Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko potilaalla olla joku syy, miksi hän estää ettei yksityinen lääkäri näe julkisen puolen kirjauksia?

Vierailija
28.01.2023 |

?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkea tietoa aina tarvitse. Jos on eri vaivat aiemmin ja nyt tulee vaikka silmätulehduksen vuoksi. Joillakin asioilla voi olla yhteys, mutta joillakin vaivoilla ei ole erityistä yhteyttä. Tai tiedot saa siinä asioinnissa, ihmiset kertovat.

Kunnoitan ihmisen oikeutta yksityisyyteen ja kaikella kunnioituksella totean silti että tietojen piilotus voi myös asettaa vaaratilanteita omalle hoidollesi. Maallikkoa ei voi vastuuttaa siitä että tietää itse mitkä tiedot ovat hoidon kannalta olennaisia ja mitkä eivät. Väärin diagnosoidulla tai epätarkoilla tiedoilla kerrottu oirekuva "silmätulehduksessa" voi pahimmillaan viedä vaikkapa näkökyvyn kun menet ja saatkin siihen silmään herpeksen joka hoitamattana tuhoaa sarveiskalvon. 

Se on silti oma valinta, ja itse ainakin kannan seurauksen siitä..

Vierailija
22/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkea tietoa aina tarvitse. Jos on eri vaivat aiemmin ja nyt tulee vaikka silmätulehduksen vuoksi. Joillakin asioilla voi olla yhteys, mutta joillakin vaivoilla ei ole erityistä yhteyttä. Tai tiedot saa siinä asioinnissa, ihmiset kertovat.

Kunnoitan ihmisen oikeutta yksityisyyteen ja kaikella kunnioituksella totean silti että tietojen piilotus voi myös asettaa vaaratilanteita omalle hoidollesi. Maallikkoa ei voi vastuuttaa siitä että tietää itse mitkä tiedot ovat hoidon kannalta olennaisia ja mitkä eivät. Väärin diagnosoidulla tai epätarkoilla tiedoilla kerrottu oirekuva "silmätulehduksessa" voi pahimmillaan viedä vaikkapa näkökyvyn kun menet ja saatkin siihen silmään herpeksen joka hoitamattana tuhoaa sarveiskalvon. 

Juuri näin. Lisäksi jotkut silmätulehdukset voivat olla yhteydessä niveltulehduksiin, kuten selkärankareuma ja iriitti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, halu yksityisyyteen. Olen itse estänyt kaikki mahdolliset omakannassa koska terveyteni on oma asiani eikä kuulu kaikkien silmille.

Ei, en käytä mitään lääkitystä, haluan vain rajoittaa terveystietojani katselevia silmäpareja.

Todella outo syy. Tiedot ovat kaikesta huolimatta yksityisiä. Jos rajoitat terveystietosi jakamista eri yksiköitten kesken, niin saatat pahimmillaan aiheuttaa terveyshaittaa itsellesi. Vaikka yksityinen ja julkinen puoli näkisi tietosi, niin ei se silti tarkoita, niitä lähettäisiin naapurin Penalle.

Entä jos naapurin Pena onkin hoitaja siellä yksityisellä ?

Vierailija
24/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tietojani on katseltu luvatta. Tämän jälkeen laitoin kaiken reseptikeskusta lukuun ottamatta kiinni. Tarvittaessa avaan erikoissairaanhoidon tiedot terveyskeskuskäyntejä käyntejä varten. Hätätilanteessa katselu on sallittu.

Jos menen yksityiselle hoidattamaan kipeää rannetta, ei lääkärin tarvitse katsella laskeumaleikkaustietojani.

Vierailija
25/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä estän ja kiellän kategorisesti kaiken, aina. En ole omakannassa antanut lupaa tietojen katsomiseen edes hätätapauksessa. Keskinkertaiset ihmiset saavat ihan rauhassa pähkäillä, mikä huume- tai muu ongelma minulla on. Sisältöä elämään.

Niin mäkin, voi tietenkin aiheuttaa epäilyksiä mutta se on voi voi. Riittää että tiedän itse ja läheiset mitä itse on ja ei ole. Huolestuttavampaa jos siellä on jotain joka on jopa piilotettu henkilöltä itseltään. Ihmisen pitäisi niinku olla tietoinen kaikesta mitä on tehty.

