Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Naiset uuvutetaan raskauksilla ja synnytyksillä. Puhumattakaan lastenhoidosta ja seurakunnan vaatimuksista. Miten tuollainen naisten kuluttaminen on muka Jumalan tahto.
Lestadiolaisuus on jonkinlainen joukkopsykoosi. Tai verrattavissa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ai oliko ihan väsynyt? Hänellä on aivan vastasyntynyt vauva, eiköhän kuka vain ole silloin väsynyt! Ja saa olla.
Saa olla väsynyt, mutta jos tuota menoa jatkuu yli 20 vuotta niin se on jo kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ai oliko ihan väsynyt? Hänellä on aivan vastasyntynyt vauva, eiköhän kuka vain ole silloin väsynyt! Ja saa olla.
Etköhän ymmärrä itsekin, että tässä ei puhuta mistään normaalista väsymyksestä. Täällä on muitakin synnyttäneitä jotka kyllä tietävät faktat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän ymmärrä itsekin, että tässä ei puhuta mistään normaalista väsymyksestä. Täällä on muitakin synnyttäneitä jotka kyllä tietävät faktat.
Kuvien perusteella olin kummituksen näköinen lasten vauva-aikoina. En ole vl. Epänormaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla väsynyt, mutta jos tuota menoa jatkuu yli 20 vuotta niin se on jo kidutusta.
Eiköhän jokainen elä omaa elämäänsä ja hyvä niin. Joskus olisi hyvä keskittyä enemmän siihen omaan elämään muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemääräämisoikeus perustuu vapaaseen tahtoon. Ilman sitä se ei toteudu.
Mikä on vapaa tahto? Se on sitä, kun ihminen voi aidosti valita kaikista vaihtoehdoista. Voi valita Ilman ulkopuolista painostusta, ääneen lausuttua tai sanatonta painostusta. Voi valita Ilman, että tarvitsee pelätä negatiivisia seurauksia yhteisöltä. Tai perheeltä, suvulta, puolisolta. Negatiivinen seuraus voi olla myös se, että yhteisö pitää valintaa vääränä, jopa syntinä, vaikkei siitä tietäisi. Tämmöisen opetuksen kuuleminen olisi varmasti raskasta, jos olisikin valinnut toisin. Harva jaksaisi elää moisessa ristiriidassa.
Ei vapaa tahto ole helppo ja yksinkertainen asia.
Ei tosiaan ole. Vaihdoin omasta vapaasta tahdostani normaalin elämän lestadiolaisuuteen, enkä koskaan elämäni aikana oo kokenut niin paljon painostusta, omien ajatusteni, mielenterveyteni ja järkeni kyseenalaistamista kuin silloin. Ja tietysti nyt, kun aina joku ulkopuolinen tietää todelliset haaveeni ja alitajuntaiset ajatukset paremmin kuin minä itse.
Olen samaa mieltä sun kanssa siitä, että noi asiat on monimutkaisia heillä, jotka on tähän uskoon kasvaneet. Varmasti on.
Lopulta aidosti vapaa tahto on heillä, jotka eivät muiden mielipiteistä välitä. Se on helpommin sanottu kuin tehty, vakauksesta riippumatta.
MInulla on useampia viisikymppisinä lestadiolaisiksi alkaneita sukulaisia. Se on sopiva ikä liittyä, koska lapset on jo tehty eikä lisää tule. Näistä ihmisistä kyllä huomaa sellaisen kiihkeyden ja ehdottomuuden, jota ei ole päässyt pehmentämään se, että olisivat oikeasti joutuneet näkemään uskontonsa varjopuolet. No televisiota niistä kaikki eivät ole enää sen jälkeen katsoneet kuin kylässä ja yksi lopetti innokkaan penkkiurheilun syntisenä asiana, mutta paljon vähäisempi koettelemushan se on kuin elää lestadiolaisena koko elämänsä.
