan se "kortilla" ollut etenkin viime vuosina, teini-ikäisten vanhemmuutta eletty jokunen vuosi. Mutta sanoinko jo, itse lapseni olen halunnut ja vastuu on minun...

Vierailija
27/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko oikein, että tyttö ja isä päättää minun selän takana asiasta? Isällä ei ole oikeutta muuttaa allekirjoittamaansa sopimusta yksipuolisesti.

Ap

Minä en nykyään edes puutu, vaan olen sanonut että hoitavat tapaamisensa ihan keskenään. Ei minulle kuulu miten he tapaavat. Meillä on exän kanssa runko tapaamisille, mutta se on joustava. 

Vierailija
28/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää tytölle oma soluhuone tai vuokrayksiö.

Vierailija
29/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12- vuotiaan toiveet otetaan huomioon, mutta ihmetyttää tuo käsitys omasta ajasta? Jos tekee lapsia, silloin ei voi vaatia ns. omaa aikaa. Se on elinikäinen sitoutuminen.

Vierailija
30/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Eli ajetaan lapsi kotoaan pois? Juu ei varmaan tule mitään lapsuudentraumoja tuosta sitten. Eri asia, jos itse haluaa muuttaa, mutta että äiti ajaa lapsen kotoaan pois johonki soluhuoneeseen. 

Vierailija
31/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etkö tajua, että 12-vuotiaasta alkaen nuori saa itse päättää ja siinä ei teidän kirjoittamat sopimukset mitään paina.

Vierailija
32/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä on ihan oikein. Kyseessä on 16-v, aikuistumassa oleva nuori, ei pikkulapsi. Onko tässä nyt kyseessä enemmänkin se, että sulla on kauna exää kohtaan?

Vierailija
33/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee isälleen pysyvästi jotta sä saat sitä panoaikaa uusien tuttavuuksien kanssa.

Vierailija
34/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee isälleen pysyvästi jotta sä saat sitä panoaikaa uusien tuttavuuksien kanssa.

Se on kyllä isänsä jolla sitä panoaikaa on ja uusi suhde. Minulla ei ole.

Ap

Vierailija
35/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli haluat nuoren olevan isällään mahdollisimman paljon ettei isälleen jäisi niin paljon panoaikaa?

Vierailija
36/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Eli ajetaan lapsi kotoaan pois? Juu ei varmaan tule mitään lapsuudentraumoja tuosta sitten. Eri asia, jos itse haluaa muuttaa, mutta että äiti ajaa lapsen kotoaan pois johonki soluhuoneeseen. 

Samaa ehdotin mi äkin, eli tyttärelle olisi paljon parempi saada asua sellaisessa paikassa, jossa hänellä on hyvä olla. Kotona äidin kanssa elämä ei ole näköjään hyvää, sillä ap ei tykkää tyttärestä ja haluaa, että tämä on mielummin isänsä luona.

En usko, että tytär kokisi olonsa mitenkään ikäväksi jossakin kivasti itse sisustamassaan yksiössä, jossa olisi rauha elää ja olla ilman että äiti märisee, räkyttää ja kertoo kuinka haluaa lapsensa häipyvän häiritsemästä koko ajan. Tytär tarvitsee rauhaa silloin kuin siltä tuntuu, hän tarvitsee tuon ikäisenä myös kaveriseuraa ja ilmeisesti äiti on tätä asiaa vastaan. Omasta asunnosta käsin tytär voisi tavata vanhempiaan niin kuin haluaa ja sopivalta tuntuu, ei niin kuin ap haluaisi käskeä.

Vierailija
37/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on tytär löytänyt feminismin ja miesten vihaaminen. Ja jos ei niin kyllä kohta taas isä kelpaa kun ollaan rahaa vailla

Kyllä tyttö isäänsä tapaa useinkin, mutta he eivät noudata enää sovittuja päiviä vaan näkevät, kun heille sopii.

Ap

Noin sen pitääkin olla.

Vierailija
38/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä tässä on ongelma? Koetko että sinä pidät hotellia jossa tytär tulee ja menee miten huvittaa, jolloin mies pääsee "liian" vähällä?

Teinit ovat sellaisia. Tulevat ja menevät ja tekevät omia sopimuksia. Opettelevat aikuiseksi.

Tärkeintä tässä on lapsen etu. Hän osaa ylläpitää suhdetta isäänsä, ilmeisesti aika lailla oma-aloitteisesti ja pitkälti omilla ehdoillaan. Sehän on hyvä asia.

Sinäkin voit sopia tyttäresi kanssa. Voit vaikka sanoa että ensi viikonloppuna ajattelin mennä risteilylle, sopisiko sinun mennä silloin isälle? tms. Sitten sovitte tytön ja isän kanssa ihan tarkat ajat. Kaikki tietävät kenellä on vetovastuu.

Vierailija
39/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Okei, eli nyt mättää se, että miehellä on omaa elämää. Onhan se tietenkin ikävää, että mkes on mennyt eron jälkeen eteenpäin, mitta sinä et ole. Se ei kuitenkaan ole tyttären vika, vaan sinun omasi.

Vierailija
40/734 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun pitää nyt miettiä prioriteetti ja tavoitteet selviksi. Mitä olet tässä tavoittelemassa, mitä ensisijaisesti ja mitä toissijaisesti? Sitten teet toimintastrategian sen mukaisesti.

1.Vanhemmilla on huoltajavastuussa lapsistaan täysi-ikäisiksi saakka. Eli 2 vuotta vielä olette kummatkin vastuussa lapsen kehityksestä, huollosta ja hyvinvoinnista.

2. 16-vuotiasta kuullaan eroperheessä hänen toiveistaan tapaamisten suhteen. Lapsi (juridisesti on lapsi) ei kuitenkaan päätä asiaa vaan asiasta päättävät vanhemmat, riitatilanteessa oikeus tai lastenvalvoja.

3.Lastenvalvojalla tehty sopimus sitoo kaikkia osapuolia. Jos sopimusta halutaan yhteistuumin muuttaa, tehdään se lastenvalvojan luona.

4. Onko tavoitteesi olla onnellinen vai oikeassa? Nämä eivät sulje välttämättä toisiaan pois. Ne voivat toteutua yhdessä, kun asiat hoidetaan yhdessä neuvotellen ja eri ratkaisujen ja tarkoitusperien hyvät ja huonot puolet punniten. 16-vuotias tietää tämän, koska näistä asioista puhutaan koulussa, somessa ja hänen kaveripiirissään. Hän on selvästi valmis ja halukas ottamaan oppimansa koeteltavaksi käytännössä : miten teoriat toimii omassa perheessä.

Teillä on nyt lapsen isän kanssa oiva tilaisuus kasvattaa lastanne. Se, miten hoidatte tämän prosessin, vaikuttaa ko. nuoren naisen elämään, ratkaisuihin ja käsitykseen itsestään ja tästä maailmasta (sekä teistä aikuisen malleina) loppu elämän. Hän puhuu prosessista myös ystäviensä kanssa ja arvioi sen oikeudenmukaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme