Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa trolli ollut ahkerana myöhäisillan aikana.
Totta eilenkin oli kovaa trollaamista, ja esimerkiksi poistatettiin keskusteluketju "lestadiolaisten pimeät puolet". Keskusteluketju oli vuosia vanha ja siihen oli kertynyt paljon tietoa.
Joku mainitsi ketjusta tässä ketjussa, ja trolli teki tehtävänsä, eli todennäköisesti sama häirikkö asialla kuin tässäkin ketjussa.
Ehkä siinä oli kuitenkin enemmän luuloa, kuin tietoa. Ikkunalliset pesukoneet -kielto on kaikkein huvittavin luulo. Näille on monet naurut naurettu. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo kouluttautuminen on aika kaksipiippuista jos töihin on ajatellut mennä vasta lähempänä 50 v kun pienimmät on saatu kouluikään. Ehtii osaaminen vanhentua ja vie opiskelupaikan sellaiselta joka oikeasti aikoo töitä tehdä.
Mistä sinä tiedät, milloin kukakin töihin menee? Suurin osa suurperheiden äideistä tekee vähintään keikkatyötä. Suomessa on myös hyvin harvinaista olla nuorimman kouluikään kotiäitinä.
Varsinaisia tasa-arvon irvikuvia nämä kommentit. Peukkuja saa, jos ehdottaa koulutuksen jättämistä väliin. Oksettavaa.
Tasa-arvoa kannattaa varmaan miettiä siellä seurakunnassa, kovin tasa-arvoisena ei toiminta ulospäin näyttäydy.
Kiitos linkeistä. Jos tapahtuneet kiistää on se räikeää uhreja kohtaan. Olisiko aika avata silmät ja todeta ettei kaikki uskovat ole hyviä ihmisiä. Ja kohtahan joku ilmestyy tänne sanomaan ettei nuo ole oikeita uskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemääräämisoikeus perustuu vapaaseen tahtoon. Ilman sitä se ei toteudu.
Mikä on vapaa tahto? Se on sitä, kun ihminen voi aidosti valita kaikista vaihtoehdoista. Voi valita Ilman ulkopuolista painostusta, ääneen lausuttua tai sanatonta painostusta. Voi valita Ilman, että tarvitsee pelätä negatiivisia seurauksia yhteisöltä. Tai perheeltä, suvulta, puolisolta. Negatiivinen seuraus voi olla myös se, että yhteisö pitää valintaa vääränä, jopa syntinä, vaikkei siitä tietäisi. Tämmöisen opetuksen kuuleminen olisi varmasti raskasta, jos olisikin valinnut toisin. Harva jaksaisi elää moisessa ristiriidassa.
Ei vapaa tahto ole helppo ja yksinkertainen asia.
Ei tosiaan ole. Vaihdoin omasta vapaasta tahdostani normaalin elämän lestadiolaisuuteen, enkä koskaan elämäni aikana oo kokenut niin paljon painostusta, omien ajatusteni, mielenterveyteni ja järkeni kyseenalaistamista kuin silloin. Ja tietysti nyt, kun aina joku ulkopuolinen tietää todelliset haaveeni ja alitajuntaiset ajatukset paremmin kuin minä itse.
Olen samaa mieltä sun kanssa siitä, että noi asiat on monimutkaisia heillä, jotka on tähän uskoon kasvaneet. Varmasti on.
Lopulta aidosti vapaa tahto on heillä, jotka eivät muiden mielipiteistä välitä. Se on helpommin sanottu kuin tehty, vakauksesta riippumatta.
MInulla on useampia viisikymppisinä lestadiolaisiksi alkaneita sukulaisia. Se on sopiva ikä liittyä, koska lapset on jo tehty eikä lisää tule. Näistä ihmisistä kyllä huomaa sellaisen kiihkeyden ja ehdottomuuden, jota ei ole päässyt pehmentämään se, että olisivat oikeasti joutuneet näkemään uskontonsa varjopuolet. No televisiota niistä kaikki eivät ole enää sen jälkeen katsoneet kuin kylässä ja yksi lopetti innokkaan penkkiurheilun syntisenä asiana, mutta paljon vähäisempi koettelemushan se on kuin elää lestadiolaisena koko elämänsä.
Olen oikeasti tosi surullinen tästä heidän lestadiolaisuudestaan, koska muistan vielä siitä alakouluikäisestä, miten mukavia ihmisiä he sitä ennen olivat, kävivät normaalisti kylässä ja juttelivat normaaleista asioista. Sen jälkeen tuli selvä seinä vastaan: alkoivat harrastaa sitä uskontoaan, eivät edes jouluna halunneet enää vierailla meillä, vaan mieluummin viettivät aikaa lestadiolaisten naapuriensa kanssa ja niin edelleen.
Yritin toisen vanhempani kuoltua vielä kerran lähentyä heitä, vähän aikaa menikin hyvin kaikkien varoessa sanojaan. Mutta sitten näiltä alkoi kuitenkin tulla ties mitä helvettipuheita, joita en katso olevani velvollinen kuuntelemaan. Ajattelivat varmaan, että kun lähestyn nyt heidän kääntymysikäänsä ja oli vähän samaa elämäntilannettakin kuin heillä aikoinaan, niin nyt olisi sitten sopiva hetki alkaa minuakin puhutella.
Emme olekaan enää tekemisissä sitäkään vähää. Huomasin, että ainakaan uskonnollisten käännynnäisten kanssa ei kannata tavallista elämää viettävän ihmisen alkaa millekään, jos nämä vielä katsovat oikeudekseen sukulaisuuden varjolla puuttua toisen asioihin.
Tosi ikävä kuulla. Itse en näe mitään syytä tuollaiseen toimintaan. Olen säilyttänyt lämpimät välit niin perheeseeni kuin aiemman ajan ystäviin. He saavat elää miten tahtovat ja ovat edelleen minulle yhtä rakkaita.
Muista vastaajista en tiedä, mutta itse ainakin oon alle kolmekymppinen ja yrittänyt vastata asiallisesti asiallisiin kysymyksiin. Eikai se nyt kuitenkaan ole niin, että vain negatiivisia kommentteja sallitaan? Keskustelu muodostuu aika yksipuoliseksi, jos meitä tässä uskossa vapaaehtoisesti olevia ei haluta kuulla.
Ja toisin kuin moni kuvittelee, ainakaan mulla ei ole mitään sitä vastaan, et asioista keskustellaan. Yhteisön sisällä on varmasti ihmisiä, jotka voivat huonosti ja heitä meidän pitäisi kuulla - arvostelematta ja lakaisematta heidän ajatuksiaan maton alle. Koska oon tullut yhteisöön ulkopuolelta, oon alusta asti ihmetellyt puhumattomuuden kulttuuria näiltä osin.
Minun kritiikkini liittyy kuitenkin siihen tapaan, jolla yritetään mitätöidä heitä, jotka aidosti haluavat uskoa tällä tavoin. On tosi kummallista, että joku muu saisi sanoa, mitä todellisuudessa ajattelen ja toivon. Esimerkki tällaisesta tilanteesta: joku kertoo kokevansa asiat siten, kuin lestadiolaisuudessa opetetaan, tai haluavansa kuulua siihen nuoresta iästä ja naiseudesta huolimatta. Vastaus tähän on, että Voi raukkaa, sinut on aivopesty tai Et voi oikeasti tietää, kun et koskaan ole kokenut muuta1!!1!1. Missään muussa asiassa en oo kokenut tällaista naisen mielipiteen vähättelyä ja ohitamista!
Luulen, että moni muukin närkästyisi, jos vastaavanlaista Et vaan tiedä mistä puhut -perustelua käytettäisiin esim. niihin kahden lapsen haaveiisin, työuran suunnitteluun, lapsettomuushaaveisiin jne. On ikävä oletus, että nainen ei itse ymmärrä omia asioitaan, eikä se mielestäni edistä keskustelua kummankaan osapuolen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo kouluttautuminen on aika kaksipiippuista jos töihin on ajatellut mennä vasta lähempänä 50 v kun pienimmät on saatu kouluikään. Ehtii osaaminen vanhentua ja vie opiskelupaikan sellaiselta joka oikeasti aikoo töitä tehdä.
Mistä sinä tiedät, milloin kukakin töihin menee? Suurin osa suurperheiden äideistä tekee vähintään keikkatyötä. Suomessa on myös hyvin harvinaista olla nuorimman kouluikään kotiäitinä.
Varsinaisia tasa-arvon irvikuvia nämä kommentit. Peukkuja saa, jos ehdottaa koulutuksen jättämistä väliin. Oksettavaa.
Tasa-arvoa kannattaa varmaan miettiä siellä seurakunnassa, kovin tasa-arvoisena ei toiminta ulospäin näyttäydy.
Kannattaisi hetki miettiä, millaista tasa-arvoa kannattaa ihmiset, jotka sanovat ettei lestadiolaisnaisten pidä opiskella. Siinäpä vakuuttavaa tasa-arvopuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Tampere-video oli kyllä vähän alakuloista katseltavaa. Nuori nainen skippasi aamupalankin, jotta sai nukkua. Väsymystä valitteli useampaan otteeseen. Nuori mies pörräsi energisenä.
Voin olla väärässä, mutta minusta vaikuttaa, että vaimo on sellaista herkästi ylipäätään uupuva ja paljon unta tarvitseva henkilö. Olen itse sellainen, vaikka ihan sinkkuna elelen. Varmasti pienet lapset myös osin valvottavat ja herättävät yöllä (erityisesti vauva) tuossa vaiheessa.
Oli miten oli, niin minulle ei sitten tule miehestä jotenkin sellainen olo, että väheksyisi vaimon väsymystä. Tuntuu opiskelujensa lisäksi osallistuvan todella paljon kodin pyöritykseen. Ja taas, en tietenkään tunne heitä sen syvällisemmin enkä tiedä tulkitsenko oikein, mutta minusta heillä vaikuttaa olevan oma toimiva dynamiikkansa, jossa mies ei syyllistä vaimoa, jos tämä on väsynyt, ja nainen ei sitten taas ota paineita siitä, että pitäisi näyttää videoilla aina pirteältä. Minusta häntä ei haittaakaan asia ja osallistuu "vloggeiluun" ihan mielellään
Tai tuollainen vaikutelma itsellä
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Tuohon kysymykseen, onko lapsia kohtaan oikein syntyä suurperheen lapseksi: Jos perheessä voidaan huonosti eikä lasten emotionaalisiin tarpeisiin jakseta vastata, ei ole oikein. Minun mielestäni se ei ole edes Jumalan tahdon mukaista. Se on ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa olemassa olevan elämän suojelemisesta. Myös vl vanhempien on kannettava vastuu lapsistaan kaikissa tilanteissa, ja joskus se tarkoittaa tavalla tai toisella raskauden ehkäisemistä.
Olen vl nainen, 4 lapsen äiti. Valmistuin vastikään yliopistosta, jonne hain opiskelemaan kun nuorin oli vastasyntynyt. Olen kokenut uupumisen ollessani enne tuota vuosia kotiäitinä. Pohdin paljon asioita, elämän tarkoitusta, Jumalan tahtoa, omaa henkilökohtaista uskoani. Olen aidosti sitä mieltä, että kenenkään ei tulisi uskon varjolla synnyttää maailmaan lapsia enempää, kuin jaksaa (tunnetasolla lähtien) huolehtia. Eri asia, osataanko suomalaisessa kulttuurissa tunnetason tarpeisiin muutenkaan aina vastata, mutta se ei olekaan uskosta riippuvainen asia. Käytämme nykyään ehkäisyä, tai oikeastaan mieheni käyttää. Myös varmat päivät ovat olleet e-keino, mutta vain tilanteessa, jossa vahinko ei olisi oman jaksamiseni kannalta ollut katastrofi.
Ajattelen, että lähtökohta uskovaisella on, että haluaa ottaa lapsia vastaan, mutta aidosti voimavarojen puitteissa. Kaikista ei myöskään oikeasti ole vanhemmiksi, eikä se saisi olla este uskomiselle. Kyllä tähän maailmaan erilaisuutta mahtuu, pitäisi mahtua myös uskonyhteisöön.
Allekirjoitan paljon siitä kritiikistä, jota yhteisöä kohtaan esitetään. Mielestäni jokaisen tulisi pohtia omakohtaista uskoaan. En esimerkiksi ole samaa mieltä dokkarin väitteen kanssa, että uskovaiset ovat usein samanlaisia. Minusta näin ei ole eikä pitäisi olla. Jokaiselle ihmiselle eri asiat voi koitua synniksi. Joku esim ei koe tanssissa mitään mikä vie kauemmas Jumalasta, toinen taas ei musiikissa, kolmas ei ehkäisyssä jne.
Olen ihan samanlainen uskovainen kuin silloinkin, kun en vielä käyttänyt ehkäisyä.
Niin , ja joku kertoi, ettei miehensä hyväksy pidättäytymistä eikä ehkäisyä tms. Pidättäytymistä en suosittele eikä taida olla Raamatun mukaistakaan kuin väliaikaisesti. Ei tee hyvää parisuhteelle, alkaa näyttämään ruoho vihreämmältä muualla. Pienempi paha on todellakin käyttää ehkäisyä, huolehtia itsestä, parisuhteesta, perheestä ja elää onnellisena elämänsä loppuun asti.
Mitä olen omilta vanhemmilta vanhoillislestadiolaisilta sukulaisiltani sivusta havainnut, niin kyllä tämä nuorempien lestadiolaisten lapsiasia on kovasti kiinnostuksen kohteena. Sitä myös paheksutaan selkeästi, jos ei ole avioon menneellä nuorellaparilla alkanut lapsia näkyä, vaikka olisi opinnot kesken, tai jos lapsia on liian vähän, liian harvakseltaan jne. Nämä asiat ovat ihan avoimien juorujen kohteena ja niihin liittyy selkeä moraalinen tuomitseminen.
Hyvin ahdistavan tuntuinen yhteisö kaiken kaikkiaan.
Onneksi minä en ole tuollaisesta suvusta. Meidän suvussa ei ole tapana paheksua ja tuomita ihmisiä, vaan ymmärtää ja arvostaa erilaisuutta. Yleisesti ottaenkin, enemmän kuin uskolla tai yhteisöllä, vaikutusta tuntuu olevan lapsuuden perheympäristöllä ja vanhempien tavalla kasvattaa sekä puhua uskosta. En tunnista ahdasmielisistä kuvauksista itseäni ja uskoani, mutta uskon kyllä, että joissakin perheissä ne ovat totta. Omassa perheessäni olen oppinut kunnioittamaan ja arvostamaan kaikenlaisia ihmisiä ja ihmisten valintoja. Uskosta tai sen puutteesta riippumatta. Minkäänlaista kenenkään pilkkaamista tai millään helvetillä ym pelottelua en ole koskaan lapsuudessani kohdannut, eikä sellaista ole perheessäni suvaittu ollenkaan.
Käsittämätöntä, ettet tiedä lestadiolaisuudesta mitään, vai onko tässä alueellisia eroja?
Sekä alueellisia eroja että suvuittaisia eroja, vaikka osa ei sitä haluakaan uskoa. Eniten meteliä tulee niistä huonoista asioista (aiheesta), mutta samalla ne yleistetään koskemaan kaikkia lestadiolaisia. Monen todellisuus on ihan muuta ja se on ihan yhtä totta kuin niiden, joiden kokemus on ollut ikävä.
Missä on armo äitejä kohtaan? Synnytyksiä, pikkuvauvoja, lastenhoitoa, kodinhoitoa, opiskelua, leipomista myyjäisiin, töitä. Ihminen ei ole kone. Armoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Missä on armo äitejä kohtaan? Synnytyksiä, pikkuvauvoja, lastenhoitoa, kodinhoitoa, opiskelua, leipomista myyjäisiin, töitä. Ihminen ei ole kone. Armoa ei ole.