Olen oikeasti tosi surullinen tästä heidän lestadiolaisuudestaan, koska muistan vielä siitä alakouluikäisestä, miten mukavia ihmisiä he sitä ennen olivat, kävivät normaalisti kylässä ja juttelivat normaaleista asioista. Sen jälkeen tuli selvä seinä vastaan: alkoivat harrastaa sitä uskontoaan, eivät edes jouluna halunneet enää vierailla meillä, vaan mieluummin viettivät aikaa lestadiolaisten naapuriensa kanssa ja niin edelleen.
Yritin toisen vanhempani kuoltua vielä kerran lähentyä heitä, vähän aikaa menikin hyvin kaikkien varoessa sanojaan. Mutta sitten näiltä alkoi kuitenkin tulla ties mitä helvettipuheita, joita en katso olevani velvollinen kuuntelemaan. Ajattelivat varmaan, että kun lähestyn nyt heidän kääntymysikäänsä ja oli vähän samaa elämäntilannettakin kuin heillä aikoinaan, niin nyt olisi sitten sopiva hetki alkaa minuakin puhutella.
Emme olekaan enää tekemisissä sitäkään vähää. Huomasin, että ainakaan uskonnollisten käännynnäisten kanssa ei kannata tavallista elämää viettävän ihmisen alkaa millekään, jos nämä vielä katsovat oikeudekseen sukulaisuuden varjolla puuttua toisen asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä, sopiva pari toisilleen. Ihmettelen kuinka nuoresta lähtien vl- naiset alkavat näyttämään niin raudanpuute aneemisilta. Vl naisen tunnistaa noista ruskeista, syvälle painuneista silmän ympäristöistä. Tässä perheessä mies sentään oli valmis auttamaan, jopa jäämään kotiin hoitamaan lapset, kun vaimo menee töihin. Naisella käväisi siinä vaiheessa vähän nyreä ilme:D
Miltäs itse ja muut naiset näyttää ilman meikkiä? Minusta hän näytti kauniilta ja paljon paremmalta kuin useimmat meikittömät naiset. Melkein kaikki käyttää jotain meikkiä, joten meikittömiä naisia ei juuri näe.
No normaaleilta myös naiset näyttävät ilman meikkiä. Minä näytän suunnilleen tuolta ilman meikkiä jos olen kärsinyt unettomuudesta ja ollut sairaana. Ei kukaan ole sanonut etteikö hän olisi kaunis, mutta hyvin riutuneelta ja ilottomalta hän näyttää.
Itse en käytä meikkiä lainkaan. Ei ole oma juttuni. Ehkä joskus jos kävisin enemmän jossain juhlissa yms tulisi käytettyä. Minulla on aina ollut taipumusta tummiin silmänalusiin. Kuitenkin aiemmin olen pysynyt virkeämmän näköisenä. Tähän syynä ehkä se, kun olen voinut muutenkin paremmin. Nukkunut hyvin ja stressiä vähemmän sekä olen ollut nuorempi silloin. Sitten kun pari viimeistä talvea on unettomuus vaivannut niin en ole enää ulkonäöltäni "virkistynyt" ja silmänaluset vain tummenevat. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka nukkuminen on parantanut. Rauta-arvot yms ovat ok itselläni. Monella voi siis olla taipumusta saada nuo tummat silmänaluset, mutta itsellä kyllä unettomuus ja väsymys pahensi asiaa. Kirjoitin nyt, kun muutkin näköjään asiaa pohtivat.
Tuohon kysymykseen, onko lapsia kohtaan oikein syntyä suurperheen lapseksi: Jos perheessä voidaan huonosti eikä lasten emotionaalisiin tarpeisiin jakseta vastata, ei ole oikein. Minun mielestäni se ei ole edes Jumalan tahdon mukaista. Se on ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa olemassa olevan elämän suojelemisesta. Myös vl vanhempien on kannettava vastuu lapsistaan kaikissa tilanteissa, ja joskus se tarkoittaa tavalla tai toisella raskauden ehkäisemistä.