Vierailija
26/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näitä potilaita ovat lääkkeiden väärinkäyttäjät, epäluuloiset ja hoitoonsa tyytymättömät potilaat sekä foliohattutyypit tai salaliittoteoreetikot. Tai sitten vain ajattelemattomat ihmiset jotka periaatteesta kieltävät tiedonsiirron.

Joka tapauksessa tietojen siirron kieltämisestä on lähinnä haittaa vain potilaalle itselleen. Erityisesti jos kieltää tiedonsiirron erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä jatkohoito hankaloituu.

Vierailija
27/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että kukaan näkee että olin kerran niin kännissä että jouduin ambulanssilla sairaalaan lyötyäni pääni. Ei vaikuta muuhun hoitoon mitenkään.

Vierailija
28/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin estämään kaiken, koska tietojani oli katsottu luvatta ja perusteettomasti.

Vierailija
29/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lääkeaddiktio tai unilääkkeiden kanssa pulmaa. Hakee lisää lääkettä jota ei muualta saa.

Tai saikuttaminen joka terveyskeskuksessa on todettu aiheettomaksi.

PKV-lääkereseptit lääkäri näkee aina jos hän on itse kirjoittamassa sellaisiin reseptiä.

Vierailija
30/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä näitä potilaita ovat lääkkeiden väärinkäyttäjät, epäluuloiset ja hoitoonsa tyytymättömät potilaat sekä foliohattutyypit tai salaliittoteoreetikot. Tai sitten vain ajattelemattomat ihmiset jotka periaatteesta kieltävät tiedonsiirron.

Joka tapauksessa tietojen siirron kieltämisestä on lähinnä haittaa vain potilaalle itselleen. Erityisesti jos kieltää tiedonsiirron erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä jatkohoito hankaloituu.

No höpsis. Saman sairaanhoitopiirin sisällä tiedot näkyvät joka tapauksessa. Ei niitä tarvitse kantapalvelusta katsoa.

Vierailija
31/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin TYP-osasto saa katsella kaikkia pitkäaikaistyöttömien terveystietoja vapaasti.

Tämä on hurja vääryys!

On TYP:ssä toki sairaanhoitajakin mutta terveystietojen katseluoikeus on muillakin siellä työskentelevillä.

Vierailija
32/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, halu yksityisyyteen. Olen itse estänyt kaikki mahdolliset omakannassa koska terveyteni on oma asiani eikä kuulu kaikkien silmille.

Ei, en käytä mitään lääkitystä, haluan vain rajoittaa terveystietojani katselevia silmäpareja.

Todella outo syy. Tiedot ovat kaikesta huolimatta yksityisiä. Jos rajoitat terveystietosi jakamista eri yksiköitten kesken, niin saatat pahimmillaan aiheuttaa terveyshaittaa itsellesi. Vaikka yksityinen ja julkinen puoli näkisi tietosi, niin ei se silti tarkoita, niitä lähettäisiin naapurin Penalle.

Minä kyllä luotan siihen, että osaan itse kertoa terveyshistoriasta, silloin kun se on oleellista ja liittyy jotenkin sairauteen tai oireisiin, minkä takia kulloinkin vastaanotolla. Tämän takia laitoin ruksin siihen, että paikat eivät saa keskenään jakaa tietoja. Herran jestas, sehän on asiakkaan aliarvioimista. Luulisi myös, että jos lääkärille tulee mieleen, että on aiheellista tietää jostain aikaisemmasta, hän ainakin osaisi esittää mahdollisia kysymyksiä niihin liittyen. Kai se kommunikointi suoraan potilaan kanssa kuitenkin aika touvittavaa, eikä niin, että potilasta kohdellaan, kun ecdunvalvottavaa ja puhutaan ja päätetään asioita ohi potilaan.

Jos taas lääkärit ovat jotain jättäneet kirjaamatta tai kirjanneet väärin ja irtselläni ei ole oikeaa ajantasaista tietoa omasta hoidostani tai lääkityksestäni, eihän se herran jestas oma vika ole, enkä voi mitenkään olla vastuussa, jos jotain jää huomioimatta.

