Voiko potilaalla olla joku syy, miksi hän estää ettei yksityinen lääkäri näe julkisen puolen kirjauksia?
Kommentit (106)
Lääkärit nyt ei muutenkaan kirjoita sellaisia lääkkeitä jotka oikeasti auttaisivat, sanovat vaan että hae apteekista panadoolia ja ota sitä 1 tabletti viikossa. Ja ei, en käytä mitään rauhoittavia tai unilääkkeitä,
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kiellot jokaisen käynnin kohdalla erikseen. Nykyisin lääkärit hoitavat vain yhtä vaivaa kerrallaan, joten ei lääkärin tarvitse nähdä muista vaivoista vanhoja tietoja. Jos menen korvatulehduksen vuoksi lääkäriin, ei lääkäri tee mitään tiedolla, että mulla on 2 vuotta sitten murtunut nilkka ja se on hoidettu kipsaamalla. Jos taas mulla on ollut aiemminkin vaivaa korvissani, ennen lääkäriin menoa napsin korviin liittyvistä käynneistä kiellot pois ja kun tulen lääkäristä, laitan kiellot takaisin. Myös siihen uusimpaan käyntiin.
Mulla aika sama ja samasta syystä. Aikoinaan mulla oli Mehiläisessä työterveyslääkäri, joka hoiti kokonaisvaltaisesti eikä vain yhtä asiaa per käynti. Silloin oli ihan hyvä, että hänellä oli tarvittaessa pääsy myös mun muissa paikoissa tehtyihin potilasasiakirjamerkintöihin. Eipä niitä kyllä siihen aikaan kovin muussa paikassa ollutkaan, koska kävin mielelläni tämän lääkärin vastaanotolla vaivasta kuin vaivasta. Vain sairaalahoitoa vaativissa asioissa kävin julkisella. Sitten tämä lääkäri jäi eläkkeelle ja tilalle tuli uusi työterveyslääkäri, joka hoitaa vain sen yhden vaivan per kerta. Hänellä oli tieto ihan siellä Mehiläisen järjestelmässäkin, mitä lääkkeitä hän on mulle ihan itse määrännyt. Siitä huolimatta hän pari kertaa meinasi määrätä mulle lääkettä, jonka hän oli ihan itse aiemmin kehottanut mua lopettamaan, koska sillä olikin kontraindikaatio toisen hänen määräämänsä lääkkeen kanssa. Totesin, ettei hän tarvitse mun sairaskertomustietojani muista paikoista, kun ei hän näytä hyödyntävän edes niitä tietoja, mitkä ovat hänellä siinä nenän edessä ja hänen ihyan itse aiemmilla käynneillään sinne järjestelmään kirjoittanut. Mulle on nimetty terveyskeskukseen omalääkäri jo 12 vuotta sitten, mutta en olut koskaan käynyt terveyskeskuksen omalääkärilläni. Nyt syksyllä päätin siirtää sairauksieni hoidon Mehiläisestä terveyskeskukseen. Olin positiivisesti yllättynyt, kun omalääkärini hoitikin kokonaisvaltaisesti eikä pelkästään sitä vaivaa, minkä takia olin lääkärin vastaanotolle mennyt. Hänellä ei luonnollisestikaan näkybnyt mun muissa paikoissa tehdyt sairaskertomusmerkinnät, mutta kun pääsin kotiin, mäkin otin kiellot pois niistä käynneistä, jotka liittyvät jollain tavalla kroonisiin sairauksiini. Otin kiellot pois jo valmiiksi käynneistä, jotka liittyvät nivelreumaani, vaikka en nyt ihan vielä ajatellut aloittaa reumalääkitystä uudelleen, mutta kun jossain vaiheessa haluan aloittaa sen, varaan ajan taas tälle omalääkärilleni ja sitten hän joko aloittaa sen tai pistää musta lähetteen reumapolille. Mutta ei haittaa, että ne tiedot on hänellä jo nyt nähtävissä, koska en aio aloittaa reumalääkitystä uudelleen enää yksityisellä. Sen sijaan esim hoitojaksoa Jorvissa umpparin puhkeamisen vuoksi vuonna 2019 en "vapauttanut", koska ei tämä lääkäri niillä tiedoilla tee mitään. Terveyskeskuksen omissa tiedoissa kyllä näkyy muutenkin, että mut on sieltä umppariepäilyn takia lähetetty Jorviin ja omalääkärin vastaanotolla tulin maininneeksikin - koska lääkäri oli kiinnostunut muustakin kuin vain siitä vaivasta, jonka takia olin vastaanotolle tullut - , että mulla on umppari poistettu.
Mulla ei ole mitään peiteltävää lääkkeissäni, koska opiaatteja olen käyttänyt vain leikkausten jälkeen. Muita vastaavia pään sekoittavia lääkkeitä en käytä. Tosin en ole laittanut reseptitiedoilleni kieltoja vaan ainoastaan käyntitiedoille. Mulla on hoitotahtokin Omakannassa ja sen haluankin näkyvän kaikille.
Oma syyni on se, että osa kirjauksista ovat aivan hatusta heitettyjä eikä korjauksia ole tehty pyynnöistä huolimatta. En halua täysin väärää tietoa yksityislääkärin silmille. Lääkäri, joka ei kuuntele edes lausetta loppuun, tekee käsittämättömiä oletuksia.
Jatkuvastihan on lehtijuttuja näistä terveydenhuoltoalan urkkijoista, jotka uteliaisuuttaan ovat käyneet lukemassa satojen ihmisten ja erityisesti tuttaviensa terveystietoja. Teen näiden hommasta vaikeampaa.
Joskus noiden terveystietojen näkymisessä kaikkialla voi olla haittaa. Mulle oli. Olin käynyt yksityisellä psykiatrilla useita kertoja traumataustan vuoksi. Menin sitten julkiselle sydänoireiden vuoksi. Ruvettiin heti laittamaan oireita traumataustan piikkiin ja ei tutkittu kunnolla. Mulla oli siis erikoisia rytmihäiriöitä, ei perustykyttelyä mitä voi olla monella. Lopulta löytyi harvinainen rytmihäiriösairaus.
Tämä on juuri se mikä arveluttaa, jos on psyyken puolen ongelmaa ollut niin oireita pidetään liian kauan psykosomaattisina. Mulla noihin psykiatrikäynteihin ei liittynyt mitään lääkitysjuttujakaan, minkä vuoksi niiden olisi pitänyt olla luettavissa eli turhaan näkyivät.