Olen vl nainen, 4 lapsen äiti. Valmistuin vastikään yliopistosta, jonne hain opiskelemaan kun nuorin oli vastasyntynyt. Olen kokenut uupumisen ollessani enne tuota vuosia kotiäitinä. Pohdin paljon asioita, elämän tarkoitusta, Jumalan tahtoa, omaa henkilökohtaista uskoani. Olen aidosti sitä mieltä, että kenenkään ei tulisi uskon varjolla synnyttää maailmaan lapsia enempää, kuin jaksaa (tunnetasolla lähtien) huolehtia. Eri asia, osataanko suomalaisessa kulttuurissa tunnetason tarpeisiin muutenkaan aina vastata, mutta se ei olekaan uskosta riippuvainen asia. Käytämme nykyään ehkäisyä, tai oikeastaan mieheni käyttää. Myös varmat päivät ovat olleet e-keino, mutta vain tilanteessa, jossa vahinko ei olisi oman jaksamiseni kannalta ollut katastrofi.
Ajattelen, että lähtökohta uskovaisella on, että haluaa ottaa lapsia vastaan, mutta aidosti voimavarojen puitteissa. Kaikista ei myöskään oikeasti ole vanhemmiksi, eikä se saisi olla este uskomiselle. Kyllä tähän maailmaan erilaisuutta mahtuu, pitäisi mahtua myös uskonyhteisöön.
Allekirjoitan paljon siitä kritiikistä, jota yhteisöä kohtaan esitetään. Mielestäni jokaisen tulisi pohtia omakohtaista uskoaan. En esimerkiksi ole samaa mieltä dokkarin väitteen kanssa, että uskovaiset ovat usein samanlaisia. Minusta näin ei ole eikä pitäisi olla. Jokaiselle ihmiselle eri asiat voi koitua synniksi. Joku esim ei koe tanssissa mitään mikä vie kauemmas Jumalasta, toinen taas ei musiikissa, kolmas ei ehkäisyssä jne.
Olen ihan samanlainen uskovainen kuin silloinkin, kun en vielä käyttänyt ehkäisyä.
Niin , ja joku kertoi, ettei miehensä hyväksy pidättäytymistä eikä ehkäisyä tms. Pidättäytymistä en suosittele eikä taida olla Raamatun mukaistakaan kuin väliaikaisesti. Ei tee hyvää parisuhteelle, alkaa näyttämään ruoho vihreämmältä muualla. Pienempi paha on todellakin käyttää ehkäisyä, huolehtia itsestä, parisuhteesta, perheestä ja elää onnellisena elämänsä loppuun asti.
Tämä nainen sanoi jotenkin, että jokaisella (lestadiolaisella) on säännöt sydämessä eikä heillä oikeastaan ole ulkopuolisia sääntöjä.
Eikös lasten tulonkin suhteen voisi sitten noudattaa niitä oman sydämen sääntöjä, kun Jumala kerran on sen mahdollisuuden suonut hänen mielestään? Kuitenkin sysäsi lasten tulon tai tulematta jättämisen Jumalan päätettäväksi. Naisen mukaan Jumala kun nääs tietää, mikä määrä mukuloita kenellekin on prikulleen oikea määrä.
En vaan tajua, miksi Jumala antaa ihmisten tietää millä keinolla lapsia tulee ja miten toimia ettei niitä tule. Ja sitten pariskunta jäädyttää aivoistaan sen alueen käyttökelvottomaksi ja niks naks herran haltuun loput...
Vierailija kirjoitti:
Minusta heillä on ihana elämä. Olisin mielelläni yksi heistä. Oikeasti vihaan tätä nykymenoa, tässä ei oo mitään järkeä kun eletään ihan rajattomasti. Oikeesti niin monet ihmiset kärsii tästä sekoilusta.
Olisin halunnut vakaan elämän ja ison perheen. Lopputulos, oon yksin.