Vierailija
33/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai potilastietojen näkyvyyden kieltämiseen on jokaisella syynsä, eikä kenenkään tarvitse sitä kertoa tai perustella. 

Vierailija
34/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpsis. Saman sairaanhoitopiirin sisällä tiedot näkyvät joka tapauksessa. Ei niitä tarvitse kantapalvelusta katsoa.

Ei muuten näy jokaisessa sairaanhoitopiirissä. Monessa paikassa on eri järjestelmä perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa. Itsellänikin on tunnukset kahteen eri järjestelmään: sekä perusterveydenhuollon että erikoissairaanhoitopiirin potilastietojärjestelmään. Ja koska työskentelen perusterveydenhuollossa en pysty katselemaan potilaan erikoissairaanhoidon potilastietoja mikäli hän on kieltänyt tiedonsiirron.

Vierailija
35/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmia moni häpeää vaikka e8 tarvitsisi.

Ei hävetä, vaan siksi koska me mt-potilaat ollaan huomattu, että saadaan asiallisempaa kohtelua ja parempaa hoitoa, kun tohtorit ei tiedä pällipuolen diagnooseista. Se on se mt-potilaan leima, joka pysyy ja vaikuttaa kaikkeen hoitoon.

Vierailija
36/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy voi olla mainittu entisiin sairauksiin palaaminen tyylin "kipeä varvas" johtuu "ahdistuneisuushäiriöstä". Jos menen näyttämään kipeää varvastani, niin silloin en halua puhua muista sairauksistani.

Vierailija
37/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksi syy on myös se, että muutama lääkäri on kirjoittanut mitä sattuu. Ilmeisesti toisen asiakkaan tietoja. Pahimpana on ollut maininta abortista, jota minulle ei kyllä koskaan, luojan kiitos, ole tehty. Joskus on mennyt kuukausia ennen kuin tiedot on saatu korjattua.

Vierailija
38/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä luotan siihen, että osaan itse kertoa terveyshistoriasta, silloin kun se on oleellista ja liittyy jotenkin sairauteen tai oireisiin, minkä takia kulloinkin vastaanotolla. Tämän takia laitoin ruksin siihen, että paikat eivät saa keskenään jakaa tietoja. Herran jestas, sehän on asiakkaan aliarvioimista. Luulisi myös, että jos lääkärille tulee mieleen, että on aiheellista tietää jostain aikaisemmasta, hän ainakin osaisi esittää mahdollisia kysymyksiä niihin liittyen. Kai se kommunikointi suoraan potilaan kanssa kuitenkin aika touvittavaa, eikä niin, että potilasta kohdellaan, kun ecdunvalvottavaa ja puhutaan ja päätetään asioita ohi potilaan.

Jos taas lääkärit ovat jotain jättäneet kirjaamatta tai kirjanneet väärin ja irtselläni ei ole oikeaa ajantasaista tietoa omasta hoidostani tai lääkityksestäni, eihän se herran jestas oma vika ole, enkä voi mitenkään olla vastuussa, jos jotain jää huomioimatta.

Useimmiten on näin, mutta potilas voi olla sairastuessaan kykenemätön kertomaan. Ja toisaalta harva potilas muistaa/ymmärtää/ osaa kertoa asiat vaikka vuosien takaa tai miten erikoislääkäri on tutkimustulokset tai hoitosuunnitelman kirjannut. Jokaisessa asiassa ei myöskään voi tehdä hoitopäätöksiä vain potilaan oman sanan perusteella.

Vierailija
39/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha masennusdiagnoosi kummittelee joka paikassa, ja toistuvasti se nostetaan esiin. En halua, että 25 vanha diagnoosi seuraa minua loppuiän.

Vierailija
40/106 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin TYP-osasto saa katsella kaikkia pitkäaikaistyöttömien terveystietoja vapaasti.

Tämä on hurja vääryys!

On TYP:ssä toki sairaanhoitajakin mutta terveystietojen katseluoikeus on muillakin siellä työskentelevillä.

No eihän saa, ellei työtön itse ole antanut siihen lupaa. Tutusti lakiin äläkä jauha pas kaa.