Heidän Luojansa tykkää simputtaa naisia. Itselläni on ihan erilainen Luoja mutta olenkin nykyään vaan tavallinen luterilainen. Ennen olin ns vapaissa suunnissa eli helluntai ja vapaakirkossa. Mun Luojani on armollinen ja lapsilukumäärän saa päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän Luojansa tykkää simputtaa naisia. Itselläni on ihan erilainen Luoja mutta olenkin nykyään vaan tavallinen luterilainen. Ennen olin ns vapaissa suunnissa eli helluntai ja vapaakirkossa. Mun Luojani on armollinen ja lapsilukumäärän saa päättää itse.
Näin mäkin koen. Millainen Jumala näännyttää naiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukkuja, peukkuja, peukkuja! Kirjoittaako nämä puolustusviestit yksi ja sama henkilö, kun niin monissa viesteissä tartutaan noihin äänestyksiin?
Pitäisi varmaan alkaa itsekin äänestämään, jos noilla on muka jotain merkitystä😯
Vierailija kirjoitti:
Kiitos linkeistä. Jos tapahtuneet kiistää on se räikeää uhreja kohtaan. Olisiko aika avata silmät ja todeta ettei kaikki uskovat ole hyviä ihmisiä. Ja kohtahan joku ilmestyy tänne sanomaan ettei nuo ole oikeita uskovaisia.
Voin lestadiolaisena ja koko ikäni liikkeeseen kuuluvana sanoa, että tiedän hyvin, että todella olemme yhtä syntisiä kuin muutkin. En osaa eritellä, että voiko joitakuita ihmisiä suorastaan sanoa hyviksi ja toisia pahoiksi, mutta hyvin epätäydellisiä ja virheitä tekeviä olemme (tietenkin) myös me lestadiolaiset.
Minulla on useita kipeitäkin kokemuksia yhteisöstä: asuimme esimerkiksi pienellä paikkakunnalla, jossa oli paljon lestadiolaisia, mutta minun oli vaikea päästä lapsena ja nuorena mukaan "porukoihin", ja minua kiusasivat ja syrjivät juuri ikäiseni muut lestadiolaisnuoret. Olin todella erilainen tyyppi kuin useimmat heistä, vaikka usko olikin sama.
Itselleni on kuitenkin ollut tärkeää tietyssä määrin irrottaa usko ja ihmiset mielessäni toisistaan. Sillä täydellistä kirkkoa, seurakuntaa, yhteisöä, porukkaa, mitä tahansa, ei ole - kaikista löytyy myös niitä ikäviä ihmisiä ja kaikki tekevät virheitä, enkä halua "tuhota" itse kaunista uskoani sillä, että ajattelisin näiden huonosti käyttäytyvien tms. tyyppien olevan jotenkin edustamassa uskoa tai määrittelemässä sitä.
Hyvässä tapauksessa muut uskovaiset ovat suuri tuki toki uskomisessa (olen myöhemmin saanut hyviä ystäviä myös lestadiolaisista muutettuani toiselle paikkakunnalle opiskelemaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mäkin koen. Millainen Jumala näännyttää naiset?
Täh? Ennenaikaan kaikki naiset synnyttivät about 10 lasta. Silloin oli terveydenhuolto vielä surkeeta verrattuna nykypäivään. Sitten keksittiin ehkäisy. Tänä päivänä nainen ottaa mieluummin koiran tai pari ennemmin, kun synnyttää lapsen. Ulkonäkö kärsii ja vastuu on liian kova, ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole pakko myyjäisiin osallistua. Ja jos on väsynyt silloin organisoidaan se elämä niin että saadaan myös levättyä.
Kenenkään ei ole pakko olla vl. Minäkin erosin tuosta uskosta, koska se ei ollut mun juttu.
Ei ne äidit yksin ole niiden lasten kanssa. Se mieskin osallistuu perheen pyörittämiseen. Lapsetkin osallistuvat ikätasonsa mukaisesti ja oppivat siinä samalla, niin eivät joudu opettelemaan kaikkea nollilta kun itse aikuistuvat. Erittäin tärkeitä taitoja tulevaan elämään.