Hieman samoin ajattelen. Turvallinen elämä, uskollinen puoliso. Mahtavaa. Ja kyllä lestadiolaisetkin nykyään ehkäisevät. Nuorena saattaa ajatella, että jaksaa mitä vain, mutta asiaa voi tarkastella uudelleen jonkin ajan päästä. Kyllä kai kaikki ihmiset ovat nuorina aika ehdottomia joistakin asioista. Sallitaan se kaikille.
Eli nyt kannattaa jo omaksua tämä: suuri osa lestadiolaisista ehkäisee nykyään ainakin jonkin verran. Tämä on varma sisäpiirin tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvien perusteella olin kummituksen näköinen lasten vauva-aikoina. En ole vl. Epänormaalia?
No olisitko jaksanut vauva-aikaa 20 vuotta?
Instagramista ainakin löytyy Eevan tili. Kertoo sairastuneensa masennukseen ja paniikkihäiriöön 7 lk:lla. Yläasteen kertoo olleen masennuksen pahinta vaihettta. Viillellyt käsiään, itsetuhoisia ajatuksia ollut. .
Lopettanut lääkityksen ja terapian ilmeisesti vähän enen kuin ensimmäinen lapsi syntyi. Mutta sitten, vajaa vuosi sitten kertoi aloittavansa uudelleen terapian, kun tunnisti itsessään masennuksen piirteitä.
Esikoisesta on paljon kuvia ristiäisistä yksivuotispäiviin. Nuoremmasta ei ainuttakaan.
- Suurin unelma on ollut aina päästä naimisiin, saada omia lapsia ja oma talo.
- Missä näet itsesi 10 vuoden päästä? - Kotiäitinä.
Vaikuttaa siltä että naisella ei ole oikeaa arvoa ja häntä pidetään vähäisempänä. Lasten tekoon ja kodinhoitajaksi kelpaa ja korvata voi uudella jos kuolee pois.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä mietin itsekin. Tuo mies on vaan niin pirteän oloinen. Toisaalta sen ymmärtää ja nainenhan on sen "työn" tehnyt ja niin pieni vauva heillä on. Vielä toinen aktiivinen lapsi siihen lisäksi. Sen vuoksi tuon miehen pitäisi oppia hidastamaan tahtia. Itse ainakin miettisin voinko kuvata ja puhua jos toinen on uupunut. Nyt pitäisi miettiä äidin jaksamista, koska hän vastaa lapsista myös, kun isä on koulussa. Minusta tuo kuvaaminen oli sitten kyseessä minkälainen perhe vaan on vähän ikävää jos toinen ei jaksa. Lisäksi kuvaaminen synnytyksen jälkeen yms on vähän ikävää. Antoi toinen luvan tai ei. Siinä kuvataan ihmistä kuitenkin ns herkässä tilanteessa.
Tubevideoita katsellessa tulee mieleen haluaako Eeva omasta tahdosta olla videoilla? Oliver kuvaa vaimoaan välillä "sopimattomasti", tulee hieman kiusallinen olo itselle. Suviseuravideolla vilahti Eevan tissikin. Kaikkea ei tarvi tubevideoillekaan laittaa. Halusiko tubeen seuraajia ja julkisuutta Perjantai dokkarista?
Joskus katsoin erästä toista youtube kanavaa jossa myös melko nuori lestadiolaistaustainen nainen kertoi elämästään. Hän oli silloin jo sairaanhoitaja ja aikoi opiskella lisää. Hänellä oli jokin sairaus mikä tavallaan oli esteenä raskauksille. Harmi etten muista mikä. Pohti sitäkin asiaa, että miten voi mennä avioon jos ei voi lapsia saada. Hän seurusteli tuolloin. Moni heiltä kyseli voiko hän lapsia saada ja miten perheen perustamisen kanssa käy. Itse oli isosta perheestä.
Vl kirjoitti:
Tuohon kysymykseen, onko lapsia kohtaan oikein syntyä suurperheen lapseksi: Jos perheessä voidaan huonosti eikä lasten emotionaalisiin tarpeisiin jakseta vastata, ei ole oikein. Minun mielestäni se ei ole edes Jumalan tahdon mukaista. Se on ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa olemassa olevan elämän suojelemisesta. Myös vl vanhempien on kannettava vastuu lapsistaan kaikissa tilanteissa, ja joskus se tarkoittaa tavalla tai toisella raskauden ehkäisemistä.
Olen vl nainen, 4 lapsen äiti. Valmistuin vastikään yliopistosta, jonne hain opiskelemaan kun nuorin oli vastasyntynyt. Olen kokenut uupumisen ollessani enne tuota vuosia kotiäitinä. Pohdin paljon asioita, elämän tarkoitusta, Jumalan tahtoa, omaa henkilökohtaista uskoani. Olen aidosti sitä mieltä, että kenenkään ei tulisi uskon varjolla synnyttää maailmaan lapsia enempää, kuin jaksaa (tunnetasolla lähtien) huolehtia. Eri asia, osataanko suomalaisessa kulttuurissa tunnetason tarpeisiin muutenkaan aina vastata, mutta se ei olekaan uskosta riippuvainen asia. Käytämme nykyään ehkäisyä, tai oikeastaan mieheni käyttää. Myös varmat päivät ovat olleet e-keino, mutta vain tilanteessa, jossa vahinko ei olisi oman jaksamiseni kannalta ollut katastrofi.
Ajattelen, että lähtökohta uskovaisella on, että haluaa ottaa lapsia vastaan, mutta aidosti voimavarojen puitteissa. Kaikista ei myöskään oikeasti ole vanhemmiksi, eikä se saisi olla este uskomiselle. Kyllä tähän maailmaan erilaisuutta mahtuu, pitäisi mahtua myös uskonyhteisöön.
Allekirjoitan paljon siitä kritiikistä, jota yhteisöä kohtaan esitetään. Mielestäni jokaisen tulisi pohtia omakohtaista uskoaan. En esimerkiksi ole samaa mieltä dokkarin väitteen kanssa, että uskovaiset ovat usein samanlaisia. Minusta näin ei ole eikä pitäisi olla. Jokaiselle ihmiselle eri asiat voi koitua synniksi. Joku esim ei koe tanssissa mitään mikä vie kauemmas Jumalasta, toinen taas ei musiikissa, kolmas ei ehkäisyssä jne.
Olen ihan samanlainen uskovainen kuin silloinkin, kun en vielä käyttänyt ehkäisyä.
Niin , ja joku kertoi, ettei miehensä hyväksy pidättäytymistä eikä ehkäisyä tms. Pidättäytymistä en suosittele eikä taida olla Raamatun mukaistakaan kuin väliaikaisesti. Ei tee hyvää parisuhteelle, alkaa näyttämään ruoho vihreämmältä muualla. Pienempi paha on todellakin käyttää ehkäisyä, huolehtia itsestä, parisuhteesta, perheestä ja elää onnellisena elämänsä loppuun asti.
Mitä olen omilta vanhemmilta vanhoillislestadiolaisilta sukulaisiltani sivusta havainnut, niin kyllä tämä nuorempien lestadiolaisten lapsiasia on kovasti kiinnostuksen kohteena. Sitä myös paheksutaan selkeästi, jos ei ole avioon menneellä nuorellaparilla alkanut lapsia näkyä, vaikka olisi opinnot kesken, tai jos lapsia on liian vähän, liian harvakseltaan jne. Nämä asiat ovat ihan avoimien juorujen kohteena ja niihin liittyy selkeä moraalinen tuomitseminen.
Hyvin ahdistavan tuntuinen yhteisö kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan ihmisestä, miten asiat kuulee. Minusta hevi on masentavaa ja ahdistavaa.