Toisekseen, vl-perheen lapset eivät ole missään työleireillä kotonaan. Jotkut ovat kokeneet (ja uskon heitä), että liikaa joutui esim. sisaruksia huolehtimaan, mutta se ei ole sama kuin lestadiolaisuus vaan tuon kyseisen perheen sisällä hoidettu asia.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse koen, että kotiäitiys ja ison perheen kasvatus tietyn ajan elämästäni oli minun Työtä. Jotkut raatavat, kuin kone kodin ulkopuolella. Sekö on ns. Oikeaa elämää ja Luojan tarkoittamaa? Miksi ei kotiäitiys ja ison perheen kasvatus sitä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Tuohon kysymykseen, onko lapsia kohtaan oikein syntyä suurperheen lapseksi: Jos perheessä voidaan huonosti eikä lasten emotionaalisiin tarpeisiin jakseta vastata, ei ole oikein. Minun mielestäni se ei ole edes Jumalan tahdon mukaista. Se on ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa olemassa olevan elämän suojelemisesta. Myös vl vanhempien on kannettava vastuu lapsistaan kaikissa tilanteissa, ja joskus se tarkoittaa tavalla tai toisella raskauden ehkäisemistä.
Olen vl nainen, 4 lapsen äiti. Valmistuin vastikään yliopistosta, jonne hain opiskelemaan kun nuorin oli vastasyntynyt. Olen kokenut uupumisen ollessani enne tuota vuosia kotiäitinä. Pohdin paljon asioita, elämän tarkoitusta, Jumalan tahtoa, omaa henkilökohtaista uskoani. Olen aidosti sitä mieltä, että kenenkään ei tulisi uskon varjolla synnyttää maailmaan lapsia enempää, kuin jaksaa (tunnetasolla lähtien) huolehtia. Eri asia, osataanko suomalaisessa kulttuurissa tunnetason tarpeisiin muutenkaan aina vastata, mutta se ei olekaan uskosta riippuvainen asia. Käytämme nykyään ehkäisyä, tai oikeastaan mieheni käyttää. Myös varmat päivät ovat olleet e-keino, mutta vain tilanteessa, jossa vahinko ei olisi oman jaksamiseni kannalta ollut katastrofi.
Ajattelen, että lähtökohta uskovaisella on, että haluaa ottaa lapsia vastaan, mutta aidosti voimavarojen puitteissa. Kaikista ei myöskään oikeasti ole vanhemmiksi, eikä se saisi olla este uskomiselle. Kyllä tähän maailmaan erilaisuutta mahtuu, pitäisi mahtua myös uskonyhteisöön.
Allekirjoitan paljon siitä kritiikistä, jota yhteisöä kohtaan esitetään. Mielestäni jokaisen tulisi pohtia omakohtaista uskoaan. En esimerkiksi ole samaa mieltä dokkarin väitteen kanssa, että uskovaiset ovat usein samanlaisia. Minusta näin ei ole eikä pitäisi olla. Jokaiselle ihmiselle eri asiat voi koitua synniksi. Joku esim ei koe tanssissa mitään mikä vie kauemmas Jumalasta, toinen taas ei musiikissa, kolmas ei ehkäisyssä jne.
Olen ihan samanlainen uskovainen kuin silloinkin, kun en vielä käyttänyt ehkäisyä.
Niin , ja joku kertoi, ettei miehensä hyväksy pidättäytymistä eikä ehkäisyä tms. Pidättäytymistä en suosittele eikä taida olla Raamatun mukaistakaan kuin väliaikaisesti. Ei tee hyvää parisuhteelle, alkaa näyttämään ruoho vihreämmältä muualla. Pienempi paha on todellakin käyttää ehkäisyä, huolehtia itsestä, parisuhteesta, perheestä ja elää onnellisena elämänsä loppuun asti.
Mitä olen omilta vanhemmilta vanhoillislestadiolaisilta sukulaisiltani sivusta havainnut, niin kyllä tämä nuorempien lestadiolaisten lapsiasia on kovasti kiinnostuksen kohteena. Sitä myös paheksutaan selkeästi, jos ei ole avioon menneellä nuorellaparilla alkanut lapsia näkyä, vaikka olisi opinnot kesken, tai jos lapsia on liian vähän, liian harvakseltaan jne. Nämä asiat ovat ihan avoimien juorujen kohteena ja niihin liittyy selkeä moraalinen tuomitseminen.