Kun laulut ja virret säestetään uruilla jo se itsessään tuo jollekin kuvan ankeasta ja surullisesta. Esimerkiksi tämä virsi on minulle sellainen, että sydämeeni tulee lohtua ja iloa ja musiikki tuntuu voimaakkalta, elvyttävältä ja kauniilta. Joku toinen ehkä kuulee vain ankeutta.
Pidän kovasti urkumusiikista, enkä koe sen itsestään olevan melankolista. En myöskään pidä lestadiolaislauluja ahdistavina tai masentavina. Mutta kyllähän sen kuulee, että mollissa ovat.
Silti lestadiolaiset ovat keskimäärin onnellisia ja tyytyväisiä. Musiikki koetaan rauhallisena ja tyynnyttävänä, tyynen ja rauhallisen onnellista mielialaa vahvistavana, lohduttavana jne.
Ei kai ole mikään ihme, että vl:t eivät tykkää iskelmistä, kun iskelmistä tykkääjät eivät tykkää vl-musiikista. Maut eivät kohtaa.
tarkoitukseni ei ollutkaan arvosella, ja vaan kysyi kiinnostuksesta. Olen kyllä myös kuullut entisten lestadiolaisten kertovan , että muun kuin tuon virsimusiikin katsottiin johdattavan pois Jumalan luota. ITse kuuntelen kaikenlaista musiikkia ja uskon myös Jumalaan. Enkä usko Jumalan minua hylkäään musiikin vuoksi . Mutta tottakai ymmärrän, että siihen uskotaan mihin on opetettu.
Jumala ei hylkää minua koskaan. Uskon kuitenkin oppimme mukaisesti, että ihmisessä asuu myös ns. vanha osa, joka on erittäin viehtynyt maailmalliseen menoon ja syntiin ja näin on itsellänikin. Puhutaan kaksiosaisesta ihmisestä. Se Pyhän Hengen osa on se, jossa asuu pyhyys ja hyvyys, mutta se toinen puoli olisi vetämässä meitä kohti itseään. Sielunvihollinen haluaisi voittaa jokaisen sielun itselleen.
Jos kuuntelen maailman musiikkia, josta pidän (disco-tyyppinen musiikki), se alkaa helposti vetää minua puoleensa ja tehdä mieleni levottomaksi ja vääriin asioihin kiintyväksi. Sitten on musiikkia, josta ihan aidosti en pidä (hevi, raskas ja levoton musiikki). Usko on kuitenkin minulle tärkein asia, enkä halua antaa vääränlaisen mielentilan kasvaa sisälleni ja viedä tilaa siltä rauhan, tyyneyden ja onnen omaavalta osalta, vaikka välillä olisikin kiva irrotella. Joskus pitää vaan tehdä valintoja ja joku valinta sulkee pois toisen.
Joo, näin heillekin oli selitetty. Ja jokainen toki tyylillään, niin kauan , kun hyväksyy myös toisenlaiset valinnat.
Kyse ei ole siitä, että on selitetty vaan ihan itse KOKEE niin.
Entä jos kokee, että haluaa kuunnella rokkia, mutta olla myös uskomassa ? onko se ok ?
Uskovaiset voivat kyllä kuunnella rock-musiikkia, mutta epäilen, että uskomassa oleville se on synneistä suurimpia.
Miksi olisi syntiä? Rock-, pop-musiikissa yms. on huikean kauniita melodioita ja sanoituksiakin. Ei mitään pahaa. Itse vl-tyttönä aloin kuunnella iskelmiä jo 10vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Johan se on kuukauden ikäinen, ei aivan vastasyntynyt.
Ihan lapsia olivat vielä. Huomasi kuinka puhtaita ja viattomia olivat. Sinisilmäisiä. Sehän kai lestadiolaisuuden yksi arvoista on? Mutta kun ikää tulee lisää, niin voi alkaa enemmän kyseenalaistaa asioita.