Hyvin ahdistavan tuntuinen yhteisö kaiken kaikkiaan.
Onneksi minä en ole tuollaisesta suvusta. Meidän suvussa ei ole tapana paheksua ja tuomita ihmisiä, vaan ymmärtää ja arvostaa erilaisuutta. Yleisesti ottaenkin, enemmän kuin uskolla tai yhteisöllä, vaikutusta tuntuu olevan lapsuuden perheympäristöllä ja vanhempien tavalla kasvattaa sekä puhua uskosta. En tunnista ahdasmielisistä kuvauksista itseäni ja uskoani, mutta uskon kyllä, että joissakin perheissä ne ovat totta. Omassa perheessäni olen oppinut kunnioittamaan ja arvostamaan kaikenlaisia ihmisiä ja ihmisten valintoja. Uskosta tai sen puutteesta riippumatta. Minkäänlaista kenenkään pilkkaamista tai millään helvetillä ym pelottelua en ole koskaan lapsuudessani kohdannut, eikä sellaista ole perheessäni suvaittu ollenkaan.
Käsittämätöntä, ettet tiedä lestadiolaisuudesta mitään, vai onko tässä alueellisia eroja?
Eikö olekin käsittämätöntä. En tiedä lestadioilaisuudesta mitään, vaikka koko ikäni olen ollut lestadiolainen. En tiedä muista alueista, ihan Raamattuvyöhykkeellä aina olen asustellut. Perhe/sukukohtaisia eroja varmasti ja se on enemmänkin kasvatuksesta johtuvaa (joissakin kodeissa käytetään hengellistä valtaa, se on väärin). Olen kiitollinen omasta lapsuuden perheestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukkuja, peukkuja, peukkuja! Kirjoittaako nämä puolustusviestit yksi ja sama henkilö, kun niin monissa viesteissä tartutaan noihin äänestyksiin?
Pitäisi varmaan alkaa itsekin äänestämään, jos noilla on muka jotain merkitystä😯
Selvää valkopesua🙈
Ajatelkaapa, kuinka paljon eri uskontoja on maailmassa ja kaikki luulevat olevansa ns ainoita oikeita uskontoja, joita uskomalla pääsee taivaaseen. Itse valitsin luterilaisuuden ja ennen kaikkea Jumalan armon. Uskon, että kaikki ihmiset, jotka pyytävät syntejä anteeksi pääsevät taivaaseen, olivat mitä uskontokuntaa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis lestadiolainen saa puolustaa ja puolustautua, kun heitä vastaan hyökätään? Kysynpähän vaan.
Tuossa esimerkkinä ensimmäinen viesti, kumma että koko ketju oli äsken vielä luettavissa, ja palauitu kun palasin nyt sivun taakse päin.
Lestadiolaisten pimeät puolet
https://www.kaleva.fi/miksi-armoitettu-saarnaaja-voi-olla-armoton-pedofi...
lestadiolaisten henkinen väkivalta
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/luterilaisen-kirkon-sisalla-toimii-100...
Kun lyödään raamatulla
https://www.talentia-lehti.fi/kun-lyodaan-raamatulla/
henkinen väkivalta oli kamalaa
https://seura.fi/ilmiot/tarinat/seitseman-lasta-kymmenen-vuotta-esikoisl...
Liikkeestä eronneita syytetään mielenterveysongelmista
https://www.is.fi/perhe/art-2000007644976.html
Koti täynnä tuskaa
https://rauhantervehdys.fi/2021/01/koti-taynna-tuskaa-hengellinen-vakiva...
Rokotevastaisuus
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005920796.html
Hyväksikäyttöä, henkistä väkivaltaa, suvusta ja ystävistä erottamista. Kaikkea tätä esiintyy monissa uskonnollisissa yhteisöissä.
https://areena.yle.fi/1-4303286